handdator

Visa fullständig version : Blodsockerfall - normalt?


jontet
2009-08-08, 20:13
En snabb koll bara för att se om detta är normalt. Detta inträffar altså om jag tränar före frukost eller om det gått lite längre än vanligt sen senaste målet(säg 6-7 timmar) och träningspasset. Värt att notera är att jag tar ca 10g EAA+20g maltodextrin både före och efter träningspasset som är ett ca 60 min långt styrketräningspass.
Ibland när jag av diverse anledningar låter det gå lite längre mellan träningen och följande mål mat kan jag bli rejält snurrig och riktigt skakig i händer i kropp.
Det löser ju sig efter matintag men är det normalt att det är såpass påtagligt som jag beskriver? Tycker ju att man borde klara sig åtminstone 3 timmar efter träning utan att detta uppstår när man ändå intar totalt 30g eaa och maltodextrinblandning efteråt.
Är detta helt normalt?

King Grub
2009-08-08, 20:23
Du äter inget i samband med träning (som utföres i princip fastande) förutom supersnabba kolhydrater och aminosyror? Då är ett blodsockerfall inte konstigt. Det är ett väldigt dåligt upplägg. Maltodextrin toppar blodsockret mycket tvärt och kortvarigt, insulin frisätts, som trycker ner blodsockret under det normala igen, och det finns inget mer i födoväg som fyller på.

jontet
2009-08-08, 20:40
Du äter inget i samband med träning (som utföres i princip fastande) förutom supersnabba kolhydrater och aminosyror? Då är ett blodsockerfall inte konstigt. Det är ett väldigt dåligt upplägg. Maltodextrin toppar blodsockret mycket tvärt och kortvarigt, insulin frisätts, som trycker ner blodsockret under det normala igen, och det finns inget mer i födoväg som fyller på.

jag känner till det där. reboundeffekten tror jag paulun valt att kalla den. jag har dock alltid trott att jag gått säker pga exogen kolhydratoxidation om jag direkt efter jag svalt sörjan går in och kör 2 mins uppvärmning på löpbandet och sen på vikterna omedelbart fast jag kan ha både missuppfattat konceptet som sådant eller jag jag iallafall tillämpar det felaktigt. Ofta rekommenderas ju eaa+lite malto just för oss fastatränande för att inte nedbrytningen skall bli så hög så att inte nysyntetiseringen orkar kompensera upp den(fast i dessa sammanhang poängteras ju alltid följande måltid inom snar tid). Kan det vara värt att om man vet med sig att följande mål kommer dröja lite att skita i maltodextrinet?

tack för svaret förresten!

King Grub
2009-08-08, 20:44
Nedbrytningen påverkas inte. Det är uppbyggnaden som ökar.

Ta något med långsammare kolhydrater efter.

jontet
2009-08-08, 20:55
Nedbrytningen påverkas inte. Det är uppbyggnaden som ökar.

Ta något med långsammare kolhydrater efter.

Okok! Inga fördelar med maltodextrin till eaa:t för fasteträning altså?

King Grub
2009-08-08, 20:58
Tycker du det känns så?

För muskeluppbyggnaden behövs det inte alls. EAA stimulerar proteinsyntesen maximalt utan kolhydrat.

Hursomhelst skulle jag tro att det är mycket bättre att äta rejält så snart som möjligt efter träningen.

Troll
2009-08-08, 21:23
Inte konstigt att du får blodsockerfall när du låter det gå så långt mellan målen, framförallt efter träningen!!!

Jag kan själv få blodsockerfall om jag slarvat med maten dan innan träning eller kört på hårdare än normalt i gymmet och i synnerhet efter uppehåll.
Blir då yr och illamående och ibland till den grad att jag inte klarar stå upp.

När jag känner att detta är på gång så är det bara att svepa en gainer snabbt och lägga sig på toagolvet och vänta tills man orkar ställa sig igen.
Sen så fort som möjligt få i sig en ordentlig måltid.

jontet
2009-08-09, 19:50
Tycker du det känns så?

Har inte jämfört så noga hur jag mår vid fasta efter träning med respektive utan maltodextrin det var mest något jag gissade skulle hjälpa men då har jag fått svar på min frågeställning! Det är inget jag gör ofta men ibland händer det att man inte har nån mat man är sugen (eller helt saknar aptit)på och så blir man jättesnurrig när man åkt till affären typ.
Tack för svaren båda två!

eternallord
2009-08-10, 00:31
Jag kan själv få blodsockerfall om jag slarvat med maten dan innan träning eller kört på hårdare än normalt i gymmet och i synnerhet efter uppehåll.
Blir då yr och illamående och ibland till den grad att jag inte klarar stå upp.

När jag känner att detta är på gång så är det bara att svepa en gainer snabbt och lägga sig på toagolvet och vänta tills man orkar ställa sig igen.
Sen så fort som möjligt få i sig en ordentlig måltid.

Vafalls? Är det vanligt med såhär dramatiska effekter av träningen? Jag tränar uppåt 10 gånger i veckan (i regel mycket hårt) och har aldrig märkt av något så här tokigt?

mikaelj
2009-08-10, 00:46
Vafalls? Är det vanligt med såhär dramatiska effekter av träningen? Jag tränar uppåt 10 gånger i veckan (i regel mycket hårt) och har aldrig märkt av något så här tokigt?

Notera slarva med maten.

eternallord
2009-08-10, 01:02
Notera slarva med maten.

Visserligen, men slarv dagen innan är väl inte så extremt, under tung diet är det ju många som ligger på svältdieter och ändå tränar hårt för att bibehålla muskelmassan.

Att ligga på golvet på toaletten oförmögen att ens kunna resa sig för att man tränat ett pass låter inte som ett tecken på en frisk individ i mina öron.


Det kanske är vanligare än vad man tror, men det var lite därför jag frågade också. Jag har åtminstone inte upplevt det iaf, någonsin.

Apos78
2009-08-10, 09:15
Att ligga på golvet på toaletten oförmögen att ens kunna resa sig för att man tränat ett pass låter inte som ett tecken på en frisk individ i mina öron.

Frisk måhända men med stora problem att planera sin kosthållning. Skulle det där hända mig en enda gång skulle jag definitivt se över vad som är orsaken och inte se golvliggandet som en fungerande lösning.

Försöker spendera så lite tid som möjligt på toalettgolvet.

dt06mj2
2009-08-10, 13:56
Enda gångerna jag får blodsockerfall är när jag äter ett mål om dagen direkt efter träningen(~2500kcal) och sedan går ut och går direkt efter. Då börjar jag kallsvettas och blir yr.
Annars får jag det aldrig. Har fastat i 25 timmar och sedan tränat, och då har jag inte fått något blodsockerfall.

Enda åtgärden jag kan göra är att INTE gå direkt efter en jättemåltid.

Apos78
2009-08-10, 14:39
Enda gångerna jag får blodsockerfall är när jag äter ett mål om dagen direkt efter träningen(~2500kcal) och sedan går ut och går direkt efter. Då börjar jag kallsvettas och blir yr.
Annars får jag det aldrig. Har fastat i 25 timmar och sedan tränat, och då har jag inte fått något blodsockerfall.

Enda åtgärden jag kan göra är att INTE gå direkt efter en jättemåltid.

Eller att inte äta en enda jättemåltid.

Rusk
2009-08-11, 08:36
Har själv fått detta under mina senaste 3 pass. Blir helt utmattad och blir starkt illamående, fick avbryta passet sist. Förstår inte hur det kan komma sig, visst jag är under en deff men till frukost äter jag alltid 1dl havregryn med 1dl mjölk ELLER 1 burk kesella med 1 banan. Efter träningen så blir det whey-80 med någon kolhydratkälla. Börjar bli riktigt jobbigt att inte kunna träna fullt ut:( Tips någon?

Apos78
2009-08-11, 08:47
Har själv fått detta under mina senaste 3 pass. Blir helt utmattad och blir starkt illamående, fick avbryta passet sist. Förstår inte hur det kan komma sig, visst jag är under en deff men till frukost äter jag alltid 1dl havregryn med 1dl mjölk ELLER 1 burk kesella med 1 banan. Efter träningen så blir det whey-80 med någon kolhydratkälla. Börjar bli riktigt jobbigt att inte kunna träna fullt ut:( Tips någon?

Båda de frukostarna ger endast ca 25-30 g kolhydrat. Tränar du direkt efter frukost är det inte konsitgt om det sticker ner en del. Det är helt enkelt en rejält klen frukost.

enzodiac
2009-08-11, 08:48
Ni råkar inte blanda ut era drinkar med kolhydrater för dåligt så dom inte blir isotona ? Jag hade det problemet förrut. Svimmade nästan på gymmet ett par ggr innan jag fattade vad som orsakade det :)

Eddie Vedder
2009-08-11, 08:57
Har själv fått detta under mina senaste 3 pass. Blir helt utmattad och blir starkt illamående, fick avbryta passet sist. Förstår inte hur det kan komma sig, visst jag är under en deff men till frukost äter jag alltid 1dl havregryn med 1dl mjölk ELLER 1 burk kesella med 1 banan. Efter träningen så blir det whey-80 med någon kolhydratkälla. Börjar bli riktigt jobbigt att inte kunna träna fullt ut:( Tips någon?

Det där är helt enkelt väldigt lite mat. Jag har ingen aning om ditt energibehov men lite är det. Om du har ett högt energibehov och äter så där lite vid varenda måltid så är det helt logiskt att du presterar dåligt och mår kasst.

Äter man på tok för lite så mår man inte bra helt enkelt. Men jag vet ju som sagt inte ett dugg om hur mycket du kan tänkas förbruka, hur mycket du äter totalt sett under dagen och inte heller hur lång tid efter den där lilla frukosten du tränar.

Apos78
2009-08-11, 08:59
Ni råkar inte blanda ut era drinkar med kolhydrater för dåligt så dom inte blir isotona ? Jag hade det problemet förrut. Svimmade nästan på gymmet ett par ggr innan jag fattade vad som orsakade det :)

Du menar att det istället blev en hyperton drink? Fick du inte en viss påverkan på magen av det? Kanske det du menar men jag är för usel på att läsa mellan raderna...

Rusk
2009-08-11, 09:24
Det där är helt enkelt väldigt lite mat. Jag har ingen aning om ditt energibehov men lite är det. Om du har ett högt energibehov och äter så där lite vid varenda måltid så är det helt logiskt att du presterar dåligt och mår kasst.

Äter man på tok för lite så mår man inte bra helt enkelt. Men jag vet ju som sagt inte ett dugg om hur mycket du kan tänkas förbruka, hur mycket du äter totalt sett under dagen och inte heller hur lång tid efter den där lilla frukosten du tränar.

Tror det ligger runt 1880kcal om dagen nu, om jag ligger i sängen hela dagen that is. Brukar äta runt 14-1700Kcal om dagen. Idag blev det en burk kesella med 1 banan i och 1 kaffe vilket ger 314Kcal. Om jag äter mer än det så blir det inte mkt kalorier jag kan äta resten av dagen och jag hatar att somna hungrig:P Men jag har ju inte haft dessa problem tidigare, det har kommit den senaste veckan och jag har hållt samma kost under hela deffen:P

Eddie Vedder
2009-08-11, 09:31
Men jag har ju inte haft dessa problem tidigare, det har kommit den senaste veckan och jag har hållt samma kost under hela deffen:P

Vad är konstigt med det? Det är väl bara logiskt att ju längre du sysslar med något desto mer påverkar det dig?

Fortfarande har jag ingen aning om huruvida det intaget är på tok för lite eller lagom lite i ditt fall.

Här kan du uppskatta ditt energibehov:

http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/