handdator

Visa fullständig version : marklyft - hybrid av knäböj & raka marklyft


gabbah
2009-08-11, 22:03
Tjena!

På mitt benpass kör jag:

1) knäböj
2) marklyft
3) raka marklyft

samt vader. Min fråga gäller dock marklyft. Denna övning känns som ett medelting mellan knäböj och raka marklyft. Stämmer det eller? Jag tycker dessutom att det är svårt att utföra dem på ett sådant sätt att det tar mest på benen, det tar mer på ryggen.
Kan jag inte lika gärna bara köra knäböj och raka marklyft och fortfarande få med samma muskelgrupper? Kanske helt enkelt köra lite mer/hårdare på dessa två övningar?

Tips? Vad säger ni?

vicarious
2009-08-11, 22:13
Marklyft SKA ta mest på ryggen men övningen tar även en hel del på hamstrings, axlar och trapezius.

Raka/stela marklyft är en modifierad version av marklyft just för att få mer fokus på hamstrings.

jwzrd
2009-08-11, 22:18
Tjena!

På mitt benpass kör jag:

1) knäböj
2) marklyft
3) raka marklyft

samt vader. Min fråga gäller dock marklyft. Denna övning känns som ett medelting mellan knäböj och raka marklyft. Stämmer det eller? Jag tycker dessutom att det är svårt att utföra dem på ett sådant sätt att det tar mest på benen, det tar mer på ryggen.
Kan jag inte lika gärna bara köra knäböj och raka marklyft och fortfarande få med samma muskelgrupper? Kanske helt enkelt köra lite mer/hårdare på dessa två övningar?

Tips? Vad säger ni?

Det är precis som du säger. Huruvida du tränar marklyft eller inte tycker jag kan bero mer på om du gillar den och om den känns bra för dig. Det är en bra övning för din rygghälsa / lyftergonomi om du lär dig lyfta bra.

gabbah
2009-08-11, 22:20
Marklyft SKA ta mest på ryggen men övningen tar även en hel del på hamstrings, axlar och trapezius.

Raka/stela marklyft är en modifierad version av marklyft just för att få mer fokus på hamstrings.

Ja därför jag undrar om det "räcker" med att köra knäböj (för framsida lår och gluteus) och så stela marklyft för hamstring och korsrygg (blir riktigt trött i dessa två muskler)?
Vad tillför liksom marklyft? Känns mest som den tröttar ut nedre rygg ÄNNU mer, som om det skulle behövas, haha... raka marklyft dödar nedre rygg rätt bra!

Hur resonerar ni? Kör ni alla tre övningar?

Petoria
2009-08-11, 22:21
Ja därför jag undrar om det "räcker" med att köra knäböj (för framsida lår och gluteus) och så stela marklyft för hamstring och korsrygg (blir riktigt trött i dessa två muskler)?
Vad tillför liksom marklyft? Känns mest som den tröttar ut nedre rygg ÄNNU mer, som om det skulle behövas, haha... raka marklyft dödar nedre rygg rätt bra!

Hur resonerar ni? Kör ni alla tre övningar?

Ja men inte på samma dag

-Englund
2009-08-11, 22:22
Eller så kör man BARA marklyft*popcorn*
Frågan är väl hur bra det skulle ta på framsida lår?

jwzrd
2009-08-11, 22:24
Eller så kör man BARA marklyft*popcorn*
Frågan är väl hur bra det skulle ta på framsida lår?

Det beror helt på vad man har för lyftstil.

jocke12
2009-08-11, 22:24
Jag kör knäböjsvarianter och raka mark, men aldrig vanliga marklyft. Är lite för rädd för den övningen.

gabbah
2009-08-11, 22:25
Det är precis som du säger. Huruvida du tränar marklyft eller inte tycker jag kan bero mer på om du gillar den och om den känns bra för dig. Det är en bra övning för din rygghälsa / lyftergonomi om du lär dig lyfta bra.

Mmm.. just det där, lyfta bra, tycker jag är svårt! För knäna är ju i vägen för att lyfta rakt upp... jag menar, jag tvingas skjuta ut rumpan lite grann och jobba lite mer med hamstrings, istället för rumpa/framsida lår den första (korta) biten, för att kunna komma förbi knäna! Först efter knäna kan man luta sig bakåt igen och använda mer ben. Men det är ju långt ifrån samma rörelse som man kan få när man kör knäböj så klart.

gabbah
2009-08-11, 22:28
Jag kör knäböjsvarianter och raka mark, men aldrig vanliga marklyft. Är lite för rädd för den övningen.

Rädd för vad?

gabbah
2009-08-11, 22:29
Eller så kör man BARA marklyft*popcorn*
Frågan är väl hur bra det skulle ta på framsida lår?

Okej, det låter på era svar som att jag lika gärna kan köra på knäböj + stela marklyft... eller, massa massa marklyft istället :thumbup:

Anton Fräs
2009-08-11, 22:38
Okej, det låter på era svar som att jag lika gärna kan köra på knäböj + stela marklyft... eller, massa massa marklyft istället :thumbup:

Njaaa, knäböj är en suuuper övning. Fortsätt köra det + mark o raka mark, it´s the shit. Du kanske borde ändra din split dock :)

jocke12
2009-08-11, 22:40
Rädd för vad?

Att skada ryggen. Kanske lite småfegt, men jag tror jag klarar mig bra utan övningen och riskerar gärna så lite jag bara kan när det gäller min rygg. Har haft problem tidigare.

gabbah
2009-08-11, 22:46
Njaaa, knäböj är en suuuper övning. Fortsätt köra det + mark o raka mark, it´s the shit. Du kanske borde ändra din split dock :)

Men blir inte marklyft bara lite mer av samma? Alltså, "lite mer knäböj" i kombination med "lite mer stela marklyft"... om man tittar på vilka muskler som stimuleras?


Men ja, jag har inte spikat mitt träningsscema än. Fas ett är fettförbränning för mig, ligger på minuskalorier nu (hoppas jag haha, 2000kcal per dag, 1500 om jag inte tränar något den dagen). Väger 62,5 kg, 169 cm lång och sitter mest stilla när jag inte tränar.

Jag har två träningspass just nu, som jag kör varannan gång. Tränar styrka 3 ggr i veckan, cardio 3 ggr i veckan.

Pass 1: knäböj, marklyft, raka marklyft, vader.. ibland benspark...
Pass 2: bänkpress, pullups, dips, hantelrodd, och nån form av axelövning...

antar att jag just nu prövar mig fram... tar gärna emot tips :)

gabbah
2009-08-11, 22:48
Att skada ryggen. Kanske lite småfegt, men jag tror jag klarar mig bra utan övningen och riskerar gärna så lite jag bara kan när det gäller min rygg. Har haft problem tidigare.

Ryggen ska man vara rädd om, man har bara en. Och den behövs oftast vid samlag! *flex*
Men, jag tycker raka marklyft tar MER på ryggen än marklyft dock! Håller du inte med??

-Englund
2009-08-11, 22:49
vilket kön har du?

gabbah
2009-08-11, 22:53
vilket kön har du?

man, 30 år ung! hehe

Grahn
2009-08-12, 10:06
Jag kör knäböjsvarianter och raka mark, men aldrig vanliga marklyft. Är lite för rädd för den övningen.

Beror kanske på vem man är men jämfört med böj tycker jag mark är rätt safe....kanske bara är jag och mina subpar knän som funkar så iofs.

edit: Romanian deadlifts kan kanske vara av intresse http://www.youtube.com/watch?v=PnBREGM7pE0

Mathias_J
2009-08-12, 15:46
Sumo Marklyft är mer skonsamt för ryggen och tar mer på benen tycker jag!

dupper
2009-08-12, 16:15
Är inte Romanian Deadlifts som raka marklyft, eller hur är raka marklyft?

Arf Pingvin
2009-08-12, 16:18
samt vader. Min fråga gäller dock marklyft. Denna övning känns som ett medelting mellan knäböj och raka marklyft. Stämmer det eller? Jag tycker dessutom att det är svårt att utföra dem på ett sådant sätt att det tar mest på benen, det tar mer på ryggen.
Kan jag inte lika gärna bara köra knäböj och raka marklyft och fortfarande få med samma muskelgrupper? Kanske helt enkelt köra lite mer/hårdare på dessa två övningar?

Böj + raka/rumänska funkar. Men jag tror det är stilen på dina markar som gör att de känns i ryggen. Bästa och egentligen enda tipset man behöver är för marklyft är: spänn magen. Om du håller bålen extremt tight så att du aldrig tappar ryggen så är det benen som jobbar upp vikten, resten stabiliserar och träningsvärken sätter sig i magen :Virro

Arf Pingvin
2009-08-12, 16:19
Är inte Romanian Deadlifts som raka marklyft, eller hur är raka marklyft?

Fast du går inte hela vägen ner. Och benen är inte raka utan man har en viss rörelse i knäled. Tänk: bak med rumpan. Och ALDRIG släppa rakheten i ryggen.

gabbah
2009-08-12, 16:23
Böj + raka/rumänska funkar. Men jag tror det är stilen på dina markar som gör att de känns i ryggen. Bästa och egentligen enda tipset man behöver är för marklyft är: spänn magen. Om du håller bålen extremt tight så att du aldrig tappar ryggen så är det benen som jobbar upp vikten, resten stabiliserar och träningsvärken sätter sig i magen :Virro

Att min stil inte är så bra kan nog stämma, då jag kör denna övning direkt efter att ha kört knäböj. Detta gör att jag förmodligen inte orkar lyfta med benen första biten. Jag kollade på några videos av folk som gör denna övning, och de jobbade mer med benen, utan att skjuta ut rumpan ofrivilligt som jag gör.
Så vill jag fortfarande köra den får jag nog köra den lite senare antar jag.
Angånede magen så spänner jag den, likaså då jag kör raka marklyft, det känns som fan när magen tar slut!