handdator

Visa fullständig version : Ni som åker Skidor och Snowboard, hjälm på?


Andy.da.wohoo
2009-08-09, 20:58
Frågan går ut till alla som åker Skidor eller Snowboard någorlunda regelbundet, använder ni alltid hjälm? Om inte så varför gör ni inte det?
Ingenting att skydda?
Coolare att åka utan?

Andy.da.wohoo
2009-08-09, 21:01
Trådskaparen börjar i vanlig ordning.

Åker snowboard och åker faktiskt utan hjälm av den anledningen att jag inte har köpt en ordentlig hjälm. Känns opraktiskt också. Men om man väl ramlar av backen så kan det nog vara bra att ha en hjälm.

ulfalf
2009-08-09, 21:08
Köp en snygg och välsittande hjälm. Jag har åkt i säkert 15 säsonger utan men köpte en rejäl och snygg inför förra säsongen och det kändes mycket tryggare på något sätt att åka med. Någon skillnad i det "praktiska" märkte jag inte heller. Finns många bra hjälmar nuförtiden, med olika ventilationslösningar osv.

tuben
2009-08-09, 21:12
Åker skidor och skaffade faktiskt hjälm och ryggplatta nu till förra säsongen och hjälmarna nuförtiden är ju faktiskt snygga.

Känns mycket säkrare och drog faktiskt en redig krasch där jag drog huvet i backen för fullt i en isig pist.
Det var tur att man hade hjälmen då annars hade det gjort ont :(

mr ruhl
2009-08-09, 21:12
aldrig haft hjälm, tänkt köpa i flera säsonger men det har inte blivit, en av anledningarna är att jag är lite skeptisk till hur varm dom är, känns att man skulle frysa om öron och så men jag kan ha fel.

Andy.da.wohoo
2009-08-09, 21:12
Köp en snygg och välsittande hjälm. Jag har åkt i säkert 15 säsonger utan men köpte en rejäl och snygg inför förra säsongen och det kändes mycket tryggare på något sätt att åka med. Någon skillnad i det "praktiska" märkte jag inte heller. Finns många bra hjälmar nuförtiden, med olika ventilationslösningar osv.

Hur mycket kostar en hjälm? Lite över 1000kr antar jag?
När jag säger att det känns opraktiskt menar jag att det är jobbigt att bära runt på den när man inte åker.

Aimbert
2009-08-09, 21:13
Jag kör alltid med hjälm. Mesåker man mest i blåa backar och dylikt känns det väl inte jättenödvändigt (även om man kan falla illa/bli påkörd osv), men är man mer erfaren kan ett fall bli livsfarligt, speciellt om man åker i brantare backar (där man inte kan få stopp vid fall) eller offpist. Min far har åkt skidor väldigt länge, men insåg inte riktigt hur viktigt det är med hjälm fören han ramlade i den här backen: http://www.mayrhofner-bergbahnen.com/en/100304/100252/steilste_piste_oesterreichs_actionberg.html

Han fick inte stopp, och försökte bromsa med skidan när han gled, vilket endast resulterade i en avsliten stålkant. Efteråt insåg hur jävla illa det kunde gått om han hade kanat på någon/något. Han tappade helt fästet på en isfläck, så det fick honom också att tänka till.
Åker man park är det också en självklarhet.

Även världens bästa skidåkare kan göra nybörjarmisstag, när han är okoncentrerad (och hur ofta är man 100% koncentrerad efter en hel dag, när benen värker och man har åkt varje dag i en vecka?).

tuben
2009-08-09, 21:13
aldrig haft hjälm, tänkt köpa i flera säsonger men det har inte blivit, en av anledningarna är att jag är lite skeptisk till hur varm dom är, känns att man skulle frysa om öron och så men jag kan ha fel.

Många har ju flappar samt vetileringshål som man kan plugga igen eller ha öppna beroende på temp.
Har själv åkt i minus 15 och i plus 5 utan att frysa eller svettas ihjäl.

Frumpish
2009-08-09, 21:13
Har åkt snowboard i cirkus 10 år och alltid kört med hjälm. Väldigt glad för det då jag alltid gör några megavurpor och landingar i liggande läge när jag testar nya hopp och rails :P

Gjorde sjukaste jumpet någonsin för något år sedan då jag GROVT underskattade höjden på ett hopp, tog fart i överkant och kom ur balans i luftbanans högsta punkt.. föll från cirkus 2-4 meters höjd och landade på huvudet i snön.. GG, vart nog en liten halv hjärnskakning och utan hjälm hade det inte sett så mysigt ut.

J.V
2009-08-09, 21:16
Åker twintip-skidor, använder aldrig hjälm.

Mest för att jag tycker det är så förbannat oskönt och jag är snål, men också för att jag inte är sån daredevil. Börjar jag vålda mer i och utanför pisterna kommer jag dock tvinga på mig en.

rooz
2009-08-09, 21:17
Alltid hjäm, ryggskydd och vadderade handskar (Åker skidor)

Hjälmen tycker jag funkar bättre än mössa, jag har aldrig frusit eller så.

Lägg extra på hjälmen, så värt det i passform och annat.

mikaelj
2009-08-09, 21:19
Alltid hjälm. Funderar på ryggskydd, men det har inte känts aktuellt än.

mr ruhl
2009-08-09, 21:24
Många har ju flappar samt vetileringshål som man kan plugga igen eller ha öppna beroende på temp.
Har själv åkt i minus 15 och i plus 5 utan att frysa eller svettas ihjäl.

ok, ja då är det nog dags att inhandla, nån som kan tipsa om nån hjälm som ska ha ett överkomligt pris, vara någonlunda snygg?

Chaan
2009-08-09, 21:26
Självklart hjälm
Man åker hårdare då *drool*

rooz
2009-08-09, 21:26
ok, ja då är det nog dags att inhandla, nån som kan tipsa om nån hjälm som ska ha ett överkomligt pris, vara någonlunda snygg?

Säger Sweet, dock höga priser. SMITH har annars sköna saker:)

Aimbert
2009-08-09, 21:28
ok, ja då är det nog dags att inhandla, nån som kan tipsa om nån hjälm som ska ha ett överkomligt pris, vara någonlunda snygg?

Personligen gillar jag Sweet, men det beror ju mycket på vad man kör för stil på sin övriga utrustning, s.a.s.

Kika runt lite här, t.ex. http://www.skistore.se/catalog/index.php?cPath=90_33_283

Aimbert
2009-08-09, 21:29
Självklart hjälm
Man åker hårdare då *drool*

Detta är jävligt sant, satsar helt klart mer sen jag köpte hjälm + ryggskydd. *flex*

tuben
2009-08-09, 21:34
Bör ju tilläggas att även om man tror sig vara den bästa åkaren i världen så kan man fortfarande bli påkörd av andra i pisten.

Chaan
2009-08-09, 21:41
Detta är jävligt sant, satsar helt klart mer sen jag köpte hjälm + ryggskydd. *flex*

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

Det förstod du kanske.

Det var ett skämt som baserade sig i den här attityden - att bromsar någon framför en så är det deras fel - ungefär som när man kör störtlopp nerför backen och någon svänger ut framför ;)
Ja om de tvärbromsade när de va gult.

Aimbert
2009-08-09, 21:44
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

Det var ett skämt som baserade sig i den här attityden - att bromsar någon framför en så är det deras fel - ungefär som när man kör störtlopp nerför backen och någon svänger ut framför ;)

Jo, men självklart kör man med marginal, och inte över sin förmåga, när det finns andra i närheten.

Eller, ja. JAG kör så, sen ser man ju varje dag folk som absolut inte kör så, som oftast dessutom är jävligt dåliga på skidor.

Fatalist
2009-08-09, 21:50
50%, är dum i huvudet och förtjänar att trilla och hamna i koma.

ulfalf
2009-08-09, 21:53
Hur mycket kostar en hjälm? Lite över 1000kr antar jag?
När jag säger att det känns opraktiskt menar jag att det är jobbigt att bära runt på den när man inte åker.

Jag köpte min Red Mutiny förra vintern för 1000, drygt. Dyraste hjälmen på Stadium, men även den snyggaste och den som satt allra bäst på mitt huvud. Jag har något slags conehead, fast bakåt, så det har tagit några vintrar att hitta en hjälm som passar. Men den här är jag sjukt nöjd med!

http://www.buckmans.com/store/images/cart/Red_Mns_Mutiny_Helmet_Blk_M.jpg

Chaan
2009-08-09, 22:00
Jag brukar åka i american football-ställ. Störst går först.

Andy.da.wohoo
2009-08-09, 22:08
Jag köpte min Red Mutiny förra vintern för 1000, drygt. Dyraste hjälmen på Stadium, men även den snyggaste och den som satt allra bäst på mitt huvud. Jag har något slags conehead, fast bakåt, så det har tagit några vintrar att hitta en hjälm som passar. Men den här är jag sjukt nöjd med!

http://www.buckmans.com/store/images/cart/Red_Mns_Mutiny_Helmet_Blk_M.jpg

Den såg ju faktiskt rätt bra ut. Denna säsongen ska jag iallafall kolla efter hjälmar, även om jag inte köper en så är det iallafall ett steg i rätt rikting:)

schröder
2009-08-09, 22:10
aldrig haft pga att det inte finns någon som passar mitt gigantiska huvud -.-

Bönne
2009-08-09, 22:15
Nej och kommer förmodligen aldrig börja använda heller. Åkt skidor regelbundet sedan jag var ett par år och aldrig dragit i huvudet, så anser inte att det är värt komfortförlusten.

stafh
2009-08-09, 22:23
Aldrig hjälm, ser ju jättetöntigt ut.

kelk
2009-08-09, 22:34
Ja, i princip alltid hjälm. Är inte allt för ovanligt att man ramlar efter ett hopp.

egge
2009-08-09, 22:52
När jag säger att det känns opraktiskt menar jag att det är jobbigt att bära runt på den när man inte åker.

Antingen sitter den på huvudet eller om du är inomhus så är den utmärkt till att lägga handskar/halsduk/osv i.

Använder alltid hjälm nuförtiden. Den har räddat mig från minst en hjärnskakning vid minst 2 tillfällen. Ena gången blev jag helt groggy.
Senaste säsongen blev även ryggskyddet standard i min utrustning. Nu saknas bara pjäxor som är mjuka som bomull att landa i och eventuellt crashpants när jag railar (läs: försöker raila).

Fartman
2009-08-09, 23:02
Jepp, har numera en hjälm.. inte så mycket för säkerheten men det är ju som varmare (tätare!) än en mössa så jag är jävligt nöjd faktiskt.

erks
2009-08-09, 23:07
50%, är dum i huvudet och förtjänar att trilla och hamna i koma.

lol! Vet du hur fjantigt det ser ut med hjälm?

Aimbert
2009-08-09, 23:14
lol! Vet du hur fjantigt det ser ut med hjälm?

:laugh:

På tal om saker som ser löjliga ut, så njuter jag varje gång det kommer någon åkandes i värsta utrustningen, typ spyder från topp till tå, och åker som en neewb. :)

Hank
2009-08-09, 23:20
JAg åker bräda med keps bakofram, men det räknas väl lite som hjälm? Jag röstar på det iaf.

Bönne
2009-08-09, 23:21
Antingen sitter den på huvudet eller om du är inomhus så är den utmärkt till att lägga handskar/halsduk/osv i.Det man har fickor på jackan till.

young_george
2009-08-09, 23:31
Kör med hjälm och gjort hela livet.

Är väldigt tacksam för det eftersom jag prickat sten med skallen ett par gånger och det hade nog gått sådär utan hjälm.

Sen är det väldigt praktiskt också.
Sitter bättre än hjälm, är lättare att reglera temperaturen och fuktigheten, slipper imma på glasögonen, slipper att mössan flyger iväg när man krashar m.m.

...nu för tiden är det ganska snyggt också när man slipper hockeyhjälmen.

eternallord
2009-08-09, 23:32
Vill använda hjälm alltid, men behöver investera i en riktigt välsittande och vettig. Använder i regel bara någon hyrhjälm när jag är iväg, om jag använder.

eklund
2009-08-09, 23:39
Jag åker twintips och kör med hjälm och ryggskydd när jag åker park och utanför pisten. Om jag kör mest pist en dag brukar ryggskyddet åka av, största anledningen är att jag svettas rejält när jag åker med ryggskyddet.

Men tycker man ska använda skydd, iallafall i offpisten för man vet aldrig vad som finns under snön.

Fatalist
2009-08-10, 00:20
lol! Vet du hur fjantigt det ser ut med hjälm?

Förlåt :(

berra_berra
2009-08-10, 08:15
Alltid hjäm, ryggskydd och vadderade handskar (Åker skidor)

Hjälmen tycker jag funkar bättre än mössa, jag har aldrig frusit eller så.

Lägg extra på hjälmen, så värt det i passform och annat.

Samma här, utan dessa skydd vågar jag inte åka snabbt.

Tricis
2009-08-10, 08:58
Jag skall köpa en hjälm iår.. efter några olyckor från tidigare säsonger.
Man bli äldre och klokare! :rolleyes:

kaer
2009-08-10, 09:39
Kör med hjälm drygt hälften av tiden jag åker. Varierande skäl när jag låter bli, men vanligtvis när det antingen kommer bli alldeles för varmt, eller om jag åker med kompisar som jag vet att jag ändå bara kommer åka och hålla igen hela dan.

Önskar nog lite att jag hade coolare hjälm med, men jag har som policy att inte lägga pengar på utrustning om det jag har funkar tillräckligt bra...

Supercharger
2009-08-11, 07:11
Alltid hjälm och alltid ryggskydd.

Ska nog uppgradera utrustningen till den nya säsongen, funderar på POC.

krebbe
2009-08-11, 07:17
Ingen hjälm, velat haft en ett tag men har ej införskaffats än.

Bör ju köra med mer skydd egentligen. Ett par axlar ur led i Offpisten är dock det värsta jag varit med om.

jens__E
2009-08-12, 16:15
Jag åker twintips och kör med hjälm och ryggskydd när jag åker park och utanför pisten. Om jag kör mest pist en dag brukar ryggskyddet åka av, största anledningen är att jag svettas rejält när jag åker med ryggskyddet.

Men tycker man ska använda skydd, iallafall i offpisten för man vet aldrig vad som finns under snön.

Samma här!

Jag har gjort allt för många vurpor under åren för att våga skippa hjälmen.
Sen tycker jag det är skönare med hjälm än mössa också.

Tricce
2009-08-12, 16:37
Hade hjälm när jag va liten men tyvärr inte nu vilket resulterat i detta fina jack

http://i28.tinypic.com/2d0e79c.jpg

Mescreant
2009-08-12, 17:25
Nej, men till nästa gång.

Har skadat ryggen en gång så köpte ryggskydd men det var för obekvämt så körde ändå mestadels utan.
Slog även i skallen rätt ordentligt förra gången jag åkte så ska köpa en hjälm. Har inga problem med att det skulle se fjantigt ut, bara att det är obekvämt. Tycker inte hjälm är negativt för utseendet så länge resten av kläderna är snygga och man har ett par snygga brillor till.

Snowboard.

Arnesson
2009-08-12, 18:44
Köpte min första hjälm förra året och till i år blir det även ett ryggskydd. Kommer inte köra utan igen.

sandstorm
2009-08-12, 19:58
Jag har hjälm när jag cyklar (för det mesta). Givetvis gäller det skidor också. Känns säkrare, bekvämare och man kan ta i lite extra.

Tricce
2009-08-12, 22:49
Jag använde dock hjälm när jag windsurfa i riktigt höga vågor och när man satsade på nya trick :)

milax
2015-02-04, 13:33
Hjälm på. Det känns mycket tryggare och man/jag vågar köra på hårdare.

Isseman
2015-02-04, 13:43
Imed att jag åker mestadels park både stora hopp samt rails så är hjälmen oftast på, är väl när vårslasket kommer det kan vara najs att köra utan, mer frihetskänsla får man då också!

PureWhey
2015-02-04, 13:45
Alltid hjäm, inte för att jag kör så vårdslöst men det finns alltid andra idiot*r.

mattilainen
2015-02-04, 13:45
lol! Vet du hur fjantigt det ser ut med hjälm?

Tycker du rullstol är mycket tuffare? :cool:

unsuspected
2015-02-04, 15:50
Åkte utan hjälm tills för 2 år sen då jag insåg hur hopplöst ute jag var. Nu har alla hjälm inte bara barn och extremåkare. Hittade en gigantisk poc för halva priset :)

eternallord
2015-02-04, 16:03
Hjälm såklart, sluta tramsa.

bubbe
2015-02-04, 16:16
Åkt skidor sen stenmarkstid och snowboard sen slutet 80talet men nu är det mer än 10 år sen jag åkte mitt sista puderåk i alperna. Fanns aldrig en tanke att hjälm skulle vara nödvändigt. Då åkte jag bara utför och enbart i syfte att hitta lössnö, men tar jag fram brädan idag så skulle jag definitivt leta upp en hjälm att skydda huvudet med.