handdator

Visa fullständig version : Ont i lungan(?)/ryggen


Bedragaren_i_murmans
2009-08-12, 23:13
Hej. På senare veckor har jag kännt av lite på vänster sida av övre ryggen, se bild:

http://img36.imageshack.us/img36/6052/lungan.th.jpg (http://img36.imageshack.us/i/lungan.jpg/)

Det är ingen kraftig smärta och det känns som om det är en "djup" smärta. Smärtan uppstår när jag tar djupa andetag - som jag inbillar (?) mig att jag behöver ta oftare nu - eller när jag spänner ryggen på speciella sätt. Jag lider inte av det men är rädd att det kan bli värre/vara något allvarligt. Smärta är kanske inte rätt ord heller, snarare känns det obehagligt.

Jag har fått lite känningar i området när jag kört marklyft. Smärtan kan kanske ha sitt ursprung därifrån? Ska fö träna marklyft imorgon men hade tänkt sänka vikten från 115 till 100 kg för att kunna köra med PERFEKT utförande och se hur det känns.

I övrigt har jag testat på BJJ nyligen och kanske är det nåt tillfälligt därifrån jag dragit på mig?

I övrigt har jag haft RS-virus (tror jag det hette) när jag var nåt drygt år gammalt, vilket ska ha lett till att jag lätt kan få problem med lungor/trånga andingsvägar osv. Har aldrig haft något problem som jag varit medveten om i och med sjukdomen iaf.

Vad tror ni, kan det vara något med lungan? Vad bör jag göra?

//MVH

muffmuff
2009-08-12, 23:39
Detta har jag själv haft problem med ett tag. Det började på höger sida och det smärtar när man andas in. Efter någon månad när det inte gått över åkte jag in till akuten för att kolla upp det och de tog EKG osv, men hittade ingenting. De trodde att det var en muskelinflammation mest troligt.

Jag testade gå till en kiropraktor för att se om det kunde hjälpa, men det hjälpte föga.

Efter ett tag blev jag så less att jag försökte ignorera det hela och fortsätta träna. Jag märkte att det oftast försvann under träningarna när jag var varm. Efter ett tag så försvann det på högersidan för att sätta sig på vänster sida bak vid skuldran... mycket irriterande.... Har haft det i ca ett halvår nu. Jag har dock märkt att jag är otroligt stel i ryggen, så jag började med att stretcha ryggen mycket noga, och även "dra" ut skulderbladen. Brukar även rulla ryggen mot mitt gyms magmaskin. Det fungerar super och jag har nästan ingen smärta alls nu.

Du ska absolut inte sluta med marklyftet, den gör bara gott för ryggen. Brukar vara som en befrielse efter ett ryggpass:P

Bedragaren_i_murmans
2009-08-12, 23:43
Dra på trissor. Prövade att stretcha lite lätt nu och visst fan känns man stel!! Får leta upp stretchövningar för ryggen. Tänk om det var något så här simpelt :)

Ryggen har jag alltid varit starkast i, men fan jag har nog aldrig stretchat den ordentligt.

Bedragaren_i_murmans
2009-08-12, 23:47
Stretchat lite nu, smärtan har gått ner otroligt. Problem solved.

Tack ska du ha!

muffmuff
2009-08-14, 19:46
Ingen fara, roligt att det hjälpte, jag har lätt för att bli stel i både rygg och ben främst så för mig är det mycket viktigt att stretcha:)

Hejnomax
2009-10-13, 19:22
Hur strechar ni? Vilka övningar? Hur känner man om ryggen är "stel", finns det några hemmatester för det?

Vore väldigt tacksam för svar!

Black Star Abyss
2009-10-13, 19:45
Varit hos sjukgymnast för liknande/samma besvär. Ordinerades ledmobilisering, vilken jag utför själv. Gå till sjukgymnast och få det diagnostiserat.

Hejnomax
2009-10-13, 20:09
Tycker det är värt att strecha först och kolla om det går över.

Har haft sådana här besvär i samband med en mer distinkt smärta på en punkt bredvid ryggraden. Känns det igen av någon i denna tråd?

LunaSpice
2009-10-13, 20:43
Låter som det är intercostalmusklerna som spökar. Kan lösas med stretch eller naprapati. Vissa fixar det med hårdare träning... :)