handdator

Visa fullständig version : Hur förhåller ni er till klädmärken?


Slartibartfast
2009-08-11, 07:14
Är det viktigt för er att det sitter en liten gul örn på er piké, och dylikt?

Själv är jag ganska anti-märke, eftersom man de facto betalar en massa extra för just märket. Dock skulle jag aldrig heller gå runt med t.ex. en t-shirt som har en väldigt synlig logo för något "billigt" märke.

Supercharger
2009-08-11, 07:20
Köper gärna "märken", men vill inte ha stora logotyper på plaggen.

Eddie Vedder
2009-08-11, 07:22
Vanliga kläder skiter jag i. men jag skulle aldrig träna i annat än korrekt klädsel.

conundrum
2009-08-11, 07:23
Om jag är ute efter kvalitét satsar jag lite mer pengar på så att säga märkeskläder. T.ex. en fjällräven jacka köper man inte för märkets skull utan det är kvalitéten man vill åt.

Över lag är jag inte brydd i om det finns en grön krokodil på blusen eller inte.

-Niklas-
2009-08-11, 07:23
Märket på ett plagg spelar ingen roll för mig, går efter hur snyggt jag tycker plagget är. Sen om det råkar vara Fred Perry för 1000kr eller H&M-tshirt 99kr spelar ingen roll.

conundrum
2009-08-11, 07:24
Vanliga kläder skiter jag i. men jag skulle aldrig träna i annat än korrekt klädsel.

Vad är korrekt klädsel för dig?

Eddie Vedder
2009-08-11, 07:26
Vad är korrekt klädsel för dig?

Kläder som visar vilken typ av idrott jag sysslar med och med märken som är experter för just den typen av kläder. Newline är mitt favoritmärke.

Skulle inte drömma om att ge mig ut å löpa i stora säckiga adidasbyxor och Nikebasketlinne t.ex. På avataren har jag korrekt klädsel .ex.

ARMSTARK
2009-08-11, 07:27
På gymet: Kort brallor och T-shirt, märke ointressant.
Utanför gymet: Jeans och T-shirt, märke ointressant.
Ingen klädsnobb mao.

Chrilli
2009-08-11, 07:40
Bryr mig inte om märket i sig, dock finns det märken av ren erfarenhet som innebär mer kvalite + passar mig bra.
Skjortor av typen jag använder på jobb m.m är Stenströms slime line outstanding. Deras skjortor är av bra kvalite runt knappar, stabil krage och passar mig bra.
Samma med jeans, många märken tycker jag spricker lätt så där har man hittat några favoritmärken som man vet vad man får.

När det gäller t-shirts av den modell man bär till jeans/shorts som är lite mer stilfull än vanlig vit träningstisha så kan det vara allt från H&M 49 kr till dyrare märken för 499.

Så märket i sig är intressant för mig då jag har märken som jag vet håller bra även efter tvättar och lite användning, men nästan inga av mina kläder har synliga märken.

ThisIsTheOne
2009-08-11, 07:41
Rent extrem tidigare. I Sverige köpte jag ingenting som inte kom från Nitty Gritty, Paul & friends och liknande butiker. Inte fullt så skitnödig nuförtiden men vill helst ha plagg som man inte ser på andra ett par tre gånger om dagen. Exempelvis köpte jag i vintras en parkas från Whyred (http://blogadmin.cafe.se/files/5/5240/whyredjacka.jpg) som jag efter att ha gillat starkt tappade intresse för när man såg den på var och varannan snubbe.

Slartibartfast
2009-08-11, 07:47
vill helst ha plagg som man inte ser på andra ett par tre gånger om dagen.

Det är av den orsaken jag undviker att köpa t-shirts från t.ex. jack&Jones. Även om dom ofta sitter bra och är snygga. Alla har samma t-shirt.

Civilrätt
2009-08-11, 07:49
Bara dom sitter bra så spelar märket då ingen roll för mig.

Alfred Nobel
2009-08-11, 07:50
Köper aldrig kläder med synligt märke: hatar reklampelare.

Helst reklamfritt och skönt material, märket har absolut ingen betydelse medan prislappen är mer avgörande.

Chaan
2009-08-11, 08:05
Puma gillar jag.

martikainen
2009-08-11, 08:13
Om jag är ute efter kvalitét satsar jag lite mer pengar på så att säga märkeskläder. T.ex. en fjällräven jacka köper man inte för märkets skull utan det är kvalitéten man vill åt.

Över lag är jag inte brydd i om det finns en grön krokodil på blusen eller inte.

+1! Kvalitén och passformen är bättre oftast på dyrare kläder

berra_berra
2009-08-11, 08:32
Kläder som visar vilken typ av idrott jag sysslar med och med märken som är experter för just den typen av kläder. Newline är mitt favoritmärke.

Skulle inte drömma om att ge mig ut å löpa i stora säckiga adidasbyxor och Nikebasketlinne t.ex. På avataren har jag korrekt klädsel .ex.

Säker på det? :D

http://www.teamsportia.se/tips-rad/lopexperten/ kika på första klippet...

Linne verkar inte vara bra?

-AG-
2009-08-11, 08:45
köper gärna "märken", men vill inte ha stora logotyper på plaggen.

+1

coxie
2009-08-11, 08:48
Köper det jag tycker är snyggt och betalar gärna lite extra för bra passform och kvalité.

Mourten
2009-08-11, 08:48
Gymmet: GASP och hockeymjukisar.
Utan för gymmet: Mest märkes kläder men de är för dom ofta gör snyggast kläder, har dock massa snygga kläder av icke märken som jag gillar för dom också är snygga.

Eddie Vedder
2009-08-11, 08:53
Linne verkar inte vara bra?

Jag fattar inte? Linne är superbra, jag drar ju själv upp ärmarna på mina T-shirts när jag springer. Löparlinnen är opti. vart säger han att stora basketlinnen är att föredra?

kalajset
2009-08-11, 08:56
Jag bryr mig inte så mycket om märket, men än att det snarare finns vissa märken jag inte vill ha på mig, (dit hör t ex Peak Performance, WESC, Billabong m.m). Av dessa märken väljer jag aktivit bort kläder, även om de möjligtvis nu faktiskt skulla kunna räknas som snygga. Min garderob består förövrigt av största delen basplagg, helt utan onödiga loggor eller dyr prislapp. Sitter det bra, och har tillräckligt kvalitet, gillar jag det. Det är just kvalitetsbiten som kan hamna lite på efterkälken hos "icke-märkeskläder" har jag märkt, men en stor del håller ändå fullt godkänd kvalitet och fungerar tills man tröttnar på plaggen bara man sköter lite mer så att säga.

Har förövrigt inget emot stora loggor egentligen, men det beror helt och hållet på vad det är, och när det bärs. 80-talsflirtar t ex är för det mesta alltid rätt, extremstora loggor från valfri tillverkare av sportskor, buret under en dag på stan - inget för mig.

rooz
2009-08-11, 09:03
När man var yngre, då var det ena jävla viktigt vad som stod på tröjan eller jeansen. Numera ser jag oftast till kvalité och utseende, passform osv.

Dock är jag som Eddie när det kommer till sportprylar, skulle aldrig kunna se mig själv i te.x Everest, eller andra "budget" märken när jag ska åka skidor. Samma sak när jag lirar hockey (Dock har jag inte köpt nya saker till detta på länge)

Larsson
2009-08-11, 09:14
Förut var jag vädligt noga med att det var rätt märken på kläderna. Idag är inte märket det avgörande. Utan det är viktigare att kläderna är sköna, sitter bra och är snygga.

machine gun
2009-08-11, 09:44
Jag fattar inte? Linne är superbra, jag drar ju själv upp ärmarna på mina T-shirts när jag springer. Löparlinnen är opti. vart säger han att stora basketlinnen är att föredra?

Många får skavsår under armarna när de springer i linne, vilket iofs är lätt fixat med lite vaselin.

När jag tränar använder jag, för ändamålet, så praktiska kläder som möjligt. Vissa märken är bättre på vissa sporter. När det gäller vardagskläder går jag efter utseende, passform och pris snarare än märke. Dock fult med stora loggor.

erikkarlsson
2009-08-11, 10:21
Har ganska många kläder utav ett billigare märke, typ Puma, Addidas Nike.
Känns som att det är lite kvalitet på grejerna och det är inte alla lika dyrt som andra märken.

Zetor99
2009-08-11, 11:06
Struntar i märket mest för att jag är snål när det gäller kläder, men har inget emot diskreta märkeskläder ifall kvalitet och pris står sig i jämförelse med konkurrensen. Undviker dock aktivt väl synliga logon (med ett litet undantag för gamla plagg med en snygg logo man sällan stöter på) då det oftast ser smaklöst ut, så t.ex. krokodilprodukter går direkt bort.

BrorDuktig
2009-08-11, 11:12
Jag är helt varumärkesskadad, hela min garderob är en reklamagentur. Tror inte det finns ett enda klädesplagg som inte har ett märke på sig (sedan om man ser det eller inte är en annan sak).

L-Sami
2009-08-11, 11:15
Kläderna ska vara snygga och ha bra kvalitét när jag köper dem. Gillar att köpa kända märken, men bryr mig inte så mycket om loggan inte syns eller att andra inte ser vad det är för märke. Kan köpa ibland lite billigare kläder också, om de är snygga och passar bra.

hugok
2009-08-11, 11:53
Gillar Bluewear från Jula. Sköna kläder, ett par högkvalitativa jeans för 100:-, 3 par bra kalsonger för 99:- och 3 sköna t-shirts för 59:- eller va det nu va. Annars är väl dom tröjorna man numera får från ************ rätt snygga. Slimmade linnen av okända märken, ingen fokuserar på linnet i sej om man har tillräckligt stora armar.Byxor tycker jag att jacj and jones har bra pris och snygga jeans. Dock går dom sönder hela tiden eftersom jag cyklar mycket.

mangs
2009-08-11, 11:57
För mig spelar det ändå någon roll då jag oftast väljer ett "finare" märke framför ett billigare men det handlar nog mer om passform, kvalité samt stil. Dock kan jag tex tycka två Pikéer som ser identiska ut men med olika märken ändå skiljer sig åt på något sätt där jag gärna vill ha den som är "mest rätt". Numera köper jag färre kläder men gärna med mer kvalité eftersom jag insett att många av de (framför allt billigare) plaggen använder jag bara ett fåtal gånger innan de ligger på hyllan och samlar damm.

Jag skulle även vilja göra en liten avstickare i denna tråden om Slarti godkänner det.

Jag blir förvånad över hur stor del pengar av sin inkomst som många lägger på sin klädsel. Antingen genom att köpa dyra kläder eller att de skall ha en enorm garderob att välja ur. Det kanske är dagens I-lands problem men att konstant lägga typ 4-5000kr på kläder varje månad är enligt mig insane.
Å andra sidan vill man ju ändå vara välklädd. Det kanske bara jag som är snål men jag tycker inte att 700spänn för en T-shirt är ett vettigt pris. Jag kanske talar emot mig själv här men jag har ett behov av att varan jag köper känns prisvärd i förhållande till hur mycket jag kommer använda den och där kommer funktion och kvalité in.

Jag försöker bli bättre i mitt rensande av gamla kläder samt urval av nya en likförbannat befinner jag mig ofta i sitsen att jag inte har något att ha på mig trots att jag har 40 skjortor och mångdubbelt fler tröjor att välja mellan. Dock hittar man alltid anledningar till varför just inte detta plagget passar idag.

Jag tror att det viktigaste från början är att välja kläder som man verkligen känner att man trivs och känner sig fin i. Köper man sedan något som är jätte-inne just idag kan man kalkylera med att det är helt ute nästa år. Vissa kläder fungerar ju dock bra år efter år.

frambogir
2009-08-11, 12:02
Jag köper helst popkläder, gärna i weekdays affärer. Sitter bäst, inga fula jävla tryck med tribaldrakar och fan och hans moster!

Eddie Vedder
2009-08-11, 12:04
Många får skavsår under armarna när de springer i linne, vilket iofs är lätt fixat med lite vaselin.

Vad jag menar är att berra_berra verkar ha missuppfattat mig helt. Jag skrev att basketlinnen inte är korrekt löparklädsel och han svarade med en film om en löpare som gillar linnen. Löparlinnen är inte basketlinnen, löparlinnen är korrekt klädsel för en löpare.

Att en del har problem med skavsår har ju inget med saken att göra, det är fortfarande kläder ämnade för löpning.

coxie
2009-08-11, 12:04
Jo senaste innekläderna har jag inte mycket för, håller mig till diskreta och beprövade modeller och snitt.

Sedan att många måste lägga mycket pengar på att ha fina kläder på arbetsplatsen gör nog att en del "tvingas" att lägga en stor del av sin budget på kläder, först på arbetskläder och sedan på helgkläder.

bear.flowertwig
2009-08-11, 12:09
rent extrem tidigare. I sverige köpte jag ingenting som inte kom från nitty gritty, paul & friends och liknande butiker. Inte fullt så skitnödig nuförtiden men vill helst ha plagg som man inte ser på andra ett par tre gånger om dagen. Exempelvis köpte jag i vintras en parkas från whyred (http://blogadmin.cafe.se/files/5/5240/whyredjacka.jpg) som jag efter att ha gillat starkt tappade intresse för när man såg den på var och varannan snubbe.

+1

young_george
2009-08-11, 12:13
Har en lång kärleksrelation med Adidas.

joriice
2009-08-11, 12:16
Snyggheten och det som reflekterar min personlighet, samt komfort.

Dreas
2009-08-11, 12:20
Köper det jag tycker är snyggt, är det ett billigt märke så får det vara det, men när man är inne på Carlings, MQ, J&J, JC och Dressmann så är det rätt dåligt med de där billiga märkena, eller det kanske räknas till billigt?

ThisIsTheOne
2009-08-11, 12:31
Har en lång kärleksrelation med Adidas.

Adidas Originals är undantaget som bekräftar regeln. Det har ju var man och hans hund, men jag kan inte låta bli att köpa deras tracktops ändå.

Biceps
2009-08-11, 14:27
Tycker passform och snitt är mycket viktigare än märke.
Jag kostar gärna på mig lite extra på skjortor, jeans, skor och dylikt.
Just tshirts tycker jag man får minst för pengarna om man köper märkeskläder, 700 spänn för en tshirt är fan bara löjligt.

Onigiri
2009-08-11, 14:47
Använder bara afflictionkläder i vardagen för tillfället.

Träning är inte så noga, för löpning är det tights och t shirt som sitter ganska slimmat (om inte annat blir den slimmad när svetten rinner)

För gymmet gillar jag lite säckligare och rörligare kläder. Alltid shorts och tshirt. Aldrig byxor - för varmt.

skaparn
2009-08-11, 15:48
Kläder som visar vilken typ av idrott jag sysslar med och med märken som är experter för just den typen av kläder. Newline är mitt favoritmärke.


Jag skulle aldrig gå med på att bli sedd i Newline. Ej heller Everest eller McKinley.

Respekt för tusan!

Eddie Vedder
2009-08-11, 15:51
Jag skulle aldrig gå med på att bli sedd i Newline. Ej heller Everest eller McKinley.

Respekt för tusan!

Jag är en vandrande reklampelare för Newline:D Studera avataren noggrant så ser du att det står på mitt vänstra ben.:D

Tröjan är samma märke.

mystic[-_-]
2009-08-11, 15:56
Köper det jag tycker är snyggt och betalar gärna lite extra för bra passform och kvalité.

:thumbup:

machine gun
2009-08-11, 16:00
Jag är en vandrande reklampelare för Newline:D Studera avataren noggrant så ser du att det står på mitt vänstra ben.:D

Tröjan är samma märke.

Jag tycker att deras löparkläder är ok, men cykelkläderna är rent kassa. Cykelbyxorna är helt oanvändbara.

Den tyngaste
2009-08-11, 16:01
En gång i tiden brukade jag fynda på Myrorna. En del av kläderna används än idag.
Bryr mig bara om en sak och det är passformen. Hur det ser ut kommer tvåa.
I värsta fall kan man alltid flexa biceps/triceps för att göra bilden finare. :thumbup:

EkarN
2009-08-11, 16:15
Det viktiga är att det står metal sports&wear, westside barbell o dyl på dem:D

SKämt åsido är klädesmärken ganska oviktigt, sålänge man inte ser ut som ett åkerspöke.

Yes
2009-08-11, 16:42
Jag köper kläder efter utséende, passform, kvalitet och pris. Märken bryr jag mig bara om ifall de är kända för sin goda kvalitet och ifall jag brukar gilla deras design. Stora märken på kläder tycker jag i regel är riktigt fult, därför undviker jag det. Annars bryr jag mig inte om det syns, eller inte syns, vad det är för märke på mina kläder - oavsett om det är H&M eller något flashigare.

Jockefoten
2009-08-11, 17:00
Till vardags så klär jag mig rätt "casual"
Typ dvs Stone Island, Hacket, Lyle And Scott, Henry Lloyd etc.

På gymmet tar jag gamla sletna kläder.

<Mike>
2009-08-11, 17:16
Bryr mig inte alls om märken, köper det jag tycker är fint och har ett rimligt pris. T.ex en t-shirt ska inte kosta mer än 150 kr, en tröja borde ligga på nånstans kring 300, jeans upp till 500. Skulle aldrig någonsin köpa ett par jeans för 1000kr eller mer. Aldrig.

berra_berra
2009-08-11, 22:43
Jag fattar inte? Linne är superbra, jag drar ju själv upp ärmarna på mina T-shirts när jag springer. Löparlinnen är opti. vart säger han att stora basketlinnen är att föredra?

Han säger inget om stora basketlinnen vad jag vet?

hultman
2009-08-12, 00:07
Till vardags så klär jag mig rätt "casual"
Typ dvs Stone Island, Hacket, Lyle And Scott, Henry Lloyd etc.

På gymmet tar jag gamla sletna kläder.

Gnhhhh! För det första stavas det "Hackett" och för det andra så är inte Lyle & Scott något "casualmärke". Tycker du det är coolt med SI eller har du någon anledning till att använda det?

ManuelIT
2009-08-12, 00:12
Går efter utseende, passform och pris. Blir mkt jack&jones och JC.

Flexipop
2009-08-12, 00:55
Undviker också t-shirts eller skjortor från stora kedjor. Känns riktigt fattigt att sitta på något ställe där bordsgrannen har exakt samma överdel.
Annars är jag snarare anti-märkeskläder. Det är så fruktansvärt svennebanan när alla springer runt i samma dyra kläder, typ Lacoste-piké eller Canada Goose för ett par år sedan. Det får liksom motsatt effekt och känns bara billigt. Undantaget är klassiska Adidas tracktops som redan nämnts. Även om det börjar kännas lite väl förortskicker och uttjatat nu.

Yes
2009-08-12, 02:56
Vad är ett "casualmärke" och SI?

Hemi
2009-08-12, 08:39
Eftersom jag aldrig går i vanliga kläder utan alltid i någon form av utrustning till någon aktivitet blir det en del märkestänk. Finns ju så mycket bra material, fickor och förstärkningar numera att märket säger mig en del. Väljer hellre fult och bra än snyggt och dåligt om det måste vara så. Förr i tiden fjällvandrade man t ex i "gammal god lump", funkar naturligtvis utmärkt och använder rätt mycket gamla jeans och skjortor t ex. Men skall jag köpa något nytt till något är märket en riktvisare ibland.

Börje H
2009-08-12, 09:13
Vardag:
Märket är helt oväsentligt. Köper de kläder jag behöver för saker de skall användas till. Att tex köpa ett par dyra jeans bara för att märket är hett är hur avlägset som helst. Det som kan springa iväg i pris är nån skaljacka, skor eller så.

Träning:
Som ovan. Mina träningsbrallor kostade 50 spänn och jag har haft dem vartenda pass i flera år nu. Under benpass dock neoprenbrallor och då kostar det ju och det är bara att betala. Tröjorna är ofta från nån tävling eller dylikt.

Menigar
2009-08-12, 09:16
Vad är ett "casualmärke" och SI?
http://en.wikipedia.org/wiki/Casuals_%28subculture%29

"Casual" är ett sätt vissa fotbollssupportrar väljer att klä sig på. Var väl som störst under 90-talet?

Mighty
2009-08-12, 09:27
Gnhhhh! För det första stavas det "Hackett" och för det andra så är inte Lyle & Scott något "casualmärke". Tycker du det är coolt med SI eller har du någon anledning till att använda det?

Verkar så om man läser Wikipedia iaf... (http://en.wikipedia.org/wiki/Casuals_%28subculture%29)

jens__E
2009-08-12, 09:56
Jag köper helst popkläder, gärna i weekdays affärer. Sitter bäst, inga fula jävla tryck med tribaldrakar och fan och hans moster!

Samma här!

Weekday är grymt. Gillar också Topman, inga stora märken och kläderna är snygga och håller bra kvalité.

Självklart bryr jag mig om vad det är för märken, jag skulle inte direkt få för mig att handla Dressman.

aggression
2009-08-12, 10:17
Bryr mig inte om märken, sålänge kläderna passar bra och ser okej ut är jag nöjd.

ThisIsTheOne
2009-08-12, 11:08
Gnhhhh! För det första stavas det "Hackett" och för det andra så är inte Lyle & Scott något "casualmärke". Tycker du det är coolt med SI eller har du någon anledning till att använda det?

Jag förstår mycket väl vad du fiskar efter, men behövs det verkligen någon annan anledning än att tycka det är snyggt?

kelk
2009-08-12, 11:21
Jag kör bara i Everlast och Adidas.

Tricis
2009-08-12, 11:22
Jag kör på det jag tycker är snyggt. Märke spelar ingen roll.

Arnesson
2009-08-12, 11:30
Bryr mig inte mer än att jag gärna köper "märkeskläder" om det är ok pris då dem ofta har bra kvalitet. Köper hellre en skjorta med bra kvalitet för 1000kr än en slit och släng för 500kr.

Dock handlar jag mycket på H&M som jag tycker har helt ok kvalitet på vissa delar av sortimentet. Har inget emot små diskreta loggor på kläderna (typ RL piké) men undviker större loggor.

När jag tränar bryr jag mig inte, ofta reklam tischa och badshorts eller liknande. Förutom på vintern då det vid löpning behövs lite mer funktion på kläderna.

Slartibartfast
2009-08-12, 11:32
Hur är det med underkläder då?

Köper ni Björn Borg och CK, eller en trepack från H&M? varför?

coxie
2009-08-12, 11:39
Dressman har överlägset bäst kalsonger sett till pris/prestanda, Björn Borg sitter som fan på mig och Calvin Klein tycker jag inte har någon vettig kvalité.

young_george
2009-08-12, 11:41
Hur är det med underkläder då?

Köper ni Björn Borg och CK, eller en trepack från H&M? varför?

H&M hade väldigt sköna kalsonger, så numera kör jag på det.

hultman
2009-08-12, 11:49
Vad är ett "casualmärke" och SI?

"Casualmärke" förknippas alltid med fotbollskulturen eftersom ordet "casual" helt enkelt syftar på något annat. SI står för Stone Island och det stör mig rätt hårt när snorisar springer runt i SI enbart för att leka. När någon sedan blir irriterad så ska de alltid säga att de har rätten att klä sig hur de vill utan att få något skit för det. Liksom, vem fan tatuerar ett spindelnät och 88 i halsen och flashar i invandrartäta områden för att sedan börja böla om de åker på en smäll?

Verkar så om man läser Wikipedia iaf... (http://en.wikipedia.org/wiki/Casuals_%28subculture%29)

Skiter fullständigt i wikipedia. Lyle & Scott i Sverige är förknippat med småungar och svennebananer.

Jag förstår mycket väl vad du fiskar efter, men behövs det verkligen någon annan anledning än att tycka det är snyggt?

Jag tycker inte att man ska klä sig i någonting för att försöka vara någonting man inte är. Visst, om man är en stabil bit som kan stå upp för sig själv så kan man mycket väl springa runt i sådana kläder. Däremot stör det mig när små töntar är medvetna om förutsättningarna men likt förbannat _måste_ ha vissa prylar på sig trots att de inte har täckning för det.

martikainen
2009-08-12, 12:02
Däremot stör det mig när små töntar är medvetna om förutsättningarna men likt förbannat _måste_ ha vissa prylar på sig trots att de inte har täckning för det.

Stek mannen, stek...

MenSnällaÅke
2009-08-12, 12:21
För mig är det inte viktigt med märkeskläder. Dock finns det vissa märken som jag aldrig kan tänka mig att köpa. T ex Everest. Usch! Fast det beror egentligen inte på att jag inte tycker Everest gör fula kläder och utrustning. Utan jag vill inte uppmuntra butiken till att nästan bara sälja sitt eget märke. Man har så otroligt lite att välja på.

Sen Craft, jag blir inte klok. De flesta av deras kläder är riktigt fula. Och så tänker jag att det är ingen idé att ens kolla på deras kläder. Men så ibland då dyker det upp en del skitsnygga grejer.

ThisIsTheOne
2009-08-12, 12:35
Jag tycker inte att man ska klä sig i någonting för att försöka vara någonting man inte är. Visst, om man är en stabil bit som kan stå upp för sig själv så kan man mycket väl springa runt i sådana kläder. Däremot stör det mig när små töntar är medvetna om förutsättningarna men likt förbannat _måste_ ha vissa prylar på sig trots att de inte har täckning för det.

Som sagt, jag förstår din poäng, men så länge man är beredd på att man kan hamna i svettiga situationer pga att man har det där plagget på sig så ser jag inga som helst problem med att folk som inte är ligister bär Stone Island.

Nåja, det är inte viktigt och inget att dividera om. Ville mest påtala att jag inte tycker att du är helt rätt ute i frågan.

Raschmus
2009-08-12, 12:49
Jag är rätt märkesbög, är dock inte speciellt förtjust i att märket syns.

mattilainen
2009-08-12, 13:07
jag köper ofta bara t-shirts från typ mq och det är för jag gillar emilio. Det är verkligen inget stort och dyrt märke längre så jag bryr mig inte om märket men emilio tröjor sitter ofta väldigt bra och snyggt, samt att jag gillar deras lite "udda" stil. Längesen jag köpte en tröja för mer än 299 kr. Byxor köpte jag ganska dyra från mq och jack and jones men det är för att jag alltid varit för stor och tjock för att köpa jeans på andra ställen än dressman tidigareo ch tycker därför det var kul när jag fick plats i några 36:or på mq hehe.

Jag använder enbart resteröds kalsonger och det är för jag älskar deras utseende och materialet är otroligt skönt och tight, slipper upprullade kanter på kalsongerna. Sen gillar jag deras tjocka överkant. Det är hur jag väljer kläder

Finska Lejonet
2009-08-12, 13:15
När jag köper boxers är prio utseende, pris och att de sitter bra, märke spelar inge som helst roll dock.

Yes
2009-08-12, 15:41
"Casualmärke" förknippas alltid med fotbollskulturen eftersom ordet "casual" helt enkelt syftar på något annat. SI står för Stone Island och det stör mig rätt hårt när snorisar springer runt i SI enbart för att leka. När någon sedan blir irriterad så ska de alltid säga att de har rätten att klä sig hur de vill utan att få något skit för det. Liksom, vem fan tatuerar ett spindelnät och 88 i halsen och flashar i invandrartäta områden för att sedan börja böla om de åker på en smäll?
Aha, jag har ingen koll på huliganism så förstod inte vad som var så upprörande för hultman. Nej, jag förstår inte heller varför man medvetet skulle vilja efterlikna en sådan subkultur.

Hur är det med underkläder då?

Köper ni Björn Borg och CK, eller en trepack från H&M? varför?
Finns inte en chans att jag tänker betala 300Kr paret för underkläder, speciellt inte när kvalitén brukar vara rätt tveksam och jag ändå inte kommer se bättre ut i det.

Brukar handla sånt på Dressman eller MQ.

von huff
2009-08-12, 15:46
Kollar inte priserna så noga, köper oftast rån j&J eller dressman.Esprit går ochså bra.Att köpa underkläder för svindyra priser är ju idotiskt, särskilt att gå med dem å vardagarna

Mighty
2009-08-12, 15:57
Underkläder köper jag enbart Björn Borg, CK eller Resteröds.
Övriga kläder är det i princip bara märkeskläder där med men kryddar garderoben ibland med billiga kläder från t.ex. Zara.

otherside
2009-08-12, 18:18
Hur är det med underkläder då?

Köper ni Björn Borg och CK, eller en trepack från H&M? varför?

köper märkeskalsonger på rea, kan tipsa om Calvin Cleins steel serie som är så sjukt snygga och dessutom så galet mycket skönare än alla andra jag provat, hänger på låset på ASOS och så fort dem kommer på rea slår jag till:)

kläder blir bara märkeskläder, dock utan synligt märke, har filippa k t-shirts och Lindeberg som är 5 år gamla och är i mycket bra skick fortf.
Skrikiga sommar t-shirts köper jag gärna på hm eftersom man lessnar på färgen snabbt.

Jockefoten
2009-08-12, 18:22
Gnhhhh! För det första stavas det "Hackett" och för det andra så är inte Lyle & Scott något "casualmärke". Tycker du det är coolt med SI eller har du någon anledning till att använda det?

Sorry för stavfel och ja, jag tycker SI är coolt.

Rooobiin
2009-08-12, 18:55
Själv har man aldrig märkeskläder. Gått och väntat i 3-4år att jag ska kunna ha råd till en Canada Goose jacka så sjukt snygga! :laugh:

coxie
2009-08-12, 19:02
Själv har man aldrig märkeskläder. Gått och väntat i 3-4år att jag ska kunna ha råd till en Canada Goose jacka så sjukt snygga! :laugh:

Om du är seriös så kunde du fått min, slängde den i en UFF-container för ett tag sedan.

Visst är dom varma och goa men går ju knappt att ta sig fram när man blir så jävla stor.

Pejij
2009-08-12, 19:11
Jag har massvis med märkeskläder, men även massor av kläder som inte har nåt speciellt märke, och jag använder kläder ur båda grupperna ungefär lika mycket.

Med märkeskläderna håller jag mig till ett par tre olika märken som jag gillar, pga att de är snygga och för att passformen för märket överlag passar min kroppsform. De "märkesfria" kläderna uppfyller egentligen samma kriterier, dvs de är snygga och passar bra på mig.

Jag skulle nog kalla mig själv för en märkesbög.

The_RobRoy
2009-08-12, 19:14
Om du är seriös så kunde du fått min, slängde den i en UFF-container för ett tag sedan.


:D

Helt rätt, nån stackare nere i Afrika kan nog behöva den

coxie
2009-08-12, 19:16
Bra sätt att dölja GH-magen på :D

Trodde att UFF sålde en del av kläderna för att få in pengar, typ som Myrorna.

Biceps
2009-08-12, 19:27
:D

Helt rätt, nån stackare nere i Afrika kan nog behöva den

Haha, jävligt kul handling hur som helst :laugh:

Iofs så e det ganska kul hur man kan motivera sig att spara till en Canada Goose jacka så länge också

rQx
2009-08-12, 22:03
Ja , till den del att jag vet att vissa märkes T-shirts sitter bra på mig o.s.v. annars skiter jag i om mina byxor kostat 100kr. Bara dom passar mig bra.

D-Crawler
2009-08-12, 23:14
För mig spelar det ingen roll vad det kostar så länge det är snyggt, någorlunda kvalité och välanpassat för min kroppsbyggnad. Hittar jag en t-shirt på H&M som sitter som gjutet och uppfyller mina krav så slår jag till, men det skulle jag även göra om jag hittade en t-shirt för tredubbla priset hos något mode märke som uppfyllde samma krav. Bland det viktigaste för mig är dock att inte bära samma klädesplagg som varenda annan nisse har, det känns bara tråkigt och inskränkt.

Sparven från Minsk
2009-08-13, 07:05
Köper det jag tycker är snyggt och som jag har råd med. Märken bryr jag mig inte om. Tyvärr är det oftast märkeskläder som är snygga, och samtidigt dyra :(

Ganymedes
2009-08-13, 08:09
Jag tycker att man gör fel om man automagiskt hävdar att man "bara betalar för märket" som enda förevändning för att köpa billigt/billigare. Visst kan många märkeskläder vara överprissatta i förhållandet till kvaliteten, men hur gärna man än vill blunda så finns det en anledning till att vissa märken kan ta mer betalt. Om man sedan själv tycker att skillnaden i kvalitet/prestige/image/etc är värt skillnaden i pengar eller ej är faktiskt en helt annan femma.

Fler skulle nog köpa en BMW till Skodas pris, än en Skoda till BMWs...

tossefar
2009-08-13, 10:46
Jag använder bara Calvin Klein 365-kallingar och i stort sett bara Stenströms slimline-skjortor. I andra fall bryr jag mig inte om märken, bara kvalitet.

rooz
2009-08-13, 11:05
Jag använder bara Calvin Klein 365-kallingar och i stort sett bara Stenströms slimline-skjortor. I andra fall bryr jag mig inte om märken, bara kvalitet.

Bara kallingar & skjorta, låter som en utmanande klädsel:D

ThisIsTheOne
2009-08-13, 11:29
Jag köpte 15-20 par "Calvin Klein"-boxers i Thailand senast. Det är samma kvalité på dem som på originalen. Skillnaden är att originalen kostar 10-15 gånger så mycket per styck. När jag åker i december igen tänker jag lägga vantarna på lika många till.

(utom just när det kommer till kallingar tycker jag förresten att piratkopior är hopplöst ointressant)

hultman
2009-08-13, 14:56
Tycker det är jävligt roligt när folk kallar sig "märkesbög" och sånt när de springer runt i random billiga skabbkläder. "Märkeskläder" för mig är mycket exklusiva märken som inte finns att få tag på enkelt, och verkligen inte billigt. För att exemplifiera så är Prada och Costume National märkeskläder medan Nike och Lyle & Scott inte är det.

shut teh face
2009-08-13, 15:26
Jag har inte köpt kläder på 8-10 år för min syster jobbar med Mode och jag får kläder av henne, tyvärr så får jag mycket saker som jag vägrar att ha på mig men som säkert är .. häftigt eller nåt. Jag är förövrigt väldigt tråkig när det gäller kläder, jag hatar att handla kläder...

Jag kör alltid jeans, random t-shirt och kavaj och när jag inte är på jobbet så går jag runt i äckliga mjukiskläder. Jag bor på södermalm och tycker att jag kan klä mig hur fan jag vill här, för jag bor HÄR, men ibland kommer kompisar in från förorten och har såklart klätt sig "snyggt" för de är på stan, och de gnäller på mig hela tiden vad har för kläder. FFS!


Care-meter [../............................] :D

LillSkalman
2009-08-13, 18:04
Märkeskläder köper jag sällan, det blir ofta billigare standard-plagg som dressman kallingar & strumpor, H&M linnen och dylikt. Däremot har jag inget problem att kasta ut mer än "dubbla" pängen jag egentligen är berädd att betala om jag hittar nått fint. Mina Hip-Hop hoodies var inte roliga för studentekonomin :D

nam
2010-08-15, 20:24
Förr brydde jag mig inte eftersom jag då hade sämre ekonomi än idag, nu köper jag kläder som jag känner mig bekväma i och det blir oftast märkeskläder för att dom har bra kvalité i både utseendet och hållbarhet, hellre köpa färre bra kläde än flera sämre enligt mig.

PRound
2010-08-15, 20:30
Har faktiskt bara "märkeskläder"

Främst för att jag tycker märkena jag köper har en häftig kultur och häftig bakgrund. Och jag är själv i den branschen så jag vill stödja de märkena jag tycker bäst om.

T.ex:

Lakai, DVS, Matix, fourstar, chocolate.. ja en urval av "skatemärken"

Oxe
2010-08-15, 21:02
tycker det är jävligt roligt när folk kallar sig "märkesbög" och sånt när de springer runt i random billiga skabbkläder. "märkeskläder" för mig är mycket exklusiva märken som inte finns att få tag på enkelt, och verkligen inte billigt. För att exemplifiera så är prada och costume national märkeskläder medan nike och lyle & scott inte är det.

+1

Xtronal
2010-08-15, 21:11
köper det jag tycker är snyggt, träna kan man göra i vad som helst, det spelar ingen roll.

Men om jag skulle tävla inom löpning tex, så skulle jag köpa kläder av den finare sorten,

godnight, im off to bed..

davvvan
2010-08-15, 21:44
Inget speciellt för märkeskläder, är student och handlar oftast typ Cheap Monday/Weekday eller från HM nuförtiden. Letar hellre efter kläder med bra passform och stil än ett litet märke någonstans. Försöker sticka ut lite från mängden.

Yes
2010-08-15, 21:47
Bra bump!

Äntligen har jag chansen att ta fram linjalen och påpeka att Nike och Lyle & Scott visst är märkeskläder. Prada och Costume National vill jag mena är designerkläder.

Jag är besviken, trodde faktiskt mer om hultman!

HulkH
2010-08-16, 00:57
Köper kläder för dom är sköna, och snygga. Dock så blir det ofta märkeskläder just för att do OFTAST är snyggare i mitt tycke.

MojjMojj
2010-08-16, 01:03
Energie och G-Star RAW för hela slanten, typ ^^

Silverschnitzel
2010-08-16, 01:08
Tycker det är jävligt roligt när folk kallar sig "märkesbög" och sånt när de springer runt i random billiga skabbkläder. "Märkeskläder" för mig är mycket exklusiva märken som inte finns att få tag på enkelt, och verkligen inte billigt. För att exemplifiera så är Prada och Costume National märkeskläder medan Nike och Lyle & Scott inte är det.

Jag gillar att klä mig i kläder som är snäppet över standard. Typ Filippa K, Acne, Tiger etc. Lite dyrare men jag vill inte springa runt i HM som varje kotte har. Har nån gång köpt nått från HM och sen ser man massa slödder ha samma skor eller nåt. Sen gillar jag inte heller kvaliten, den ÄR bättre om du betalar lite mer. Men du som verkar ha pengar, hur mycket bättre är typ prada enligt dig än t.ex Tiger? Det är mycket dyrare, så jag undrar bara om du anser det värt det? Om du köper t.ex Filippa K så är det inte skabbkläder precis.

ha:cl
2010-08-16, 01:52
Jag gillar att klä mig i kläder som är snäppet över standard. Typ Filippa K, Acne, Tiger etc. Lite dyrare men jag vill inte springa runt i HM som varje kotte har. Har nån gång köpt nått från HM och sen ser man massa slödder ha samma skor eller nåt. Sen gillar jag inte heller kvaliten, den ÄR bättre om du betalar lite mer. Men du som verkar ha pengar, hur mycket bättre är typ prada enligt dig än t.ex Tiger? Det är mycket dyrare, så jag undrar bara om du anser det värt det? Om du köper t.ex Filippa K så är det inte skabbkläder precis.

Det blir skabbkläder så fort man ser vad det är för märke på plagget. Går hellre med bara hm grejjer på mig än prada grejjer, ifall prada grejjerna nu skulle vara märkta med stor text där det stod prada. Nu är det sällan fallet hos designer kläder, de är oftast stilrena utan stora märken på sig.


Alltså, en tigertröja med stora tigern på bröstet är skabbig, en tigertröja utan nått på är kanon. Given koppling.

Dexterity
2010-08-16, 01:55
Det blir skabbkläder så fort man ser vad det är för märke på plagget. Går hellre med bara hm grejjer på mig än prada grejjer, ifall prada grejjerna nu skulle vara märkta med stor text där det stod prada. Nu är det sällan fallet hos designer kläder, de är oftast stilrena utan stora märken på sig.


Alltså, en tigertröja med stora tigern på bröstet är skabbig, en tigertröja utan nått på är kanon. Given koppling.


+1. Stora/synliga märke/märken på kläder är bland det fulaste som finns.

Vinter
2010-08-16, 02:04
Det handlar väl egentligen inte om hur dyrt märket man har, utan hur man klär i det. Om en jacka kostar 10k och ser ut som skit, spelar det liksom ingen roll. Stil bygger inte på vad ett plagg kostar, men man brukar oftare få exakt vad man vill ha om man betalar lite mer.

shut teh face
2010-08-16, 06:06
Jag syr ihop mina egna kläder utav gamla trasor jag hittar hemma; gamla handdukar, tvättsvampar och tvättrasor. Till vardags klär jag mig inte så fint utan kan då använda kläder som jag gjort av tidningar som jag hittat i soporna.

coxie
2010-08-16, 06:50
Jag syr ihop mina egna kläder utav gamla trasor jag hittar hemma; gamla handdukar, tvättsvampar och tvättrasor. Till vardags klär jag mig inte så fint utan kan då använda kläder som jag gjort av tidningar som jag hittat i soporna.

Jag själv har kört mycket på löv denna sommaren, smidigt, billigt och klimatsmart.

Föredrar själv björklöv då det passar min kroppsform bäst men vissa här inne kanske måste gå upp i storlek, passformen är som vanligt a och o, inte för tight men det måste täcka ordentligt.

Tricce
2010-08-16, 12:16
Jag syr ihop mina egna kläder utav gamla trasor jag hittar hemma; gamla handdukar, tvättsvampar och tvättrasor. Till vardags klär jag mig inte så fint utan kan då använda kläder som jag gjort av tidningar som jag hittat i soporna.

Fler som har upptäckt fördelen med skorta av wettex på fest ser jag!

filmjölk
2010-08-16, 12:25
nej, köper mina kläder på Ullared och Överskottsbolaget.

ha:cl
2010-08-16, 18:29
Jag själv har kört mycket på löv denna sommaren, smidigt, billigt och klimatsmart.

Föredrar själv björklöv då det passar min kroppsform bäst men vissa här inne kanske måste gå upp i storlek, passformen är som vanligt a och o, inte för tight men det måste täcka ordentligt.

För att kapa ännu mer på kostnaderna använder jag lönnlöv, då krävs det inte lika många löv per plagg...

huldz
2010-08-16, 18:44
För att kapa ännu mer på kostnaderna använder jag lönnlöv, då krävs det inte lika många löv per plagg...

Vad jag förstår är lövmodet bara till för att täcka könet, hos vissa räcker det med björklöv, andra kräver elefantlöv.

JoeyP
2010-08-16, 18:45
Jag köper det som är snyggt, behöver inte vara märkeskläder.
Handlar mycket kläder på typ jack&jones, JC, MQ osv. Teamsportia, stadium och sånt.
Dvs lagom dyrt. Kan köpa ett märkesplagg på REA bara för att... men det måste sitta bekvämt och snyggt.

Typ nu senast, såg en TSHIRT på JC, en REPLAY tshirt, för 399:-
Testade den satt snyggt och bra, men va den verkligen värd 400? Nah sket i den.
Gick dit nästa dag, tänkte köpa den men sket i det. Sen nästa dag var den på rea 179:- köpte den direkt :D

von huff
2010-08-16, 20:34
Köper ganska mycket JackandJones och klädmärken i sama prisklass.Köper inga riktigt billiga kläder för dom sitter ofta rätt dåligt.Jag har dock bestämt mig för hur mycket vissa klädesplagg får kosta, känner mig som en idiot om jag skulle satsa en massa pengar på kragskjortor t.ex, dom rukar endå bli skitiga rätt snabbt och jag har ingen lust att gå omkring och vara rädd för att spill alite ketscup när jag äter min nattkebab

Janitorr
2010-08-16, 20:42
Jag har en Lacoste piké från -97. Den har jag spelat grymt många svettiga golfrundor i.
Tror den kostade 450 spänn (i Spanien). Den är som ny fortfarande!
Alltså kvalité är väldigt viktigt. Sen ska det såklart vara snyggt snitt.
Men jag gillar inte när det står typ "Emporio Armani" på 5-11 stället på en tröja.....

hultman
2010-08-19, 13:17
Bra bump!

Äntligen har jag chansen att ta fram linjalen och påpeka att Nike och Lyle & Scott visst är märkeskläder. Prada och Costume National vill jag mena är designerkläder.

Jag är besviken, trodde faktiskt mer om hultman!

Men snälla Yes, alla kläder är brandade. Och designade. Trots att du dissade min definition av märkeskläder för att alla är "märken" så är alla lika mycket "designade".

Jag gillar att klä mig i kläder som är snäppet över standard. Typ Filippa K, Acne, Tiger etc. Lite dyrare men jag vill inte springa runt i HM som varje kotte har. Har nån gång köpt nått från HM och sen ser man massa slödder ha samma skor eller nåt. Sen gillar jag inte heller kvaliten, den ÄR bättre om du betalar lite mer. Men du som verkar ha pengar, hur mycket bättre är typ prada enligt dig än t.ex Tiger? Det är mycket dyrare, så jag undrar bara om du anser det värt det? Om du köper t.ex Filippa K så är det inte skabbkläder precis.

Kvalitet och pris är två parametrar som inte står i någon som helst paritet gentemot varandra. Prada tillverkar oftast kläder av andra material än t.ex. Tiger men deras verk betingar alltid ett betydligt högre pris när materialen är likvärdiga. Om det sedan är en prisvärd skillnad råder det delade meningar om :D Köper jag ett dyrare märke är det inte för att kvaliteten är bättre utan för att "känslan" och självförtroendet stiger med kostnaden för plagget. Ibland är de även snyggare ;)

Köper ofta kläder från de märken du nämnde och de gör alla schyssta grejer. Sen beror det väl lite på vilken modell och tyg du köper. Har väl en del Tigerskjortor hemma (~10 st kanske) och ungefär hälften är riktigt bra medan den andra hälften krymper, tappar passform och är riktigt usla. Men det beror ju på vilket tyg man väljer och så...

Ibland när jag handlar kläder så är jag ju väl medveten om hur dumt det är att lägga x antal kronor på en Prada/D&G/Armani C/Kenzo/YSL-skjorta som egentligen inte är "bättre" än en motsvarighet från Tiger. Men är huvudet dumt så får plånboken lida :D I slutändan handlar ju allt om prioriteringar...

Tänkte förresten poängtera att det är milslång skillnad mellan billigare märken och Tiger/Acne/Filippa K. Men mellan "bra" märken och sjukt dyra märken är det nog ingen jätteskillnad i kvalitet.

Verbatim
2010-08-19, 13:26
Energie och G-Star RAW för hela slanten, typ ^^

Magnus Carlsen säger; Sup homie?

http://www.denimhunt.com/.a/6a00d83420b8e253ef0133f23ad96d970b-800wi