handdator

Visa fullständig version : Mäta upp maltodextrin


Hard_Gainer24
2003-08-25, 17:34
Köpte precis lite rent maltodextrin för en stuntsumma ner i Malmö, men glömde fråga hur många gram det går per dl. Någon som vet hur mycket en dl väger? Har ingen köksvåg hemma...

Fråga nr 2: Hur mycket ska man ta efter träning, gr/kroppsvikt om man avser att träna riktigt jävla stenhårda pass?

King Grub
2003-08-25, 17:50
Får väl hoppas det är maltsocker du köpte och inte rent maltodextrin då, eftersom maltodextrin är sammansatta kolhydrater med rätt lågt GI och passar inte speciellt bra efter träningen. Maltodextrin är en glukospolymer. Det ger INTE en lika snabb blodsockerhöjning som druvsocker/dextropur. Det är maltsocker som gör det, men maltodextrin som finns i kosttillskott har till 99% grenade kedjor och tas inte upp lika fort. Ett GI är väldigt svårt att sätta på maltodextrin, eftersom det är ett samlingsnamn för glukospolymer och polysackarider. Det är maltsocker som har ett GI på över 150, och det är en disackarid.

Kör på minst 1 gram per kilo kroppsvikt. Är du i uppbyggnadsfas kan du säker dubbla det. Det har inte negativa effekter på muskeluppbyggnaden - tvärtom.

Hard_Gainer24
2003-08-25, 17:57
Jag kör även dextropur, tänkte att man kunde kanske blanda så att man fick det bästa av två världar?

Hur mycket VÄGER det, om man tar en dl?

William
2003-08-25, 17:58
Originally posted by King Grub
Får väl hoppas det är maltsocker du köpte och inte rent maltodextrin då, eftersom maltodextrin är sammansatta kolhydrater med rätt lågt GI och passar inte speciellt bra efter träningen. Maltodextrin är en glukospolymer. Det ger INTE en lika snabb blodsockerhöjning som druvsocker/dextropur. Det är maltsocker som gör det, men maltodextrin som finns i kosttillskott har till 99% grenade kedjor och tas inte upp lika fort. Ett GI är väldigt svårt att sätta på maltodextrin, eftersom det är ett samlingsnamn för glukospolymer och polysackarider. Det är maltsocker som har ett GI på över 150, och det är en disackarid.

Kör på minst 1 gram per kilo kroppsvikt. Är du i uppbyggnadsfas kan du säker dubbla det. Det har inte negativa effekter på muskeluppbyggnaden - tvärtom.

Grub: Menar du verkligen att maltodextrin inte är en snabb kolhydrat? Maltodextrin är relativt liten glukospolymer som lämnar magsäcken väldigt snabbt och har ett GI runt 140 om jag inte är helt ute och cyklar. Finns dessutom ett stort antal studier som likställer glukos och maltodextrin för återfyllning av glykogenlagren.

Mvh William

King Grub
2003-08-25, 18:19
Originally posted by William


Grub: Menar du verkligen att maltodextrin inte är en snabb kolhydrat? Maltodextrin är relativt liten glukospolymer som lämnar magsäcken väldigt snabbt och har ett GI runt 140 om jag inte är helt ute och cyklar. Finns dessutom ett stort antal studier som likställer glukos och maltodextrin för återfyllning av glykogenlagren.

Mvh William

Det är maltsocker som har ett GI runt 140-150. De förväxlas ofta, men maltodextrin är det generella ordet för alla olika polysackarider, och det är inte maltodextrin som har ett så högt GI.

Hur mycket VÄGER det, om man tar en dl?

Skulle svara på det om jag hade något hemma att väga upp.

Hard_Gainer24
2003-08-25, 18:20
Ni glömde min fråga:

Hur många gram går det ungefär på en dl maltodextrin resp. dextrin?

King Grub
2003-08-25, 18:21
Originally posted by Hard_Gainer24
Ni glömde min fråga:

Hur många gram går det ungefär på en dl maltodextrin resp. dextrin?

Har inget att väga upp. Du får vänta tills någon som vet läser tråden.

William
2003-08-25, 18:24
Originally posted by King Grub


Det är maltsocker som har ett GI runt 140-150. De förväxlas ofta, men maltodextrin är det generella ordet för alla olika polysackarider, och är inte det maltsocker som har ett så högt GI.

Jag är medveten om att maltos har ett extremt högt GI men maltodextrin ligger inte långt efter. Maltodextriner är kemiskt behandlad stärkelse. Behandlingens syfte är att göra stärkelsen mer nedbrytbar. Maltodextriner är inte polysackardier utan hamnar i klassen oligosackarider som består av högst 10 glukosenheter och är därmed väldigt snabba kolhydrater.

Tror du har blandat ihop ngt. Jag har aldrig tidigare hört att maltodextriner skulle vara ett samlingsnamn för polysackarider,

Mvh William

EiseltUK
2003-08-25, 18:26
Originally posted by Hard_Gainer24
Ni glömde min fråga:

Hur många gram går det ungefär på en dl maltodextrin resp. dextrin?

Det bör nog vara lite drygt 50 gram.

/ Henrik

King Grub
2003-08-25, 18:30
Originally posted by William


Jag är medveten om att maltos har ett extremt högt GI men maltodextrin ligger inte långt efter. Maltodextriner är kemiskt behandlad stärkelse. Behandlingens syfte är att göra stärkelsen mer nedbrytbar. Maltodextriner är inte polysackardier utan hamnar i klassen oligosackarider som består av högst 10 glukosenheter och är därmed väldigt snabba kolhydrater.

Tror du har blandat ihop ngt. Jag har aldrig tidigare hört att maltodextriner skulle vara ett samlingsnamn för polysackarider,

Mvh William


Vad jag förstår är det det. :confused:

The role of dietary carbohydrates in muscle glycogen resynthesis after strenuous running

DL Costill, WM Sherman, WJ Fink, C Maresh, M Witten and JM Miller


Maltodextrin, amylose, and amylopectin are polyglucose molecules. The primary differences are in their structure. Maltodextrin is shorter than the other two but still longer than mono and disaccharides. Amylose consists of long, straight chains of glucose units whereas amylopectin is a branched polymer. Amylopectin is rather like glycogen ("animal carbohydrate") but with fewer branches. Both forms of starch, amylose and amylopectin, occur in cereals, potatoes, legumes and other veggies, with amylose usually contributing 15 to 20% or so and amylopectin comprising the other 80 to 85% of total starch.

As far as application to athletes, a study by Costill's group in 1996 revealed twenty-four hour glycogen resynthesis rates in muscle to be in the order of glucose > amylopectin > maltodextrin > amylose ("resistant starch").

William
2003-08-25, 18:37
Originally posted by King Grub



Vad jag förstår är det det. :confused:

The role of dietary carbohydrates in muscle glycogen resynthesis after strenuous running

DL Costill, WM Sherman, WJ Fink, C Maresh, M Witten and JM Miller


Maltodextrin, amylose, and amylopectin are polyglucose molecules. The primary differences are in their structure. Maltodextrin is shorter than the other two but still longer than mono and disaccharides. Amylose consists of long, straight chains of glucose units whereas amylopectin is a branched polymer. Amylopectin is rather like glycogen ("animal carbohydrate") but with fewer branches. Both forms of starch, amylose and amylopectin, occur in cereals, potatoes, legumes and other veggies, with amylose usually contributing 15 to 20% or so and amylopectin comprising the other 80 to 85% of total starch.

As far as application to athletes, a study by Costill's group in 1996 revealed twenty-four hour glycogen resynthesis rates in muscle to be in the order of glucose > amylopectin > maltodextrin > amylose ("resistant starch").

Enligt abstractet är det inte samma sak. Dom skiljer ju på maltodextrin, amylopektin och amlyos. Dom säger ju även att maltodextrin är kortare än båda stärkelsetyperna men längre än mono och disackarider, vilket jag oxå skrev (maltodextrin= oligosackarid = 3-10 glukoseenheter).

Angående glykogenåtersyntesen så håller jag med dig om att maltodextrin är sämre än maltos, dock inte så mycket eftersom det enligt andra studier är likvärdigt med glukos.

Anyway...handlar mest om semantik.

Mvh William

King Grub
2003-08-25, 18:51
Tack för utredningen! :thumbup:

William
2003-08-25, 18:54
Anytime!:thumbup:

Mvh William

EiseltUK
2003-08-25, 18:56
Anledningen till "förvirringen" är troligen därför att maltodextrin innehåller både oligo- och polysackarider likväl som mindre mängder maltos och glukos. Det framstäld genom delvis hydrolys av stärkelse och därför blir molekylvikten olika.

/ Henrik

sOFFe
2003-08-25, 21:58
60 gram väger mitt maltodextrin per deciliter.

GhostFace
2003-08-26, 08:37
Då ställer vi givetvis följdfrågan;
Hur mycket sämre är då maltodextrin i jämförelse med maltsocker? Handlar det om ett ental % eller kanske ett tiotal %?

Om inte skillnaden är nämnbar & märkbar, inte mera än några få procent, så övergår säkert de flesta till att köpa maltodextrin för att det inte smakar lika sött som Dextropur?

LunaSpice
2003-08-26, 09:17
Detta var jag faktiskt tvungen att slå upp och kolla och enligt mina nutritionsböcker så är maltodextrin och andra dextriner polysackarider och inget annat. Sen att amylos och amylopektin inte är samma sak som maltodextrin beror på att de har olika glukosbindningar. Trots att maltodextrin består av små stycken av stärkelse som man, som william nämnde, kortat av för att få ett snabbare upptag (eller vad syftet nu må vara) så är de betydligt fler än 10 monosackarider (vilket är "gränsen" för oligasackarider).

Ang. vart vi har fått infon ifrån så är det inte konstigt om vi har uppfattat den fel eftersom det står olika i olika böcker.

z_bumbi
2003-08-26, 09:34
http://www.ftns.wau.nl/prock/Research/Rik/Maltodextrins/marchal8.htm

"The Unites States Food and Drug Administration defines maltodextrin as (21 CFR paragraph 184.1444): a non-sweet, nutritive saccharide polymer that consists of D- glucose units linked primarily by a,-1,4 bonds and that has a DE (dextrose equivalent) of less than 20"

"Industrially produced maltodextrins (with a certain average degree of polymerization) normally consist of a broad distribution of both linear and branched (containing a(1-6) linkages) saccharides. Maltodextrins with the same DE can even have different properties in various applications that reflect differences in their molecular composition. (Chronakis, 1997; Kennedy et al., 1985b; Raja et al., 1989). "

Ozz
2003-08-26, 12:56
Sigma-Aldrich anger den här strukturen för maltodextrin:
http://www.sigmaaldrich.com/structureimages/A/41/419680.GIF

stämmer ju också med vad z_bumbi säger.
D-glukos med 1-4 bindning och på bilden även bindning från kol 6.

William
2003-08-26, 15:23
Originally posted by LunaSpice
Detta var jag faktiskt tvungen att slå upp och kolla och enligt mina nutritionsböcker så är maltodextrin och andra dextriner polysackarider och inget annat. Sen att amylos och amylopektin inte är samma sak som maltodextrin beror på att de har olika glukosbindningar. Trots att maltodextrin består av små stycken av stärkelse som man, som william nämnde, kortat av för att få ett snabbare upptag (eller vad syftet nu må vara) så är de betydligt fler än 10 monosackarider (vilket är "gränsen" för oligasackarider).

Ang. vart vi har fått infon ifrån så är det inte konstigt om vi har uppfattat den fel eftersom det står olika i olika böcker.

Enligt "Biochemical and Physiological Aspects of Human Nutrition" är storleken på maltodextriner inom gränserna för oligosackarider. Likaså enligt " Sport Nutrition for Health and Performance". Dock är oligosackarider bara en undergrupp av polysackarider så självklart är även maltodextrin en polysackarid.

Om man ska jämföra enligt ovan så är maltodextrin avsevärt mindre än både amylos och amylopektin eftersom dessa kan ha 100-tals till 1000-tals glukosenheter medan maltodextrin ligger mellan 10-20 om jag förstod z_bumbis inlägg rätt.

Men om dina böcker säger att det är betydligt fler än i oligosackarider?

Ghostface: Jag kan inte säga ngn siffra på hur mycket sämre maltodextrin är än maltos men jag tvivlar på att det är jättemycket sämre, men det är sämre!

Min huvudsakliga invändning från början var att maltodextrin skulle vara en långsam kolhydrat och därmed inte bra att ta efter passet.

Mvh William

EiseltUK
2003-08-26, 15:52
MW dextros / genomsnittlig MW stärkelse hydrolysat x 100 = DE

Dextros ekvivalenten (DE) är således ett genomsnittligt mått på hydrolysgraden (eller snarare graden av polymerisering) av en stärkelsemolekyl som visar hur många monosackarid-enheter det är i maltodextrinet (inte procentuellt). Kan jämföras med hydrolysgraden av proteiner.


Liten ordlista:

Dextrose equivalent
The reducing power of a starch hydrolysis product expressed as a % of the reducing power of the same weight of D-glucose. Although traditionally determined by titration, D.E. may be determined by cryoscopy (depression of freezing point). The higher the D.E., the lower the number average molecular weight of the product. The maximum possible D.E. is 100 ( i.e. pure dextrose.)


Degree of polymerisation
The degree of polymerisation of a polymer is the average number of monomer units in the molecule. When applied to starch, maltodextrin or glucose syrup constituent molecules it refers to the average number of anhydroglucose units in the molecule. The abbreviations DP1, DP2 etc. refer to polymer chains where the number of anhydroglucose units is known. Abbreviations such as DP 3+ are used to denote all unknown degrees of polymerisation of 3 and above. The abbreviation Dpn is used to denote a fraction with an unknown degree of polymerisation.

Maltodextrin
Starch hydrolysis product generally having a Dextrose Equivalent [DE] between 1 and 20 usually produced by the action of a-amylase on gelatinised starch. Maltodextrin contains a range of nutritive non-sweet polysaccharides with a distribution of molecular weights where the anhydroglucose units are linked predominantly by 1,4 bonds.

Malto-oligosaccharide
Oligosaccharide containing up to about 10 anhydroglucose units.

William
2003-08-26, 16:11
Då misstförstod jag z_bumbis inlägg. Då överkonstaterar jag att det anges väldigt olika siffror på antalet glukosenheter i maltodextrin, beroende på vilken källa man har.

mvh William

LunaSpice
2003-08-26, 22:13
Originally posted by William
Då misstförstod jag z_bumbis inlägg. Då överkonstaterar jag att det anges väldigt olika siffror på antalet glukosenheter i maltodextrin, beroende på vilken källa man har.

mvh William

...och det var precis det jag skrev i mitt inlägg. "Ang. vart vi har fått infon ifrån så är det inte konstigt om vi har uppfattat den fel eftersom det står olika i olika böcker."

Kan vi droppa detta nu? Jag vet att vi alla vill reda ut det och många vill få rätt men tyvärr är det ofta så här, att det står olika i olika böcker vilket gör att man får ktitiskt granska litteraturen. Artiklar, böcker, föreläsningar, forskning etc...det är iaf NÅGOT som jag har lärt mig på universitetet.

Vi har olika källor vilket ger olika svar. Punkt...dock är det alltid intressant att bolla olika teorier fram och tillbaka. :D

William
2003-08-27, 14:36
Originally posted by LunaSpice


...och det var precis det jag skrev i mitt inlägg. "Ang. vart vi har fått infon ifrån så är det inte konstigt om vi har uppfattat den fel eftersom det står olika i olika böcker."
:D

Det var precis det jag syftade på när jag skrev "överkonstaterar"

Originally posted by LunaSpice



Kan vi droppa detta nu? Jag vet att vi alla vill reda ut det och många vill få rätt men tyvärr är det ofta så här, att det står olika i olika böcker vilket gör att man får ktitiskt granska litteraturen. Artiklar, böcker, föreläsningar, forskning etc...det är iaf NÅGOT som jag har lärt mig på universitetet.

Vi har olika källor vilket ger olika svar. Punkt...dock är det alltid intressant att bolla olika teorier fram och tillbaka. :D

Håller med fullständigt:thumbup:

Mvh William

Aeis
2004-12-05, 02:20
Hmm nu har jag blivit lite förvirrad.

1. Säljer kolozzeumshoppen: Maltodextrin eller maltsocker?

2. Är Maltodextrin lämpligt att ta efter träning?

emmzan
2004-12-05, 11:12
Hmm nu har jag blivit lite förvirrad.

1. Säljer kolozzeumshoppen: Maltodextrin eller maltsocker?

2. Är Maltodextrin lämpligt att ta efter träning?

1 Maltodextrin

2 Ja.

Aeis
2004-12-05, 11:21
2 Ja.

Följd fråga på det då=) Är det bättre än skum eller gelegodis? Förut sa ju grub att bilar var riktigt bra. Men har för mig de kom fram till att maltodextrin var bättre sen. Menade de maltsocker då eller är båda bättre?

LunaSpice
2004-12-05, 11:33
Följd fråga på det då=) Är det bättre än skum eller gelegodis? Förut sa ju grub att bilar var riktigt bra. Men har för mig de kom fram till att maltodextrin var bättre sen. Menade de maltsocker då eller är båda bättre?

Kolhydratssammansättningen i skum- och gelégodis ger ett lägre insulinsvar samt lägre glykogeninlagring än maltodextrin. Det är maltodextrin du ska sträva efter efter träning...inte maltsocker.

aliquis
2004-12-05, 12:21
Saken är ju att tråden är från mitten av 2003, och då kanske inte grub hade samma koll på vad det var som nu, eller något. Han skriver ju faktiskt att han har uppfattat det som si och så, verkar ju inte vara helt säker på det, och någon annan säger ju att maltodextrin inte alls är ett namn på alla polysackarider, eller något sådant.

Hur som helst, det som sägs nu är ju att maltodextrin är bättre än glukos, vilket inte verkar ha varit fallet för över 1 år sedan. Men å andra sidan var ju som sagt skumgodis ok istället för druvsocker, mjölk bättre än vatten för ökad insulinutsöndring men hann bli sämre lite senare för att det stoppade upptaget i magsäcker för att sedan bli helt ok igen då det inte alls gjorde det ;D
Lästen någon artikel där någon menade att gainer inte alls var något att ha då det bara var socker och att det inte spelade någon som helst roll om det nu var fruktos, sackaros eller något annat och att man lika gärna kunde hälla i socker själv.
Spelar hastigheten på glukogeninlagringen så stor roll om man inte tränar massor varje dag/flera ggr per dag?

Godispåsen
2011-11-28, 09:42
Så ska jag ta mellan 80-160gram Maltodextrin efter träning om jag väger 80kg om jag förstått rätt? Blandat med whey och lite kasein såklart. *flex*

Pepz
2011-11-28, 10:20
Så ska jag ta mellan 80-160gram Maltodextrin efter träning om jag väger 80kg om jag förstått rätt? Blandat med whey och lite kasein såklart. *flex*

bra bump

ja om du vill och har det energibehovet.
Dock så kräver styrketräningen inte de mängderna med kolhydrater.
50-80g funkar utmärkt imho