handdator

Visa fullständig version : Plötsliga sömnproblem


Pungis
2009-08-11, 07:53
Hallå. Det hela började på min första semesterdag, 5v sedan..
Jag åkte till Sthlm för att träffa en kvinna jag rätt nyligen träffat. Sov först en natt hos mamma.. Drack ett antal öl och blev lite på lyset. La mig som vanligt och vaknade kl 05, inte pigg, men gick bara inte sova. Låg vaken i timmar och gav upp... Jag blev även sjuk i samma veva. Sedan dess har det fortsatt.

Nu är vardagen återupptatt med träning, god kost och allt vad det innebär, men samma skit. Jag har strikta rutiner och har aldrig någonsin haft svårt för att somna. Jag är en sån som sover bort alla resetider på flygplan tåg etc.

Det enda jag kan komma på är att jag blivit kär, men vad har man ju varit förr utan problem..
Lägger jag mig kl 00 somnar jag 05 en dålig dag..
Jag ligger inte heller och funderar på samma sak när jag lägger mig, utan det är de vanliga, ligger en stund och tänker igenom dagen, sen försöker jag slappna av och tänka på "ingenting". Alltid funkat klockrent..

Ideer? Nästa steg blir läkare

/trött

Grahn
2009-08-11, 07:58
Försök sluta tänka så mycket på det, svårt men om man inte kan sluta tänka på att man inte kan somna och hur viktigt det är med sömn så somnar man inte.

Vet inte hur läkare hanterar sömnproblem alls.

kalle_banan
2009-08-11, 08:47
Vad har du för gå-och-lägga-dig-rutiner?

Pungis
2009-08-11, 08:52
Vad har du för gå-och-lägga-dig-rutiner?

Æter, borstar tænderna och intar kreatin 00.00. Lampan slæckt 00.30. Går upp 08.30

Pungis
2009-08-11, 08:53
Försök sluta tänka så mycket på det, svårt men om man inte kan sluta tänka på att man inte kan somna och hur viktigt det är med sömn så somnar man inte.

Vet inte hur läkare hanterar sömnproblem alls.

Fair play.. Ska tænka på det. Eller, tvært om? ;)

Min far ær lækare och han kunde egentligen inte ge mig några konkreta tips førutom undvika koffein etc men det ær ju en sjælvklarhet

Kænns tveksamt om dom skulle hitta något vid en fysisk undersøkning

The_RobRoy
2009-08-11, 08:58
Mitt tips är att inte ligga kvar i sängen mer än kanske 30 min.

Gå upp, var uppe 15 min och gör om kvällsrutinen (kanske utan ätandet :D) och försök igen.

Grahn
2009-08-11, 09:05
Kænns tveksamt om dom skulle hitta något vid en fysisk undersøkning

Vad jag vet är det vanligtvis inte några fysiska problem....och att medicinera bort problemet går inte. Vet inte hur det blev med melatonin tabletter de finns i utlandet men inte sverige.

Vanliga tips är ju:
*Rutiner, läs ett par sidor i en bok, lägg dig i din sovställning etc etc (Funkar ju bara med rutiner du redan har iofs så kanske ett icke tips)
*Trappa ner och undvik fysiks aktivitet de sista timmarna(Sex är iofs avslappnande ;D )
*Sovmask( om du inte kan få det mörkt nog)
*Låt en fläkt eller ngt "white noise" genererande stå på
*Var varken hungrig eller tokmätt
*Drick inte så mkt timmarna innan
*Försök få det relativt kallt( 18 grader celsius ska va opti)

Pungis
2009-08-11, 09:28
Vad jag vet är det vanligtvis inte några fysiska problem....och att medicinera bort problemet går inte. Vet inte hur det blev med melatonin tabletter de finns i utlandet men inte sverige.

Vanliga tips är ju:
*Rutiner, läs ett par sidor i en bok, lägg dig i din sovställning etc etc (Funkar ju bara med rutiner du redan har iofs så kanske ett icke tips)
*Trappa ner och undvik fysiks aktivitet de sista timmarna(Sex är iofs avslappnande ;D )
*Sovmask( om du inte kan få det mörkt nog)
*Låt en fläkt eller ngt "white noise" genererande stå på
*Var varken hungrig eller tokmätt
*Drick inte så mkt timmarna innan
*Försök få det relativt kallt( 18 grader celsius ska va opti)

Tack før tipsen..
Min sovplats ær i princip optimal

Det som førbryllar mig ær hur det bara kan uppkomma helt pløtsligt, utan några førændringar i vardagen.
Jag ær helt ense om att det lær vara psykiskt.. Jag har ændå gett det en hel del tid.. Jag var øvertygad om att det skulle løsa sig nær jag kom tillbaka till min sæng, men tydligen inte.
Avslappningsproblem pga någonting psykiskt ær min tanke.. Kanske har med kærleken att gøra iallafall, av nån anledning.

Grahn
2009-08-11, 09:31
Avslappningsproblem pga någonting psykiskt ær min tanke.. Kanske har med kærleken att gøra iallafall, av nån anledning.

Klart det kan vara så :) hur många sångare har inte bedyrat att de är så kära att de inte kan sova genom tiderna?

Pungis
2009-08-11, 10:24
Klart det kan vara så :) hur många sångare har inte bedyrat att de är så kära att de inte kan sova genom tiderna?

Vilket sammantræffande att jag ær vokalist ;)

Louisee
2009-08-11, 10:34
Vad du borde göra är att försöka sova i ett annat rum som du inte är van vid
du får väl ligga på en madrass då om du inte orkar flytta om, du ska ha ganska svalt i rummet,testa att även att ha en "sovmask" på ögonen elelr så kan du ta ett tygstycke och
lägga över

när du ligger i sängen så försök att slappna av, börja med att tänka på tårna och fötterna
(du ska alltså tänka att dina tår och fötter känns tunga och helt avslappnade)
sen går du till vaderna och smalbenen och tänker samma sak, tills du har gått igenom hela kroppen,andas lugnt och djupt, du kan även tänka hela tiden "jag är så himla trött, mina ögon pallar inte och vara öppna mer, jag känner mig tung som bly mm"

och som Royboy skrev så ligg inte kvar i sängen mer än 30 min, din kropp(hjärnan) kommer annars tolka sängen som fiende och det blir en ond spiral

Grahn
2009-08-11, 11:00
Vilket sammantræffande att jag ær vokalist ;)

Bara att skriva en låt om det så är saken biff och du kan sova då :)

Civilrätt
2009-08-11, 11:20
ligger själv och kikar film i sängen i min iphone varje kväll innan jag somnar, stänger av precis innan jag håller på att drömma mig bort. Fungerar bra då jag själv är en sådan att om jag bara lägger mig i sängen för att sova så får jag "myror" i benen efter några minuter.

Pungis
2009-08-11, 11:26
Vad du borde göra är att försöka sova i ett annat rum som du inte är van vid
du får väl ligga på en madrass då om du inte orkar flytta om, du ska ha ganska svalt i rummet,testa att även att ha en "sovmask" på ögonen elelr så kan du ta ett tygstycke och
lägga över

när du ligger i sängen så försök att slappna av, börja med att tänka på tårna och fötterna
(du ska alltså tänka att dina tår och fötter känns tunga och helt avslappnade)
sen går du till vaderna och smalbenen och tänker samma sak, tills du har gått igenom hela kroppen,andas lugnt och djupt, du kan även tänka hela tiden "jag är så himla trött, mina ögon pallar inte och vara öppna mer, jag känner mig tung som bly mm"

och som Royboy skrev så ligg inte kvar i sängen mer än 30 min, din kropp(hjärnan) kommer annars tolka sängen som fiende och det blir en ond spiral

Låter som ett bra tips. Ska prova det!

Bara att skriva en låt om det så är saken biff och du kan sova då :)

I will :)

NiklasAlm
2009-08-11, 23:12
Gå inte o lägg dig om du är pigg, bättre o invänta tröttheten så man somnar snabbt. Stanna heller inte uppe om du blir jättetrött, när man väl blir övertrött så är de svårt o somna. Själv var jag vaken 60h i sträck utan att jag vet varför för några dar sen, slutade med att jag fick sömntabletter o sen dess har jag sovit klockrent(tog bara en gång).

Grahn
2009-08-12, 08:36
Sitt inte vid tex WoW bara ;) MMORPGs är helt otroliga på att snurra med dygnet på en till slut är man varken vaken eller sover.

Shakemynuts
2009-08-12, 09:03
Haha, jag tror det var melatonin jag fick ett tag. Instruktionerna löd: "Ta 3st på kvällen, fungerar inte det kan du ta ett par till, de är ofarliga och ett ämne kroppen själv producerar, ju fler du tar desto tröttare blir du."

Allright, efter 9 tabletter svalde jag resten av burken, tror det var 50 tabletter eller nått. Kl 07 gav jag upp.

Men det är ju faktiskt så att de flesta personer får någon typ av sömnproblem nån gång i livet. Bara att rida ut stormen antar jag.