handdator

Visa fullständig version : Kvällspromenad?


Fille
2003-08-25, 17:30
Om man tar en kvällspromenad på ca 30min. Vad ska man äta efteråt för att inte lägga på sig fett? Bara protein eller lite kolhydrater också?

William
2003-08-25, 17:43
Originally posted by Fille
Om man tar en kvällspromenad på ca 30min. Vad ska man äta efteråt för att inte lägga på sig fett? Bara protein eller lite kolhydrater också?

Tajma in promenaden så att den slutar när det är dags för nästa måltid och då äter du bara vanlig mat. En 30 minuters kvällspromenad är ingen belastning för kroppen så du behöver inte ta ngn protein drink med kolisar som efter intensiv styrke- eller konditionsträning.

mvh William

Jon2
2003-08-26, 16:10
Kan ju bara tillägga att jag tycker att det är dubbelt så skönt att gå en kvälls promenad än en morgonpromenad. Äre nån som brukar gå kvälls promenader i stället?

Jeppetheman
2003-09-17, 12:22
Poängen med morgonpromenader är ju att insulinnivåerna är så låga, nästan obefintliga, att energin kommer att tas från fettcellerna i väldigt stor utsträckning. Förutsatt att du inte har ätit kolhydrater innan promenaden.

Kvällspromenader bränner således inte nämnvärm mkt fett utan de hjälper snarare till att höja din energiförbrukning och om du äter mindre energi än vad du förbrukar så kommer du att gå ner i vikt.

Själv föredrar jag morgonpromenader, för om de görs regelbundet i kombination med bra kost så får man grymma resultat...

kharon
2003-09-17, 15:44
Originally posted by Jeppetheman

Själv föredrar jag morgonpromenader, för om de görs regelbundet i kombination med bra kost så får man grymma resultat...

Stämmer bra det där!

King Grub
2003-09-17, 16:28
Och själv tycker jag morgonpromenader är både värdelösa resultatmässigt och dödligt tråkiga. ;)

Ozz
2003-09-17, 18:33
Skillnaden mellan morgonpromenader och "vanliga" promenader när det gäller hur mycket fett som förbränns är väl ändå inte så väldans stor?
70% till 90% av energin under en morgonpromenad kommer från fett. Hur mycket normalt?

King Grub
2003-09-17, 18:35
Originally posted by Ozz
Skillnaden mellan morgonpromenader och "vanliga" promenader när det gäller hur mycket fett som förbränns är väl ändå inte så väldans stor?
70% till 90% av energin under en morgonpromenad kommer från fett. Hur mycket normalt?

55% till 60% har jag för mig.

Jeppetheman
2003-09-17, 18:40
Kroppen använder både fett och kolhydater. Det som är flaskhalsen för förbränning av fett är hur mkt som kan frisättas från fettcellerna. Här seplar insulinet en viktig roll. Inget insulin i blodet = hög frisättning av fett. Du har garanterat en koncentration av insulin på kvällen, du har ju ätit under dagen.

Ät mat med lågt GI och II...

King Grub
2003-09-17, 18:44
Big news. Frågan är väl hur mycket av energin som kommer från fett även om man nyligen har ätit, och eftersom det är frågan om en såpass lågintensiv aktivitet som promenader är den siffran hög i alla fall: över 50 %.

Cilia
2003-09-17, 20:26
för en gångs skull hoppas jag att Grub har fel och Jeppetheman och kharon har rätt.

Jag vill så gärna att det finns en mirakelkur. *suck*

Fartman
2003-09-17, 20:44
jag brukar rätt ofta vara ute och promenera på antigen eftermiddan eller kvällen... brukar då va ute med hunden och någon polare... det är framför allt mycket skönt psykiskt att gå ut och gå, få lite frisk luft, känna lugnet och snacka med polarn...
sen så ger det säkert lite förbränning också, men det kommer i andra hand.

kvällspromenader rekommenderas starkt!

Helen@
2003-09-17, 21:15
Kaloriförbrukningen är densamma oavsett vilken tid på dygnet man promenerar......sen är det ju lite beroende på var energin tas ifrån....naturligtvis mestadels fett om man är tom (som tex efter en hel natts sömn) men jag tycker ändå det är marginellt......

Min förrförra diet gick jag inte en enda morgonpromenad utan gick eftermiddagar/kvällar och kom i kanonform ändå :D .......så, vad jag vill ha sagt med detta är att man ska gå när det passar en själv, när man har tid, lust och ork för det ger ändå det bästa resultatet i det stora hela.

I all välmening
//Helena

King Grub
2003-09-18, 06:19
Originally posted by Cilia
för en gångs skull hoppas jag att Grub har fel och Jeppetheman och kharon har rätt.

Jag vill så gärna att det finns en mirakelkur. *suck*

Men det gör det i alla fall inte, hur mycket fel jag än har i annat. :)

kharon
2003-09-18, 07:25
Originally posted by Cilia
för en gångs skull hoppas jag att Grub har fel och Jeppetheman och kharon har rätt.

Jag vill så gärna att det finns en mirakelkur. *suck*

Tja mirakelkur finns väl knappast i den form du avser.

Ingen av oss har väl varken rätt eller fel i den här frågan. King Grub och andra kör sina intervaller ock förespråkar det, andra kör morgonpromenader och förespråkar det.

Själv är HIIT (high intensity intervall training) det värsta jag testat för att minska i fett, så jag kör hellre morgonpromenader.

Klarar man inte av eller har tid med varken HIIT, morgonpromenader, etc så ska man ju naturligtvis köra kvällspromenader!

Vilket sätt du än väljer, och kör det regelbundet och kombinerar detta med god kosthållning så kan du vara säker att du får resultat! Det, min vän, är hemligheten till att gå ner i vikt, kanske vi t.o.m. kan påstå att det är en liten form av mirakelkur after all!

King Grub
2003-09-18, 07:38
Och kom ihåg att det tar tid. Ett kilo kroppsfett är alltid runt 7500 kcal som måste förbrukas, om man vill ha bort fläsket, och det går inte på en kafferast.

Cilia
2003-09-18, 08:30
jag vet att det tar tid och jag är beredd att lägga ner den tiden och den energin som krävs.

Jag är i full gång och mår mycket bättre än tidigare oavsett om jag minskar i vikt eller ej. Ska inte ljuga och säga att jag inte har svackor för det har jag men då försöker jag tänka på vad alternativet är och det är inte att gå tillbaka till hur jag levde innan oavsett vilka resultat jag får.

Och jag vet att det inte finns några mirakelkurer jag försökte vara ironisk. Jag tror inte heller att jag vill ha en mirakelkur för jag är för rädd för att det inte ska hålla när jag är klar. Mitt mål är inte bara att gå ner i vikt utan att sedan behålla den nya vikten och för första gången tror jag att jag har kommit fram till ett sätt som jag kan leva för resten av livet. Det är inte svält och jag behöver inte offra allt det goda men det är mindre av det än tidigare.

Jag tror på mig själv och så som jag har lagt om mitt liv.

King Grub
2003-09-18, 08:32
Sunda tankar! :cheers:

Prankie
2003-09-18, 08:53
Bra sagt Cilia! :hbang:

Jeppetheman
2003-09-18, 09:00
Cilia go for it:thumbup: .

kharon
2003-09-18, 13:16
Originally posted by Cilia

Jag tror på mig själv och så som jag har lagt om mitt liv.

Japp! Det tror vi också! Det här låter bra! :thumbup:

Cilia
2003-09-18, 14:39
tack för de uppmuntrande tillropen
jag blir riktigt rörd *bugar och niger*

Gammelyxan!
2003-09-19, 11:34
GOD FOR YOU!
som de skulle sagt på Ricki Lake...inte för att jag ser på det.. hrmm:em:

Aslan
2003-09-20, 15:41
Kvällspromenader är verkligen ett bra sätt att förbränna fett på, men framföralt väldigt skönt om man har en poolare med sig som man kan snacka med.

Gammelyxan!
2003-09-21, 07:44
Annars kan du ju ha sex i en timme på kvällen..bränner ju bra med fett och är kul:smokin:

Cilia
2003-09-21, 09:44
Du har en poäng där

Enligt hälsovakten så är 1 timmes snabb promenad 320 kalorier medan 1 timmes sex är också 320 kalorier. Skulle man dessutom slå till och ha 1 timmes intensive sex så är vi uppe i hela 440 kalorier. Vilka uppoffringar gör man inte för att komma i form?

En annan fråga är om vi inte har kommit ifrån ämnet kvällspromenader nu fast det kanske ingen bryr sig om.

hangatyr
2003-09-21, 11:49
Om inte annat är det oerhört mentalt stärkande att morgonpromenera. Att man masar sig upp i ottan för att gå en rask promenad i snålblåsten stärker psyket eftersom man egentligen inte vill gå den där promenaden, men ändå tvingar sig upp och ut. På så sätt vinner man över latheten och på sikt lbir man mer och mer mentalt stark.

z_bumbi
2003-09-21, 11:59
hangatyr: Deffa under sen vår och sommaren istället :)
Då är det riktigt trevligt att gå och lyssna på fågelsången mm.

Gammelyxan!
2003-09-21, 12:18
Förbränningsträning/cardio skall man ju göra året om, dock så är väl morgonpromenader trevligare på våren sommaren...man ser endel hrmm..trevliga damer vid skatås på våren/sommaren och bara det gör ju promenaden lättare .

Det var en himmla massa energi det gick åt för en ynka timmes intensiv sex!!
Vad gör man åt på en snabbis i nordstadens hiss?

Fan nu börjar tråden flöjta iväg, sorry:smokin:

Karpen
2003-09-27, 16:15
Jag brukar gå en kvällspromenad på 6-11 km 5 dagar i veckan, ofta så går jag sent på kvällen dvs. strax innan läggdags.
Och jag undrar då om det bästa är att svepa en proteindrink utan kolhydrater och lite fett till det (tex. linfröolja) för att maximera fettförbränningen? Brukar äta senast en tim. innan promenaden, ofta 2 tim. innan.. Gör jag rätt med detta? Lr är det ok att blanda proteinet (Protec+ ca 20 gr) med tex. 3 dl lättmjölk..? :confused:

Tacksam för svar.. :bow: