handdator

Visa fullständig version : "Heavy duty" är det det jag tänker på? Finns det längre?


ARMSTARK
2009-08-10, 12:13
Det fanns en tränings metod för några år sen som gick ut på att man lastar på asmycket vikt på stången och sen kör man superlitet ROM, inte nödvändigtvis särskilt strikt heller. Var det "Heavy duty" eller tänker jag på nåt annat?

Det är en snubbe på vårat gym som kör så, har gjort det i flera år, och han har inte en muskel på kroppen så det verkar inte vara särskilt effektivt. Har det någonsin funkat, det där?

Slartibartfast
2009-08-10, 12:22
Det var väl Power Factor training?

ARMSTARK
2009-08-10, 12:27
Det kanske det var, va fan kom det ifrån egentligen?

pragmatist
2009-08-10, 12:32
http://books.google.se/books?id=Ffz0D75phAEC&dq=power+factor+training&printsec=frontcover&source=bn&hl=sv&ei=ewSASoapC4mE-Qaw7bAz&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=5#v=onepage&q=&f=false

Mestadels BS om du frågar mig, men det kan nog finnas fördelar med att träna med begränsat ROM om man är ute efter volym.

JohnRick
2009-08-10, 12:51
Som en parentes i sammanhanget kan nämnas att Heavy Duty-konceptet populariserades av Mike Mentzer (om jag inte minns fel). Ett set till failure, typ.
I modern tid mestadels praktiserad av Nautilus är jag rädd.

Commando1980
2009-08-10, 13:08
Det fanns en tränings metod för några år sen som gick ut på att man lastar på asmycket vikt på stången och sen kör man superlitet ROM, inte nödvändigtvis särskilt strikt heller. Var det "Heavy duty" eller tänker jag på nåt annat?

Det är en snubbe på vårat gym som kör så, har gjort det i flera år, och han har inte en muskel på kroppen så det verkar inte vara särskilt effektivt. Har det någonsin funkat, det där?

Power Factor Training. (skit)

heavy duty är mike mentzers 'variant' av High Intensity Training (HIT)