handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att lägga upp min diet.


jens__E
2009-08-09, 13:15
Hej!

Jag skulle verkligen behöva hjälp med att lägga upp min diet, eller bara få lite feedback på det jag har tänkt med den.

I dagsläget så gymmar jag 6 gånger i veckan och jag går/springer 3 gånger.

Jag har under sommaren ätit enligt följande:

Frukost:
Havregrynsgröt, 2 dl fiberhavregryn + sylt + mjölk.
Har nu slutat med sylten och skivar i en banan istället då jag tycker det både blir godare och det känns som att sylt bara är en massa onödigt socker.
Och en proteindrink.

Innan träning:
250 g kvarg, 1 dl lättfil, 1 dl fiberhavregryn och 0,5 dl fun light.

Efter träning:
1 proteindrink direkt efter träningen och när jag har kommit hem ifrån träningen så äter jag kvarg igen.

Sen till kvällsmat så brukar det bli vanlig vegetarisk husmanskost.

Jag har nu kört enligt följande och jag har inte lyckats gå ner 1 kilo, jag har snarare gått upp 2 kg vilket är fruktansvärt irriterande.

Jag har nu tänkt att börja hålla full koll på vad jag stoppar i mig.
Jag har suttit och räknat och innan kvällsmaten så har jag fått i mig:

ENERGI: 1 172 kcal

PROTEIN: 135 g

KOLHYDRATER: 117,6 g

FETT: 18 g

Jag har räknat ut mitt energibehov med hjälp utav Harris&Benedict-ekvationen och kom fram till att jag behöver 3746 kcal per dag.

Jag tänkte om jag skulle ligga på ett underskott på ca 1000 - 1500 kcal per dag.

Jag kommer att fortsätta träna som innan, men jag har funderat på att istället för att springa 3 gånger i veckan så ska jag gå 1 h varje kväll istället. För jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att springa och motivationen går upp och ner hela tiden.

Jag tycker det fungerar bra att äta så som jag gör nu men jag skulle behöva lie tips på hur jag kanske kan ändra upplägget på det hela, eller bara på vad jag kan äta till kvällsmat.

Vad jag vill få ut av det här är att gå ner så mycket som det bara går i vikt men samtidigt kunna behålla muskler så jag inte tappar allt för mycket till framtiden när jag vill börja bygga.

Kommer jag på något annat jag undrar så postar jag det. Och undrar ni något så skriv!

Jag säger hej svejs va!

Rickard
2009-08-09, 13:56
Min spontana reaktion är att du överskattar din aktivitetsfaktor samt att du underrapporterar/underestimerar hur mycket du egentligen stoppar i dig. Så till att börja med borde du se till att få rätsida på hur mycket det verkligen är du stoppar i dig.

jens__E
2009-08-09, 14:48
Så du tycker jag tränar för mycket?
Det här känns faktiskt helt lagom för mig..

Det jag skriver här vad jag äter har jag suttit och räknat ut exakt.
Det enda som inte är med i beräkningen är kvällsmaten men eftersom det är olika varje dag så har jag inte brytt mig i att räkna den, men jag ska i fortsättningen räkna ut exakt vad jag får i mig då också.

Man kanske skulle börja göra en matsedel där man räknar på allting?

Rickard
2009-08-09, 15:13
Så du tycker jag tränar för mycket?


Kan du visa var jag har skrivit detta? Men om du undras så, ja jag tycker att sex gympass i veckan är för mycket.

Men du skriver ju att du inte går ner i vikt utan faktiskt upp i vikt och om du nu inte är någon magisk evighetsmaskin så betyder ju detta att mängden energi du stoppar i dig faktiskt är högre än mängden energi du gör av med.

Jag tycker att 3746kcal låter mycket för att vara viktstabil, därav slutsatsen överskattad aktivitetsfaktor i din uträkning.

Och maten som du inte verkar ha räknat på innehåller troligtvis mer energi än du uppskattar den till, därav underrapportering av energi intag.

jens__E
2009-08-09, 17:21
Tycker du att 3746 låter mycket så kanske jag har räknat fel.
Du kan få räkna på det om du vill.
Jag är 194 cm lång, väger 117 kg och är 22 år gammal. Jag tog min aktivitetsfaktor på 1.5 då jag tränar minst ett tungt pass per dag.

Ja det är som du säger, det är det jag inte räknar på som troligtvis innehåller för mycket kcal.

Hur mycket kan det vara bra att ligga på i kaloriunderskott? Kan det funka med 1500?

Jag ska börja skriva en matsedel till nästa vecka nu så jag vet vad jag ska stoppa i mig och hur mycket.

Jag skulle vilja gå ner så mycket jag kan till vintern, visst har jag inte så lång tid på mig men det är ju lika bra att försöka och sen se hur det kommer gå.

Blandol
2009-08-09, 17:44
Nu framgår det ju inte hur stor middagen är men jag tycker att du borde äta runt 2500 kcal dagligen. Du borde också öka på protein konsumtionen.

Tycker du är på rätt väg gör ett matschema och ge det 2 veckor på ex 2500 kcal, väger du lika mycket eller mer efter dom sänker du den dagliga konsumtionen till runt 2000 kcal och ger det 2 veckor där med.

jens__E
2009-08-09, 18:08
Det konstiga är att jag inte brukar äta så mycket. Det är oftast en portion med pasta/potatis och quorn eller någon annan veggie-mat.

Tackar för tipset! Ska från och med imorgon ligga på 2500 kcal så får vi se hur det går.

Hur mycket protein bör jag äta?

Rickard
2009-08-09, 18:18
Hur mycket protein bör jag äta?
Så mycket som möjligt :)
Men mer realistiskt, minst två gram per kilogram kroppsvikt och sedan kolhydrat och fett som du känner för.

jens__E
2009-08-09, 18:51
Okej tack så mycket! :)
Ska jag hålla 2 g per kilo kroppsvikt ska jag få i mig 234 g.

Jag räknade på maten till imorgon och det här fick jag fram:

Energi: 2197 kcal
Protein: 190 g
Kolhydrater: 254,35 g
Fett: 37 g

Då har jag inte räknat med senap och ketchup då jag har inte en aning om hur mycket jag brukar ha eller vad som är rimligt. Men jag har näringsvärdena på datorn och när jag har vägt det imorgon så vet jag bättre.
Det jag ska äta imorgon är sojakorv och fullkornspasta.

Jag kommer ju få i mig lite i underkant av protein och jag fundera på om jag ska lägga till två proteindrinkar under dagen. Då kommer jag få i mig ytterligare 48 g protein vilket gör att jag får i mig totalt 238 g.

Det här låter väl helt okej?

en stor stark
2009-08-09, 19:05
Okej tack så mycket! :)
Ska jag hålla 2 g per kilo kroppsvikt ska jag få i mig 234 g.

Jag räknade på maten till imorgon och det här fick jag fram:

Energi: 2197 kcal
Protein: 190 g
Kolhydrater: 254,35 g
Fett: 37 g

Då har jag inte räknat med senap och ketchup då jag har inte en aning om hur mycket jag brukar ha eller vad som är rimligt. Men jag har näringsvärdena på datorn och när jag har vägt det imorgon så vet jag bättre.
Det jag ska äta imorgon är sojakorv och fullkornspasta.

Jag kommer ju få i mig lite i underkant av protein och jag fundera på om jag ska lägga till två proteindrinkar under dagen. Då kommer jag få i mig ytterligare 48 g protein vilket gör att jag får i mig totalt 238 g.

Det här låter väl helt okej?

Du bör nog få i dig mer fett.

Anton Fräs
2009-08-10, 06:59
Byt ut en del av kolhydraterna mot mer fett. Försök hålla 1g fett/kg kroppsvikt. Eller ligg åtminstonde på 0,5g per kg kroppsvikt. Dessutom skulle jag om jag var i din sits undvika prottedrinkar och istället äta mat, helt enkelt för att det mättar bättre. Har du fler frågor, tveka inte att ställa dem.

vicarious
2009-08-10, 08:47
Jag är 194 cm lång, väger 117 kg och är 22 år gammal. Jag tog min aktivitetsfaktor på 1.5 då jag tränar minst ett tungt pass per dag.

Hur mycket kan det vara bra att ligga på i kaloriunderskott? Kan det funka med 1500?




Är du mån om att bibehålla några muskler tycker jag inte du bör ligga på så stort underskott. Dessutom är underätning det lättaste sättet att bli övertränad.

Är man överviktig/kraftigt överviktig får man räkna med lite mindre energiförbrukning när man använder Harris & Benedict-ekvationen.

Jag citerar King Grub.

"Är du kraftigt överviktig, dvs har mer kroppsfett än genomsnittspersonen, stämmer inte uträkningen lika bra längre; den är från en tid då medelpersonen var genomsnittligt betydligt smalare och mer vältränad än i dag. Är du överviktig får du räkna med att siffran för ditt energibehov är något lägre än vad uträkningen ger."

Källa: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Vad gör du annars på dagarna, utöver din träning? Är du stillasittande eller är du ute och rör på dig? Jobbar eller studerar du?

Om din enda aktivetet på dagarna är dina styrketräningpass, skulle jag göra såhär istället. Använd 1,2 som din aktivitetsfaktor och lägg till energiförbrukningen från styrketräningen, säg 100-300 kcal kanske, beroende på längd och intensitet på passet.

1500 är ett stort underskott. Jag skulle inte gå över 1000 i underskott om jag ville ha någon ork alls kvar.

jens__E
2009-08-10, 21:22
Självklart är jag mån om att behålla muskler, jag är ju inte sex dagar i veckan på gymmet för att allt ska gå förlorat.

Jag ser mig själv som överviktigt, gjorde en omräkning på mitt energibehov med aktivitetsfaktorn på 1,2 och fick fram följande:

66.5 + (13.75 x 117) + (5.003 x 194) - (6.775 x 22) = 2496,782

2496,782 x 1,2 = 2996,1384 ≈ 2996 kcal

Annars om dagarna är jag för det mesta stillasittande, är arbetslös just nu så det enda jag i stort sett gör är att åka fram och tillbaka till gymmet. Sen brukar jag ut och gå eller springa på kvällarna. Idag t.ex. gick jag en promenad på 1 h efter kvällsmaten.

Idag har jag fått i mig:

Energi: 2495 kcal
Protein: 239,4 g
Kolhydrater: 269,3 g
Fett: 42,225 g


Ser det godkänt ut?

Trapper Buzz
2009-08-10, 21:33
Håller med dom flesta; mer fett, ta bort minst två gympass i veckan,
jag skulle säga att tre gympass är precis tillräckligt,
annars blir det kontraproduktivt.
Du bör inte ligga på mycket minus.
Drick mer vatten.

en stor stark
2009-08-11, 00:29
Håller med dom flesta; mer fett, ta bort minst två gympass i veckan,
jag skulle säga att tre gympass är precis tillräckligt,
annars blir det kontraproduktivt.Du bör inte ligga på mycket minus.
Drick mer vatten.

Nej? Det beror på spliten. 6 helkroppspass i veckan kanske inte är det bästa. Men att köra 3-split 2 ggr om i veckan (Gymmet 6 dagar i veckan) är inte kontraproduktiv, t.ex.

Jens_E: Ännu mer fett, sikta på ca 1g/kg.

jens__E
2009-08-11, 10:19
Mitt nuvarande träningsschema är en 3-split 2 gånger i veckan.

Vad menas med kontraproduktivt?

Mer fett säger ni. Vad kan jag äta då? Avokado och nötter?

Eddie Vedder
2009-08-11, 11:59
Vad menas med kontraproduktivt?

Mer skada än nytta.

Mer fett säger ni. Vad kan jag äta då? Avokado och nötter?

Ägg, fet fisk, ost, smör, grädde, såser baserade på olivolja eller rapsolja osv.

Nötter och avokado är nyttigt det också. Ur fettsynpunkt är ju nötter och frön inga jättebra val kanske men det är kanongott och nyttigt på andra sätt.

jens__E
2009-08-11, 20:52
Mer skada än nytta.



Ägg, fet fisk, ost, smör, grädde, såser baserade på olivolja eller rapsolja osv.

Nötter och avokado är nyttigt det också. Ur fettsynpunkt är ju nötter och frön inga jättebra val kanske men det är kanongott och nyttigt på andra sätt.

Tackar!

Kokta ägg kan ju funka. Någon som vet hur näringsinnehållet är på det?

Fisk äter jag inte eftersom jag är vegetarian. Smör äter jag väldigt sällan då jag knappt äter bröd.
Men man kanske skulle börja äta några skivor lingongrova med smör ost och kokt ägg på. Det är ju väldigt gott!

gabbah
2009-08-12, 07:24
Mer skada än nytta.



Ägg, fet fisk, ost, smör, grädde, såser baserade på olivolja eller rapsolja osv.

Nötter och avokado är nyttigt det också. Ur fettsynpunkt är ju nötter och frön inga jättebra val kanske men det är kanongott och nyttigt på andra sätt.

Va? Jag som har läst och trodde att nötter och frön hade BRA fett, och att det rekommenderas att man äter lite nötter/frön per dag?
Eller du kanske bara menade att det finns bättre val (avocado, fet fisk?) än nötter/frön, men att fettet i dem fortfarande är "bra"?

Eddie Vedder
2009-08-12, 07:40
Va? Jag som har läst och trodde att nötter och frön hade BRA fett, och att det rekommenderas att man äter lite nötter/frön per dag?
Eller du kanske bara menade att det finns bättre val (avocado, fet fisk?) än nötter/frön, men att fettet i dem fortfarande är "bra"?

Jag menade det jag skrev. Nötter är nyttigt och gott.

Men just ur fettsynpunkt finns tveklöst bättre val och jag tycker inte man bör basera en stor del av sitt fettintag på det. Självklart som en del i kosten totalt sett men inte någon primär fettkälla. Hur "bra" ett livsmedel är måste ju ses till helheten.

Är nötter näringsrikt och gott och helt okej som en del i en välbalanserad kost? Givetvis

Är fettsammansättningen i nötter och frön "optimal" och lämplig som primär fettkälla? Nej det anser jag inte.

gabbah
2009-08-12, 07:51
Jag menade det jag skrev. Nötter är nyttigt och gott.

Men just ur fettsynpunkt finns tveklöst bättre val och jag tycker inte man bör basera en stor del av sitt fettintag på det. Självklart som en del i kosten totalt sett men inte någon primär fettkälla. Hur "bra" ett livsmedel är måste ju ses till helheten.

Är nötter näringsrikt och gott och helt okej som en del i en välbalanserad kost? Givetvis

Är fettsammansättningen i nötter och frön "optimal" och lämplig som primär fettkälla? Nej det anser jag inte.

Aha jag förstår, tack!
Jag äter själv bara lite nötter. Min primära fettkälla är nog avocado, fetaost, och i mindre mån makrill för tillfället, dessutom äter jag två doser "perfect balance oil" (samma sammansättning som Udo's choice oil).
Men precis, inte för mycket nötter alltså, tack. :)

martikainen
2009-08-13, 07:11
66.5 + (13.75 x 117) + (5.003 x 194) - (6.775 x 22) = 2496,782
2496,782 x 1,2 = 2996,1384 ≈ 2996 kcal
Annars om dagarna är jag för det mesta stillasittande, är arbetslös just nu så det enda jag i stort sett gör är att åka fram och tillbaka till gymmet.



Mitt tips är att om du är arbetslös och mest sitter still förutom gymmet/övriga motionsformer så räknar du på den lägsta aktivitetsfaktorn, sen så får du kompensera för den faktiska motionen du utför caloriesperhour.com är en bra sida. Detta ger lite mer rättvist resultat, sen är det bara att rätta dig efter vågen.

jens__E
2009-08-16, 18:00
Så jag bör räkna min aktivitetsfaktor på 1?

Hade tänkt dra ner till 2000 kcal per dag from imorgon så det blir nån fart på det hela.

tlof
2009-08-16, 19:02
För att hitta energiinnehåll på det mesta så finns

Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas
http://www.slv.se/ldb

Institutet för hälsa och välfärd
http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv

Eddie Vedder
2009-08-17, 04:54
Så jag bör räkna min aktivitetsfaktor på 1?

Ja om du ligger still och glor i taket utan att lämna sängen under hela dygnet. Då är 1 en lämplig aktivitetsnivå. Det tror jag emerllertid inte att du gör så det är en felaktig aktivitetsnivå att utgå ifrån.

Här har du en liten guide till hjälp:

http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/

lukashynam
2009-08-18, 21:27
här har du lite förslag på proteinrik mat med rätt så lite kalorier i också.

kesella: ( kvarg ), 76kcal, 13g protein
lax: 181kcal, 18,4g protein
äggvita: 46kcal, 10g protein
sallad: 10kcal, 1g protein
fläskfile: 107kcal, 20g protein
kotlett: 103kcal, 21g protein
ärtor: 0kcal, 21g protein
oxfile: 100kcal, 20g protein
hallon: 28kcal, 1,2g protein
kyckling: 105kcal, 23g protein
tonfisk: 110kcal, 25g protein
kalkon: 115kcal, 22g protein
biff: 116kcal, 22g protein

en stor stark
2009-08-18, 21:52
"Ärtor 0kcal och 21g protein"?
Nu har du nog räknat fel här. :P
Mina ärtor innehåller 50kcal och 5g protein (per 100g).

jens__E
2009-08-19, 07:08
För att hitta energiinnehåll på det mesta så finns

Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas
http://www.slv.se/ldb

Institutet för hälsa och välfärd
http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv

Tackar!

Ja om du ligger still och glor i taket utan att lämna sängen under hela dygnet. Då är 1 en lämplig aktivitetsnivå. Det tror jag emerllertid inte att du gör så det är en felaktig aktivitetsnivå att utgå ifrån.

Här har du en liten guide till hjälp:

http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/

Okej! Tack så mycket för hjälpen. Då fortsätter jag räkna min aktivitetsnivå på 1,2.

här har du lite förslag på proteinrik mat med rätt så lite kalorier i också.

kesella: ( kvarg ), 76kcal, 13g protein
lax: 181kcal, 18,4g protein
äggvita: 46kcal, 10g protein
sallad: 10kcal, 1g protein
fläskfile: 107kcal, 20g protein
kotlett: 103kcal, 21g protein
ärtor: 0kcal, 21g protein
oxfile: 100kcal, 20g protein
hallon: 28kcal, 1,2g protein
kyckling: 105kcal, 23g protein
tonfisk: 110kcal, 25g protein
kalkon: 115kcal, 22g protein
biff: 116kcal, 22g protein

Tack! Men mycket utav det där äter jag inte då jag inte äter kött.

Det jag skulle behöva ha hjälp med är att få tips på saker som innehåller lågt kcal och kolhydrat men med mycket fett.
För det är där det inte går så bra.

Jag har suttit och gjort en alternativ matsedel för den här dagen. Den ser ut som följande:

Matförslag

Frukost:
1 dl havregrynsgröt
½ banan
½ dl lättmjölk
1 proteindrink

Totalt näringsvärde för frukost:
Energi: 305 kcal
Protein: 31,45 g
Kolhydrater: 33,85 g
Fett: 5,25 g

Lunch:
100 g fullkornspasta
3 st sojakorvar
30 g ketchup
10 g senap

Totalt näringsvärde för lunch:
Energi: 642,5 kcal
Protein: 35,24 g
Kolhydrater: 77,4 g
Fett: 19,8 g

Efter träning:
1 proteindrink

Totalt näringsvärde för 1 proteindrink:
Energi: 115 kcal
Protein: 24 g
Kolhydrater: 1,4 g
Fett: 2 g

Mellanmål:
250 g kvarg
½ dl lättfil
½ dl Fun Light
1 proteindrink

Totalt näringsvärde för mellanmål:
Energi: 305 kcal
Protein: 55,7 g
Kolhydrater: 13,65 g
Fett: 3,5 g

Kvällsmat:
100 g ris
200 g qournbitar

Totalt näringsvärde för kvällsmat:
Energi: 560 kcal
Protein: 35 g
Kolhydrater: 92 g
Fett: 5.5 g

På kvällen:
1 proteindrink

Totalt näringsvärde för 1 proteindrink:
Energi: 115 kcal
Protein: 24 g
Kolhydrater: 1,4 g
Fett: 2 g


Totalt näringsintag på hela dagen:
Energi: 2 042,5 kcal
Protein: 205,39 g
Kolhydrater: 219,7 g
Fett: 38,05 g


Det känns som att upplägget är bra men det är fettet som inte vill.
Man kanske kan äta sallad till kvällsmat och i den ha fetaost. Det lär ju få upp fettet lite mer.

gabbah
2009-08-19, 13:25
Har också kämpat lite med att hitta fettet :P

Avocado, ägg, makrill, lax är fettrika. Sen olja så klart, t ex olivolja.

Du kan kika lite här på ett exemplel av mitt matintag. Jag siktar på 2000kcal och 40%protein, 30% fett, 30% kolhydrater.

http://spreadsheets.google.com/ccc?key=0Au0hpogKf0qOdEU2aTA3UURMWW1JU1lEWV8tZFVte mc&hl=sv
obs klicka på "aug 5"-fliken, där det är lättast att läsa, eftersom jag tagit bort alla rader där "antal serveringar" är noll.

gabbah
2009-08-19, 13:36
Har också kämpat lite med att hitta fettet :P

Avocado, ägg, makrill, lax är fettrika. Sen olja så klart, t ex olivolja.

Du kan kika lite här på ett exemplel av mitt matintag. Jag siktar på 2000kcal och 40%protein, 30% fett, 30% kolhydrater.

http://spreadsheets.google.com/ccc?key=0Au0hpogKf0qOdEU2aTA3UURMWW1JU1lEWV8tZFVte mc&hl=sv
obs klicka på "aug 5"-fliken, där det är lättast att läsa, eftersom jag tagit bort alla rader där "antal serveringar" är noll.

Men titta gärna på andra dagar också, eftersom aug 5 har bacon som intag, och det fettet är mindre bra har jag hört. Andra dagar har jag fetaost i salladen istället. Sallad är bra för att få i sig oljan på ett gott sätt.

Eddie Vedder
2009-08-19, 13:51
Men titta gärna på andra dagar också, eftersom aug 5 har bacon som intag, och det fettet är mindre bra har jag hört

Det är inget fel på fettet i bacon. Jag skulle inte rekommendera att man regelbundet konsumerar bacon men det har inget med fettet att göra. Det är tillsatsen av E250 som är mycket tveksam ur hälsosynpunkt. Vanligt fläsk där ingen nitrit (dvs E250) ingår kan mycket väl vara en basvara i en välsammansatt kost.

Själv har jag under sommaren funnit en ny kärlek i isterband men tyvärr tyvärr får jag hålla den konsumtionen låg just pga av att jag inte vill få i mig nitrit för ofta. Får bli att avnjuta isterband vid speciella tillfällen.:)

jens__E
2009-09-04, 10:00
Tänkte bara uppdatera här lite.

Har följt mitt matschema nu sen jag la upp det, 19/8, och jag har hittills gått ner 6 kg.

Det känns som att jag har fått en nytändning i träningen. För under mina första månader på gymmet så ökade jag markant i varje övning men nu har det börjat avtagit och jag har "hittat min styrka".
Det kändes ju såklart tråkigt men nu när jag ser att vågen börjar gå ner så har jag fått mer motivation.

Nu ska jag inte väga mig på kanske två veckor. Det är roligare att se ett stort resultat ibland än små varje dag.

Tack å hej!

martikainen
2009-09-04, 11:59
Tänkte bara uppdatera här lite.

Har följt mitt matschema nu sen jag la upp det, 19/8, och jag har hittills gått ner 6 kg.



Härligt! *flex* Bara fortsätta köra på hårt nu, och kom ihåg att om vågen börjar visa mindre resultat så kolla spegeln, och tänk även på att ditt dagsbehov kommer sjunka med tiden när du går ner i vikt. Kroppen behöver inte samma mängd energi för att röra på sig.

jens__E
2009-09-08, 15:39
Härligt! *flex* Bara fortsätta köra på hårt nu, och kom ihåg att om vågen börjar visa mindre resultat så kolla spegeln, och tänk även på att ditt dagsbehov kommer sjunka med tiden när du går ner i vikt. Kroppen behöver inte samma mängd energi för att röra på sig.

Tack så mycket! Ska tänka på det, men jag tror inte jag kommer hinna gå ner allt för mycket för att jag ska behöva ändra om i mina beräkningar.

Jag kommer köra på det här i ca 2 månader till.
Idag har det gått ytterligare en vecka men jag ska hålla mig en vecka till innan jag ställer mig på vågen. Roligare med större resultat mindre gånger än små resultat fler :)

jens__E
2009-09-29, 16:20
Tänkte uppdatera här nu.

Det har gått sådär. Jag vägde mig den 16e och då var jag nere på 111 kg.

Sen har jag varit och hälsat på lite kompisar så då blev det en hel del skräpmat och festande.
Sen har jag varit sjuk nu i en vecka så då har jag inte varit så noga med maten.

Så när jag vägde mig i söndags så var jag uppe på 114 kg.

Jag har inte än fått något datum tills jag ska iväg och jobba, men jag ska vara under 110 då. Det är troligtvis 1 - 1 1/2 månad tills jag åker så det ska jag fixa!

Joe Hardgainer
2009-10-12, 09:25
Tycker du kan dra ner ännu mer på kolhydraterna , och byta ut de mot mer protein och fett. Ett tips är att slänga in lite jordnötssmör i dieten om du tycker om de. Bra på många sätt :)

mikaelj
2009-10-12, 09:27
Ett tips är att slänga in lite jordnötssmör i dieten om du tycker om de. Bra på många sätt :)

Nej, bara ett: det är gott.

I övrigt är det dåligt, med avseende på proteinkvalitet och fettsammansättning.

jens__E
2009-10-15, 14:28
Tycker du kan dra ner ännu mer på kolhydraterna , och byta ut de mot mer protein och fett. Ett tips är att slänga in lite jordnötssmör i dieten om du tycker om de. Bra på många sätt :)

Ja det har jag tänkt på. Har bara inte orkat satt mig in helt i vad jag ska byta/ta bort.
Nu har jag väl, förhoppningsvis, inte så mycket tid kvar i Sverige så jag kommer köra på det här fram till att jag åker. Sen hur jag kommer kunna sköta maten när jag är borta vet jag inte än, det märks när jag kommer dit.

Har även börjat planera min träning och kost tills jag kommer hem, när nu det blir.
Då kommer jag satsa ALLT på att nå de resultat jag vill ha. Kommer att läsa på så mycket jag kan om periodisk fasta och köra efter det då jag tror det kan vara ett upplägg som passar mig eftersom jag hatar att äta på morgonen.