handdator

Visa fullständig version : Prova fallskärmshoppning i Värmland - tips?


bear.flowertwig
2009-08-10, 10:13
Tips på bra klubb/instruktör?

Här hittar jag två:
http://www.aventyrsguiden.nu/sok/default.asp
Arvika och dykmagasinet i Karlstad. Nån som vet om de är bra eller har tips på andra?

Chaaarles
2009-08-10, 10:35
En nära vän brukade hoppa med Arvika Fallskärmsklubb och han stortrivdes. Har dock ingen närmare information än så.

bear.flowertwig
2009-08-10, 10:38
En nära vän brukade hoppa med Arvika Fallskärmsklubb och han stortrivdes. Har dock ingen närmare information än så.

Ok. Hade nästan hoppats på att ingen skulle svara... :D men då ska jag ringa Arvika. Tack.

watertouch
2009-08-10, 11:13
Får man dricka innan om man hoppar tandem?

bear.flowertwig
2009-08-10, 11:18
Får man dricka innan om man hoppar tandem?

Knappast och varför skulle man vilja det?

Alone_in_the_dark
2009-08-10, 11:35
Du dövar inte din höjdrädsla iallafall, jag sa till min instruktörer, vägrar jag hoppa kasta ut mig ur planet:D Och det gjorde dem på 3800 m. Och jag hatar höjder*rolleyes*

Larsson85
2009-08-10, 11:38
Får man dricka innan om man hoppar tandem?

:smash::smash::smash:
Tänk

watertouch
2009-08-10, 13:03
Men det är ju tandemhopp så jag behöver ju inte göra nått än att skrika :Virro
Tänkte typ 3 öl en stund innan för att stärka nerverna.

Alone_in_the_dark
2009-08-10, 13:42
Men det är ju tandemhopp så jag behöver ju inte göra nått än att skrika :Virro
Tänkte typ 3 öl en stund innan för att stärka nerverna.

Quote från Göteborgs Fallskärmshopparklubb

Vi hoppar aldrig med påverkade passagerare och tillåter inte heller att någon på hoppfältet är påverkad.

Kan tänka mig att flera klubbar har samma regler då det handlar om säkerheten

Enligt luftfartsverkets regler är det även förbjudet att dricka alkohol på hoppfältet då det bedrivs hoppning.

watertouch
2009-08-10, 13:56
Quote från Göteborgs Fallskärmshopparklubb



Kan tänka mig att flera klubbar har samma regler då det handlar om säkerheten

Enligt luftfartsverkets regler är det även förbjudet att dricka alkohol på hoppfältet då det bedrivs hoppning.

Attans! Fast upplevelsen är nog bättre utan endå... Kan föreställa mig kallsvettig, darrig och i full panik och då lär det endå inte hjälpa. *gah!*

Alone_in_the_dark
2009-08-10, 14:02
Attans! Fast upplevelsen är nog bättre utan endå... Kan föreställa mig kallsvettig, darrig och i full panik och då lär det endå inte hjälpa. *gah!*

Kan nog lova att du är inte ensam att känna så inför tandemhoppet:D

watertouch
2009-08-10, 14:10
Ja man är ju normal... Dock skulle det halvcoolt att typ ha en 55hjärtslag/min o va helt coollungn vid dörren.

Hobbes
2009-08-10, 14:14
Ja man är ju normal... Dock skulle det halvcoolt att typ ha en 55hjärtslag/min o va helt coollungn vid dörren.

När min hoppkompis tog upp min dåvarande flickvän för ett tandemhopp så satte vi på henne min Polar pulsmätare - min polare bar klockan:D

Han berättade hur de satt i dörren, han kikade på klockan: -192 i puls! Japp, då kör vi!!

Generellt ökar pulsen vid exit, sjunker under frifallet och ökar vid draghöjden, sjunker när du hänger under kalotten och ökar vid landningen! Rätt normalt beteende, det är i de momenten som farorna är som störst...detta är för vana hoppare, då man vet riskerna och farorna på ett annat sätt!

Alone_in_the_dark
2009-08-10, 14:16
När min hoppkompis tog upp min dåvarande flickvän för ett tandemhopp så satte vi på henne min Polar pulsmätare - min polare bar klockan:D

Han berättade hur de satt i dörren, han kikade på klockan: -192 i puls! Japp, då kör vi!!

Generellt ökar pulsen vid exit, sjunker under frifallet och ökar vid draghöjden, sjunker när du hänger under kalotten och ökar vid landningen! Rätt normalt beteende, det är i de momenten som farorna är som störst...detta är för vana hoppare, då man vet riskerna och farorna på ett annat sätt!

Kan nog säga att jag hade nog minst 200 på vägen ner från 4000m :laugh:

Hobbes
2009-08-10, 14:17
Kan nog säga att jag hade nog minst 200 på vägen ner från 4000m :laugh:

Tror faan det....:D

Snobbe
2009-08-10, 16:48
Hoppade för några veckor sen. Var lätt en av de roligare sakerna jag gjort i mitt liv. Jag blir dock inte höjdrädd på den höjden det känns overkligt för mig men jag var lite nervös på vägen upp och när man stog på kanten i flygplanet. Men det försvann 1sekund efter att man hoppat ut.

spann
2009-08-10, 17:55
Hoppade för några veckor sen. Var lätt en av de roligare sakerna jag gjort i mitt liv. Jag blir dock inte höjdrädd på den höjden det känns overkligt för mig men jag var lite nervös på vägen upp och när man stog på kanten i flygplanet. Men det försvann 1sekund efter att man hoppat ut.

jag har aldrig hoppat men ska nångång i framtiden! men jag känner igen den känslan du beskrev, att man inte e höjdrädd på den höjden. för mig känns det att de e större chans å överleva ett fallskärmshopp fall de skulle gå fel än att hoppa bungyjump och de skulle faila

Larsson85
2009-08-10, 23:06
Ja man är ju normal... Dock skulle det halvcoolt att typ ha en 55hjärtslag/min o va helt coollungn vid dörren.

Hela grejen med att hoppa fallskärm är ju nervositeten och adrenalinet som pumpar, och det vill du droga bort?

På den klubben som jag hoppade på så kunde man glömma att få åka upp i ett plan om man hade druckit, eller vad bakfull. Om allt görs rätt så är fallskärmshoppning fantastiskt och ofarligt, men minsta lilla felsteg och det blir livsfarligt.

I mitt första uthopp där jag skulle utlösa fallskärmen själv svankade jag inte tillräcklig, eller gjorde något annat som gjorde att jag inte hade en korrekt symmetri.

Detta gjorde att pilotskärmen daskade i foten när den löstes ut. Det hände som tur var inget mer än att jag fick en liten snodd på linorna, men om den hade fastnat i foten så hade vi haft ett annat scenario.

watertouch
2009-08-10, 23:27
Hela grejen med att hoppa fallskärm är ju nervositeten och adrenalinet som pumpar, och det vill du droga bort?

På den klubben som jag hoppade på så kunde man glömma att få åka upp i ett plan om man hade druckit, eller vad bakfull. Om allt görs rätt så är fallskärmshoppning fantastiskt och ofarligt, men minsta lilla felsteg och det blir livsfarligt.

I mitt första uthopp där jag skulle utlösa fallskärmen själv svankade jag inte tillräcklig, eller gjorde något annat som gjorde att jag inte hade en korrekt symmetri.

Detta gjorde att pilotskärmen daskade i foten när den löstes ut. Det hände som tur var inget mer än att jag fick en liten snodd på linorna, men om den hade fastnat i foten så hade vi haft ett annat scenario.

Hur kan du få mitt inlägg att mena på nått sånt, men om man kastar sten i glashus så verkar ju du va lite junkie då som diggar den härliga adrenalin kicken.

Alone_in_the_dark
2009-08-11, 08:17
Det watertouch är ute efter är att lugna nerverna inför hoppet och inte vara adrenalin junkie, är man dessutom höjdrädd aldrig hoppat fallskärm etc så skiter man fullständigt i adrenalin kicken, man vill bara överleva (typ...), är man bara öppen med det mot sin tandemhoppare så tar dem det ganska lugnt med en.

Frantic
2009-08-11, 08:43
Arvika är helt ok. Dessutom är de billiga. Kanske till och med billigast i Sverige om man vill ta cert vilket kanske är det du är ute efter?

mojoo
2009-08-11, 09:10
Hoppade för någon månad sen i stockholm. De va en grymt häftig upplevelse men de tråkiga var att jag inte var nervös eller någonting alls....Säger de inte för att vara 'cool' men jag var verkligen inte nervös. Lite tråkigt faktiskt! Kom ihåg att kolla upp dom första tusen metrarna !

OT: vet bara i stockholm tyvärr

Hobbes
2009-08-11, 09:16
När jag jag gjorde mitt första hopp var jag heller inte nervös eller rädd - en av Sveriges mest erfarna kvinnliga hoppare (omkom i Norge något år senare i samband med en fallskärmsolycka) kom fram till mig och sa: -Jag har aldrig sett någon så lycklig när man gör sitt första hopp!

Minns fortfarande mitt 2 och 3 hopp den dagen - då var jag rädd, jag visste ju vad som väntade mig då!

bear.flowertwig
2009-08-11, 10:45
Arvika är helt ok. Dessutom är de billiga. Kanske till och med billigast i Sverige om man vill ta cert vilket kanske är det du är ute efter?

Nä, blev bara sugen på att göra något "utöver det vanliga" istället för att sitta ute i sommarstugan å läsa böcker vid brasan :)

Hoppade för någon månad sen i stockholm. De va en grymt häftig upplevelse men de tråkiga var att jag inte var nervös eller någonting alls....Säger de inte för att vara 'cool' men jag var verkligen inte nervös. Lite tråkigt faktiskt! Kom ihåg att kolla upp dom första tusen metrarna !

OT: vet bara i stockholm tyvärr

Vilken klubb i Sthlm? Bra? Verkar inte finnas några datum som funkar den här veckan så jag tar det kanske hemma istället.

Larsson85
2009-08-11, 13:24
Det watertouch är ute efter är att lugna nerverna inför hoppet och inte vara adrenalin junkie, är man dessutom höjdrädd aldrig hoppat fallskärm etc så skiter man fullständigt i adrenalin kicken, man vill bara överleva (typ...), är man bara öppen med det mot sin tandemhoppare så tar dem det ganska lugnt med en.

Om man är så pass rädd att man egentligen inte vill göra det så är det kanske bättre att ta en tur till Liseberg eller liknande. Känns dumt att tvinga sig in i en situation som man inte vill vara i.

Alone_in_the_dark
2009-08-11, 14:01
Om man är så pass rädd att man egentligen inte vill göra det så är det kanske bättre att ta en tur till Liseberg eller liknande. Känns dumt att tvinga sig in i en situation som man inte vill vara i.

Kanske det, i mitt fall var det ett försök att bli av med höjdrädslan :D, det var helt magiskt att sitta utanför ett flygplan på 4000 m, vägen upp satt jag och funderade på vad i helsike jag höll på med (Och det kan tilläggas att det var inget tandemhopp).

Snobbe
2009-08-11, 14:58
Hoppade för någon månad sen i stockholm. De va en grymt häftig upplevelse men de tråkiga var att jag inte var nervös eller någonting alls....Säger de inte för att vara 'cool' men jag var verkligen inte nervös. Lite tråkigt faktiskt! Kom ihåg att kolla upp dom första tusen metrarna !

OT: vet bara i stockholm tyvärr

Var i sthlm?:O jag fick åka till uppsala för o hoppa.