handdator

Visa fullständig version : Önskar feedback på mitt träningsupplägg.


Peter Hansen
2009-08-09, 06:07
Hej! Eftersom det finns en sådan otrolig kunskap i detta forum tänkte jag fråga om lite feedback på det schema som jag har kört hela sommaren!
Jag har försökt hålla mig till stora övningar. Mage trycker jag in när orken finns och det brukar bli 1 - 2 gånger per period (alltså 1 gång per 4 dagar)

Dag1: Pass A
Marklyft (5set)
Benpress (3set)
Benspark (3set)
Lårcurl (3set)
Stående vadpress (3set)

Dag2: Pass B
Chins med vikt (3set)
Latsdrag (3set)
Hantelrodd (3set)
Roddmaskin (3set)
Stående omvända flyes i cable (för baksida axel) (3set)
Bicepcurls (3set)

Dag3: Pass C
Bänkpress (5set)
Lutande Hantelpress (bröst)(3set)
Hantelpress (axlar) (3set)
Hantellyft åt sidan (3set)
Tricep pushdown i cable (3set)

Dag4: Pass D
Löpning i skog 1 mil

Dag5: Pass A

Dag6: Pass B

osv

Vädligt tacksam för all KONTRUKTIV kritik! :hbang:

mini
2009-08-09, 08:30
Det är ett massivt upplägg som kan bli rätt slitsamt, men orkar du tycker jag att det ser bra ut. Saknar väl böj lite, men förstår att det blir mycket att peta in det på pass A. Jag hade valt en annan tricepsövning också, någon form av press.
Tycker att du ska vila helt, max promenera, en dag då och då.

Gillar gundtanken!

Medusa
2009-08-09, 08:34
Massivt upplägg?!".. Suck..

Jag tycker du ska byta plats på biceps och triceps, och börja resp. pass med dem så är du ordentligt utvilad eftersom du ger dem minst utrymme bland seten. Därefter kan du fortsätta med ryggen resp. bröstet.. Det kommer inte förändra resp. pass utan tvärtom, du får en tidig möjlighet att bli skarp och komma in i fokus..

mini
2009-08-09, 08:38
Massivt upplägg?!".. Suck..


Sucka på du. Jag förutsätter att det handlar om tung träning och inte byggarpumptrams med prio på biceps. Du får ge dina tips så ger jag mina, ok?

Medusa
2009-08-09, 08:56
Sucka på du. Jag förutsätter att det handlar om tung träning och inte byggarpumptrams med prio på biceps. Du får ge dina tips så ger jag mina, ok?

Jag pratar också om tung träning... Byter han plats på triceps och biceps och börjar båda passen med dem är han inte trött i dem när han angriper, utan fräsch, och övriga passet påverkas inte heller (biceps med bröst axlar, triceps med rygg). Han kan alltså gå riktigt tungt i både biceps och triceps utan att det öht. påverkar övriga passet där han kan gå lika tungt som han hade kunnat göra om biceps låg med rygg och triceps med bröst axlar..

Kör han triceps med bröst axlar så kan han inte gå lika tungt på triceps i slutet av passet eftersom han kommer vara trött i dem från pressarna innan, likaså biceps eftersom de ligger sist i ryggpasset och kommer lida av dragen..

Så jag är också för tung träning, precis som du, därför tycker jag han skall byta plats på triceps och biceps... Då kan han maxa ut dem samtidigt som han maxar ut både ryggen, bröstet, och axlarna..

Sucken kom av ordet massivt, detta schemat är knappast massivt någonstans.. Inget illa menat men skapa inga illusioner..

LillSkalman
2009-08-09, 09:12
Jag måste hålla med om att det är ett jävla mastigt upplägg du kör Peter. Tre dagar på raken tung styrketräning och sen enda "vilan" som kroppen får innan nästa tre tunga dagar är en löpardag på milen.

Jag skulle vilja spräcka upp ditt upplägg till 2, max 3 dagar (icke enbart styrketräning) träning följt av en dag då du vilar helt från all typ av träning. Det är ju under Vilan som vi faktiskt bygger muskler, träning bryter bara ner...

Lycka till med fortsatt träning, och ät mycket.

kjell33
2009-08-09, 09:35
Hej! Eftersom det finns en sådan otrolig kunskap i detta forum tänkte jag fråga om lite feedback på det schema som jag har kört hela sommaren!
Jag har försökt hålla mig till stora övningar. Mage trycker jag in när orken finns och det brukar bli 1 - 2 gånger per period (alltså 1 gång per 4 dagar)

Dag1: Pass A
Marklyft (5set)
Benpress (3set)
Benspark (3set)
Lårcurl (3set)
Stående vadpress (3set)

Dag2: Pass B
Chins med vikt (3set)
Latsdrag (3set)
Hantelrodd (3set)
Roddmaskin (3set)
Stående omvända flyes i cable (för baksida axel) (3set)
Bicepcurls (3set)

Dag3: Pass C
Bänkpress (5set)
Lutande Hantelpress (bröst)(3set)
Hantelpress (axlar) (3set)
Hantellyft åt sidan (3set)
Tricep pushdown i cable (3set)

Dag4: Pass D
Löpning i skog 1 mil

Dag5: Pass A

Dag6: Pass B

osv

Vädligt tacksam för all KONTRUKTIV kritik! :hbang:

Hur ser din nuvarande träning ut? Och hur fungerar den? Alltid bra med en utvärdering innan du byter upplägg.

Arf Pingvin
2009-08-09, 09:44
Byter han plats på triceps och biceps och börjar båda passen med dem är han inte trött i dem när han angriper, utan fräsch, och övriga passet påverkas inte heller (biceps med bröst axlar, triceps med rygg). Han kan alltså gå riktigt tungt i både biceps och triceps utan att det öht. påverkar övriga passet där han kan gå lika tungt som han hade kunnat göra om biceps låg med rygg och triceps med bröst axlar.

Jag kan förstå hur du tänker men du glömmer att han inte har någon vilodag mellan bröst/rygg-passen och det han gör en dag kommer påverka den andra dagen. Han får träning av musklerna två gånger i veckan genom att han inte har några vilodagar. Hade han bara gjort de där tre passen på en vecka så hade ditt förslag varit smart. Nu är biceps/triceps små muskler som han kan köra om hans fåfänga kräver det, annars tycker jag han kan skippa de övningarna eftersom han har flera bra basövningar innan.

Vad jag skulle vilja ändra är benspark/bencurl till böj eller frontböj ett pass A och rumänska eller raka mark andra pass A. Och helst benpress mot böj alla A-pass.

Medusa
2009-08-09, 09:51
Jag kan förstå hur du tänker men du glömmer att han inte har någon vilodag mellan bröst/rygg-passen och det han gör en dag kommer påverka den andra dagen.

Jag glömmer det inte, med 3 set kommer påverkan vara försvinnande liten om han har god konditionering, jag har själv tränat biceps och triceps "back to back" med bröst axlar rygg under flera år och det fungerar bra.. Med vila och mat är det fullt möjligt att återhämta sig från 3 set i en isolationsövning dagen innan..

Nordström
2009-08-09, 10:15
Sucken kom av ordet massivt, detta schemat är knappast massivt någonstans.. Inget illa menat men skapa inga illusioner..

Det är massivt för någon som inte preppar och kanske inte har tränat så länge.

Petoria
2009-08-09, 10:26
Kanske lägga in en vilodag?

Peter Hansen
2009-08-09, 23:05
Jag måste hålla med om att det är ett jävla mastigt upplägg du kör Peter. Tre dagar på raken tung styrketräning och sen enda "vilan" som kroppen får innan nästa tre tunga dagar är en löpardag på milen.

Jag skulle vilja spräcka upp ditt upplägg till 2, max 3 dagar (icke enbart styrketräning) träning följt av en dag då du vilar helt från all typ av träning. Det är ju under Vilan som vi faktiskt bygger muskler, träning bryter bara ner...

Lycka till med fortsatt träning, och ät mycket.

Det är min 8e vecka av detta upplägg. Detta är gjort utan alkohol, godis, lightdrycker utan på ren husmanskost, EAA, kreatin och lite fiskolja.

Jag totalt älskar att köra detta upplägg och jag har aldrig känt mig så motiverad utav träningen som nu. Självklart är detta inte ett hållbart program, då jag skulle bli helt asocial, men det är kul att se resultaten som faktiskt har kommit över att grotta ner sig i träningen en period. Jag har faktiskt på senare tid helt vilat den fjärde dagen! =)

Peter Hansen
2009-08-09, 23:08
Hur ser din nuvarande träning ut? Och hur fungerar den? Alltid bra med en utvärdering innan du byter upplägg.

Jag har alltså kört detta upplägg ca 8 veckor nu. Tänkte bara skicka in det här i forumet för att se om något behöver ändras. Det är alltså inget nytt med detta schema.
Det ända jag är så jävla missnöjd med nu är att jag faktiskt inte har gått upp något i fett på 8 veckor, utan snarare tvärt om. Jag borde ätit mer så jag vägt ett par kilo till nu. Vikterna har för första gången, på ca 3 år, gått upp väldigt mycket, vilket är otroligt tillfredsställande.

jwzrd
2009-08-09, 23:57
Tycker det ser helt okay ut som byggarschema med den anmärkningen att benpasset är... ja... lamt. In med en fullängsövning så som knäböj med stången fram eller bak eller åtminstone hacklift. Marklyft är sen en utomordentligt bra övning och vad som aktiveras bäst av den beror så klart på ens "vinklar" och teknik och så, men jag undrar om du inte fått finare resultat på hamstring, röv och i viss mån rygg om du bytt den mot raka marklyft. Gärna med hantlar.

Sen hade jag hellre haft riktiga vilodagar istället för milloppet där. Jag hade hellre sprunigt säg 12-15km en vilodag i veckan och lagt till typ 2 intervall-pass på cykel eller som löpning men på träningsdagar då. Det blir som sagt 7 träningsdagar i följd mellan hela vilodagar men styrkepassen är nog inte särskilt jobbiga.

Peter Hansen
2009-08-10, 08:41
Tycker det ser helt okay ut som byggarschema med den anmärkningen att benpasset är... ja... lamt. In med en fullängsövning så som knäböj med stången fram eller bak eller åtminstone hacklift.

Glömde skriva att jag kör varannan period Marklyft/benpress och Knäböj/Gående utfall.

Du har nog helt rätt med vilodagarna. Känns som om den 4e dagen blir till att göra just ingenting.

I det stora hela verkar det vara ett okej schema om man tittar på kommentarerna så jag får tacka så mycket för samtliga tankar och tips, de är till stor hjälp! :thumbup::thumbup::thumbup: