handdator

Visa fullständig version : maxstyrka


knubbsson
2009-08-12, 08:29
Tjena, jag undrar så här. om jag lyfter en vikt 4 ggr då lir jag bra på att lyfta den en vikt 4 ggr och inte bra på att lyfta 1 vikt en gång? om ni förstår vad jag menar?


tex bänkpress 90 kilo 4 ggr om jag kör på det kommer det inte höja den vikt jag klrar lyfta 1 gång? utan bara höja den vikt jag klrar lyfta 4 ggr?


skulle jag bli bättre på att lyfta 1 vikt en gång om jag bara träna på att lyfta 1 vikt en gång? så tungt jag kan alltså


hoppas ni förstår!

mini
2009-08-12, 08:33
Man kan/bör inte bara träna singlar vecka ut och vecka in, så ja, tränar du även i högre repsintervall kommer du att öka din maxstyrka. Bäst är att variera i cykler.

ARMSTARK
2009-08-12, 08:41
Det går att höja, eller jag skulle nog säga "man ska", sitt 1RM genom att köra på en vikt som man klarar 3-4 ggr. När du klarar 5-6 ggr är det dags att ta en tyngre vikt.

Om du maxar 1:or varje träningspass kommer du inte att öka lika snabbt, och förmodligen bli skadad inom kort.

Mapa
2009-08-12, 08:51
Det går att höja, eller jag skulle nog säga "man ska", sitt 1RM genom att köra på en vikt som man klarar 3-4 ggr. När du klarar 5-6 ggr är det dags att ta en tyngre vikt.

Om du maxar 1:or varje träningspass kommer du inte att öka lika snabbt, och förmodligen bli skadad inom kort.

bra sätt att bli repsstark

knubbsson
2009-08-12, 08:54
Det går att höja, eller jag skulle nog säga "man ska", sitt 1RM genom att köra på en vikt som man klarar 3-4 ggr. När du klarar 5-6 ggr är det dags att ta en tyngre vikt.

Om du maxar 1:or varje träningspass kommer du inte att öka lika snabbt, och förmodligen bli skadad inom kort.

okej, det är så jag kör nu. men sen läste jag om nån kille som bänka 200men tränar 2or på 150 och en kompis till mig som maxar 115 men gör 5 på 90 i bänk,.

mini
2009-08-12, 08:59
bra sätt att bli repsstark

Hur menar du nu?

Mapa
2009-08-12, 09:07
Hur menar du nu?

man blir bra på de man tränar. när du tävlar spelar de ingen roll hur många reps du kan göra på 80% av max

jag anser att man kan gå på max nästan varje vecka. om man ser till att variera övningarna

mangs
2009-08-12, 09:18
Prescis som redan sagts. Genom att köra singlar varje vecka så kommer du lättare slita ut dig så att köa med reps-intervall mellan 1-6reps bör funka ok. Däremot är det ju som så att du blir i regel bra på det du tränar. Dvs vill du bli bra på singlar måste du givetvis träna på det. Blir du starkare genom att uteslutande köra 4-reppare kommer du roligtvis även höja ditt 1-rep-max men det är troligt att du inte klarar lika mycket som i ett upplägg där du varvar mellan olika reps och provar på 1-reppare ibland.

mini
2009-08-12, 09:19
man blir bra på de man tränar. när du tävlar spelar de ingen roll hur många reps du kan göra på 80% av max

jag anser att man kan gå på max nästan varje vecka. om man ser till att variera övningarna

Jag tror att du har fel och att det är ett ganska bra sätt att ta sönder sig. Speciellt när det handlar om en nybörjare som ställer frågan om hur man ska öka sitt max utan att prata om SL-tävling. Jag känner inte så många som alltid ligger på max varje vecka. Antar att du gör det eftersom du kan ge det rådet.

ARMSTARK
2009-08-12, 09:19
man blir bra på de man tränar. när du tävlar spelar de ingen roll hur många reps du kan göra på 80% av max

jag anser att man kan gå på max nästan varje vecka. om man ser till att variera övningarna

Jag vet att du är stark Mapa, men jag skulle inte rekomendera någon att träna konstant med minus 3-4 rep. Det finns inte många som klarar det utan skador.

Mapa
2009-08-12, 09:57
Jag tror att du har fel och att det är ett ganska bra sätt att ta sönder sig. Speciellt när det handlar om en nybörjare som ställer frågan om hur man ska öka sitt max utan att prata om SL-tävling. Jag känner inte så många som alltid ligger på max varje vecka. Antar att du gör det eftersom du kan ge det rådet.

om tråden handlar om att bli maxstark på singlar så måste jag ändå lägga fram vad jag anser är bra.. vad andra tycker är upp till var och en..

edit: ja, jag ligger nära max varje vecka...

Jag vet att du är stark Mapa, men jag skulle inte rekomendera någon att träna konstant med minus 3-4 rep. Det finns inte många som klarar det utan skador.

jag skriver inte här för att jag anser att jag är stark och därför har rätt.. jag menar bara att jag fått bra resultat av att köra 1-3 reps varje vecka.. mest 1or dock.. inte alltid till +100% men alltid över 90%.. lite känsla får man självklart gå på också. dessutom kör jag aldrig en maxövning mer än 3 veckor i rad..

BB1942
2009-08-12, 11:44
För mig känns det som att det är lättare att öka i reps än i vikt så på så sätt borde ju det vara väldigt effektivt t ex så kan jag ena veckan köra 18kg hantelpress (farligt klent men jag jobbar på det :)) 4 gånger och sedan nästa vecka köra den med 6 reps i varje sett.
På detta sätt upplever jag också lättare att öka i vikter eftersom det är mer och mer vilja som krävs i högre reps-intervaller.

Detta upplever jag som lättast men jag har inte hunnit testa så många metoder under min 6 månader långa träningsperiod

ARMSTARK
2009-08-12, 12:38
Av alla ideer som folk har om träning så är variation nåt som 99% är överens om! ( det är bra! )

Commando1980
2009-08-12, 14:24
jag tror att du har fel och att det är ett ganska bra sätt att ta sönder sig. Speciellt när det handlar om en nybörjare som ställer frågan om hur man ska öka sitt max utan att prata om sl-tävling. Jag känner inte så många som alltid ligger på max varje vecka. Antar att du gör det eftersom du kan ge det rådet.

+1.

Fetknoppen
2009-08-12, 14:41
man blir bra på de man tränar. när du tävlar spelar de ingen roll hur många reps du kan göra på 80% av max

jag anser att man kan gå på max nästan varje vecka. om man ser till att variera övningarna

Det fungerar som så att muskelns styrka står i proportion till dess tvärsnittsarea, och arean/muskelvolymen stimulerar du bäst med fler reps än 1-3. Vill du bli riktigt stark på lång sikt måste du alltså i perioder fokusera på att öka muskelvolymen. Det faktum att man blir starkare av att träna tungt (1-3 reps) än om man tränar fler reps (ex 4-8) förklaras av neurologisk anpassning. Du blir alltså bättre på att koppla in samtliga muskelfibrer om du tränar tyngre, men muskeltillväxten blir sämre. Om du då har som mål att bli en riktigt duktig seniorlyftare i en tung viktklass måste du helt enkelt träna lite reps vissa perioder.

Turbo Rico
2009-08-12, 18:41
Det fungerar som så att muskelns styrka står i proportion till dess tvärsnittsarea, och arean/muskelvolymen stimulerar du bäst med fler reps än 1-3. Vill du bli riktigt stark på lång sikt måste du alltså i perioder fokusera på att öka muskelvolymen. Det faktum att man blir starkare av att träna tungt (1-3 reps) än om man tränar fler reps (ex 4-8) förklaras av neurologisk anpassning. Du blir alltså bättre på att koppla in samtliga muskelfibrer om du tränar tyngre, men muskeltillväxten blir sämre. Om du då har som mål att bli en riktigt duktig seniorlyftare i en tung viktklass måste du helt enkelt träna lite reps vissa perioder.


Kärt barn har många namn, grundträning, mängdträning, volymträning, mjölksyreträning osv osv. Det här visste väl dom gamla ryska tyngdlyftarna om redan för 50 år sen?
En sak jag undrar över är hur långa dom här olika perioderna bör vara? Det handlar väl så klart om var i karriären men är men skulle inte många lyftare (SL och OL) må bättre av längre grundträningsperioder med många reps (+5 reps t ex) istället för att fokusera så mycket på maxstyrka? Eller är jag fel ute nu igen..?

130kg finsk sisu
2009-08-12, 18:43
Min träning är en salig blandning ¨ret runt och det tycker jag funkat perfekt!

emi23j
2009-08-12, 19:42
Jag vet inte riktigt vilken nivå du ligger på. Men träning med flexband har fungerat utomordentligt bra för mig (köra på ungefär 60% av 1RM explosivt 4-6 reps 6 set. varierad vikt). efter 6 veckor har jag ökat mitt 1RM med 15 kg ungefär. Nu har jag uppehåll ungefär 4 veckor innan jag kliver på band träningen igen.

Mapa
2009-08-12, 21:33
Det fungerar som så att muskelns styrka står i proportion till dess tvärsnittsarea, och arean/muskelvolymen stimulerar du bäst med fler reps än 1-3. Vill du bli riktigt stark på lång sikt måste du alltså i perioder fokusera på att öka muskelvolymen. Det faktum att man blir starkare av att träna tungt (1-3 reps) än om man tränar fler reps (ex 4-8) förklaras av neurologisk anpassning. Du blir alltså bättre på att koppla in samtliga muskelfibrer om du tränar tyngre, men muskeltillväxten blir sämre. Om du då har som mål att bli en riktigt duktig seniorlyftare i en tung viktklass måste du helt enkelt träna lite reps vissa perioder.

självklart.. jag tränar mer reps i mina komplement för att bygga.. då är repsen höga.. och de tränar jag inte bara i perioder utan året om..

mini
2009-08-12, 23:12
om tråden handlar om att bli maxstark på singlar så måste jag ändå lägga fram vad jag anser är bra.. vad andra tycker är upp till var och en..

Fast det finns ju något grovhugget en skala som löper från rätt till fel. Att rekommendera en nybörjare att ligga på maxsinglar är mer fel än rätt. Du är redan grundtränad, har en stor kropp, träningskamrater som kollar tekniken osv. Det gör att din variant kan funka för dig, men det var ju inte direkt det frågan handlade om.