handdator

Visa fullständig version : Arctic Sea - Årtiondets mest pinsamma blunder till havs?


Fatalist
2009-08-12, 16:01
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\08\12\348061&sectionid=undefined

Det verkar alltså som att skeppet blivit kapat, larmat men trots detta ej genomsökts av svensk polis/militär/kustbevakning och tillåtits glida vidare från Ölands kust hela vägen till och genom engelska kanalen där det fick passera utan misstanke (vad finns det att misstänka, det har bara varit utsatt för ett kapningsförsök som ej undersökts), för att slutligen saknas helt.

Hur har detta gått till? Det är så att man skäms för alla inblandade på myndighetssidan.

Och vad döljer skeppets ägare, som valde att vänta med en anmälan av kapningen?

Bra att Ryssland tar sin chans och visar lite styrka iaf.

brobban
2009-08-12, 17:46
Det ligger en hund begraven i detta hela, finskt fartyg med rysk besättning som har Algeriet som destination med timmer i lasten... blir bordade från en ribb av ett dussin män som uppger sig vara poliser och pratar engelska, söker igenom fartyget och sedan misshandlar kaptenen. Fartyget stävar vidare och försvinner sedan huxflux och då börjar ryssarna rota i det, definitivt mer än timmer i den lasten.

von huff
2009-08-12, 18:01
Jag gissar på droger

Pretender
2009-08-12, 18:16
Borde inte detta vara en ganska så stor nyhet i Sverige? Det är inte varje dag ett fartyg kapas i svenska vatten, men inte ett ord om det på nyheterna. Eller har jag kanske missat det inslaget.

von huff
2009-08-12, 18:20
Lite mystiskt tycker jag ochså att det var, ganska lite om det i nyheterna och uppgifterna ändrades ofta

dojjan
2009-08-12, 18:52
Jag gissar på droger

Varför skulle ryska staten/militären bry sig om det?

von huff
2009-08-12, 19:16
Varför skulle ryska staten/militären bry sig om det?

Vet ej men det sades att kaparen eventuelt var ute efter droger

Trance
2009-08-12, 19:17
Varför skulle det behöva vara något speciellt med lasten för? Räcker förmodligen att det är ryska medborgare som bemannar båten för att de skall skicka ut lite krigsfartyg efter den, speciellt efter att USA var nere i Somalia och fritog lite av sina egna.

Spiffy
2009-08-12, 19:45
Det ligger en hund begraven i detta hela, finskt fartyg med rysk besättning som har Algeriet som destination med timmer i lasten..

Det är iofs det vanliga att ha kapten och övre befäl av en landstillhörighet. tex kapten från Sverige Danmark etc. sen resterande besättning filippinare, ryssar, polacker etc.

Torwald
2009-08-12, 20:02
Jag råkar jobba i Nordafrika över sommaren med just trämaterialsimport, och jag kan bara for the sake of enlightenment upplysa om att det är en MYCKET värdefull last här nere. I synnerhet som det råder råvarubrist i både Sverige och Finland.

brobban
2009-08-12, 21:37
Det är iofs det vanliga att ha kapten och övre befäl av en landstillhörighet. tex kapten från Sverige Danmark etc. sen resterande besättning filippinare, ryssar, polacker etc.Ja, det skumma är snarare händelseförloppet som jag beskrev efter.

hoikka poika
2009-08-12, 23:49
Sjömännen gjorde myteri, snodde lasten och tuffar iväg till Afrika för att få en slant på fickan.

PS. I min ytterst livliga fantasi ...

Alone_in_the_dark
2009-08-13, 08:27
Det som är fascinerande, kaparna måste ha mycket god kännedom om hur fartyget är konstrurerat då de verkar ha slagit hela AIS systemet.

http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?level0=100

Mourten
2009-08-13, 09:14
Det som är fascinerande, kaparna måste ha mycket god kännedom om hur fartyget är konstrurerat då de verkar ha slagit hela AIS systemet.

http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?level0=100

E iof inte svårt, plocka ner rätt antenn. De är typ de första kaparna alltid gör.

Alone_in_the_dark
2009-08-13, 09:43
E iof inte svårt, plocka ner rätt antenn. De är typ de första kaparna alltid gör.

Helt korrekt det jag menar är att de har gjort detta tidigare eller är rätt pålästa om fartygskonstruktionen

oggen
2009-08-13, 15:16
Jag undrar vad AIS har med fartygskonstruktion att göra. Ofta är antennerna utmärkta uppe på monkey så det är inte det svåraste att förstå vilken antenn som är vilken. Sen kan man inte lita helt på marintraffics AIS tjänst jag har varit ute flera gånger i vatten där man ska synas men inte varit ppe på hemsidan.
Hela historien verkar mycket konstig men det är nog en rätt tråkig förklaring bakom varför ingen har haft kontakt med dom på någon vecka.

Alone_in_the_dark
2009-08-13, 19:15
Jag undrar vad AIS har med fartygskonstruktion att göra. Ofta är antennerna utmärkta uppe på monkey så det är inte det svåraste att förstå vilken antenn som är vilken. Sen kan man inte lita helt på marintraffics AIS tjänst jag har varit ute flera gånger i vatten där man ska synas men inte varit ppe på hemsidan.
Hela historien verkar mycket konstig men det är nog en rätt tråkig förklaring bakom varför ingen har haft kontakt med dom på någon vecka.

Det var nytt för mig, de båtar jag har besök har inte haft den antennen utmärkt, alltid lär man sig något nytt;)

Fatalist
2009-08-16, 00:03
Haha...


Kan vara så att en lösensumma är utkrävd (1.5MUSD)
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\08\14\348399&sectionid=undefined