handdator

Visa fullständig version : makrill i tomatsås efter träning?


böllen
2009-08-12, 18:35
Hur funkar makrill i tomatsås direkt efter träning? Är fettet på något sätt negativt för träningen,(slöar ner protein intaget)?

Hur funkar det med makrill som mat en timme efter träning (1-2 170g burkar)? Är det en bra kost efter träning?

Är makrill nått att ha under deffen?

Är tomat såsen på något vis onyttig? Frågar eftersom jag tycker den är såsen är så god så att jag nästan alltid skrapar ur och äter upp all*drool*.


Anledningen till att jag frågar så mycket om makrill är att morsan har en norsk vän som kommer på besök nån gång per år. Vännen i fråga råkar jobba på en makrillfabrik i Norge så han brukar ha med sig några travar med makrillsburkar när han kommer på besök som han ger till oss.

King Grub
2009-08-12, 18:37
Allmänna rekommendationer inom träningsfysiologi är att efterträningsmålet skall vara fettfritt eller så fettsnålt som möjligt. Om det är av någon praktisk betydelse kan diskuteras.

Det är inte något onyttigt med vare sig fisken eller såsen i alla fall. Sockermängden är insignifikant.

böllen
2009-08-12, 19:55
Allmänna rekommendationer inom träningsfysiologi är att efterträningsmålet skall vara fettfritt eller så fettsnålt som möjligt. Om det är av någon praktisk betydelse kan diskuteras.



så direkt efter är det ej bra men det går bra att ta som måltid när man väl kommer hem?

Alfred Nobel
2009-08-12, 20:37
Känn efter och utvärdera om det känns bra. Jag hade föredragit en proteinshake och sen ätit ett stort mål mat när jag kommit hem.

Scratch89
2009-08-12, 22:12
så direkt efter är det ej bra men det går bra att ta som måltid när man väl kommer hem?

Fettets påverkan handlar mest om att det drar ner upptagshastigheten i magsäcken (och tarmen, antar jag). Att välja mellan vanlig mat och makrillfilé är till ingen större nytta.

Om du nu vill vara optimal runt träningen skulle jag rekommendera att köra på någon form av EAA och eventuell snabb kolhydrat direkt efter passet, och sedan äta makrillen när du kommer hem.

Columbia
2009-08-12, 23:15
Har en fråga som inte direkt anknyter till topic, men som ändå litet har med saken att göra.

Det sägs ju att det är onödigt att äta mer än 20 g protein efter träningen, eftersom resten oxiderar. Innebar detta alltså att det är bättre att ta en proteinshake efter träningen, och sedan gå hem och äta 30-60 min efteråt, än att - om man nu skulle ha möjlighet - äta den riktiga måltiden direkt efter träningen?

King Grub
2009-08-12, 23:17
Det är säkert bättre med ett par protein/aminosyreintag efter träning än bara ett. Proteinsyntesen stimuleras lika mycket av båda intagen (man har bara undersökt intag 1 h + 2 h efter, men andra tidskombinationer går säkert lika bra, t ex direkt efter + 1 h efter).

Columbia
2009-08-12, 23:24
Tack för svar!

Fast om man nu ändå skulle få för sig att äta en riktig måltid efter träningen, kan man i dagsintaget av protein tillgodogöra sig av proteinmängden som överstiger dessa 20 g som enligt studien inte oxideras?

mikaelj
2009-08-12, 23:27
Tack för svar!

Fast om man nu ändå skulle få för sig att äta en riktig måltid efter träningen, kan man i dagsintaget av protein tillgodogöra sig av proteinmängden som överstiger dessa 20 g som enligt studien inte oxideras?

Det gäller bara vassle på någorlunda tom mage. Äter du någon annan proteinkälla, plus fett, kommer upptaget att vara betydligt långsammare.

Columbia
2009-08-12, 23:29
Okej. :thumbup:

Gpajpen
2009-08-12, 23:51
Jag har käkat makrill i tomatsås 1 hel burk ca 30min-1h efter träningen i 2 år, och varje vilodag också. Känner mig piggare oftast, har mindre huvudvärk och klarar mig på mindre sömn. Om jag tänker tillbaks och jämför med tiden innan.

Själva styrketräningen har jag ingen aning om den gått bättre eller sämre har inget och jämföra med. Kör på.

sumialic
2009-08-13, 01:09
Det är säkert bättre med ett par protein/aminosyreintag efter träning än bara ett. Proteinsyntesen stimuleras lika mycket av båda intagen (man har bara undersökt intag 1 h + 2 h efter, men andra tidskombinationer går säkert lika bra, t ex direkt efter + 1 h efter).

Om protein nu inte tas upp direkt utan av en hastighet på säg 4g/timme, hur kan då proteinsyntesen stimuleras mer av flera intag?

Om jag timme 1 käkar ett mål på säg xxg protein så kommer jag ju ha protein som kontinuerligt tas upp i flera timmar. Vad skulle då ett mål på xxg protein timme 2 hjälpa?

martikainen
2009-08-13, 06:29
Jag har käkat makrill i tomatsås 1 hel burk ca 30min-1h efter träningen i 2 år, och varje vilodag också. Känner mig piggare oftast, har mindre huvudvärk och klarar mig på mindre sömn. Om jag tänker tillbaks och jämför med tiden innan.

Omega3 :thumbup:

Käkar dåligt med fisk men ser till att få i mig omega3 via tillskott, tycker jag känner mig fräschare när jag håller ett jämt intag av omegan, än om jag inte gör det.

Käka makrill! bra skit även fast det luktar gamla strumpor.

King Grub
2009-08-13, 08:27
Om protein nu inte tas upp direkt utan av en hastighet på säg 4g/timme, hur kan då proteinsyntesen stimuleras mer av flera intag?

Därför att det är plötsliga tillflöden av aminosyror i blodet som stimulerar proteinsyntesen.

böllen
2009-08-13, 11:00
Ännu en fråga angående makrill. När innehållsförtäckningen skrivs är då tomatsåsen inräknat i, eller är det bara fisken? för det borde väll bli mer kolhydrater ju mer sås det är i.

mikaelj
2009-08-13, 11:48
Allt i burken.