handdator

Visa fullständig version : Fråga om varierande och hoppande vikt


Slaszk
2009-08-09, 00:55
Hejsan!

Efter avslutad deff är det dags o bygga massa igen och jag har planerat att gå upp typ 0.7-0.8 kg i månaden o siktar således på 2 hg viktuppgång per vecka.
Men det hoppar lite.
T.ex:
vecka 1: 81 kg
vecka 2: 81 kg
vecka 3: 81.4 kg

Så jag har gått upp 0.4 kg på 2 veckor, men enligt vågen inget första veckan o så har det vart ofta för mig att de hoppar till sådär fast jag uppskattar/väger en del mat o försöker hålla ett konstant överskott.
Är det viktigt att de går med 0.2 kg i veckan eller spelar det ingen roll om de hoppar tillsådär? Nått o bry sig om eller är det snittet som räknas? Vad kan de bero på?

Tolkia
2009-08-09, 09:08
Det där är nog inom felmarginalen för vågen. Vidare kan det skilja i mag/tarminnehåll, hur mycket vatten du drack dagen innan osv.

Tricis
2009-08-09, 10:47
För mig varierar vikten med 3 kg från dag till dag, vätska,mat etc.

Sniggel
2009-08-09, 17:33
Så länge du inte gjort några drastiska ändringar i kalorimängderna (eller din aktivitetsnivå) spelar det ingen roll om du inte kan se viktförändringen varje vecka. Du kan inte ha mycket mer kontroll än att se att det över tid går uppåt. Vill du ha mer kontroll, väg dig oftare vid samma tid på dygnet och räkna ut ett medel varje vecka, alternativt räkna fram din genomsnittsliga förbrukning via långvarig koll på energiintag (vid kaloriöverskott).
Det är väl iofs lite grann vad du gör just nu. Om ytterligare 3 veckor kanske du kan få fram rätt bra siffror (förutsatt att du har haft stenkoll varje dag).