handdator

Visa fullständig version : för lite fett


Kurtfield
2003-08-25, 11:40
Jag har hört att det är 60 g fett per dag som gälller vid ca: 80 kg.
Själv äter jag väldigt fettsnål mat under hela dagen och tar fett på kvällen som många andra gör här.
jag har börjat med en matsked olivolja, men den väger ju bara 15g.
då undrar jag om jag ska ta 4 matskedar olivolja på kvällen, om det vore så att jag inte har fått i mig nåt under dan?

Grahn
2003-08-25, 11:42
äter du inget mättat fett från animaliska källor så får du inte spec bra testosteronnivåer...
Dessutom så får du ju inga omega3 fetter på detdär settet heller.

King Grub
2003-08-25, 11:45
Varför är alla så rädda för fett? Okej att välja magra kött- och fågelalternativ, men då får man se till att få i sig någon fettkälla till målet. Dessutom går ju de fettlösliga vitaminerna förlorade om måltiden är fettfri.

King Grub
2003-08-25, 11:49
Originally posted by Grahn
äter du inget mättat fett från animaliska källor så får du inte spec bra testosteronnivåer...

Under 80-talet och början av 90-talet var det verkligen lågfettsdieter som var det som var inne, och naiv som man var gick man självklart på det. Då blev det verkligen "blank ammo", kan man säga. :smash: :laugh:

Kurtfield
2003-08-25, 13:49
jag äter knappt nåt animaliskt fett, men jag vill äta fett. Jag vet att det är bra för träning.
men om man äter en frukost bestående av:
Gröt, lättmjölk, sylt
mackor+marmelad
jouse

lunch:
pasta
grönsaker
några köttbullar
lättmjölk
mellanmålen brukar vara lättmildyoughurt eller protte drink.

Hur mycket animaliskt fett får man i sig här egentligen?Det är inte med flit att jag käkar lite fett.
Det här måste jag ändra på.
tänkte inte heller på att inte vitaminerna inte tas upp lika bra
60 gram fett är ju en 4 cm tjock margarin skiva!

Munter
2003-08-25, 14:05
60 gram fett är ju en 4 cm tjock margarin skiva! Eh, whut ? Testa 1.5cm vanligt margarin kanske.. 50g = 1 cm med 80% fett

Pain Barrier
2003-08-25, 14:19
Originally posted by Grahn
äter du inget mättat fett från animaliska källor så får du inte spec bra testosteronnivåer...


Stämmer detta verkligen?

Om man äter rejält med enkel- och fleromättat fett, men knappt något mättat fett, så får man inga bra testosteronnivåer??

Grahn
2003-08-25, 14:21
Originally posted by Pain Barrier


Stämmer detta verkligen?

Om man äter rejält med enkel- och fleromättat fett, men knappt något mättat fett, så får man inga bra testosteronnivåer??

exakt

Munter
2003-08-25, 14:26
Vafan, tryck några våfflor till mellanmålet eller häll lite fet sås på käket... behövs inte mycket stök för att få lite animaliska fetter i sig.

Lopezzo
2003-08-25, 17:11
Eller ät oändligt mycket köttfärs:D :eating:

pTr
2003-08-25, 17:31
Hallo, har ett par funderingar kring detta "fett prat"=P

Originally posted by Grahn
äter du inget mättat fett från animaliska källor så får du inte spec bra testosteronnivåer...

stämmer verkligen det? enligt någon artikel på f.pauluns hemsida så ska det räcka med enkel och fleromätt fett om jag inte är helt ute o cyklar..

min andra fundering är vad som är bäst, (samt varför) att antingen äta största andelan fett på morgonen (som enligt FP ska vara bäst) eller äta störst andel på kvällen som de flesta på forumet här verkar tycka


Tack på förhand
MVH Petter

King Grub
2003-08-25, 17:46
stämmer verkligen det? enligt någon artikel på f.pauluns hemsida så ska det räcka med enkel och fleromätt fett om jag inte är helt ute o cyklar..

Det stämmer.

Diet and serum sex hormones in healthy men.

Hamalainen E, Adlercreutz H, Puska P, Pietinen P.

The possible effect of dietary fat content and the ratio of polyunsaturated to saturated fatty acids (P/S-ratio) on serum sex hormones was studied in 30 healthy male volunteers. The customary diet of the subjects, which supplied 40% of energy as fat (mainly from animal sources, P/S-ratio 0.15) was replaced for a 6 weeks period by a practically isocaloric experimental diet containing significantly less fat (25% of energy) with a higher P/S-ratio (1.22) and other environmental factors were stabilized. Serum testosterone and 4-androstenedione decreased from 22.7 +/- 1.1 nmol/l to 19.3 +/- 1.2 nmol/l, (SEM, P less than 0.001) and from 4.6 +/- 0.2 nmol/l to 4.3 +/- 0.2 nmol/l (SEM, P less than 0.01), respectively. These changes were paralleled by a reduction in serum free (non-protein bound) testosterone (P less than 0.01) suggesting a possible change in biological activity. During the low fat period a significant negative correlation between serum prolactin and androgens was observed. All the changes in androgen levels were reversible. With the exception of a small but non-significant decrease in serum estradiol-17 beta, the other hormone parameters were practically unaffected by the dietary manipulation. Our results indicate that in men a decrease in dietary fat content and an increase in the degree of unsaturation of fatty acids reduces the serum concentrations of androstenedione, testosterone and free testosterone.

min andra fundering är vad som är bäst, (samt varför) att antingen äta största andelan fett på morgonen (som enligt FP ska vara bäst) eller äta störst andel på kvällen som de flesta på forumet här verkar tycka

Personligen tycker jag det är bäst att sprida ut fettintaget över dagens måltider med två undantag: fettfri efter träningen, och ganska fettsnålt till frukost, i båda fall för att skynda på proteinupptaget.