handdator

Visa fullständig version : Rödbetor höjer prestationsförmågan?


machine gun
2009-08-12, 13:06
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8186947.stm
http://sub2.bloggagratis.se/2009/08/12/1899772-rodbetor-hojer-prestationsformagan/

Se länkar i inläggen ovan för att komma till vetenskapliga publikationer i ämnet.

Eddie Vedder
2009-08-12, 13:18
"Beetroot juice" är för övrigt superlätt att göra och gott. Alltid när jag kokar rödbetor har jag lagom lite vatten för att avkoket skall bli så knallrött och rikt på rödbetsjuice som möjligt.

Så det blir en god kopp rödbetsté av avkoket innan jag äter dom.*drool* Kul att du postade det där just idag för jag köpte alldeles pinfärska rödbetor av en bonde på torget i förmiddags.:thumbup:

King Grub
2009-08-12, 13:19
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3810877&postcount=33

machine gun
2009-08-12, 13:50
"Beetroot juice" är för övrigt superlätt att göra och gott. Alltid när jag kokar rödbetor har jag lagom lite vatten för att avkoket skall bli så knallrött och rikt på rödbetsjuice som möjligt.

Så det blir en god kopp rödbetsté av avkoket innan jag äter dom.*drool* Kul att du postade det där just idag för jag köpte alldeles pinfärska rödbetor av en bonde på torget i förmiddags.:thumbup:

Jag har en råsaftcentrifug, men har aldrig testat att göra rödbetsjuice faktiskt. Jag är dock ett stort fan av kokta eller ugnsbakade rödbetor.

Eddie Vedder
2009-08-12, 13:55
Jag har en råsaftcentrifug, men har aldrig testat att göra rödbetsjuice faktiskt. Jag är dock ett stort fan av kokta eller ugnsbakade rödbetor.

En gammal frukostbild med både kokta rödbetor och rödbetsté (dvs avkoket).

Alone_in_the_dark
2009-08-12, 14:15
Enda gången jag får i mig rödbetor är väl när det serveras Borstj och vodka :D

[UnTr] freshmint
2009-08-12, 15:25
Är salt-bundet Nitrit (ex. Natriumnitrat) från charkprodukter också användbart under en Nitritladning?

Onigiri
2009-08-12, 19:50
Hur är det att äta/koka vanliga konserverade rödbetor då? Antar att det är kilovis med socker i det.

Eddie Vedder: Är det verkligen gott med rödbetsjuice?

Undefined
2009-08-12, 22:55
Kan rekommendera ett riktigt gott sätt att äta kokta rödbetor på. Ta isbergssallad som har legat en stund i kallt vatten med lite vinäger och lägg på en tallrik. Lägg på de nykokta skivade rödbetorna och strö sedan över en riktigt god fetaost skuren som tärningar. Låter inte så märkvärdigt men är supergott - alla vi låtit prova hemma hos oss utbrister "vad gott!".

Ett tips när man ska skala och skiva rödbetor; för att slippa bli helt röd om händerna är det bra att smörja in händerna med matolja först. Efter är det bara att skölja av det röda efter man skalat/skivat och man slipper röda händer.

norpx
2009-08-12, 22:58
Ett tips när man ska skala och skiva rödbetor; för att slippa bli helt röd om händerna är det bra att smörja in händerna med matolja först. Efter är det bara att skölja av det röda efter man skalat/skivat och man slipper röda händer.

Nice det ska jag pröva, jag brukar riva rödbetor och blanda i sallader eller med Quinoa.

Eddie Vedder
2009-08-13, 05:28
Eddie Vedder: Är det verkligen gott med rödbetsjuice?

Ja

"Beetroot juice" är för övrigt superlätt att göra och gott.

Undefined
2009-08-13, 09:07
Eddie Vedder: Är det verkligen gott med rödbetsjuice?

Ja

Du ljuger du ljuger :smash:

Rödbetor är gott, juicen får man vara lite knäpp om man ska gilla *screwy*


;)

machine gun
2009-08-13, 10:02
Väl värt att notera är att Eddies smaklökar inte verkar vara konstruerade som alla andras, så man får ta hans åsikter med en nypa salt ;)


Rödbetsjuice och rödbetsavkok/"rödbetste" är ju inte riktigt samma saker heller. Rödbetsjuice får man fram genom att köra rödbetorna i en råsaftcentrifug där saften pressas ur rödbetorna. Avkok/te får man fram som Eddie beskriver ovan. Jag vet inte hur nitrat beter sig, men jag misstänker att koncentrationen borde vara högre i rödbetsjuicen än i avkoket?

z_bumbi
2009-08-13, 10:18
Skär en bit av en rå rödbeta och smaka, rödbetsjuice smakar precis lika illa men i mer koncentrerad form.
Det vanliga är nog att man blandar ut det med morötter och någon/några frukter för att smaken i alla fall ska bli acceptabel.

Eddie Vedder
2009-08-13, 12:35
Väl värt att notera är att Eddies smaklökar inte verkar vara konstruerade som alla andras, så man får ta hans åsikter med en nypa salt ;)

Jag känner mig kränkt.:D

-Englund
2009-08-13, 13:35
Jag känner mig kränkt.:D

Jag tycker att du ska anmäla det till en ADMIN/MODERATOR!:)

Frumpish
2009-08-19, 20:32
freshmint;3816372']Är salt-bundet Nitrit (ex. Natriumnitrat) från charkprodukter också användbart under en Nitritladning?

Nitrit ej= nitrat

Mr.Sarkastisk
2009-08-19, 20:39
Jag tycker att du ska anmäla det till en ADMIN/MODERATOR!:)

Han är ju en själv? lol

Eddie Vedder
2009-08-20, 05:44
Han är ju en själv? lol

Hört talas om ironi?;)

[UnTr] freshmint: Blandar du inte ihop med natriumladdning nu? Någon nitritladdning finns förhoppningsvis ingen människa som gör. Men mycket natriumnitrit kommer i alla fall få samma effekt som mycket natrium. Det är ju dock det dummaste man kan göra.

Sverker
2009-08-20, 06:08
Känns lite riskabelt med nitratladdning. En och annan gång kanske men knappast regelbunden användning.
Risken att bilda nitrit och därefter nitrosaminer är ganska stor vid regelbunden användning.
Det är säkert mycket bra att använda askorbinsyra. Ffa för att det skyddar mot bildandet av nitrosaminer.

Mr.Sarkastisk
2009-08-20, 07:17
Hört talas om ironi?;)


Haha han var seriös ;)
Nu kommer han säkert säga något annat :D

Halldin
2009-08-20, 08:14
Rödbetsjuice och rödbetsavkok/"rödbetste" är ju inte riktigt samma saker heller. Rödbetsjuice får man fram genom att köra rödbetorna i en råsaftcentrifug där saften pressas ur rödbetorna. Avkok/te får man fram som Eddie beskriver ovan. Jag vet inte hur nitrat beter sig, men jag misstänker att koncentrationen borde vara högre i rödbetsjuicen än i avkoket?
Fungerar det verkligen bara att köra råa rödbetor i centrifugen, eller måste juicen som kommer ut kokas upp efteråt eller dyl.?

stevebc
2009-08-20, 11:05
Till en som aldrig har ätit rödbetor annat än inlagda, hur smakar det jämfört med de inlagda? Jag klarar inte av all ättika, socker och vad man nu lägger in dom i. Hela mitt ansikte skrumpnar ihop och det är kanske det värsta jag någonsin ätit. Ryser bara jag tänker på inlagda rödbetor.

Finns det någon rotfrukt, vanliga obehandlade rödbetor smakar som? Morötter, rädisor, potatis?

944RS
2009-08-20, 11:09
Till en som aldrig har ätit rödbetor annat än inlagda, hur smakar det jämfört med de inlagda? Jag klarar inte av all ättika, socker och vad man nu lägger in dom i. Hela mitt ansikte skrumpnar ihop och det är kanske det värsta jag någonsin ätit. Ryser bara jag tänker på inlagda rödbetor.

Finns det någon rotfrukt, vanliga obehandlade rödbetor smakar som? Morötter, rädisor, potatis?

Näe, de smakar nog mest rödbeta tyvärr...

machine gun
2009-08-21, 14:51
Känns lite riskabelt med nitratladdning. En och annan gång kanske men knappast regelbunden användning.
Risken att bilda nitrit och därefter nitrosaminer är ganska stor vid regelbunden användning.
Det är säkert mycket bra att använda askorbinsyra. Ffa för att det skyddar mot bildandet av nitrosaminer.

Det forskas för fullt om nitratladdning på GIH just nu, vilket tas upp i en av länkarna jag postade (han som skrivit blogginlägget är doktorand och jobbar med det projektet)

machine gun
2009-08-21, 14:53
Till en som aldrig har ätit rödbetor annat än inlagda, hur smakar det jämfört med de inlagda? Jag klarar inte av all ättika, socker och vad man nu lägger in dom i. Hela mitt ansikte skrumpnar ihop och det är kanske det värsta jag någonsin ätit. Ryser bara jag tänker på inlagda rödbetor.

Finns det någon rotfrukt, vanliga obehandlade rödbetor smakar som? Morötter, rädisor, potatis?

Lite som morötter, fast lite strävare och med mer jordsmak skulle jag säga. Väldigt olikt inlagda rödbetor i smak. Supergott med kokta rödbetor med smör och salt. Eller gratinerade med fetaost. Även gott att ugnsrosta tillsammans med andra rotsaker. Testa!

machine gun
2009-08-21, 14:54
Fungerar det verkligen bara att köra råa rödbetor i centrifugen, eller måste juicen som kommer ut kokas upp efteråt eller dyl.?

Det är mig veterligen inte skadligare med råa rödbetor än råa morötter, så det är nog bara att dricka den som den är.

LadyG
2009-08-21, 14:54
Lite som morötter, fast lite strävare och med mer jordsmak skulle jag säga. Väldigt olikt inlagda rödbetor i smak. Supergott med kokta rödbetor med smör och salt. Eller gratinerade med fetaost. Även gott att ugnsrosta tillsammans med andra rotsaker. Testa!

Fast försvinner inte effekten det stod om i artikeln då, eller kan rödbetorna prepareras och fortfarande vara så nyttiga?

Sverker
2009-08-22, 06:34
Det forskas för fullt om nitratladdning på GIH just nu, vilket tas upp i en av länkarna jag postade (han som skrivit blogginlägget är doktorand och jobbar med det projektet)


Behöver inte betyda att jag inte är skeptisk till regelbunden nitratladdning.
Det lär kosta några tusen möss eller hektoliter av unga studenters blod innan man vet de långsiktiga effekterna av stora mängder nitrat.
Jag ser direkt en påverkan på de anaeroba bakterierna som kan trivas lite längre ned i tarmen.

machine gun
2009-08-22, 09:36
Fast försvinner inte effekten det stod om i artikeln då, eller kan rödbetorna prepareras och fortfarande vara så nyttiga?

Nitrat är inte värmekänsligt mig veterligen.

Behöver inte betyda att jag inte är skeptisk till regelbunden nitratladdning.
Det lär kosta några tusen möss eller hektoliter av unga studenters blod innan man vet de långsiktiga effekterna av stora mängder nitrat.
Jag ser direkt en påverkan på de anaeroba bakterierna som kan trivas lite längre ned i tarmen.

Man har ju i andra studier sett att en nitratrik kost skyddar mot vissa former av patogena bakterier också och att viss "nitratladdning" gett skydd mot magåkommor vid utlandsvistelse. Hörde detta för första ggn för flera år sedan, men det stod även om det i senaste numret av Nordisk nutrition. Tyvärr har jag inte referenserna framför mig för tillfället.

Eddie Vedder
2009-08-22, 09:38
Tyvärr har jag inte referenserna framför mig för tillfället.

Du minns inte lite detaljer? Jag tänkte om det är en allmänn kostöversikt i vanlig ordning eller om man faktiskt testat nitrat i expriment.

För en epidemiologisk undersökning där folk säger vad de äter och det råkar visa sig att de som åt mycket nitratrika grönsaker mådde bättre känns ju inte så givande.

machine gun
2009-08-22, 09:41
Du minns inte lite detaljer? Jag tänkte om det är en allmänn kostöversikt i vanlig ordning eller om man faktiskt testat nitrat i expriment.

För en epidemiologisk undersökning där folk säger vad de äter och det råkar visa sig att de som åt mycket nitratrika grönsaker mådde bättre känns ju inte så givande.

Jag kommer inte ihåg vad just den här artikeln handlade om, men jag vill minnas att en föreläsare på fyiologin pratade om experimentiella studier med stora intag av spenat.

Numret av tidningen finns inte publicerat på nätet ännu och pappersupplagan ligger på mitt skrivbord på jobbet, men det är väl bara att söka på nitrat på pubmed så får man säkert upp en del.

Eddie Vedder
2009-08-22, 09:45
Jag kommer inte ihåg vad just den här artikeln handlade om, men jag vill minnas att en föreläsare på fyiologin pratade om experimentiella studier med stora intag av spenat.

Numret av tidningen finns inte publicerat på nätet ännu och pappersupplagan ligger på mitt skrivbord på jobbet, men det är väl bara att söka på nitrat på pubmed så får man säkert upp en del.

Kan det vara den här?:

Recently, it has been suggested that the supposedly inert nitrite anion is reduced in vivo to form bioactive nitric oxide with physiological and therapeutic implications in the gastrointestinal and cardiovascular systems. Intake of nitrate-rich food such as vegetables results in increased levels of circulating nitrite in a process suggested to involve nitrate-reducing bacteria in the oral cavity. Here we investigated the importance of the oral microflora and dietary nitrate in regulation of gastric mucosal defense and blood pressure. Rats were treated twice daily with a commercial antiseptic mouthwash while they were given nitrate-supplemented drinking water. The mouthwash greatly reduced the number of nitrate-reducing oral bacteria and as a consequence, nitrate-induced increases in gastric NO and circulating nitrite levels were markedly reduced. With the mouthwash the observed nitrate-induced increase in gastric mucus thickness was attenuated and the gastroprotective effect against an ulcerogenic compound was lost. Furthermore, the decrease in systemic blood pressure seen during nitrate supplementation was now absent. These results suggest that oral symbiotic bacteria modulate gastrointestinal and cardiovascular function via bioactivation of salivary nitrate. Excessive use of antiseptic mouthwashes may attenuate the bioactivity of dietary nitrate.

Petersson J, Carlström M, Schreiber O, Phillipson M, Christoffersson G, Jägare A, Roos S, Jansson EA, Persson AE, Lundberg JO, Holm L. Gastroprotective and blood pressure lowering effects of dietary nitrate are abolished by an antiseptic mouthwash. Free Radic Biol Med. 2009 Apr 15;46(8):1068-1075.

Samtliga forskare är aktiva vid Uppsala universitet.

En till studie från delvis samma forskargrupp, gjord på råtta:

Salivary nitrate from dietary or endogenous sources is reduced to nitrite by oral bacteria. In the acidic stomach, nitrite is further reduced to bioactive nitrogen oxides, including nitric oxide (NO). In this study, we investigated the gastroprotective role of nitrate intake and of luminally applied nitrite against provocation with diclofenac and taurocholate. Mucosal permeability ((51)Cr-EDTA clearance) and gastric mucosal blood flow (laser-Doppler flowmetry) were measured in anesthetized rats, either pretreated with nitrate in the drinking water or given acidified nitrite luminally. Diclofenac was given intravenously and taurocholate luminally to challenge the gastric mucosa. Luminal NO content and nitrite content in the gastric mucus were determined by chemiluminescence. The effect of luminal administration of acidified nitrite on the mucosal blood flow was also investigated in endothelial nitric oxide synthase-deficient mice. Rats pretreated with nitrate or given nitrite luminally had higher gastric mucosal blood flow than controls. Permeability increased more during the provocation in the controls than in the nitrate- and nitrite-treated animals. Dietary nitrate increased luminal NO levels 50 times compared with controls. Nitrate intake also resulted in nitrite accumulation in the loosely adherent mucous layer; after removal of this mucous layer, blood flow was reduced. Nitrite administrated luminally in endothelial nitric oxide synthase-deficient mice increased mucosal blood flow. We conclude that dietary nitrate and direct luminal application of acidified nitrite decrease diclofenac- and taurocholate-induced mucosal damage. The gastroprotective effect likely involves a higher mucosal blood flow caused by nonenzymatic NO production. These data suggest an important physiological role of nitrate in the diet.

Petersson J, Phillipson M, Jansson EA, Patzak A, Lundberg JO, Holm L. Dietary nitrate increases gastric mucosal blood flow and mucosal defense. Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol. 2007 Mar;292(3):G718-724.

machine gun
2009-08-22, 09:55
Kan det vara den här?:



Petersson J, Carlström M, Schreiber O, Phillipson M, Christoffersson G, Jägare A, Roos S, Jansson EA, Persson AE, Lundberg JO, Holm L. Gastroprotective and blood pressure lowering effects of dietary nitrate are abolished by an antiseptic mouthwash. Free Radic Biol Med. 2009 Apr 15;46(8):1068-1075.

Samtliga forskare är aktiva vid Uppsala universitet.

Det där var en råttstudie, så jag tror inte att det var den. Minns inte var studierna som nämndes i tidskriften var gjorda. Studien vår föreläsare pratade om måste rimligtvis ha varit genomförd för flera år sedan, eftersom jag läste fysiologi typ 2006 eller nåt.

Eddie Vedder
2009-08-22, 10:00
Studien vår föreläsare pratade om måste rimligtvis ha varit genomförd för flera år sedan, eftersom jag läste fysiologi typ 2006 eller nåt.

Oj, just ja. Jag glömde ju hur gammal du är.:D

William
2009-08-22, 10:24
Behöver inte betyda att jag inte är skeptisk till regelbunden nitratladdning.
Det lär kosta några tusen möss eller hektoliter av unga studenters blod innan man vet de långsiktiga effekterna av stora mängder nitrat.
Jag ser direkt en påverkan på de anaeroba bakterierna som kan trivas lite längre ned i tarmen.

Killen i fråga på GIH har fått sina vener punkterade av mig dagligen under de senaste två veckorna så de där hektolitrarna är snart införskaffade :D

stevebc
2009-08-24, 00:24
Lite som morötter, fast lite strävare och med mer jordsmak skulle jag säga. Väldigt olikt inlagda rödbetor i smak. Supergott med kokta rödbetor med smör och salt. Eller gratinerade med fetaost. Även gott att ugnsrosta tillsammans med andra rotsaker. Testa!Tack! Det ska jag helt klart göra. Min matlagning nu involverar av naturliga skäl endast kokning så det blir ett fint tillägg till min arsenal.

Halldin
2009-08-24, 08:17
Någon konditionstok här borde ju kunna offra sig en vecka och dricka 0.5L rödbetsjuice om dagen, och sedan rapportera om dom märkte någon skillnad.
Effekten låter ju väldigt hög i studien i alla fall.

Olsson
2009-08-24, 10:18
Någon konditionstok här borde ju kunna offra sig en vecka och dricka 0.5L rödbetsjuice om dagen, och sedan rapportera om dom märkte någon skillnad.
Effekten låter ju väldigt hög i studien i alla fall.

Jag har testat. Presterade helt klart bra men har ingen klar referens att gå mot så det handlar bara om en känsla och hur jag presterade mot mina konkurenter.

Dock var det rätt äckligt att dricka en halvliter om dagen så jag ger mig nog inte på det igen.

machine gun
2009-08-26, 17:29
Jag hittade nitratartikeln: http://www.nordisknutrition.se/Arkiv/NN_4_2008_pdf/NN4_s32_nitrat_nitrit.pdf

Letade efter fel nr, trodde det var en nyare utgåva eftersom jag läste den nyligen, men den har väl gömt sig under högarna på skrivbordet i några månader misstänker jag...

Populärvetenskapligt skrivet, men alla referenser finns ju med för den som önskar fördjupa sig i ämnet.

JJ
2009-09-01, 21:27
Måste testa. Det är sjukt gott med rödbetor om man serverar dem med smält smör,salt och parmesan.

The Draf
2009-09-02, 08:54
Snart bellmanstafetten, dax att börja trycka sjuka mängder rödbetor alltså

Nitrometan
2009-09-02, 09:58
Måste testa. Det är sjukt gott med rödbetor om man serverar dem med smält smör,salt och parmesan.

Japp. Vi har odlat egna rödbetor iår också. Tydligen bra och inte bara gott.

cyclist_90
2009-11-06, 16:38
bumpar tråden lite, är väldigt intresserad av det här och har läst den engelska studien. resultaten är ju faktiskt enastående.... Biotta tror ajg företaget heter som har en rödbetsjuice på 0,5 liter som ligger på cirkus 30 kr. Det står 1 dl om dagen, tror ni det är tillräcklig för att känna en effekt elelr kan man justera uppåt utan att behövar oroa sig för eventuella problem senare? farligt med kontinuerligt bruk

Köpa rödbetsjuice eller göra egen? Funkar det utan centrifug? Hur bär man sig åt för att få ut det där prestationshöjande egenskaperna hos rödbetorna;) tack tack

Olsson
2009-11-07, 13:46
bumpar tråden lite, är väldigt intresserad av det här och har läst den engelska studien. resultaten är ju faktiskt enastående.... Biotta tror ajg företaget heter som har en rödbetsjuice på 0,5 liter som ligger på cirkus 30 kr. Det står 1 dl om dagen, tror ni det är tillräcklig för att känna en effekt elelr kan man justera uppåt utan att behövar oroa sig för eventuella problem senare? farligt med kontinuerligt bruk

Köpa rödbetsjuice eller göra egen? Funkar det utan centrifug? Hur bär man sig åt för att få ut det där prestationshöjande egenskaperna hos rödbetorna;) tack tack

1 dl/dag är förmodligen för lite men det saknas väl forskning på hur mycket nitrat som krävs. Jag tror det är bättre att bara dricka 0,5 liter om dagen några dagar innan aktiviteten man vill prestera bra på som i studien och annars ingenting.

Jag drack Biottas när jag provade men jag är tveksam om jag kommer prova fler gånger för det var riktigt äckligt att dricka så mycket och dessutom lite läskigt att kissa rött ;)

Skrollovicz
2010-08-07, 19:46
Känns lite riskabelt med nitratladdning. En och annan gång kanske men knappast regelbunden användning.
Risken att bilda nitrit och därefter nitrosaminer är ganska stor vid regelbunden användning.
Det är säkert mycket bra att använda askorbinsyra. Ffa för att det skyddar mot bildandet av nitrosaminer.

Ska jag tolka dig som att det inte är en god idé att äta rödbetor? *grr* Eller är det bara extrema mängder som är onyttigt p g a nitratet?

Sverker
2010-08-08, 06:52
Här var det om nitrat i spenat i tråden om nyttigast grönsak:
Enligt SLV ska inte nitrat i spenat vara farligt för vuxna. Då kör vi på det:
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Frukt-gronsaker-och-potatis/Kan-man-ata-uppvarmd-spenat/

SLV nämner rödbeta som en rotfrukt med mycket nitrat:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Ekologisk-mat/Nitritseminarium/Halsoaspekter-av-nitratnitrit/


Min uppfattning blir att rödbetor kan ätas utan problem men det verkar dumt att köra nitratladdning ofta. Speciellt som vi på Kollo har en tendens att överdriva det mesta:D

Skrollovicz
2010-08-08, 12:52
Så det är cool att äta ett lass inlagda rödbetor till pytt i pannan ett par gånger i halvåret? Tack för svaret, Sverker!

King Grub
2010-08-08, 13:13
Så det är cool att äta ett lass inlagda rödbetor till pytt i pannan ett par gånger i halvåret?

Skärpning nu.

King Grub
2010-08-13, 13:12
Dietary nitrate (NO(3)(-)) supplementation with beetroot juice (BR) over 4-6 days has been shown to reduce the O(2) cost of sub-maximal exercise and to improve exercise tolerance. However, it is not known whether shorter (or longer) periods of supplementation have similar (or greater) effects. We therefore investigated the effects of acute and chronic NO3- supplementation on resting blood pressure (BP) and the physiological responses to moderate-intensity and ramp incremental cycle exercise in eight healthy subjects. Following baseline tests, the subjects were assigned in a balanced cross-over design to receive BR (0.5 Ld(-1); 5.2 mmol of NO(3)(-)d(-1)) and placebo (PL; 0.5 L.d(-1)low-calorie juice cordial) treatments. The exercise protocol (two moderate-intensity step tests followed by a ramp test) was repeated 2.5 hours following first ingestion (0.5 L) and after 5 and 15 days of BR and PL. Plasma [nitrite] (Baseline: 454 +/- 81 nM) was significantly elevated (+39% at 2.5 h post; +25% at 5 days; +46% at 15 days; P<0.05) and systolic and diastolic blood pressure (baseline: 127 +/- 6 and 72 +/- 5 mmHg, respectively) were reduced by ~4% throughout the BR supplementation period (P<0.05). Compared to PL, the steady-state VO(2) during moderate-intensity exercise was reduced by ~4% after 2.5 hours and remained similarly reduced after 5 and 15 days of BR (P<0.05). The ramp test peak power and the work rate at the gas exchange threshold (baseline: 322 +/- 67 W and 89 +/- 15 W, respectively) were elevated after 15 days of BR (331 +/- 68 W and 105 +/- 28 W; P<0.05) but not PL (323 +/- 68 W and 84 +/- 18 W). These results indicate that dietary NO(3)(-) supplementation acutely reduces blood pressure and the O(2) cost of sub-maximal exercise and that these effects are maintained for at least 15 days if supplementation is continued.

Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2010 Aug 11. [Epub ahead of print]
Acute and chronic effects of dietary nitrate supplementation on blood pressure and the physiological responses to moderate-intensity and incremental exercise.

Fru_Flisa
2010-08-14, 12:31
Här var det om nitrat i spenat i tråden om nyttigast grönsak:


SLV nämner rödbeta som en rotfrukt med mycket nitrat:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Ekologisk-mat/Nitritseminarium/Halsoaspekter-av-nitratnitrit/


Min uppfattning blir att rödbetor kan ätas utan problem men det verkar dumt att köra nitratladdning ofta. Speciellt som vi på Kollo har en tendens att överdriva det mesta:D

Fast jämför man rekommendationerna mot innehållet nitrat i rödbeta så är ju inte rödbeta något som bör ingå som vardaglig del i kosten?
Jag förstår inte alls hur rekommendationerna hänger ihop...
Men jag älskar att knapra på rödbetor :(

Sverker
2010-08-14, 13:26
Tror faktiskt inte rödbetor innehåller något spännande näringsämne.

Gott är det, men någon källa till antioxidanter eller vitaminer, tror jag inte att rödbetorna är. Rödbetor kan knappast vara ( tycker jag ) något man äter flera gånger i veckan.

Är 150 mg acceptabelt intag och rödbetor innehåller 3 000 mg/kg så blir det mindre än 50 gram rödbeta varje dag. Det är inte många skivor på mackan eller till pytten.

Antagligen är variationen mellan mäniskor, på hur mycket nitrat som ombildas till nitrit, som gör det svårt att sätta upp säkra gränser för ADI. Vissa personer kanske har tarmbakterier som är jätteduktiga på att bilda nitrit medan andra nästan helt saknar sådana bakterier.

Fru_Flisa
2010-08-14, 18:31
Tror faktiskt inte rödbetor innehåller något spännande näringsämne.

Gott är det, men någon källa till antioxidanter eller vitaminer, tror jag inte att rödbetorna är. Rödbetor kan knappast vara ( tycker jag ) något man äter flera gånger i veckan.

Är 150 mg acceptabelt intag och rödbetor innehåller 3 000 mg/kg så blir det mindre än 50 gram rödbeta varje dag. Det är inte många skivor på mackan eller till pytten.

Antagligen är variationen mellan mäniskor, på hur mycket nitrat som ombildas till nitrit, som gör det svårt att sätta upp säkra gränser för ADI. Vissa personer kanske har tarmbakterier som är jätteduktiga på att bilda nitrit medan andra nästan helt saknar sådana bakterier.

Nej då förstås är det ju inte lätt med rekommendationer, man får väl lite till sig själv mer.
Zink, folsyra, kalium bör det ha lite av, fast det är väl relativt som med allt annat...

LadyG
2010-08-14, 19:14
Rödbetor innehåller mycket betanin som är en antioxidant, det är den som står för färgen. Nyttigt tror jag, även om nu den undersökning jag hittade är lite smågammal (2004) och handlar om betanin från en annan växt.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/80/4/941

kettlebellGuden
2011-01-22, 21:03
Toppenintressant det här. Någon som vet hur väl polkabetor fungerar för det här?

King Grub
2011-04-08, 12:39
PURPOSE: Dietary nitrate supplementation has been shown to reduce the O2 cost of sub-maximal exercise and to improve high-intensity exercise tolerance. However, it is presently unknown whether it may enhance performance during simulated competition. The present study investigated the effects of acute dietary nitrate supplementation on power output (PO), V˙o2, and performance during 4 km and 16.1 km cycling time trials (TT).

METHODS: Following familiarization, nine club-level competitive male cyclists were assigned in a randomized, cross-over design to consume 0.5 L of beetroot juice (BR; containing ~6.2 mmol of nitrate) or 0.5 L of nitrate-depleted beetroot juice (placebo, PL; containing ~0.0047 mmol of nitrate), ~2.5 h prior to the completion of a 4 km and a 16.1 km TT.

RESULTS: BR supplementation elevated plasma [nitrite] (PL: 241 ± 125 vs. BR: 575 ± 199 nM; P<0.05). The V˙o2 values during the TTs were not significantly different between the BR and PL conditions at any elapsed distance (P>0.05) but BR significantly increased mean PO during the 4 km (PL: 279 ± 51 vs. BR: 292 ± 44 W; P<0.05) and 16.1 km TT (PL: 233 ± 43 vs. BR: 247 ± 44 W; P<0.01). Consequently, BR improved 4 km performance by 2.8% (PL: 6.45 ± 0.42 vs. BR: 6.27 ± 0.35 min; P<0.05) and 16.1 km performance by 2.7% (PL: 27.7 ± 2.1 vs. BR: 26.9 ± 1.8 min; P<0.01).

CONCLUSION: These results suggest that acute dietary nitrate supplementation with 0.5 L BR improves cycling economy, as demonstrated by a higher PO for the same V˙o2, and enhances both 4 km and 16.1 km cycling TT performance.

Med Sci Sports Exerc. 2011 Apr 5. Acute Dietary Nitrate Supplementation Improves Cycling Time Trial Performance.