handdator

Visa fullständig version : Bostadsrätt


Asdf
2009-08-10, 16:30
Hej!
Har planerat att köpa mig en lgh, men som situationen ser ut nu verkar det inte bra överhuvudtaget. Vad tycker ni andra? Bör man vänta 1 år eller mer eller slå till redan nu?

Jag har en fast anställning och klarar en högre ränta, det jag är orolig över är ev prisfall

Torwald
2009-08-10, 16:39
Med bolåneräntor på under 2 % är det väl klart att marknaden hypas lite, och den har väl "återhämtat" sig en del senaste halvåret.

Själv tror jag på uppgång, åtminstone i Stockholm, men jag tror ju mest det för att jag HOPPAS på det :D

kålman
2009-08-10, 18:31
flytta till norrland och köp din bsr kontant :-)

saab900
2009-08-10, 20:05
flytta till norrland och köp din bsr kontant :-)

... och jobbpendla långt åt helvete söderut :)

Coldsmith
2009-08-10, 20:51
Klarar du 8% ränta, 10års-amortering på allt över 75% av värdet och med levnadskostnad på 7500?
Isåfall är det bara att slå till tycker jag.. tror inte på något prisfall, ekonomin kommer återhämta sig och tror inte att de kommer sjunka mer i värde något, fördelen med låga räntorna nu är att du kan amortera av extra i början för att sänka framtida kostnader.

LindaS
2009-08-10, 21:22
..det jag är orolig över är ev prisfall ..Hur menar du? Före eller efter du har köpt?

Före är ju bra och efter spelar ingen roll så länge du inte måste sälja.

M.A.S
2009-08-10, 22:03
Jag har en fast anställning och klarar en högre ränta, det jag är orolig över är ev prisfall

Det är svårt att just pricka in rätt.
Det fungerar så är räntorna låga nu därav har priserna haft stöd ränteläget.
Dock så kommer dessa historisk låga räntor att hålla i sig för all framtid, vilket inte är konstigt.

När räntorna stiger så blir det dyrare att äga sin bostad om man nu har lån på den. På samma gång som månadskostnaden blir högre så kommer även spekulanterna att minska och då även efterfrågan vilket förstås gör att även priset på bostaden sjunker. Det blir alltså double impact rent negativt.


Tvärtom blir det förstås om räntorna istället sjunker vilket de gjort de senaste åren.

Torwald
2009-08-10, 22:10
M.A.S, nu verkar du ju inte helt hemma nu. Det är riktigt att räntorna kommer att stiga, men den exakta effekten det får på priserna är svår att veta. Priserna beror på fler saker än räntan, och dessutom i vilken utsträckning marknaden redan diskonterat en ränteuppgång.

Så ditt "double impact"-scenario blir ju lite knasigt, eftersom du antar att folk 1. är ganska dumma, och att 2. räntan är det enda som styr priset.

Coldsmith
2009-08-10, 23:04
M.A.S, nu verkar du ju inte helt hemma nu. Det är riktigt att räntorna kommer att stiga, men den exakta effekten det får på priserna är svår att veta. Priserna beror på fler saker än räntan, och dessutom i vilken utsträckning marknaden redan diskonterat en ränteuppgång.

Så ditt "double impact"-scenario blir ju lite knasigt, eftersom du antar att folk 1. är ganska dumma, och att 2. räntan är det enda som styr priset.

Helt rätt
Sen är bankerna väldigt restriktiva just nu med hårda krav. Då de flesta ändå måste låna så påverkar det rätt mycket. Glädjekalkyler släpps inte igenom. Som jag skriver ovan i ett inlägg så är et amortering över 75% och 8% ränta man ska klara av med 7500kr/personer att leva på. Det är det man ska klara av, annars ingen deal liksom. Sen görs ju mindre undantag förstås beroende på andra situationer och lägen. Men det ovan är grunden.
Det är j u bara titta på historiken också, priserna har inte ändrats nämnvärt efter att räntan störtdök.

M.A.S
2009-08-11, 05:41
M.A.S, nu verkar du ju inte helt hemma nu. Det är riktigt att räntorna kommer att stiga, men den exakta effekten det får på priserna är svår att veta. Priserna beror på fler saker än räntan, och dessutom i vilken utsträckning marknaden redan diskonterat en ränteuppgång.

Så ditt "double impact"-scenario blir ju lite knasigt, eftersom du antar att folk 1. är ganska dumma, och att 2. räntan är det enda som styr priset.

Detta är inget jag bara har hittat på utan någon som både forskare och ekonomer är överens om. Gå in under ekonomisidorna på dn.se eller svd.se så kan du läsa mer.

Priserna styrs till största delen av just räntorna om något år eller två så kommer dessa börja stiga och då är prisraset ett faktum. Att maxbelåna en bostad är kommer inte vara gratis och de som gjort det kommer absolut att känna av det.

Sedan finns det förstås folk som inte alls kan tolka fakta rätt och det är främst de som själva sitter med en bostad med hög belåningsgrad.

M.A.S
2009-08-11, 06:10
Lte relationer mellan räntor och bostadspriser, något som många vet men tydligen inte alla.

Riksbankens kraftiga räntesänkningar har dopat bostadspriserna under våren. Nu talar flera faktorer för fallande priser framöver, skriver DN Ekonomis Jonas Leijonhufvud i en analys.
http://www9.dn.se/ekonomi/ranteeffekten-planar-ut-1.910998

Arbetsmarknad och ränta är de två faktorer som påverkar priserna. Och här är det fråga om vad som väger tyngst, säger hon.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_2994059.svd

kaer
2009-08-11, 08:40
Hej!
Har planerat att köpa mig en lgh, men som situationen ser ut nu verkar det inte bra överhuvudtaget. Vad tycker ni andra? Bör man vänta 1 år eller mer eller slå till redan nu?

Jag har en fast anställning och klarar en högre ränta, det jag är orolig över är ev prisfall

Jag har själv precis köpt en bostadsrätt, ganska dyr dessutom, på södermalm.
Jag ser det inte som någon omöjlighet att priserna skulle kunna sjunka lite framöver, något ras i stockholms innerstand tror jag inte på. Det är helt enkelt en sjukt massa människor som vill bo där och nytillkomsten av lägenheter är liten.
Att räntan kommer gå upp tar jag med för givet, men så länge jag har mitt jobb kvar så klarat jag mig rätt bra, och mitt jobb är väldigt stabilt

En kollaps av stockholm bostadsmarknad förutspås en gång i månaden i media, och har så gjorts i 10 års tid.

Se till din nuvarande bostadssituation och ekonomi. Du har säkert inget att förlora på att vänta hösten ut, men ska jag vara ärlig tror JAG inte du har så mycket att vinna heller.

Asdf
2009-08-11, 21:45
Jag minns när min bror köpte sin lgh i kvillebäcken gbg 2002 för ca 150.000. Nu är den och lgh runtomkring värderade till 650-700

De som har varit med sen dess har nog en annan syn än oss på rimliga bostadspriser

Jag har funderat mest på ifall de senaste 15 årens prisuppgång, baserad på amerikanarnas konsumtionsfest kommer leda till ett stopp nu i flera år framöver. Jag är inte i desperat behov av ett boende, men jag vill inte gärna se att jag på 3-4 års sikt t.ex har gjort mitt livs sämsta affär

Asdf
2009-08-11, 21:49
För även om man pratar om bostadsbrist, låga räntor, att folk räknar med högre räntor ( vilket de däremot ej gjorde i höstas) och ev arbetslöshet kommer man inte ifrån faktumet att en evig prisuppgång på bostäder faktiskt tar upp mer utrymme av ens inkomst

Den teoretiska gränsen är ju då man betalar ca 90% eller mer av sin inkomst på sitt boende, och vart finns då utrymme för all annan konsumtion? Man kan ju inte basera tillväxt på att bo och flytta runt med varann

Coldsmith
2009-08-11, 22:01
För även om man pratar om bostadsbrist, låga räntor, att folk räknar med högre räntor ( vilket de däremot ej gjorde i höstas) och ev arbetslöshet kommer man inte ifrån faktumet att en evig prisuppgång på bostäder faktiskt tar upp mer utrymme av ens inkomst

Den teoretiska gränsen är ju då man betalar ca 90% eller mer av sin inkomst på sitt boende, och vart finns då utrymme för all annan konsumtion? Man kan ju inte basera tillväxt på att bo och flytta runt med varann

Tillgång/efterfrågan styr. Räntor och arbetsmarknad påverkar men då räntorna ligger i bankens händer och då bankerna nu är extremt restriktiva med lån så tror jag inte priserna påverkas nämnvärt av det. Vi ska komma ihåg att vi i sverige lärde oss något från finanskrisen i början på 90talet. Det är därför man nu talar om den svenska modellen i bland annat usa. I usa däremot så byggde man upp en kris genom att låna ut hejvilt med spekulationer om ökade priser till folk som egentligen inte hade råd. Dessa lån paketerade man om och sålde som "junk bonds" till investmentbanker.. sen upptäckte man att dessa junk bonds faktiskt var "junk". Och där startade krisen kan man säga.

När priserna går upp för mycket så blir det nybyggnadskostnaderna som kommer vara med och styra, om ett företag kan bygga nya bostäder med vinst så gör dem det (nåja, nästan.. vi har ju faktiskt farbror staten och kommunister som sätter käppar i hjulen för detta då vi idag inte får ha marknadsanpassade hyror). Så bostadspriserna kommer inte driva iväg mer än att de ligger på nybyggnadsvärdet.

Coldsmith
2009-08-11, 22:06
Detta är inget jag bara har hittat på utan någon som både forskare och ekonomer är överens om. Gå in under ekonomisidorna på dn.se eller svd.se så kan du läsa mer.

Priserna styrs till största delen av just räntorna om något år eller två så kommer dessa börja stiga och då är prisraset ett faktum. Att maxbelåna en bostad är kommer inte vara gratis och de som gjort det kommer absolut att känna av det.

Sedan finns det förstås folk som inte alls kan tolka fakta rätt och det är främst de som själva sitter med en bostad med hög belåningsgrad.

Om prisraset vore ett faktum så vore det ju så att för något år sedan då räntorna var högre så skulle ju också priserna vara lägre. Men så är det inte, utan priserna på bostäder har hållts relativt jämna. Även om man inom vissa områden kunnat plocka ut galna vinster. Som sagt, för att få ett lån måste banken godkänna detta, och de är mer restriktiva nu än tidigare. Med andra ord, det var lättare att få låna mer pengar förut, än vad det är nu.

Skulle det däremot vara så att vi visste att räntan 10 år framöver skulle hålla en lägre nivå än tidigare så skulle priserna kunna gå upp en del. Nu finns det dock inget som talar för detta då vi har en inflationsstyrd riksbank och räntan normaliseras kring denna.

Att priserna påverkas av räntan är visserligen sant, en det är en mycket mycket grov förenkling av verkligheten.

Asdf
2009-08-11, 22:36
Om prisraset vore ett faktum så vore det ju så att för något år sedan då räntorna var högre så skulle ju också priserna vara lägre. Men så är det inte, utan priserna på bostäder har hållts relativt jämna. Även om man inom vissa områden kunnat plocka ut galna vinster. Som sagt, för att få ett lån måste banken godkänna detta, och de är mer restriktiva nu än tidigare. Med andra ord, det var lättare att få låna mer pengar förut, än vad det är nu.

Skulle det däremot vara så att vi visste att räntan 10 år framöver skulle hålla en lägre nivå än tidigare så skulle priserna kunna gå upp en del. Nu finns det dock inget som talar för detta då vi har en inflationsstyrd riksbank och räntan normaliseras kring denna.

Att priserna påverkas av räntan är visserligen sant, en det är en mycket mycket grov förenkling av verkligheten.

Men priserna sjönk en hel del i höstas då räntorna var så höga? Det stod snyftartiklar i Di om överbelånade hushåll som hade svårt o betala sina höga boräntor, minns att Mats Odell skulle in med en statlig garanti för att undvika tvångsförsäljningar av bostäder!!

Jag tror att folk är kortsiktiga och styrs av flockbeteende, när räntorna väl stiger igen kommer prisfallen bli ett faktum, allt som behövs är att de höjs tidigare än folk tror och rejält

Torwald
2009-08-11, 22:36
Detta är inget jag bara har hittat på utan någon som både forskare och ekonomer är överens om. Gå in under ekonomisidorna på dn.se eller svd.se så kan du läsa mer.

Priserna styrs till största delen av just räntorna om något år eller två så kommer dessa börja stiga och då är prisraset ett faktum. Att maxbelåna en bostad är kommer inte vara gratis och de som gjort det kommer absolut att känna av det.

Sedan finns det förstås folk som inte alls kan tolka fakta rätt och det är främst de som själva sitter med en bostad med hög belåningsgrad.

Lte relationer mellan räntor och bostadspriser, något som många vet men tydligen inte alla.

Riksbankens kraftiga räntesänkningar har dopat bostadspriserna under våren. Nu talar flera faktorer för fallande priser framöver, skriver DN Ekonomis Jonas Leijonhufvud i en analys.
http://www9.dn.se/ekonomi/ranteeffekten-planar-ut-1.910998

Arbetsmarknad och ränta är de två faktorer som påverkar priserna. Och här är det fråga om vad som väger tyngst, säger hon.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_2994059.svd
Jag får en känsla av att du ger dig ut på lite djupt vatten när du droppar DN och SVD som källor för dina påståenden.

Det stämmer alldeles riktigt att räntan påverkar priserna, men det är, som Coldsmith alldeles riktigt påverkar, inte hela sanningen. UPPENBARLIGEN är det inte det enda som påverkar, och det är där du tar i lite för mycket.

För övrigt är området konsumtionsmönster och framtida förväntade inkomster och utgifter långt ifrån ett område som forskare är överens, men det visste du säkert redan (och skrev bara fel).

Torwald
2009-08-11, 22:38
Men priserna sjönk en hel del i höstas då räntorna var så höga? Det stod snyftartiklar i Di om överbelånade hushåll som hade svårt o betala sina höga boräntor, minns att Mats Odell skulle in med en statlig garanti för att undvika tvångsförsäljningar av bostäder!!

Jag tror att folk är kortsiktiga och styrs av flockbeteende, när räntorna väl stiger igen kommer prisfallen bli ett faktum, allt som behövs är att de höjs tidigare än folk tror och rejält

Det står domedagsartiklar och paradisprofetior i DI varje dag, i synnerhet på DI.se. Jag skulle ta de artiklarna med en stor nypa salt.

Jag tror också att människor kan vara (för) kortsiktiga, men jag är tämligen övertygad om att människor i genomsnitt är ganska långsiktiga, i ett längre tidsperspektiv.

Coldsmith
2009-08-11, 22:42
Men priserna sjönk en hel del i höstas då räntorna var så höga? Det stod snyftartiklar i Di om överbelånade hushåll som hade svårt o betala sina höga boräntor, minns att Mats Odell skulle in med en statlig garanti för att undvika tvångsförsäljningar av bostäder!!

Jag tror att folk är kortsiktiga och styrs av flockbeteende, när räntorna väl stiger igen kommer prisfallen bli ett faktum, allt som behövs är att de höjs tidigare än folk tror och rejält

Men dom var inte speciellt höga i höstas, bara några år tidigare så var dom lika höga. Räntan går alltid upp och ned och detta har bankerna med i sina kalkyler som dom kräver att hushållen klarar.
Snyftartiklar kommer väl alltid finnas om folk som inte förstår att räntor ändras. Men det har inte med bostäderna egentligen att göra.
Statlig garanti lät som något oerhört korkat. Tur det inte blev av.

Vi får väl se helt enkelt om priserna sjunker sen, men om det vore så enkelt som du vill påskina så skulle vi ha rekordhöga priser nu när räntan är snusklåg. Men det är dom inte.

Asdf
2009-08-11, 22:48
Men dom var inte speciellt höga i höstas, bara några år tidigare så var dom lika höga. Räntan går alltid upp och ned och detta har bankerna med i sina kalkyler som dom kräver att hushållen klarar.
Snyftartiklar kommer väl alltid finnas om folk som inte förstår att räntor ändras. Men det har inte med bostäderna egentligen att göra.
Statlig garanti lät som något oerhört korkat. Tur det inte blev av.

Vi får väl se helt enkelt om priserna sjunker sen, men om det vore så enkelt som du vill påskina så skulle vi ha rekordhöga priser nu när räntan är snusklåg. Men det är dom inte.

Nej för vi har en hög arbetslöshet och osäkerhet som styr just nu. Det värsta som kan hända är väl ifall räntan skulle tvingas höjas samtidigt som arbetslösheten är lika hög eller högre

Sen undrar jag över hur bankernas utlåningspolicy och räntenivåer blir då baltstaterna blir tvungna att devalvera framöver

Torwald
2009-08-11, 22:52
En devalvering har ju varit på kartan länge nu, så jag skulle tippa på att det redan är inprisat, om det påverkar över huvud taget. Troligen, dock, så påverkar det inte bankernas upplåningskostnader (givet att det inte allvarligt förändrar deras ställning), och i så fall vore det ju lite knepigt (och inte särskilt konkurrenskraftigt) att genomföra en massiv räntehöjning.

...fast jag spekulerar ju bara!

Hur arbetslösheten påverkar priserna just nu vet jag faktiskt inte. Är det något man normalt sett spekulerar kring eller har det forskats på området också?

Coldsmith
2009-08-11, 22:57
En devalvering har ju varit på kartan länge nu, så jag skulle tippa på att det redan är inprisat, om det påverkar över huvud taget. Troligen, dock, så påverkar det inte bankernas upplåningskostnader (givet att det inte allvarligt förändrar deras ställning), och i så fall vore det ju lite knepigt (och inte särskilt konkurrenskraftigt) att genomföra en massiv räntehöjning.

...fast jag spekulerar ju bara!

Hur arbetslösheten påverkar priserna just nu vet jag faktiskt inte. Är det något man normalt sett spekulerar kring eller har det forskats på området också?

Att den påverkar är ju klart (arbetslösheten), frågan är hur mycket bara. Landar ju på tillgång/efterfrågan. som det ser ut idag verkar den inte påverka mycket häruppe i umeå iaf.

08-dude
2009-08-12, 06:02
Hur arbetslösheten påverkar priserna just nu vet jag faktiskt inte. Är det något man normalt sett spekulerar kring eller har det forskats på området också?

Hur arbetslösheten påverkar råder det ingar tvivel om. Ökar arbetslösheten så minskar förtås kundkretsen både på grund av att en kund drar ned på konsumtionen. För det andra så vem tror du helst en bank lånar ut pengar till, en person med fast inkomst eller en arbestlös ?

Arbetslösheten är en viktig faktor.

08-dude
2009-08-12, 06:07
Snyftartiklar kommer väl alltid finnas om folk som inte förstår att räntor ändras. Men det har inte med bostäderna egentligen att göra.

Läs mina länkar ovan, det finns en klart tydlig relation mellan räntor och bostadspriser. Det är enkelt förklarat, när det blir dyrare att köpa och sedan bo i en bostad så sjunker förstås priserna.

Vad har du för grund fina tvivelaktiga påstående ?
Är du själv civilekonom eller länka gära till några artiklar som beskiver att bostadspriserna inte alls är relaterade till räntorna och tex. arbetslösheten.

08-dude
2009-08-12, 06:11
För övrigt är området konsumtionsmönster och framtida förväntade inkomster och utgifter långt ifrån ett område som forskare är överens, men det visste du säkert redan (och skrev bara fel).

Skulle vara intressant att läsa en sådan artikel, har du någon källhänvisning som finns tillgänglig på Internet ?

08-dude
2009-08-12, 06:17
Nej för vi har en hög arbetslöshet och osäkerhet som styr just nu. Det värsta som kan hända är väl ifall räntan skulle tvingas höjas samtidigt som arbetslösheten är lika hög eller högre

Jag hör många spekulationer på arbete och på tuben där folk spekulerar om bostäder, de flesta tänker väldigt kortsiktigt och så fort räntan har minskat så har många passat på att utöka sina lån för att finansiera fler inköpt av kapitlavaror. Blir spännande sedan när räntorna går upp till 5-8% och då även kostnaderna för miljonlånen.

Asdf
2009-08-12, 09:28
Jag hör många spekulationer på arbete och på tuben där folk spekulerar om bostäder, de flesta tänker väldigt kortsiktigt och så fort räntan har minskat så har många passat på att utöka sina lån för att finansiera fler inköpt av kapitlavaror. Blir spännande sedan när räntorna går upp till 5-8% och då även kostnaderna för miljonlånen.

Det är tragiskt om det är så för en tillräckligt stor del. För i vårt Sverige lär ju staten gå in och täcka alla överbelånade tokar med skattepengar ifall problemen kommer

Kan det verkligen vara så som du hört? Att massor med folk utökar sina befintliga lån för att konsumera nu när räntan är låg? Det låter helt osannolikt!

Verkar kanske som att väldigt många tror stenhårt på att räntan ska vara låg i flera år och anpassar efter detta, och att de sen passar på och lägger om sina korta lån till 5års. Nu är de ju rätt billiga, men säg om 2-3 år att de istället för 4-5 ligger på 8-9?

Torwald
2009-08-12, 11:08
Hur arbetslösheten påverkar råder det ingar tvivel om. Ökar arbetslösheten så minskar förtås kundkretsen både på grund av att en kund drar ned på konsumtionen. För det andra så vem tror du helst en bank lånar ut pengar till, en person med fast inkomst eller en arbestlös ?

Arbetslösheten är en viktig faktor.
Missförstå mig rätt, jag har ganska bra koll på hur tillgång/efterfrågan fungerar (hoppas jag!), men det jag antyder är att det inte alltid är fullt lika intuitivt som man ibland är frestad att tro. För att till exempel lite kort balansera dina frågetecken lite:
- Vilken är kundkretsen? Är de som först förlorar arbetet verkligen samma personer som är potentiella bostadsrättsköpare? Var då någonstans?
- Vad får oss att tro att folk, i genomsnitt, inte redan diskonterat dessa framtida osäkerheter? Varför är det mest logiskt att anta att alla ekonomiska förändringar kommer som en stor överaskning för marknaden?

Vad gäller marknadspriser så är det inte särskilt intressant vad som händer när en person drar ner på konsumtionen, utan det är hur det i genomsnitt ser ut i hela populationen.

Skulle vara intressant att läsa en sådan artikel, har du någon källhänvisning som finns tillgänglig på Internet ?
Absolut, du kan väl börja med att läsa på om Modiglianis Life Cycle Hypothesis (http://nobelprize.org/nobel_prizes/economics/laureates/1985/modigliani-lecture.pdf) och Friedmans Permanent Income Hypothesis (http://www.nber.org/books/frie57-1).

mangs
2009-08-12, 13:22
Att köpa sitt boende är alltid en risktagning men historiskt sett har det nästan uteslutande gjort att ägarna på några års sikt gått +. Så länge man inte är tvingade att tvångsförsälja med förlust dvs. Precis som Coldsmith är inne på. Klarar man av en räntehöjning och idag kan pynta in en ordentlig del så att man inte kör belåning på hela bostadsrättens/husets värde så är det relativt riskfritt. Visst kan priserna sjunka då de fortfarande ligger på relativt höga nivåer i vissa områden men dagens prisläge påverkas mer av arbetslöshet, ekonomisk kris och den försiktighet som mycket folk ändå besitter i dagens läge. Det senaste åren har priserna stått still eller till och med sjunkit lite då folk varit oroliga för sin ekomi och sina hus. Det har inte direkt varit läge att bara köpa sitt nya dyra boende och då riskera sitta med låekostnad för två boenden när man inte får sålt det gamla. Läget har förändrats en del och det ser mycket ljusare ut nu men fortfarande är folk rent allmänt lite försiktigare jämfört med för några år sedan.

Räntan är låg idag men både banker och de flesta lånetagare är medvetna om att det är på kort sikt och att räntorna framöver beräknas gå upp en hel del. Därför är jag ganska övertygad om att priserna på några års sikt kommer gå upp ytterligare. Titta på utlandet. Folk är villiga att betala mycket högre summor på sitt boende och delar av det kommer sprida sig även till Sverige. Vi bor fortfarande hyffsat billigt.


Sedan att det finns folk som tänker två dagar framåt, tar full belåning utan att inse att det är pengar som är lånade och skall betalas tillbaka är ju det som ställer till det för alla andra, å andra sidan är de ju ofta duktiga på att konsumera så något positivt bidrar de med. :)

Det är omöjligt att säga om idag är rätt läge att köpa boende men om jag skulle sia tror jag i alla fall att det är bättre idag jämfört med om 3-4 år om det är däremellan det står. Mycket möjligt att vi kommer ha en lite dipp däremellan men en fördel just nu är att man kan komma undan med en hyffsad månadskostnad trots höga lån vilket möjliggör amortering.

Min medicin för en bra ekonomi.

1. Skaffa dig ett ekonmiskt sinne och förstå hur saker fungerar och påverkar (i stora drag).
2. Fixa en stabil inkomst och se över dina utgifter.
3. Spara från tidig ålder för framtida utgifter
4. Investera dina pengar i tex boende/ aktier/ något värdebeständigt.
5. Lev sparsamt i några år/amortera och se till att få låga fasta utgifter genom att sänka lån mm.
6. Överskottet av pengar kan sedan investers på lämpligt sätt.
7. Med tiden kommer investeringen i sig ge avkastning vilket gör att du antingen kan unna dig extra saker eller kanske till och med gå ner i arbetstid.

Kort sagt, att bygga en bra grund och ta några hundår kommer du ha glädje för resten av livet. Börjar man i andra änden så finns risken att man sitter där och närmar sig pensionsåldern utan några tillgångar och bara skulder.

Richard85
2009-08-12, 13:48
Jag och min sambo är ute och kikar på bostadsrättslägenheter just nu, kollat igenom tråden, är ingen hejare på detta ämnet. Men vad rekommenderar ni just nu? Att KÖPA eller INTE köpa? Vi har en stabil ekonomi, varken mer eller mindre..

mangs
2009-08-12, 14:02
Har ni en stabil ekonomi så skulle jag inte vara så rådd för att köpa just nu, se dock till att inte överbelåna er bara och var beredda på att räntorna kommer att gå upp.

Sedan handlar detta om boende och livskvalité. Med en bostadsrätt har du större möjlighet att få bo var du vill och du kan förändra hur lägenheten skall se ut. Det viktigaste är ju ändå att trivas i sitt boende. Hellre betala 1000 extra och trivas jämfört med att inte göra det.

Coldsmith
2009-08-12, 18:20
Vad har du för grund fina tvivelaktiga påstående ?
Är du själv civilekonom eller länka gära till några artiklar som beskiver att bostadspriserna inte alls är relaterade till räntorna och tex. arbetslösheten.

Har kvar uppsatsen innan jag kan räkna mig som civilekonom, den blev "över" då jag fick chefsbefattning innan den blev kvar. Men en uppsats om fastighetskrisen på 90talet är påbörjad på D-nivå. Har dessutom läst Masterutbildningen i Finance&Investment på Umeå Universitet. Har även ett år på tillämpad matematik (också på umeå universitet) som grund för den matematiska biten.

Klart att priserna är relaterade till räntorna, det vi vill hävda är att tillfälliga upp och nedgångar inte påverkar i någon större utsträckning då marknaden vet att det bara är tillfälligt.