handdator

Visa fullständig version : Proteindryck om man vill gå ner i vikt?


IDG
2009-08-09, 02:55
Håller på att gå ner i vikt och samtidigt så försöker jag bygga på mig muskler. Har gått ner 10 kg och behöver gå ner 10 till. Jag prioriterar först att bli av med fettet men jag skulle absolut inte ha något emot att ha lite muskler ner jag väl gått ner dom där 10 kg. Frågan är, vilken anser ni är den bästa proteintillskottet för mig?

IDG
2009-08-09, 03:05
Kanske bör tilläga att jag aldrig använt proteintillskott förr under tiden jag gått ner dom här 10 kilona.

eskiil
2009-08-09, 05:38
Whey-80 eller Pro FX?

Läser du på innehållsförteckningarna så kommer du se att det ej skiljer sig så mycket mellan de olika märkena.

(Läs lite i EAA tråden ifall det låter lockande annars)

Kischen
2009-08-09, 07:23
Bygga muskler medans man går ner i vikt är något dom flesta bara kan hoppas på. Proteintillskott är mat i pulverform, dom gör inte att du kommer gå ner märkbart mer i vikt :) Dock inte sagt att det är en dålig ide du har, kör på.

gabbah
2009-08-09, 11:00
Kanske bör tilläga att jag aldrig använt proteintillskott förr under tiden jag gått ner dom här 10 kilona.

När du väl gått ner dit du vill, och kan äta lite mer, så är det betydligt lättare att bygga på dig muskler.
Då skulle jag rekommendera protargo som proteintillskott, det är det bästa jag prövat i form av sammasättning och framförallt smak och konsistens. Det går att blanda med bara vatten och det smakar ändå toppen!
Det är lättare för dig att köra med traditionellt proteintillskott, snarare än försöka med EAA (essential amino acids) pga man måste vara noga med när man äter... jag har själv kört ett program med EAA förut och det krävde strikta rutiner om man vill göra det "by the book".

Du kan köpa hos ************* eller hos min personliga favorit muskelbyggarn.com, som har otroligt bra och personlig service! (har dock ej kollat om han har protargo på lager)

vicarious
2009-08-09, 11:41
Proteintillskott är ingen nödvändighet och innehåller en hel del kalorier det också. Jag skulle däremot strongt rekommendera EAA.

Sniggel
2009-08-09, 11:45
Beror lite grand på hur din övriga kost ser ut. Äter du mycket kvalitetsprotein redan i form av kött/fisk/fågel/ägg/mjölkprodukter, hade nog en proteindrink endast gjort deffen långsammare utan att tillföra något av värde.
Men rent generellt på en diet äter man mer sällan (och/eller mindre portioner) och är proteinintaget ej tillräckligt kan det vara så att du under onödigt många timmar under dagen inte har tillgång till dietära aminosyror (utan mestadels kroppsegna). Då kan nog en form av kaseinpulver vara en smart idé.

dannegavle
2009-08-09, 18:48
Standardtipset annars är väl att köra styrketräning under viktnedgången för att behålla så mycket muskler som möjligt. Eftersom du deffar är nog EAA ett bra val eftersom du kan ta mindre mängd (färre kalorier) OCH få större effekt.

Så tunga styrketräningspass inramade med EAA borde ge dig goda förutsättningar för att behålla dina muskler.

IDG
2009-08-10, 02:38
Standardtipset annars är väl att köra styrketräning under viktnedgången för att behålla så mycket muskler som möjligt. Eftersom du deffar är nog EAA ett bra val eftersom du kan ta mindre mängd (färre kalorier) OCH få större effekt.

Så tunga styrketräningspass inramade med EAA borde ge dig goda förutsättningar för att behålla dina muskler.

Behålla och behålla. Jag har egentligen inga muskler från början. Vägde 88 kg och var egentligen en fetis. Nu har jag gått ner till ungefär 77 kg och jag har kört cardio 3 ggr i veckan och styrka två gånger. Jag är 174 cm och vill hamna på 69 kg hade jag tänkt.

Anton Fräs
2009-08-10, 06:54
Jag skulle rekommendera dig att helt enkelt äta lite mer protein och köra tung styrketräning. Du kommer håller dig mättare än med drinkar, och styrketräningen kan hjälpa dig bibehålla din muskelmassa.

Pontus H
2009-08-10, 12:06
När du väl gått ner dit du vill, och kan äta lite mer, så är det betydligt lättare att bygga på dig muskler.
Då skulle jag rekommendera protargo som proteintillskott, det är det bästa jag prövat i form av sammasättning och framförallt smak och konsistens. Det går att blanda med bara vatten och det smakar ändå toppen!
Det är lättare för dig att köra med traditionellt proteintillskott, snarare än försöka med EAA (essential amino acids) pga man måste vara noga med när man äter... jag har själv kört ett program med EAA förut och det krävde strikta rutiner om man vill göra det "by the book".

Du kan köpa hos ************* eller hos min personliga favorit muskelbyggarn.com, som har otroligt bra och personlig service! (har dock ej kollat om han har protargo på lager)

svårt och svårt att köra med EAA.. se bara till att äta 3 timmar innan passet så att aminosyrorna tas på fastande mage och sen ta 10g innan & efter, sen käka inom en timma, svårare än så är det väl inte?

gabbah
2009-08-10, 13:45
svårt och svårt att köra med EAA.. se bara till att äta 3 timmar innan passet så att aminosyrorna tas på fastande mage och sen ta 10g innan & efter, sen käka inom en timma, svårare än så är det väl inte?

När jag körde med det såg det ut så här för mig:
käka 3 timmar innan passet som du sa, ta 10 g innan passet, under själva passet drack jag maltodextrin för att få energi till att köra (försvinner från magen rätt fort)... sen en timme efter passet tog jag 10g igen, väntade en kvart och sen käkade mat.

Jag menade bara att man inte har kört något med tillskott kan detta kännas overkill och krångligt, dessutom 4 timmar utan mat kanske känns lite surt. Men visst, går det så varför inte.

cyclist_90
2009-08-10, 17:36
spelar det någon roll om man använder sig av vassle eller kasein protein pulver under deff?

King Grub
2009-08-10, 17:38
Vassle ökar muskeluppbyggnaden, det gör inte kasein. Kasein minskar muskelnedbrytning, det gör inte vassle. Vassle är mer fettförbrännande. Dessa saker gäller oavsett målen man har med sin träning.

Anton Fräs
2009-08-10, 17:42
Fördelen med kasein under viktnedgång/deff är ju att många, inklusive jag, uppfattar det som mer mättande än vassle.

Fatcan
2009-08-11, 12:25
Håller på att gå ner i vikt och samtidigt så försöker jag bygga på mig muskler. Har gått ner 10 kg och behöver gå ner 10 till. Jag prioriterar först att bli av med fettet men jag skulle absolut inte ha något emot att ha lite muskler ner jag väl gått ner dom där 10 kg. Frågan är, vilken anser ni är den bästa proteintillskottet för mig?

Kör på vassle.

Nedbrytningen är inte speciellt intressant. Nedbrytningens betydelse för proteinbalansen är klart underordnad jämfört med proteinsyntesen. Dessutom, minskar man proteinnedbrytningen, minskar man också mängden aminosyror tillgängliga för proteinsyntes. Det är den största källan för aminosyror som skall användas till nybildning av muskelprotein.

gabbah
2009-08-11, 18:47
Vassle ökar muskeluppbyggnaden, det gör inte kasein. Kasein minskar muskelnedbrytning, det gör inte vassle. Vassle är mer fettförbrännande. Dessa saker gäller oavsett målen man har med sin träning.

Jag läste för ett bra tag sedan att man upptäckt att kasein faktiskt har lika bra eller bättre effekt än vassle då det hela tiden finns protein att ta av för att bygga muskler, och att de därför förespråkade kasein. Eller kanske att man kör en 30/70% blandning av vassle/kasein, såsom finns i protec eller så... minns detta bara vagt dock. Är det bara bs?

Hejnomax
2009-08-13, 11:16
Rama in passet med EAA, inga snabba kolhydrater.

Vassle OCH kasein som mellanmål, tex double pro eller hemmablandat.

Pro FX och whey 80 är samma sak, olika tillverkare.