handdator

Visa fullständig version : Fråga o fundering, hantelpress för bröst


Slaszk
2009-08-09, 00:42
Hej

Jag har börjat köra hantelpress istället för bänkpress när jag ska träna brösten, och därav har jag stött på ett problem som irriterar mig lite då jag har hört mycket goda ord om hantelpress men känner ingen vidare kontakt trotts högrep.


När jag kör hantelpress så sänker jag ner hantlarna riktigt djupt, men jag tar dem väldigt nära intill kroppen, så de nästan vilar på utsidan av bröstet. Är det något jag bör undvika?
Är det bättre att försöka hålla underarmarna i 90 grader så man kommer längre ut med hantlarna? Är inte det farligt för axlarna, eller onaturligt typ?

Ska försöka visa på en bild hur det blir med armbågarna osv när jag kör hantelpress, gjorde den hastigt i paint men hoppas ni förstår:

http://img190.imageshack.us/img190/8600/hputfrande.png

Där är en bild jag gjorde. Hoppas ni förstår hur jag menar nu med armbågarna, det blir automatiskt så när jag kör. Det är alltså en kille som ligger på en träningsbänk, det röda, sen är det han håller i hantlarna såklart och det gula jag ritade jämte ansiktet (pricken på ansiktet är näsan sett bakifrån :D) ska likna hans överkropp typ.

Är det dåligt eller farligt, måste man inte göra så för att komma så långt ner man ska? Känns som de blir som o köra bänkpress med smalt grepp. Hur ska armbågarna vara vinklade, jag vill träna bröstet.

Sen är det nästan ännu värre i lutande hantelpress..

mini
2009-08-09, 08:24
Du använder triceps mer ju smalare du kör. Du kan prova att köra bänk med fötterna i luften, eller lägga stången högre upp på bröstet. Kontakt är inte allt. Du behöver träna tillräckligt tungt för att det ska vara effektivt, och du behöver ge det tid.

vicarious
2009-08-09, 08:38
Som sagt, håll hantlarna lite längre från kroppen så tar det mer på bröstet och mindre på triceps. Gå inte för långt ut dock, då blir det en riskfaktor för axlarna.