handdator

Visa fullständig version : Alkohol + träning (final edition) Bigfifty


JoeyP
2009-08-11, 00:43
Hittade en intressant tråd om alkohol + träning på ett annat forum! Av nån användare som hette Bigswifty.

Tänkte att den verkligen kan vara intressant för andra här inne!

Citerat
Jag tänkte göra ett tappert försök att skriva ner en text om alkoholens påverkan hos en tränande individ för att, förhoppningsvis, slippa dessa frågor som forumfolket här ideligen ställer om just alkohol.

Det som alla skall ha klart för sig är att kroppen ser alkohol som ett gift och sätter in mycket resurser - som kunde ha använts på ett bättre sätt – till att rensa ut alkoholen från kroppen. En av de processer som försvagas av alkoholintag är, proteinsyntesen, som försämras kraftigt i upp till två dar. Detta leder till att kroppen binder mindre muskelprotein än vad den skulle ha gjort om du inte drack. Dessutom skadar frånvaron av en fullvärdig proteinsyntes kroppens återhämtning, eftersom det kommer mindre muskelreparerande proteiner och hjälper till.

En annan sak som folk ofta känner av när de dricker är uttorkningen som kommer av alkohol – hur väl kommer man egentligen att prestera på gymmet dagen efter när man har ont i huvet och är torr i halsen. Bakfyllan stör också de rent mentala aspekterna med träning t.ex. motivation och koncentration. Alkohol försämrar även glykogeniglagringen vilket också leder till att hjärnan får mindre glykogen och blir helt uttröttad.

För er som försöker gå ner i vikt finns det andra negativa följder som rör fett och fettförbränningen. Alkoholen trasslar till protein och fett metabolismen i levern vilket leder till minskad produktion av pankreatiska enzymer som är vitala för fettmetabolismen. På grund av det kan alkoholdrickaren få för höga blodfetter, minska leverglykogenet och dessutom får levern problem med att producera nytt glukos. Alkoholen gör det alltså betydligt mycket enklare för kroppen att lagra in kroppsfett och betydligt svårare att behålla sin smala figur.

Andra saker som kan nämnas är att många olika vitaminer och mineraler – t.ex. A, B och C vitaminer blir kraftigt nedsatta, även om det bara är ett par små drinkar du dricker. Även om man somnar snabbare med alkohol i kroppen blir sömnen lidande p.g.a. dess dåliga kvalitet. Det är speciellt den viktiga REM- sömnen som drabbas hårdast vid alkoholintag.

Andra grejer som inte är direkt relaterade till styrketräning, men som ändå kan vara av vikt att veta är att alkohol höjer blodtrycket och höjer kolesterolsyntesen.

Slutsatsen som jag drar av det här är att styrketräning verkligen inte passar ihop med alkohol. Jag antar ändå att de flesta som läser det här kommer att fortsätta dricka alkohol i samma mängder som förut, men det är ändå bra att man vet vad man häller i sig och vilka konsekvenser det får för träningen. Kom ihåg att alkohol är ett gift som sakta bryter ned din kropp - så kanske du tänker dig för en extra gång innan du tar en flaska vodka.

Det som alla skall ha klart för sig är att kroppen ser alkohol som ett gift och sätter in mycket resurser - som kunde ha använts på ett bättre sätt – till att rensa ut alkoholen från kroppen. Alkohol undertrycker även det muskelbyggande hormonet insulin-like growth factor (IGF-1) via S6K1. En av de processer som försvagas av den processen i samband med alkoholintag är proteinsyntesen, som försämras kraftigt i upp till två dar. Detta leder till att kroppen binder mindre muskelprotein än vad den skulle ha gjort om du inte drack.

Utöver det gör alkohol också att östrogennedbrytningen försämras och därför tillverkas det mer av det kvinnliga könshormonet östrogen. Testosteronproduktionen blir faktiskt större undertiden när man super eftersom alkoholen tränger undan isoenzymen gamma-ADH som har till uppgift att reglera testosteronnivåerna, det resulterar i en höjd testosteronproduktion under tiden som du dricker. Däremot så är det inte svårt att förstå vad som kan hända om man bestämmer sig för att leka lite med hormoner – resultatet i det här fallet blir att testosteronproduktionen nedregleras i en till två veckor – ibland mer. För en person som dricker ofta ser gamma-ADH: et, som också har till uppgift att förbränna etanol, att man kan dricka större mängder alkohol än vad man kunde dricka första gången man drack. Är man en vanedrinkare går testosteronnivåerna upp mycket mer än om man är nybörjare, när man dricker, men det sker samtidigt en proportionell nedreglering av testosteronet de kommande veckorna – det betyder att om du dricker ofta går du runt med en lägre nivå av testosteron än din ursprungliga i vardagslivet.

Om du beslutar dig för att träna dagen efter en fest där du druckit stora mängder alkohol – tänk om. Det är i många fall direkt kontraproduktivt eftersom din proteinsyntes fortfarande är nedreglerad. Hur hade du tänkt bygga muskler utan tillgång till kroppens byggstenar? Det enda som händer är att man sliter ner kroppen med att lyfta tunga saker utan att kroppen får en chans att bygga upp det igen.

Annars utsöndrar alkoholintag även stresshormonet kortisol som även det är testosteronsänkande och immunförsvarssänkande.

När du dricker sprit utan mat får du ofta tömda glykogenlager och låga blodsockervärden, eftersom ett oxidationsenzym som heter NADH används för gluconeogenesen. Om du då går en längre sträcka hem (en mil kanske) så finns chansen att du drabbas av hypoglykemi och svimmar. En annan sak som folk ofta känner av när de dricker är uttorkningen som kommer av alkohol – hur väl kommer man egentligen att prestera på gymmet dagen efter, när man har ont i huvudet och är torr i halsen. Bakfyllan stör också de rent mentala aspekterna med träning t.ex. motivation och koncentration. Alkohol försämrar även glykogeniglagringen vilket leder till att hjärnan får mindre glykogen och blir helt uttröttad.

Fettförbränningen är i princip helt ur funktion upp till 48 h efter alkoholintag, eftersom kroppen satsar all sin energi på att förbränna bort alkoholen istället för fett, vilket kanske inte är så väldigt lyckat om man deffar. Alkoholen trasslar till protein och fett metabolismen i levern vilket leder till minskad produktion av pankreatiska enzymer som är vitala för fettmetabolismen. På grund av det kan alkoholdrickaren få för höga blodfetter, minska leverglykogenet och dessutom får levern problem med att producera nytt glukos. Alkoholen gör det alltså betydligt mycket enklare för kroppen att lagra in kroppsfett och betydligt svårare att behålla sin smala figur. Dessutom är alkohol oerhört energirikt och bara det kan ge problem med fett senare, även om det naturligtvis varierar på hur du sköter din kost. Utifrån de nedan angivna värdena kan ni dra era egna slutsatser.

En mellanöl 50 cl: ca 250 kcal
En starköl 50 cl: 350 kcal
En halvliter sprit 40 %: 1100 kcal

martikainen
2009-08-11, 06:17
Bra kopierat joey! :D

Nej men texten är informativ, man kunde hoppas att en sån här tråd låg klistrad.

WorkOutBuddy
2009-08-11, 08:10
Riktig nice text, lite upprepande här och där men perfekt för alla som undrar om alkoholens effekt på träningen, så slipper det komma nya trådar om det hela tiden. :thumbup:

Toby Asp
2009-08-11, 09:00
... så slipper det komma nya trådar om det hela tiden. :thumbup:

Good luck, jim.

Eddie Vedder
2009-08-11, 09:04
Riktig nice text, lite upprepande här och där men perfekt för alla som undrar om alkoholens effekt på träningen, så slipper det komma nya trådar om det hela tiden. :thumbup:

Du menar på samma sätt som att aldrig nya trådar om kreatin och EAA dyker upp?;)

Lando
2009-08-11, 10:02
Läste den tråden på FB och fick lite känslan av att TS var nästan rabiat i sina försök att berätta om alkoholens dåliga effekter. Jag tror säkert att han läst på en hel del och inte skriver några osanningar men när man drar iväg påståenden som:


Fettförbränningen är i princip helt ur funktion upp till 48 h efter alkoholintag,

så hade det varit skönt med lite mer exakta siffror, tex. hur mycket ska man dricka för att fettförbränningen ska ligga nere x antal timmar vid y kg kroppsvikt etc etc. Informativ artikel, visst, men känns för mig mer som propaganda än fakta.

WorkOutBuddy
2009-08-11, 10:57
Hihi jo jag vet, men då slipper man skriva "Sök" så kan man länka hit istället. Lätt som en plätt :) Sluta vara så negativa nu! *mini

BrorDuktig
2009-08-11, 11:01
Nu kanske folk förstår varför så många byggare är hobbynykterister.

JoeyP
2009-08-11, 13:05
Jag kan inte fatta hur fettförbränningen kan vara nederlagd?? Jag menar, så om jag går ut och promenera dagen efter en fylla så bränner jag knappt nåt fett?

Vad tar kroppen då sin energi ifrån?? Alkoholen??

Jag har precis vaknat.

Sniggel
2009-08-11, 13:24
Fettförbränningen är nedreglerad under berusning. Detta för att det är smartare av kroppen att förbränna alkohol (för att bli av med det) än att bränna fett i normal utrsträckning och fördröja giftets vistelse i kroppen.
Hur det är dagen efter med fettförbräningen vet jag inte, men om du fortfarande har alkohol i kroppen borde den fortfarande vara nedreglerad (du har ju alkohol att använda som bränsle).

JoeyP
2009-08-11, 13:29
Aaah okej då är jag med! :thumbup:!

L-Sami
2009-08-11, 13:29
Skulle varit intressant med referenser för vissa påståenden.

JoeyP
2009-08-11, 13:43
Skulle varit intressant med referenser för vissa påståenden.

+1 Men det här var allt jag hittade.

Här är iaf hela tråden

https://www.flashback.info/showthread.php?t=384781

johanhej
2009-10-06, 18:35
Bra tråd JoeyP!

Jag undrar dock, hur är det med att träna samma dag som det ska förtäras alkohol under kvällen? Jag är medveten om att alkoholen ger sämre förutsättningar för att bygga muskler men är träningen totalt bortkastad, eller tom negativ?

WHITEFOLKS
2009-10-06, 19:10
Apropå att fettförbränningen blir nedreglerad så skulle man väl kunna se det som intag av vilken energikälla som helst. Vid ett kolhydratintag och fortsatt högt sådant så nedregleras väl fettförbränningen?

Hans kcalsiffror för de diverse alkoholhaltiga dryckerna verkar också vara lite väl höga.

JoeyP
2009-10-06, 19:13
Det är dem 3 första timmarna efter träning som är viktigast stod det där nånstanns?

Jag tränar på samma dag som ja dricker. Tränar på morgonen, käkar mat som fan, dricker på kvällen. Proteinsyntesen är ju nedsänkt. Men inte helt. Dagen efter låtsas jag som ingenting:D Tar mina 10g eaa och käkar som vanligt, lite extra, men tränar inte.

Action Fighter
2009-10-06, 19:30
Beror väl helt på vilka mängder du har druckit dagen innan skulle jag säga. Kan ju omöjligt påverka så mycket att man märker någon skillnad om man tar ett glas vin eller öl under en kväll och sen tränar på eftermiddagen dagen efter.

Nyback
2009-10-06, 19:34
Vad räknas som "ett stort intag av alkohol" ??
är de 5 öl? 10+öl?

själv tycker jag inte att man kan säga ca 4 öl är någon stor mängd alkohol t.ex

Ola Wallengren
2009-10-06, 19:40
Inte för att glorifiera alkoholintag men mycket av de som näms i första posten gäller för redlösa möss eller alkoholister.
Med tanke på hur vanliga uttrycken "stark som en mus" och "krallig som en alkoholist" är i byggarsvängen så är det nog dags att oroa sig.

Action Fighter
2009-10-06, 19:42
Vad räknas som "ett stort intag av alkohol" ??
är de 5 öl? 10+öl?

själv tycker jag inte att man kan säga ca 4 öl är någon stor mängd alkohol t.ex

Det är ju helt individuellt, jag tror inte du ska dricka så du känner av det tydligt om du ska kunna träna dagen efter.

I icke träningssammanhang räknar jag snarare 10+ öl som stor mängd.

MackeJuve
2009-10-06, 21:25
Vad räknas som "ett stort intag av alkohol" ??
är de 5 öl? 10+öl?

själv tycker jag inte att man kan säga ca 4 öl är någon stor mängd alkohol t.ex

4 öl är detsamma som inget, 12+ är relativt mycket! Nae men det här med alkhol är nog de flesta medvetna om hur dåligt det går ihop med träning, jag la dock själv upp en tråd för nån vecka sen om hur prestationsförmågan påverkas efter att ha slagit PB i några övningar på Måndagen efter en riktig koma-helg. Många tyckte att prestationsförmågan ökade på bakisdagar, lite intressant, men givetvis byggs inte muskler på samma sätt pga proteinsyntesen osv! Bara ett instick

Three pigs
2009-10-06, 21:43
Bra text, säkert många som undrar.

Men inte kommer jag sluta dricka inte...

macsacre
2009-10-06, 23:15
Det kan hända att jag tar 3cl whiskey nån kväll då å då men dricker mig inte full och inte fler än två glas, antar att det inte gör nån skada på mina muskler?

Trapper Buzz
2009-10-06, 23:21
"själv tycker jag inte att man kan säga ca 4 öl är någon stor mängd alkohol t.ex"

Då har du icke druckit fyra Westmalle Tripel, det hör jag!

Degpekka
2009-10-07, 02:28
Det kan hända att jag tar 3cl whiskey nån kväll då å då men dricker mig inte full och inte fler än två glas, antar att det inte gör nån skada på mina muskler?

Jo, det sabbar för dig.

emi23j
2009-10-07, 10:06
4 öl är detsamma som inget, 12+ är relativt mycket! Nae men det här med alkhol är nog de flesta medvetna om hur dåligt det går ihop med träning, jag la dock själv upp en tråd för nån vecka sen om hur prestationsförmågan påverkas efter att ha slagit PB i några övningar på Måndagen efter en riktig koma-helg. Många tyckte att prestationsförmågan ökade på bakisdagar, lite intressant, men givetvis byggs inte muskler på samma sätt pga proteinsyntesen osv! Bara ett instick

Har också hört detta.

Skulle dock vilja ha några studier som undersökt detta och skulle också vara roligt om någon med mer kunskap inom ämnet näringslära skulle göra ett inlägg här, king grub kanske?

satanigatan
2009-10-07, 12:40
Har också hört detta.

Skulle dock vilja ha några studier som undersökt detta och skulle också vara roligt om någon med mer kunskap inom ämnet näringslära skulle göra ett inlägg här, king grub kanske?

Är det negativa effekterna proportionerliga mot vilken muskelmassa man har eller är det hormonellt betingat (eg. samma effekt oavsett hur stor du är)?

Langster
2009-10-07, 13:01
Om man dricker rött vin får man i sig resveratrol som är en selektiv östrogen receptor modulator vilket betyder att man undviker östrogenets oönskade effekter, vilket är bra eftersom östrogenet kan öka vid alkoholintag!

(Ja detta påstående är lika ovetenskapligt som trådskaparens argument)

Lite alkohol skadar inte, eller inte så pass mycket att det blir någon skillnad, det är de riktiga fyllorna man ska passa sig för. Men å andra sidan kanske inte ens de är så jävla farliga. Första gången jag tog 260 i mark var 2 dagar efter den nyårsafton jag varit absolut mest berusad någonsin i mitt liv...

Alltså, det finns mycket som är negativt med alkohol, och man ska väl inte dricka sig full någonsin egentligen. Men just träningsresultaten är inte direkt en anledning till att helt sluta dricka om man inte vill pga andra orsaker.

944RS
2009-10-07, 13:57
Om man dricker rött vin får man i sig resveratrol som är en selektiv östrogen receptor modulator vilket betyder att man undviker östrogenets oönskade effekter, vilket är bra eftersom östrogenet kan öka vid alkoholintag!

(Ja detta påstående är lika ovetenskapligt som trådskaparens argument)

Lite alkohol skadar inte, eller inte så pass mycket att det blir någon skillnad, det är de riktiga fyllorna man ska passa sig för. Men å andra sidan kanske inte ens de är så jävla farliga. Första gången jag tog 260 i mark var 2 dagar efter den nyårsafton jag varit absolut mest berusad någonsin i mitt liv...

Alltså, det finns mycket som är negativt med alkohol, och man ska väl inte dricka sig full någonsin egentligen. Men just träningsresultaten är inte direkt en anledning till att helt sluta dricka om man inte vill pga andra orsaker.

Om du inte varit så full den nyårsafton så kunde kanske tagit 270kg! Är inte med på argumentet alls...

Sniggel
2009-10-07, 14:05
Om du inte varit så full den nyårsafton så kunde kanske tagit 270kg! Är inte med på argumentet alls...

Tror snarare att det är så att på kort sikt gör inte alkohol så mycket. Alltså är lågfrekvent intag (nån gång i månaden) av alkohol inget som gör något direkt märkbart negativt för styrketräning och muskelbygge, ej heller låga regelbundna intag av alkohol.
Vad som är lågt är väl svårt att säga men för vissa kanske det är 4-5 öl i veckan (inte allt på en gång) och för andra runt 10-12. Eller så har jag ingen som helst aning. Beror nog mycket på kroppsvikt, kön och tålighet mot alkoholens negativa effekter.

Langster
2009-10-07, 15:07
Om du inte varit så full den nyårsafton så kunde kanske tagit 270kg! Är inte med på argumentet alls...

OK, jag är å andra sidan inte alls med på ditt argument, hur ofta händer det att man ökar sitt personbästa inte med 5 utan med 15 kg? Med tanke på hur lite jag dricker nuförtiden borde jag öka i en skenande takt om det hade något som helst med alkoholintaget att göra.

BraSma
2009-10-07, 22:04
http://ngruppen.blogspot.com/2009/09/alkohol-och-traning.html

Här är en annan länk med bra information om alkohol + träning.

Personligen tycker jag inte den här idén om den optimala träningen ska gå ut för mycket utöver ens nöje här i livet. Man måste ju värna om livskvalitén - klart man inte ska säga nej till att gå ut och ta några starköl med polare. (förutsatt att man tycker det är skoj det vill säga :D)

Fan, om alkohol vore så dåligt skulle min farsa ligga back :D Han dricker i regel 2 starköl efter varje träning, och har alltid druckit mycket, ändå fortsätter han att öka. Så jävla våldsamt dåligt kan det omöjligt vara :/

Angående bigswifty's tråd så ska man nog ta den med en nypa salt eftersom den verkar väldigt subjektiv och den saknar källhänvisningar. ;)

L-Sami
2009-10-07, 22:17
Det är helt relativt hur mycket alkohol man tål utan att träningen drabbas. Vissa har bara målet att underhålla kroppen så kanske dessa människor kan ta en fylla eller två per helg utan man märker några negativa effekter på träningen, vissa andra har kanske högre ambitioner (tävling) och klarar målen trots helgfyllor, sen finns det såna som har höga ambitioner som inte dricker alls (får negativa effekter av alkoholen eller tycker att det är onödigt), men når sina mål också. Det beror på vem man är. Jag tycker själv att träningen går riktigt bra när jag inte dricker mycket eller dricker väldigt sällan. Det är mycket psykiskt också, för att jag har fått för mig att alkohol + träning på hög nivå går inte ihop.

944RS
2009-10-08, 07:46
OK, jag är å andra sidan inte alls med på ditt argument, hur ofta händer det att man ökar sitt personbästa inte med 5 utan med 15 kg? Med tanke på hur lite jag dricker nuförtiden borde jag öka i en skenande takt om det hade något som helst med alkoholintaget att göra.

Har inte påstått något om att alkoholen skulle försämra några resultat, men du nämnde ju själv hur full du hade varit som om det skulle varit något positivt. Det är ju bara spekulationer om hur mycket du skulle klarat om du inte druckit dig så full den kvällen.
Något jag gissar kan påverka ens resultat 2dagar efter en kraftig fylla är självklart hur van man är och hur "dålig" man blir efteråt. Om man har varit på en jäkligt bra fest och har haft det skoj samtidigt som man kanske får 2 vilodagar med ett hyffsat kcalöverskott (bakismat*drool*) så är det väl fullt möjligt med ett PB i gymmet.

Ät dock inte lika övertygad att man skulle slå något PB på Vätternrundan med en sådan uppladdning. Men alltid finns det väl någon...

conundrum
2009-10-09, 16:12
4 öl är detsamma som inget, 12+ är relativt mycket! Nae men det här med alkhol är nog de flesta medvetna om hur dåligt det går ihop med träning, jag la dock själv upp en tråd för nån vecka sen om hur prestationsförmågan påverkas efter att ha slagit PB i några övningar på Måndagen efter en riktig koma-helg. Många tyckte att prestationsförmågan ökade på bakisdagar, lite intressant, men givetvis byggs inte muskler på samma sätt pga proteinsyntesen osv! Bara ett instick

Det har varit så för mig också att jag preseterat onormalt bra på bakisdagar. Faktiskt vore det väldigt intressant med studier som kunde antyda något åt det hållet.

shogge
2009-11-15, 14:37
Försöka dricka så hälsosamt som möjligt då?

Eftersom det påstås att men lätt lägger på sig fett eller fettfärbränningen är sämre när man druckit är det väl mindre bra på våren när man deffar. MEN under bulken, föreställ er följande scenario:

1. Man tränar mån-fre. Undviker sprit på fredagen för att musklerna skall få full återhämtande effekt+uppbyggnadsfas.

2. Man börjar dricka tidigt på Lördagen, runt 15 kanske och dricker fram till 24.00. Man äter alla mål som vanligt på dagen och på natten äter man ett extra (fyllekäk).

3. Man dricker mest vodka för att undvika öl med mycket carbs och slödrycken får vara liten mängd pga mycket socker (starka drinkar alltså).

4. Man ser även till att få i sig mycket vatten under kvällen och natten när man dricker och käkar extra salt och multi-vitamin eftersom det blir brist på detta i kroppen dagen efter.

5. Man undviker träning på Söndagen och börjar träna igen på måndagen.

Ett bra sätt att supa på om man är ute efter en fylla på ett mindre ohälsosamt sätt. (?)

Kommentera gärna och kom med förslag.

(Nej jag vill inte dricka vin) :)

Vazze
2009-11-15, 14:56
hur kan man träna utan alkohol, det är ju då man sätter PBs ?

shogge
2009-11-21, 15:36
Inga förslag?

Fru_Flisa
2009-11-22, 07:49
Inga förslag?

Jo. Eller nej, men synpunkt.
Det mest negativa ur synvinkeln alkohol + träning är inte att man lagrar mer fett och att bulka är väl inte många % som gör för enbart fettinlagrande syfte, utan att det är förkastligt för proteinsyntesen och den sker ju ständigt inte bara dagen och dagarna efter du tränat.