handdator

Visa fullständig version : Tips mot soleksem?


Snobbe
2009-08-09, 17:16
Jag har varit dum nog att sola utan solskyddsfaktor och tyvärr får jag väldigt lätt soleksem av detta. Jag har köpt kortison men ibland börjar det klia så jävla mycket så jag håller på o dö. Ursäkta språket men det är nog den värsta känslan jag fått på väldigt länge det känns som hela bröstet axlar och mage kliar som att jag håller på att dö. Just nu har jag druckit upp en halv flaska rom bara för att få stop på kliandet vilket verkar funka helt ok. Dock gillar jag inte att dricka och detta var verkligen ett extrem fall. Så ge gärna tips om det är någon som har liknande problem

LindaS
2009-08-09, 17:24
Du har solat utan skydd trots att du vet att du lätt får eksem(?).

Sen har du smörjt med kortisonsalva och fått en allergisk reaktion. Då väljer du att dricka starksprit(?).

Har du varit i solen med kortisonsalva också?

Vad är det för typ av råd du har tänkt dig?

Tricis
2009-08-09, 17:24
Du har solat utan skydd trots att du vet att du lätt får eksem?

Sen har du smörjt med kortisonsalva och fått en allergisk reaktion. Då väljer du att dricka starksprit?

Har du varit i solen med kortisonsalva också?

Vad är det för typ av råd du har tänkt dig?

Yogurth skall vara jätte bra, te.x turkisk yogurth.
Aloevera är också dämpande.

Snobbe
2009-08-09, 17:29
Du har solat utan skydd trots att du vet att du lätt får eksem(?).

Sen har du smörjt med kortisonsalva och fått en allergisk reaktion. Då väljer du att dricka starksprit(?).

Har du varit i solen med kortisonsalva också?

Vad är det för typ av råd du har tänkt dig?

Nej har inte varit i solen med kortisonsalva. Och ja jag har solat utan skydd jävligt dumt men ja det är vad jag gjort.

Snobbe
2009-08-09, 17:30
Yogurth skall vara jätte bra, te.x turkisk yogurth.
Aloevera är också dämpande.

detta är väl vad för råd ag har tänkt mig något som faktist kan hjälpa.

LindaS
2009-08-09, 17:31
Yogurth skall vara jätte bra, te.x turkisk yogurth.
Aloevera är också dämpande.Ja, jag tror att det mesta funkar bättre än rom. T ex helt vanlig after sun eller fuktighetskräm och att inte vistas mer i solen.

Tricis
2009-08-09, 17:33
detta är väl vad för råd ag har tänkt mig något som faktist kan hjälpa.

Aftersun trokar in alltså inte så bra.

Men när jag har fått eksem har jag smörjt med yogurth och aloevera.
Fungerar dämpande mot kliandet iaf.
Klia inte på det iaf, kan bli infekterat.

Snobbe
2009-08-09, 17:35
Ja, jag tror att det mesta funkar bättre än rom. T ex helt vanlig after sun eller fuktighetskräm och att inte vistas mer i solen.

Jo det var nog mer en panik sak jag gjorde.

Aftersun trokar in alltså inte så bra.

Men när jag har fått eksem har jag smörjt med yogurth och aloevera.
Fungerar dämpande mot kliandet iaf.
Klia inte på det iaf, kan bli infekterat.

Tack för tipsen ska testa.

tsp
2009-08-09, 17:35
Aloe vera gel är så jävla skönt när man har bränt sig! Jag brukar smörja på ett jävla tjockt lager och efter en kvart har det gått in och då smörjer man bara på mer, verkligen som välgörande balsam för kroppen som återfuktas och mår! :D

LindaS
2009-08-09, 17:39
Aftersun trokar in alltså inte så bra.

Ja? Man torkar ju av att vara i solen, men då tar man lite till, tills det inte torkar in.

Jo det var nog mer en panik sak jag gjorde.



Tack för tipsen ska testa.Inte bra att göra saker i panik när man "mår dåligt". ;)

Snobbe
2009-08-09, 17:40
Ja? Man torkar ju av att vara i solen, men då tar man lite till, tills det inte torkar in.

Inte bra att göra saker i panik när man "mår dåligt". ;)

njae det är väl sant det funkar ju bra just nu men vi får väl se hur det blir om några timmar tyvärr.

Tricis
2009-08-09, 17:43
Ja? Man torkar ju av att vara i solen, men då tar man lite till, tills det inte torkar in.

Inte bra att göra saker i panik när man "mår dåligt". ;)

Aftersun innehåller mycket ämnen som inte är så bra att ha på eksem bland annat: parfym.

Tricis
2009-08-09, 17:43
:)jaja, hoppas det blir bra snart ialla fall*rolleyes*

Snobbe
2009-08-09, 17:46
Aftersun trokar in alltså inte så bra.

Men när jag har fått eksem har jag smörjt med yogurth och aloevera.
Fungerar dämpande mot kliandet iaf.
Klia inte på det iaf, kan bli infekterat.

Hur mycket yoghurt tar du egentligen? har en turkisk yoghurt hemma så täntke testa men ska man köra på ett laget lr hur fan ska man göra:em:

Tricis
2009-08-09, 17:48
Hur mycket yoghurt tar du egentligen? har en turkisk yoghurt hemma så täntke testa men ska man köra på ett laget lr hur fan ska man göra:em:

Smörj på ett tunt ca ½cm lager och lägg lite ev plast över om det sitter olägligt (tex på bröstet) så de inte kletar på kläderna, rengör efter ca 1 timma och lägg på ett nytt lager. Så du hela tiden svalkar och återfuktar.

LindaS
2009-08-09, 17:52
Aftersun innehåller mycket ämnen som inte är så bra att ha på eksem bland annat: parfym.Okej, det är en annan femma(förstod att du var ute efter något). Själv använder jag aldrig krämer etc som innehåller parfym.

Tricis
2009-08-09, 17:54
Okej, det är en annan femma(förstod att du var ute efter något). Själv använder jag aldrig krämer etc som innehåller parfym.

Okej, nej det är inte så lätt och veta vad du syftade på för typ av aftersun,sry:em:.

Snobbe
2009-08-09, 18:06
En annan sak just nu kliar det ju så jag tänker använda yoghurt verkar funka bra vilket är härligt tack för det tricis. Iaf så gick jag ju till apoteket direkt när jag märkte att jag började få eksemen och frågade vad jag skulle använda och dom tyckte kortison var bäst. Det jag undrar är om jag borde fortsätta använda kortison efter kliandet har slutat eller ska jag skita i det. Lindas du prata om en allergisk reaktion och då lär det inte vara så bra o fortsätta använda skiten? Sorry för dumma frågor man har faktist ingen koll.

LindaS
2009-08-09, 18:35
Kortison är nog mest effektivt, men kanske inte bäst. Det är nämligen ganska starkt.