handdator

Visa fullständig version : Ryckningar när jag ska sova.


dojjan
2009-08-08, 21:50
När jag lagt mig i sängen och precis innan jag ska somna, när man drömmer lite halvt och inte riktigt är inne i sömnen än har jag börjat drömma att jag ramlar ner i ett hål, från ett träd, trampar snett o stukar foten eller liknande. Detta gör att hela kroppen rycker till och jag blir klarvaken igen. Detta händer oftast bara en gång sen somnar jag på riktigt. Detta har inte hänt innan utan det började för en vecka sedan och har sedan dess hänt varje kväll. Jag har hört någon gång för längesedan att det är en reflex från tiden då vi sov i träden. För att inte trilla ner så ryckte kroppen till och väckte en.

Är det någon som kan förklara vad detta beror på eller någon med liknande erfarenheter som kan hjälpa mig att träna bort detta?

ceejay
2009-08-08, 21:53
Undrar varför det händer också, även fast jag tycker det är skönt ;)

perarvid
2009-08-08, 21:55
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnic_jerk

Tolkia
2009-08-08, 21:58
Många som känner igen det, tror jag:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=39953&highlight=rycker+till+somna

perarvid
2009-08-08, 22:04
Kollade lite i andra tråden och såg att nån nämnde lucid dreaming. Jag har sett nån serie videos på youtube där en snubbe säger att man kan lura hjärnan att gå in i rem-läget (där man drömmer) fast man är vid medvetande. Detta gör man genom att tvinga sig att slappna av o ligga helt still (inte röra en enda muskel, helst ska man oxå andas på samma sätt som man andas när man är i rem-fasen (spela in ljudet)) sen när den där ryckningen vill komma fram gäller det att låta bli att rycka till. Hur det går till vet jag inte, men han påstod att man ska kunna tvinga sig själv att ignorera signalen från hjärnan som gör att man rycker till.

Bara en parentes.

perarvid
2009-08-08, 22:07
Hittade videosarna om det är nån som är intresserad:

http://www.youtube.com/user/LucidDreamTricks

http://www.youtube.com/view_play_list?p=E3E88DE0B45599E3

saab900
2009-08-08, 22:17
Nu är ju frågan om man skulle våga utsätta sig för avsiktlig Lucid Dreaming. Det kan ju vara ganska läskigt, har i alla fall varit det de få gånger jag varit med om det.

dojjan
2009-08-08, 22:18
Många som känner igen det, tror jag:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=39953&highlight=rycker+till+somna

Asså, kan du lära mig att söka? Jag kan verkligen inte. Jag sökte innan jag startade denna tråden men hittade inget... Totalt värdelös. Tack för länken iaf.

eternallord
2009-08-08, 22:28
Händer mig hela tiden. Jobbigast är det när det händer då man sover med sin käraste, känner mig som en idiot när man rycker till sådär helt spontant.

GurraGo
2009-08-08, 22:52
händer mig hela tiden. Jobbigast är det när det händer då man sover med sin käraste, känner mig som en idiot när man rycker till sådär helt spontant.

+1

spoonchest
2009-08-08, 23:20
Händer mig också. Det ligger nåt i det du säger. Jag rycker till och drabbas av känslan av att man håller på att ramla ner ifrån nånting. Inga större problem när man rycker lite i axlarna eller nåt. Värre är det när hela kroppen tar ett skutt och väcker både hunden och sambon.

Jag har "hört" att hörseln blir jättekänslig ögonblicket innan man somnar in, och jag tror det har resulterat i många ryckningar i mitt fall, då TV:n brukar stå och gå i bakgrunden. För rätt var det är så börjar det där sorlande ljudet låta jättehögt och så hoppar jag till.

Ibland vaknar jag också av känslan att jag precis landat i sängen. Tänk dig att du i sömnen släpps ifrån takhöjd ner i sängen. Precis när sängen fjädrat ifrån efter nerslaget, så vaknar du. Skitläskigt egentligen, men skulle tro att jag inte har rört mig en millimeter i verkligheten.

Snobbe
2009-08-08, 23:29
Jag drömde ofta förut när jag åkte skidor mycket att jag åkte sånt skidlift som man blir dragen upp och ryckte till varje gång dom där grejjerna åkte över varje hjul om man fattar vad jag menar. jävligt skum känsla och familjen har väckt mig för att det ser så skumt ut.

Onigiri
2009-08-08, 23:35
Det är så ju så sjukt härligt att ligga och plötsligt rycka/falla till och så inser man att man är i verkligheten igen. :D

eklund
2009-08-08, 23:42
Jag brukar också få liknande ryck, känns ungefär som om man tar ett steg i en trappa men att trappan inte finns där och man då tar ett steg i luften istället. Konstigt beskrivet men ni fattar nog.

p1r
2009-08-09, 01:23
Samma här, jag drömmer att jag faller ner för ett berg och just när jag ska landa så rycker jag till och blir klarvaken. Hänt flertalet gånger!

<Mike>
2009-08-09, 02:00
Händer mig ofta, speciellt när jag somnar även fast jag inte får/borde t.ex om "bara ska vila lite i soffan" mitt på dagen.

Häromdagen skulle jag sova efter att jag hade läst en manga som handlat om lite strider etc. Började drömma om att jag skulle slåss med någon och vaknade till av att jag drog till med en högersving rakt upp i luften :) Kände mig lagom blåst.

shut teh face
2009-08-09, 08:15
Det finns ju två olika. Den första är när man är på väg att somna och det är när musklerna helt slappnat av och det gillar inte hjärnan och måste försäkra sig om att musklerna vilar inte har dött. Det andra är när man sover och faller/dör i drömmen och vaknar upp, varför det är såhär vet jag inte.

Dav0d
2009-08-09, 11:21
Jag tycker det är jobbigast om man somnar på tåget eller liknande. Plötsligt gör man en karate kick i luften som Jet Li eller en lefty punch på sidopassageraren. Känner mig smått dum då...:D Men galnaste ryckningarna har jag, framför allt om jag är i dås stadiet och tänker på MMA eller liknande.

saab900
2009-08-09, 22:02
Hittade videosarna om det är nån som är intresserad:

http://www.youtube.com/user/LucidDreamTricks

http://www.youtube.com/view_play_list?p=E3E88DE0B45599E3

Bra videos, även om poängen är att man ska pröjsa för en programserie om Lucid Dreaming. Jag testade metoderna för att försätta sig i "Waking Sleep Paralysis" idag efter jobbet när jag kom hem astrött, och efter ett par försök fungerade det! :D

Man försätter sig alltså i sömnparalys utan att medvetandet somnar. Jag började höra ett högt brusande i huvudet, samtidigt som jag fick en stark känsla av att vilja lyfta högra handen. När jag stod emot den känslan gick det som en våg av djup avslappning genom kroppen, och sedan kände jag hur förlamningen och känslan av att något tungt låg ovanpå mig började vid fötterna och spred sig snabbt uppåt och gjorde det tungt att andas, det gick bara att andas i korta, mycket grunda andetag, tydligen så man andas i sömnen om man får tro videon. Jag började få lite panik men försökte hålla mig lugn, och sedan somnade huvudet och ansiktet med. :)

Jag låg kvar där en stund vid fullt medvetande, men med trögare tankar än vanligt och öppnade ögonen och tittade runt i rummet så gott det gick utan att röra huvudet. Sedan gjorde jag som det beskrivs i videon och började koncentrera mig allt jag kunde på att dra djupare och djupare andetag, och på några sekunder släppte förlamningen.

När man visste vad som hände var det en helt annan sak än att vakna förvirrad mitt i natten och inte kunna röra sig och inte förstå varför :)

Nästa steg blir lätt att göra om det här på morgonen och försöka använda någon av de beskrivna teknikerna för att gå in i Lucid Dreaming eller få utomkroppsliga upplevelser.

Pröva ni med, absolut inget farligt Bara att slappna av så djupt man kan och ligga absolut stilla och ignorera alla ställen på kroppen som t ex kliar. Bara fokusera på att räkna sina egna hjärtslag så kryper det på efter en stund, förutsatt att man är något så när trött tydligen. Mina oregelbundna aretstider underlättar säkert en del för att framkalla det här. Jag kände mig otroligt avslappnad efter det här, nästan bättre än sex. Lucid Dreaming lär vara en sinnessjukt potent "avslappningsdrog" om Waking Sleep Paralysis ensamt kan åstadkomma den avslappningen.