handdator

Visa fullständig version : 500-kiloskliniken


Carolinew
2009-08-12, 22:04
Tittar ni på programmet? Jag vet inte riktigt vad jag skall tycka och tänka faktiskt. Tycker oerhört synd om människorna samtidigt som jag har svårt att förstå hur man kan göra så mot sig själv oavsett hur dåligt man mår.

Jag tycker Brookhaven har ett enkelt och förnuftigt program - Ät mindre och träna mer, inga mirakelkurer, piller eller andra snabba lösningar. Dessutom har de terapi (bl.a. kognitiv beteendeterapi). Dock ställer man ju sig frågorna:

* Är inte 1500 kcal för såpass stora personer (200-400 kg) fruktansvärt lite? De är vana att äta det femdubbla och som synes resulterar det bara i att de köper hämtmat istället. 1500 kcal/dag är visserligen säkert tillräckligt fysiologiskt sett, men det är samtidigt detsamma som att be dem bli vrålhungriga, vilket leder till hetsätning. Jag hade nog hellre sett att de höjde kcal-intaget lite, eller varför inte trappa ner på det successivt så att deras magsäckar (samt psyken) har en chans att vänja sig?

* Jag kan verkligen inte förstå hur de kan låta dem köpa skräpmat TILL sjukhuset. Patienter bor där i flera år och går bara upp i vikt. HUR kan de låta det ske? De låter ju dem dö? Så förbannat svårt kan det väl inte vara att få dem att sluta, om de så måste låsa in dem! I det långa loppet skulle de nog vara tacksamma ändå.

Man undrar ju också vad de fördriver dagarna med därinne. Att ligga i sin säng 24/7 i flera år... jag finner inte ord :(

MasterChief
2009-08-12, 22:06
Tycker oerhört synd om människorna samtidigt som jag har svårt att förstå hur man kan göra så mot sig själv oavsett hur dåligt man mår.
(

Det är helt enkelt en psykisk störning av något slag. Precis som andra psykiska sjukdomar. Det är min absoluta övertygelse att denna kategori av människor inte botas genom PT, Peptalk och grönsaker.

ceejay
2009-08-12, 22:06
Patienterna bestämmer väl vad de vill äta, de borde skriva under en fullmakt som ger stället full kontroll;)


Vad de fördriver dagarna med? Mat och TV.

Huffo the A-LagaRe
2009-08-12, 22:07
Man undrar ju också vad de fördriver dagarna med därinne. Att ligga i sin säng 24/7 i flera år... jag finner inte ord :(

Tv-spel.

eternallord
2009-08-12, 22:07
Jag har ingen som helst sympati överhuvudtaget för feta människor. Om man inte vill vara fet, sluta ät så förbannat mycket. It ain't rocket surgery!

Bärs
2009-08-12, 22:07
Ja, patienterna borde helt enkelt ha låsts in som på ett fängelse. Jag tyckte inte att det de sysslade med på kliniken verkade fungera.

Kabuto
2009-08-12, 22:13
Jag har ingen som helst sympati överhuvudtaget för feta människor. Om man inte vill vara fet, sluta ät så förbannat mycket. It ain't rocket surgery!

Ett dåligt skämt eller?

-Englund
2009-08-12, 22:15
Ett dåligt skämt eller?

Nej tror personen i fråga bara inte har insikt i det aktuella ämnet och uttrycker sig ändå, dumdristigt nog.

MasterChief
2009-08-12, 22:15
Jag har ingen som helst sympati överhuvudtaget för feta människor. Om man inte vill vara fet, sluta ät så förbannat mycket. It ain't rocket surgery!

Jag föredrar feta människor framför korkade varje dag, varje timme.

Carolinew
2009-08-12, 22:17
Tv-spel.

De får la ge dem några Nintendo Wii med några dans- och sportspel då!

eternallord
2009-08-12, 22:25
Ett dåligt skämt eller?

Nej då. Jag tror vi i västvärlden generellt har blivit för bortskämda och haft det för bra helt enkelt, vilket har lämnat utrymme för "välfärdssyndrom" av den här typen. Att det existerar personer med grova psykologiska störningar som gör att de inte kan reglera sitt beteende är givetvis inget jag blundar för, men jag tror inte på att detta är en förklaring för majoriteten. Samtliga tycks kunna föra en fullständigt rationell dialog och förklara hur de tänker, de är inte galna eller något, men ändå slutar de inte äta. De är helt enkelt svaga individer.
Världen är fylld av människor med reella problem som förtjänar både sympati och hjälp. Krig, svält, demokratiska komplikationer, massmord, folkmord osv. Personer som har svårt att sluta trycka i sig snabbmat känns inte så aktuellt att lägga ner tid och energi på om vi ser på det i ett mer globalt perspektiv.

C.E.J.
2009-08-12, 22:31
24 Big Mac på en måltid! Helt klart mer imponerande än 24st på 24h.

Huffo the A-LagaRe
2009-08-12, 22:35
24 Big Mac på en måltid! Helt klart mer imponerande än 24st på 24h.

+1
Varför sysselsätter sig inte dessa personer med att jobba som professionella ätare?

Tolkia
2009-08-12, 22:36
Att det existerar personer med grova psykologiska störningar som gör att de inte kan reglera sitt beteende är givetvis inget jag blundar för, men jag tror inte på att detta är en förklaring för majoriteten. Samtliga tycks kunna föra en fullständigt rationell dialog och förklara hur de tänker, de är inte galna eller något, men ändå slutar de inte äta. De är helt enkelt svaga individer.
Det är nog ganska sällan som grav psykisk störning uppges som orsak till övervikt. Det MasterChief tar upp bör nog snarare betraktas som lindrigare psykisk sjukdom, alt. psykisk ohälsa. Jag tycker att man gör det väldigt enkelt för sig när man delar in mänskligheten i "galna" och "icke galna" och betraktar det förra som en sjuk grupp, det andra som en frisk och bägge som homogena.

eternallord
2009-08-12, 22:42
Det är nog ganska sällan som grav psykisk störning uppges som orsak till övervikt. Det MasterChief tar upp bör nog snarare betraktas som lindrigare psykisk sjukdom, alt. psykisk ohälsa. Jag tycker att man gör det väldigt enkelt för sig när man delar in mänskligheten i "galna" och "icke galna" och betraktar det förra som en sjuk grupp, det andra som en frisk och bägge som homogena.

Det håller jag med om, översimplifierade mest för att hålla det kort. Min poäng är mest just det att dessa individer är vanliga människor som har problem, precis som alla andra. Deras ätande är i regel ett aktivt val som inte kan skyllas på någon psykisk störning.
Att man vill äta godsaker mer än man borde är ett problem de flesta människor slåss med.

Bärs
2009-08-12, 22:45
Det håller jag med om, översimplifierade mest för att hålla det kort. Min poäng är mest just det att dessa individer är vanliga människor som har problem, precis som alla andra. Deras ätande är i regel ett aktivt val som inte kan skyllas på någon psykisk störning.
Att man vill äta godsaker mer än man borde är ett problem de flesta människor slåss med.

Jag tror att du inte förstår vad beroende handlar om.

Tricce
2009-08-12, 22:46
Började kolla men kunde faktiskt inte se längre när han med lymfödemet kom, vart för äckligt för känsliga lilla mig.
Tyckte också att det verkade konstigt att dom är inlagda men kan ändå få vilket skit dom vill.

eternallord
2009-08-12, 22:50
Jag tror att du inte förstår vad beroende handlar om.

Hurså? Jag har själv gått ner 35kg, så svårt var det inte. Min dåvarande övervikt var ett fullständigt aktivt val, jag tyckte det var viktigare att konsumera pizza, godis och cola än att hålla mig i form. Likaså var det ett aktivt val när jag gick ner vikten, då jag ändrade om mina prioriteringar. Om dessa personer verkligen ville gå ner i vikt och hade styrkan att göra det valet hade de ätit mindre.

Snobbe
2009-08-12, 22:54
Hurså? Jag har själv gått ner 35kg, så svårt var det inte. Min dåvarande övervikt var ett fullständigt aktivt val, jag tyckte det var viktigare att konsumera pizza, godis och cola än att hålla mig i form. Likaså var det ett aktivt val när jag gick ner vikten, då jag ändrade om mina prioriteringar. Om dessa personer verkligen ville gå ner i vikt och hade styrkan att göra det valet hade de ätit mindre.

Och om alla var likadana hade världen varit perfekt.... Bara för att du har gjort något så kanske inte alla andra kan det. Inte för att dom är svaga utan för andra anledningar.

ossie
2009-08-12, 23:08
Och om alla var likadana hade världen varit perfekt.... Bara för att du har gjort något så kanske inte alla andra kan det. Inte för att dom är svaga utan för andra anledningar.

Svaga är ett starkt ord, omotiverade låter bättre, men vad kan det vara för andra anledningar?

Tolkia
2009-08-12, 23:10
De sier at Jeppe drikker, men ikke hvorfor han drikker.

eternallord
2009-08-12, 23:11
Och om alla var likadana hade världen varit perfekt.... Bara för att du har gjort något så kanske inte alla andra kan det. Inte för att dom är svaga utan för andra anledningar.
Nej, den hade nog mest varit tråkig tror jag :)

Känns som diskussionen nått återvändsgränden.

Doctor Snuggles
2009-08-12, 23:14
Svaga är ett starkt ord, omotiverade låter bättre, men vad kan det vara för andra anledningar?

Psykiskt/fysiskt beroende av flödet av signalsubstanser (t.ex. dopamin) som ätandet resulterar i. Folk med svåra ätstörningar uppfyller alla kriterier för drogberoende.

Lando
2009-08-13, 01:40
Rocket surgery?

eternallord
2009-08-13, 01:52
Rocket surgery?
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=rocket%20surgery

Eddie Vedder
2009-08-13, 08:32
Tjockisdiskussioner på Kolozzeum har en förmåga att plocka fram den värsta intelligensreserven.

Tror man att det är så enkelt som att bara "rycka upp sig" när ens liv kretsar kring mat, ens kropp är helt satt ur spel, man mår sämre, man tröstar sig genom att äta kroppen tar mer stryk o.s.v. o.s.v. är ett extremt komplicerat samband mellan psyke och kropp.

jwzrd
2009-08-13, 08:39
Jag har ingen som helst sympati överhuvudtaget för feta människor. Om man inte vill vara fet, sluta ät så förbannat mycket. It ain't rocket surgery!

Rocket surgery var nytt.

Grisen
2009-08-13, 09:27
jag föredrar feta människor framför korkade varje dag, varje timme.

+1

eternallord
2009-08-13, 09:31
Rocket surgery var nytt.
Jag bidrog ju precis med en urban dictionary-länk :D

mattilainen
2009-08-13, 10:25
Hurså? Jag har själv gått ner 35kg, så svårt var det inte. Min dåvarande övervikt var ett fullständigt aktivt val, jag tyckte det var viktigare att konsumera pizza, godis och cola än att hålla mig i form. Likaså var det ett aktivt val när jag gick ner vikten, då jag ändrade om mina prioriteringar. Om dessa personer verkligen ville gå ner i vikt och hade styrkan att göra det valet hade de ätit mindre.

Tror du får tänka dig in i deras situation. Vilket absolut inte kan göras i storahela. 35 kg, visst det är bra men tänk. Att väga 500 kg och tänka sig då "jag ska gå ner 400 kg" det låter lite väl.. ja.. Vad tycker du? Hur känns motivationen inför det? I deras huvud är ju mat allt, verkligen. Allt kretsar kring mat, vilket är svårt att tänka sig ens liv göra.

Man kan inte säga att alla feta inte är värda något för det är ju så lätt att gå ner 35 kg.. Det kommer dom ingen vart på och ser du på det programmet kommer du nog snart förstå att det är "normala" folk fångade i ett visst behov. ALLA kan inte sluta röka, hur kan då ALLA gå ner i vikt? Det är inte bara att rycka upp sig. se ett matberoende som vilket annat beroende som helst, så kommer du snart förstå att det inte är så lätt som du säger. Röker dina föräldrar? Be dom bara sluta, barasådär. Se hur det gå och sedan kallar du dom patetiska för dom misslyckas, vilket är troligen störst chans.

Bärs
2009-08-13, 11:07
Att väga 500 kg och tänka sig då "jag ska gå ner 400 kg" det låter lite väl.. ja.. Vad tycker du?

Sicket jävla läge.

Morrris
2009-08-13, 12:15
Kan vem som helst väga 500kg? Krävs det inga genetiska förutsättningar för det?

shut teh face
2009-08-13, 12:24
Kan vem som helst väga 500kg? Krävs det inga genetiska förutsättningar för det?
Alla kan nog det

Eddie Vedder
2009-08-13, 12:59
Kan vem som helst väga 500kg? Krävs det inga genetiska förutsättningar för det?

I praktiken tror jag faktiskt inte det.

Visst skulle man kunna tvångsmata upp vem som helst till enorm fetma men i vanliga livet tror jag det krävs en hel del genetiska defekter och/eller mentala rubbningar för att "lyckas" med det.

Låt säga att man i en studie helt enkelt tvingar folk att äta och äta under dagarna och vara helt still. Efter ett par år har man sannolikt gött upp dom till flera hundra kilos vikt.

I en annan studie rekryterar man ett gäng personer som lovar på heder och samvete att de ska göra allt de kan för att bli så feta och får både gratis mat och ekonomisk kompensation. Där tror jag inte folk skulle lyckas faktiskt, oavsett om viljan finns tror jag inte vem som helst klarar av den enorma viktökningen.

NoPainNoGain
2009-08-13, 13:06
Hur snabbt måste man gå upp i vikt för att komma upp i de mängderna? och hur många år tar det att nå 500kg? De måste ju typ gå upp 1 kilo i veckan i ett par år. Låter helt sjukt faktiskt då de måste äta mer och mer för varje vecka för att behålla ökningen. Om man kollar BMR så borde de ju ligga på över 7000kcal/dag för kaloribalans!?! låter helt sjukt.

Grahn
2009-08-13, 13:09
Desto större problemet blir desto snabbare blir det värre tills insatsen som krävs för att återvända ter sig helt ogenomförbar, många tror att desto fetare desto lättare är det att få resultat men detta är givetvis helt bakvänt.

Tomten
2009-08-13, 13:58
Någon som vet vad orginal-titeln på den här dokumentären är?

C.E.J.
2009-08-13, 14:28
Undra hur mycket av deras 500kg som är LBM. Coleman släng dig i väggen!

eternallord
2009-08-13, 17:04
Tror du får tänka dig in i deras situation. Vilket absolut inte kan göras i storahela. 35 kg, visst det är bra men tänk. Att väga 500 kg och tänka sig då "jag ska gå ner 400 kg" det låter lite väl.. ja.. Vad tycker du? Hur känns motivationen inför det? I deras huvud är ju mat allt, verkligen. Allt kretsar kring mat, vilket är svårt att tänka sig ens liv göraSjälvklart är det annorlunda, vi snackar ju 10 gånger så stor övervikt, men det betyder i praktiken bara att de borde förändrat sina vanor för 300-400kg sedan.

Man kan inte säga att alla feta inte är värda något för det är ju så lätt att gå ner 35 kg.. Det kommer dom ingen vart på och ser du på det programmet kommer du nog snart förstå att det är "normala" folk fångade i ett visst behov. ALLA kan inte sluta röka, hur kan då ALLA gå ner i vikt? Det är inte bara att rycka upp sig. se ett matberoende som vilket annat beroende som helst, så kommer du snart förstå att det inte är så lätt som du säger. Röker dina föräldrar? Be dom bara sluta, barasådär. Se hur det gå och sedan kallar du dom patetiska för dom misslyckas, vilket är troligen störst chans.

Wo-wo-wo, backa några kilometer här nu. Att feta personer inte är värda något eller att dom är patetiska har jag ALDRIG sagt, och tycker inte heller. Jag tycker alla personer är lika mycket värda, oavsett hudfärg, nationalitet, kön eller midjemått. Folk får äta precis hur mycket dom vill för mig, det vi pratar om är personer som klagar över sin övervikt utan att göra något åt det. Det enda jag sagt är att jag inte kan känna sympati för dom, jag kan inte tycka synd om någon som äter sig själv till döds.

Jag ser på det på samma sätt som jag ser på rökberoende och jag anser på samma vis att personer som inte klarar av att ta sig ur ett rökberoende också visar brist på karaktär och mental styrka. Det är inget påhopp, jag tycker inte de är sämre människor eller så, folk får gärna röka för min del. Men att klaga över hur hemskt det är att röka samtidigt som man tänder sin 20de cigg för dagen är likväl ett scenario där jag inte känner någon sympati.



Jag pratade nyss med en släkting till min chef, han har MS, blev diagnostiserad för ett par år sedan och har snabbt blivit sämre. Han har gått från att vara en helt pigg och vanlig människa till att knappt kunna resa sig utan assistans. Helt klar i huvudet men hans kropp lyder inte honom längre. Har troligtvis inte lång tid kvar.

Han känner jag sympati för, rejält också. En god människa med god karaktär som drabbats helt oskyldigt av en sjukdom det finns lite eller ingen behandling mot. Han känner jag sympati för...

<Mike>
2009-08-13, 18:47
Svaga är ett starkt ord, omotiverade låter bättre, men vad kan det vara för andra anledningar?

Massa olika anledningar. Till exempel kan man börja äta som ett resultat av mobbning och ju fetare man blir desto mer utstött blir man. Maten blir den ända trösten.
I många fall handlar det helt enkelt bara om ett resultat av olycka. Frågar du riktigt tjocka människor så är i princip alla behov av någon som bryr sig och många, väldigt många, mår väldigt dåligt på grund av något annat än fetman. Det finns det oftast någon bakomliggande orsak till fetman. (säger någon "ja mat" så är det bara töntigt)

Människor är bara människor. Alla klarar inte av att resa sig upp själv och så gott som ingen vill hjälpa en tjock människa.

Så är det.

olander08
2009-08-13, 19:22
ALLA kan inte sluta röka, hur kan då ALLA gå ner i vikt? Det är inte bara att rycka upp sig. se ett matberoende som vilket annat beroende som helst, så kommer du snart förstå att det inte är så lätt som du säger. Röker dina föräldrar? Be dom bara sluta, barasådär. Se hur det gå och sedan kallar du dom patetiska för dom misslyckas, vilket är troligen störst chans.

Alla kan sluta röka och alla kan gå ner i vikt. Det handlar om en balans mellan motivation och psyke. Det spelar ingen roll ifall vissa har genetiska tendenser till att utveckla starkare beroenden än andra, så enkelt är det.

Carolinew
2009-08-13, 23:52
Någon som vet vad orginal-titeln på den här dokumentären är?

Half Ton Hospital tror jag.