handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott eller inte?


Napster
2009-08-08, 23:50
Jag har kollat runt en hel del, men tyvärr var svaren så olika att jag va tvungen att göra en tråd om det! Efter träningen äter jag 2 bananer och dricker 3dl mjölk. När jag kommer hem(typ 30-40min senare) äter jag 4 grovmackor(karving) med skinka, och ett ägg(dricker samt mjölk till.)

Det är många som säger att man måste proppa i sig en massa proteintillskott osv.


Är det nog?

(Äter också före träningen)



Tack!*kissass*

vicarious
2009-08-09, 00:18
Definiera "tillräckligt? Utan att veta hur mycket du väger samt hur du äter resten av dagen är det svårt att hjälpa dig.

Bröd är en helt okej kolhydratkälla och både skinka och mjölk är proteinrikt så, tja, varför inte.

Kosttillskott är absolut inget måste, man kommer långt på vanlig mat. Det enda jag inte skulle träna utan är EAA (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561).

Napster
2009-08-09, 00:44
Definiera "tillräckligt? Utan att veta hur mycket du väger samt hur du äter resten av dagen är det svårt att hjälpa dig.

Bröd är en helt okej kolhydratkälla och både skinka och mjölk är proteinrikt så, tja, varför inte.

Kosttillskott är absolut inget måste, man kommer långt på vanlig mat. Det enda jag inte skulle träna utan är EAA (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561).

Jag menade om det räckte med de två bananerna och mjölken.

young_george
2009-08-09, 01:19
Räcker för vad?

Giljotinen
2009-08-09, 01:43
Att köra så som du gör är det inget fel på, inga konstigheter. Personligen hade jag kompletterat med något proteintillskott eller aminosyror efter träningen dock för enkelhetens och innehållets skull. Känner du att du inte vill börja med tillskott så kan du ju alltid dricka mer mjölk efter träningen istället!

Eddie Vedder
2009-08-09, 06:25
Det är jättebra som återhämtningsmål och även måltiden därefter. Men om det är "tillräckligt" kan man som sagt inte svara på.

Det är ju en fråga om hur mycket du behöver äta totalt sett, hurmycket av det du vill förlägga just efter träning, hur välbalanserad din kost är i övrigt, hur pass hårt och ofta du tränar, hur ditt liv ser ut i övrigt o.s.v. Ingen kan fråga "är det här tillräckligt? och få ett korrekt svar.

Men visst är maten helt okej, även om kavring knappast är vad jag skulle kalla "grovbröd".;)

CiB
2009-08-09, 09:11
även om kavring knappast är vad jag skulle kalla "grovbröd".;)

...grövre än FormFranska....;)

CiB
2009-08-09, 09:12
...eller grovare än FormFranska...om jag skulle skriva lite mer rikssvenska så det blir mer lättförståeligt...hehehehe

Trance
2009-08-09, 09:31
Grov, grövre, grövst. Svenska är ett skitspråk.

CVN
2009-08-09, 11:07
Om du äter så och trivs med att äta så efter gympassen ser jag ingen anledning till att du skulle byta ut det mot gainer.

mikaelj
2009-08-09, 11:31
Grov, grövre, grövst. Svenska är ett skitspråk.

Grofv, gröfvre, ... Ola W?

----

Kavring är inte grövre än något annat, det är bara färgat med sirap. :-) Gott, visst, "nyttigt", nja.

erikkarlsson
2009-08-09, 11:37
Mjölk ska väl vara minst lika bra som gainer så.

Napster
2009-08-09, 12:04
Tack för svaren!

En fråga till, hade det varit bättre att käka Wasa Sport?


Ingredienser:
Rågmjöl (fullkorn), vatten, rågkli, jäst, salt

Näringsinnehåll Per 100 g.
Kcal.......................305 g
Protein.......................9 g
Kolhydrater...............64 g
Fett.........................1,5 g
Kostfiber...................16 g


Kavring Per 100g
Energi 1000 kJ
240 kcal
Protein 7,5 g
Kolhydrater 48 g
varav sockerarter 10 g
Fett 2,0 g
varav mättat fett 0,3 g
Kostfiber 6,5 g
Natrium 0,3 g

Eddie Vedder
2009-08-09, 14:47
En fråga till, hade det varit bättre att käka Wasa Sport?

Nej det behöver det inte vara. Men visst skulle det kunna vara det under vissa omständigheter. Det går inte att uttala sig mer tvärsäkert där än om dina övriga frågor.

Det är i alla fall inte så att ett bröl'd per automatik är bättre för alla alltid bara för att det innehåller mer fibrer och mindre energi/100 g. Verkligen inte.

BobaFett
2009-08-09, 23:59
Kosttillskott behöver du inte men du kan få betydligt bättre resultat med exempelvis BCAA/EAA om ditt mål är muskelökningar:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134696