handdator

Visa fullständig version : Problem med dagligt intag av näringen?!?


al3xander
2009-08-10, 20:02
Läste i en tidning ifrån gymgrosissten och kom över denna formel för att räkna ut hur mycket ens dagliga intag av näringsämnena fett,protein och kolhydrat bör vara. Och när jag räknade ut så kändes det som att det blev lite för mycket jämfört vad jag brukar käka på en normal dag. (utan kosttillskott då alltså)

Såhär ser iaf formeln ut:

Näringsämnesvariabel * Kroppsvikt i kg = Lämplig mängd näringsämne i gram/dag

Näringsämnesvariabel:
Protein: 2-4g
Kolhydrater: 6-8g
Fett: 1g


Jag väger 82kg och fick då fram att jag behöver gram per dag. Använde mig av 4g för protein och 8g för kolhydrater eftersom jag är ganska lång, 188cm, och har för övrigt ganska aktiv dag:
Protein: 328g/per dag
Kolhydrater:656g/per dag
Fett:82g/per dag

Kan dessa siffror stämma för en tränande 6 dagar i veckan varav 3 styrketräning och 3 kondition? Eller betyder det att jag bör införskaffa mig lite kosttillskott?

King Grub
2009-08-10, 20:07
Det finns inget som säger att du behöver 4 gram protein/kg per dygn.

Och för att behöva 8 gram kolhydrat/kg per dygn skall du vara extremt aktiv, antingen ha ett mycket fysiskt krävande arbete eller hålla på med uthållighetsidrott som marathonlöpning eller distanscykling.

Trance
2009-08-10, 20:07
Håller du en vikt eller upp/ner i den takt du vill?

Apos78
2009-08-10, 20:44
De siffrorna skulle innebära ett dagligt energiintag på ca 4600 kcal, vilket skulle ge ett stadigt överskott. Om du nu inte uppfyller kriterierna grub nämner det vill säga.

al3xander
2009-08-10, 21:50
Håller du en vikt eller upp/ner i den takt du vill?

Jag går faktiskt i lagom takt upp i vikt även fast jag är en bra bit ifrån den mängd som jag då trodde jag skulle behöva...

al3xander
2009-08-10, 21:53
Så alltså skulle man kunna säga att denna kalkyl inte stämmer överens med mitt dagliga intag då den är baserad på alldeles för generella beräkningar?
Så vad tror ni mitt dagliga intag skulle kunna ligga på i sånna fall?

stafh
2009-08-10, 22:01
4g protein per kilo är sjukt mycket. Väldans mycket kolhydrater också.

KaptenKnäsvag
2009-08-10, 22:04
Men det står ju i gymgrossistens reklamblad, så det måste stämma :S

Cohen
2009-08-10, 23:32
Så alltså skulle man kunna säga att denna kalkyl inte stämmer överens med mitt dagliga intag då den är baserad på alldeles för generella beräkningar?
Så vad tror ni mitt dagliga intag skulle kunna ligga på i sånna fall?

Hur långt är ett snöre?

Läs denna och räkna sedan. Duger inte det kan du använda sökfunktionen för att hitta någon av de hundratals trådar som behandlar ämnet.

al3xander
2009-08-11, 10:10
Men det står ju i gymgrossistens reklamblad, så det måste stämma :S

Hade samma tanke också, men vad är det som säger att gymgrosisten måste ha rätt? Detta kan ju även va ett sätta att försöka kränga mer protein!

Hur långt är ett snöre?

Läs denna och räkna sedan. Duger inte det kan du använda sökfunktionen för att hitta någon av de hundratals trådar som behandlar ämnet.

Jag vet, ursäkta min lathet. Men jag har försökt och hittar ingen bra tråd som hjälper mig med mitt problem tyvärr... :confused:

Eddie Vedder
2009-08-11, 11:47
Hade samma tanke också, men vad är det som säger att gymgrosisten måste ha rätt? Detta kan ju även va ett sätta att försöka kränga mer protein!

Du missar en viss ironi här.

Cohen
2009-08-11, 12:31
Hade samma tanke också, men vad är det som säger att gymgrosisten måste ha rätt? Detta kan ju även va ett sätta att försöka kränga mer protein!



Jag vet, ursäkta min lathet. Men jag har försökt och hittar ingen bra tråd som hjälper mig med mitt problem tyvärr... :confused:

Då söker du inte ordentligt.

Och sen var det här med (den missuppfattade) ironin ganska roligt. :)

Apos78
2009-08-11, 12:35
Och sen var det här med (den missuppfattade) ironin ganska roligt. :)

Underbar:hbang:.

Anton Fräs
2009-08-11, 22:05
Enklaste metoden är att helt enkelt köra på med ett visst intag 1-2 veckor, väga dig under perioden och sedan se om vikt rör sig. Beroende på hur det ser ut, så ändrar du kosten.

Du har ett aningen högt proteinintag enligt mig, en bättre riktlinje är nog 2-2,5g, till och med det kan vara aningen högt.

stridis
2009-08-12, 11:39
Ett urdrag om vad SOK säger om kolhydrater:
Att säkerställa energibehovet är av hög prioritet för elitidrottare. Ett kolhydratintag
motsvarande 50-65 % av energin ökar förutsättningarna till välfyllda glykogendepåer
samtidigt som det ger plats för en adekvat tillförsel av fett, protein och näringsämnen.
[...]
5-7g/kg kroppsvikt och dag vid låg-medelintensiv träning (60-90 minuter/dag)
7-12g/kg kroppsvikt och dag vid hård uthållighetsträning (90-120 minuter/dag)
10-12 g/kg kroppsvikt och dag vid extrema träningsprogram
Ex
Sportskytte (75 kg), fysisk träning 1 tim, 6 gram/kg kroppsvikt/dag = 450 gram/dag
Handbollsspelare (95 kg), fysisk träning 2 tim, 10 gram/kg kroppsvikt/dag = 950 gram/dag
Triathlet (65 kg), fysisk träning 4 tim, 11 gram/kg kroppsvikt/dag = 715 gram/dag

Själv så tycker jag det är lite i överkant.

al3xander
2009-08-12, 15:59
Du missar en viss ironi här.

Och sen var det här med (den missuppfattade) ironin ganska roligt. :)

Hahaha tur man kan bjuda någon på ett gott skratt iaf! :Virro