handdator

Visa fullständig version : Nytt 3-split schema, råd och synpunkter? :)


jonne_15
2009-08-11, 22:24
Hej! Kommer köra ett 3-split schema enligt följande med 3 dagars träning sedan vila och sedan träning dvs 3-1-3-1
Tycker ni detta är ett bra upplägg? Finns säkert en del att förbättra. Skulle vilja ha lite råd och synpunkter angående schemat tack! :thumbup:



Bröst, triceps, axlar

Bröst: Bänkpress 4set, snedhantelpress 3set, dips 3set
Axlar: Militärpress 3set, axelpress(hantelpress) 3set
Triceps: Liggande tricepsextension 3set, cable pushdown 3set

Ben, mage

Framsida/Baksida lår: Knäböj 4set, Benpress 3set, Benspark 3set, Sittande lårcurl 3 set
Vader: Stående vadpress 3set, Vadpress i benpressen 3set
Mage: Crunches med vikt 3set, Benlyft med vikt 3set, Crunches på boll 3set

Rygg, biceps, underarmar

Rygg: Marklyft 4set, Latsdrag 3set, Sittande rodd 3set, Hyperextensions med vikt 3set, (ev. Chins)
Biceps: Stångcurl 3set, Hantelcurl 3set, Cabelcurl 2set
Underarmar: Underarmscurl med stång 2set, Underarmscurl med hantel 2 set

Petoria
2009-08-11, 22:32
Tycker det ser bra ut :thumbup:

Men är inte dips mer för triceps än bröst egentligen? (beror ju på utförandet självklart, men ändå)

jonne_15
2009-08-11, 22:36
Tycker det ser bra ut :thumbup:

Men är inte dips mer för triceps än bröst egentligen? (beror ju på utförandet självklart, men ändå)

Jo det beror ju helt på utförandet. Om man lutar så tar det på nedre bröst och jag känner att jag får bra kontakt när jag kör dips. Men om man kör helt upprätt så lär det ju mest ta på triceps. Så det är helt hur man gör övningen.

raQblad
2009-08-11, 22:40
Körde med 3-1-3 ett par månader och det jag kan säga är att efter ett tag så blir man sliten - så var inte rädd att ta en extra dags vila lite då och då, eller en vecka med lägre volym.

Men det var kul, man får träna ofta.

jonne_15
2009-08-11, 22:49
Körde med 3-1-3 ett par månader och det jag kan säga är att efter ett tag så blir man sliten - så var inte rädd att ta en extra dags vila lite då och då, eller en vecka med lägre volym.

Men det var kul, man får träna ofta.

Jo, det är det jag har tänkt på också. Att man inte får tillräckligt med vila. Men man kan ju köra på i 9-10 veckor sen vila en vecka för att sedan köra vidare igen ;) Jag kan också tilläga att jag kommer hålla mig inom 4-6 reps (som Max-OT principen) men att jag nån gång kommer köra en vecka med högreps

Edit: raQblad fick du bra resultat när du körde detta upplägg. Vad körde du innan 3-1-3-1 schemat? Fick du bra styrkeökningar eller mkt massa eller ingen märkbar skillnad alls?

darkdog
2009-08-11, 22:59
Varför 8 set biceps men bara 6 set triceps?

jonne_15
2009-08-11, 23:06
Varför 8 set biceps men bara 6 set triceps?

Glömde ändra. Cabelcurl är inte säkert jag kör. Det är om jag har någon ork kvar fast jag tror inte jag kommer räkna med den övningen i passet eftersom jag får tillräckligt med träning för biceps när det är rygg i passet också

raQblad
2009-08-11, 23:10
Edit: raQblad fick du bra resultat när du körde detta upplägg. Vad körde du innan 3-1-3-1 schemat? Fick du bra styrkeökningar eller mkt massa eller ingen märkbar skillnad alls?Ptja, svårt att säga att det berodde på just det upplägget och inte bara för att jag tränade hårt, men jag ökade riktigt bra både styrkemässigt och i massa.
Gick från 12 till 24 dips, 8 till 14 chins, vikt från 79 till 84. Men det är ju som det sägs, man blir bra på det man gör.

Innan har jag tränat varannan dag, vilket var tråkigt, och halvkropp 4ggr i veckan.

jonne_15
2009-08-11, 23:15
Ptja, svårt att säga att det berodde på just det upplägget och inte bara för att jag tränade hårt, men jag ökade riktigt bra både styrkemässigt och i massa.
Gick från 12 till 24 dips, 8 till 14 chins, vikt från 79 till 84. Men det är ju som det sägs, man blir bra på det man gör.

Innan har jag tränat varannan dag, vilket var tråkigt, och halvkropp 4ggr i veckan.


Okej. Jo det kan jag förstå. Om man inte har tränat så länge (?) så ökar man ju en hel del i början oavsett upplägg. Men undrade om du hade tränat en lång tid så att du hade något att jämföra med om det gick sämre/bättre med detta upplägget. Men du verkar ha fått bra resultat :thumbup: