handdator

Visa fullständig version : Smal Hantelpress?


the dutch lumberjack
2009-08-08, 19:48
Funderade lite kring tricepsövningar och kom fram till att smal hantelpress borde vara det ultimata?

Smalbänk med armbågarna utåt aktiverar onödigt mycket bröst och med armbågarna längs kroppen blir det onödig påfrestning för handleder.

Men använder man då hantlar och har armarna längs kroppen och handflatorna innåt mot varandra så blir man av med alla nackdelar.

Varför ser eller hör jag ingen som kör det?
Har inte testat än, någon som använder sig av övningen och kan uttala sig?

//Erik

ceejay
2009-08-08, 19:50
Funkar väl det med. Men talar du om egna erfarenheter när du snackar om smalbänken?

MrPowa
2009-08-08, 19:50
Varför skulle den vara den ultimata tricepsövning?

Smml
2009-08-08, 19:54
Varför påfrestar det handlederna mer av att köra med armbågarna inåt?

the dutch lumberjack
2009-08-08, 20:00
Funkar väl det med. Men talar du om egna erfarenheter när du snackar om smalbänken?

Nej det är mest funderingar och vad jag läst. Kör dips och liggande tricepscurl annars.

the dutch lumberjack
2009-08-08, 20:03
Varför påfrestar det handlederna mer av att köra med armbågarna inåt?

Tycker inte du det är skönare att ha handflatorna pekandes innåt istället för framåt i bottenläget?

Känns mer naturligt.
Men det kanske bara är jag??

Troll
2009-08-08, 20:14
Varför påfrestar det handlederna mer av att köra med armbågarna inåt?

+1

Det är ju snarare så att du får kröka handlederna utåt när du kör armbågarna ut från kroppen i smalbänk!

Jag tycker smalbänk tar mycket mer på triceps än vad hantelpress gör.
Däremot så kan du söka på jm-hantelpress på youtube, där har du en hantelpress som heter duga för tricarna!! :thumbup:

the dutch lumberjack
2009-08-08, 20:22
+1

Det är ju snarare så att du får kröka handlederna utåt när du kör armbågarna ut från kroppen i smalbänk!

Jag tycker smalbänk tar mycket mer på triceps än vad hantelpress gör.
Däremot så kan du söka på jm-hantelpress på youtube, där har du en hantelpress som heter duga för tricarna!! :thumbup:

Smal hantelpress menade jag, inte hantelpress.

Martin Löwgren
2009-08-08, 23:47
Funderade lite kring tricepsövningar och kom fram till att smal hantelpress borde vara det ultimata?

Smalbänk med armbågarna utåt aktiverar onödigt mycket bröst och med armbågarna längs kroppen blir det onödig påfrestning för handleder.

Men använder man då hantlar och har armarna längs kroppen och handflatorna innåt mot varandra så blir man av med alla nackdelar.

Varför ser eller hör jag ingen som kör det?
Har inte testat än, någon som använder sig av övningen och kan uttala sig?

//ErikFör att en övning ska ses som ultimat triceps övning ska den helst alla dess delar stimuleras och denna övning kommer inte stimulera det långa huvudet nämnvärt och gör det inte till en optimal övning.