handdator

Visa fullständig version : Träningsjournal inför RM -10 i Kyokushin Karate


Sinder
2009-08-11, 16:06
Hej!

Jag heter David och är 17 år gammal (född 1992). Efter att ha sett en boxningsgala förra året bestämde jag mig för att börja med någon sorts kampsport, vilket blev Kyokushin Karate.

Nu efter att ha tränat i ungefär ett år har jag graderat mig två gånger och innehar därmed graden 9 kyu. I kyokushin börjar man med vitt bälte. Efter att ha graderat sig en gång får man 10 kyu, sedan 9 kyu osv ända ner till 1 kyu. Därefter kommer svartbältes-graderna, dvs 1 dan, 2 dan ända upp till 10 dan som endast den bortgångna Sosai Mas Oyama innehar.

Inom förbundet SKK (Swedish Karate Kyokushinkai) får man börja tävla i kumite (fighting) när man har nått 8 kyu. Jag är väldigt sugen på att försöka vara med i RM -10, som kommer att gå av stapeln nu till våren. Antagligen skulle -70 kg, dvs den lättaste viktklassen, vara bäst för mig med mina 177 cm. Idag väger jag ca 79 (det mesta fett :cryout::D) kg. En mer exakt siffra kommer imorgon när jag börjar med själva journalen. Efter att ha tappat tillräckligt kommer jag att börja med mer och hårdare styrketräning för att bygga upp fysiken tillräckligt inför tävlingen.

Mål inför höstsäsongen -09:
Nu i höst ska jag först och främst gå ner till 70 kg. Jag har som mål att nå denna vikt till höstlovet som startar den 26 oktober. Det blir ungefär -1 kg i månaden, lite mindre.

Ett lite mer diffust mål är att förbättra hela min fightingteknik, dvs allt från fotarbete till sparkar och slag.

Metoder:
Träna mycket, först och främst karate. Karateträning är bland det roligaste som finns och bränner också en hel kalorier. Självklart kommer jag också att sätta i mig mindre kalorier än vanligt. Mer om detta imorgon när själva journalen startar.

Teknik kommer jag att träna tillsammans med mina Sempai's. När den vanliga träningen startar igen nästa vecka tänker jag be en av dem att sätta ihop ett teknikschema för mig som jag kan köra när jag är nere i dojon själv och tränar.

Jag kommer att försöka uppdatera den här journalen varje dag, eller iallafall så ofta jag orkar :Virro. Bilder och liknande kommer också med tiden ;)

Jag är mycket tacksam för tips och pepp! :)

Osu!
David

stridis
2009-08-11, 16:40
Vad är det för tävlingsregler i Kyokushin? Hur ser invägningen ut? (Inte för att du på något sätt skall tänka i sådana banor de första tävlingarna).
Kul hursomhelst med en journal med kämpaglöd i.

Viktklasser, ja min brorsa har väl gått i -70 i BJJ, han är 183.5cm med blodådror likt Eddie Vedders slangar på kroppen.

Kaizu! Chok!

Sinder
2009-08-11, 18:43
I RM tävlar man inte i fullkontakt som man gör i "vanlig" kyokushin. Om jag har förståt det hela rätt brukar man ligga någonstans på 50%. Slag mot huvudet är inte tillåtet, vilket däremot sparkar är. I denna tävling får man alltså inte knocka motståndaren, vilket är målet i tävlingar som t.ex. Swedish Open. I RM får man istället poäng för t.ex. en kontrollerad och ren spark mot huvudet, om man lyckas svepa sin motståndare och liknande scenarion. Detta är alltså vad jag tror, jag är absolut inte säker på något av detta utan det får bli att kolla upp när säsongen börjar ;)

När det gäller invägning har jag faktist ingen aning. Jag ska höra med mina sempai's när säsongen drar igång igen :)

Sinder
2009-08-12, 17:24
Sådär, då var dag 1 nästan klar :)

Vaknade lite sent, dvs 12.00. Ställde mig på vågen som visade 78.9 kg, vilket var nästan exakt vad jag trodde. Käkade en brunch på 500 kcal. Kommer antagligen bli en hel del "brunchar" nu de sista dagarna på sommarlovet ;)

Kl 15.00 bar det iväg ner till dojon. Ingen av mina träningskompisar som jag kört med nu i sommar var träningssugna så blev ett ensamt pass. Jag började med löpning 10 minuter som uppvärming som följdes av stretching. Fortsatte därefter med att spöa lite docka, nötade lite enkla kombinationer med raka slag, krokar och low-kicks. De sista 20 minuterna körde jag igenom de få kator jag kan (blir faktiskt riktigt riktigt jobbigt när man kör dem med 100% styrka :D) och avslutade passet med lite bicep och bröst träning med mycket lätta vikter.

Till middag åt jag soppa och en pannkaka (med mammas hemgjorda blåbärssylt :D), skulle uppskatta kaloriantalet till 800-1000.

Jag har ännu inte räknat ut hur mycket kalorier jag ska trycka i mig per dag. Det kommer med morgondagens uppdatering!

Kom gärna med kritik gällande både träning och upplägget på min journal :)

Sinder
2009-08-13, 21:03
Dag 2 klar :D

Samma brunch som igår, kommer bli ett helvete att gå upp på måndag när skolan börjar efter 8 veckor med underbara sovmorgnar :D

Blev ett lätt träningspass idag, då min käre far följde med ner till dojon för att instruera mig i de olika gym-maskinerna. Nu har jag iallafall koll på dem och därmed kommer det i framtiden blir mer träning med dem.

Åt tacos till middag, vilket nog är lite utav min favoriträtt. Blev därför lite svårt att äta "lagom" mycket men tror jag fick det till ungefär 700 kcal :)

Imorgon blir det lite hårdare träning då jag får följe ner till dojon av mina träningskamrater, skönt :)

amiroo
2009-09-20, 13:14
Kul med ännu en kyokushin utövare! Själv har man 10 kyu :) Vart tränar du någonstans?

RM är väl woku (semi kontakt)? Har för mig att man får slå mot huvudet i woku men inte i fullkontakt?

Timmi
2009-09-20, 14:26
Jag håller med föregående, kul med en karatejournal här. Själv drog jag igång med karate för en månad sen (en variant på shito-ryu). Som sagt, var tränar du nånstans? :)

Osu!