handdator

Visa fullständig version : Höja testosteron nivån?


rockdemon
2009-08-08, 13:53
Det finns en hel del amerikanska kosttillskott som påstår sig höja testosteronnivån naturligt. Funkar verkligen dem? Vad skulle isåfall skillnaden vara mellan de och illegala preparat?

Turbo Rico
2009-08-08, 14:40
Själv kör jag på brännässelpulver 2 gånger om dagen och det ska väl sänka östrogennivåerna i kroppen vilket gör dig lite kåtare och gladare. Börja där, billigt, smakar fan och är helt naturligt och med all säkerhet helt ofarligt (förutom smaken).

rockdemon
2009-08-08, 14:45
åhå det lät skojjigt, kan man inte äta brännässlor bara? :) ska kolla på hälskoaffärn om dom har sånt. kul att testa nåt som det inte står MAXIMUM POWER SUPERDUPER i silvertext med en blixt bakom...

Turbo Rico
2009-08-08, 14:52
åhå det lät skojjigt, kan man inte äta brännässlor bara? :) ska kolla på hälskoaffärn om dom har sånt. kul att testa nåt som det inte står MAXIMUM POWER SUPERDUPER i silvertext med en blixt bakom...


Du kan köpa ekologiskt brännässlepulver på dom där hälsokostbutikerna för 50-100 kr och en sån burk räcker en månad.
Jag vet inte om man kan äta brännässlor rakt av, låter inget vidare, det här är äckligt nog men det är nyttigt och vissa saker smakar inte gott.

M2o
2009-08-08, 14:53
Jungle Warfare 90 caps :)*flex*

Turbo Rico
2009-08-08, 15:01
Jungle Warfare 90 caps :)*flex*


:thumbup:

Leffe2000
2009-08-08, 15:03
Du kan köpa ekologiskt brännässlepulver på dom där hälsokostbutikerna för 50-100 kr och en sån burk räcker en månad.
Jag vet inte om man kan äta brännässlor rakt av, låter inget vidare, det här är äckligt nog men det är nyttigt och vissa saker smakar inte gott.

Klart man kan äta brännässlor "rakt av", men det kräver ju rätt årstid (spröda skott) och att man tillagar dom. Brännässelsoppa är ju hur gott som helst!

M2o
2009-08-08, 15:05
:thumbup:

Använt det i snart 1 och en halv vecka, börjar kännas av:) äter betydligt mer än va ja gjorde innan, 3 st kappslar 4 timmar uppehåll mellan vardera kappsel och helst så ska du ta kapseln tillsammans med Frukost Lunch och Middag.
Men kör också på NO Explode:) så JW tkr jag du ska köra på om du vill höja testonivån.

EiseltUK
2009-08-08, 15:07
Använt det i snart 1 och en halv vecka, börjar kännas av:) äter betydligt mer än va ja gjorde innan, 3 st kappslar 4 timmar uppehåll mellan vardera kappsel och helst så ska du ta kapseln tillsammans med Frukost Lunch och Middag.
Men kör också på NO Explode:) så JW tkr jag du ska köra på om du vill höja testonivån.

Det mesta tyder på att JW sänker det kroppsegna testosteronet. ;)

Turbo Rico
2009-08-08, 15:16
Använt det i snart 1 och en halv vecka, börjar kännas av:) äter betydligt mer än va ja gjorde innan, 3 st kappslar 4 timmar uppehåll mellan vardera kappsel och helst så ska du ta kapseln tillsammans med Frukost Lunch och Middag.
Men kör också på NO Explode:) så JW tkr jag du ska köra på om du vill höja testonivån.


Läs vad EiseltUK skrev och tänk till en gång till innan du rekommenderar det där...

Turbo Rico
2009-08-08, 15:17
Klart man kan äta brännässlor "rakt av", men det kräver ju rätt årstid (spröda skott) och att man tillagar dom. Brännässelsoppa är ju hur gott som helst!


Jag har aldrig ätit brännässelsoppa men jag skulle tippa på att det smakar bättre än pulvret som man blandar i vatten för det är så man får kvälvningar...*spy* Ändå dricker jag skiten 2 gånger om dagen.*screwy*

Piledahl
2009-08-08, 20:23
mindre vila mellan seten ökar också testo, billigaste alternativet ;)

Jorgen
2009-08-08, 20:27
Jungle Warfare 90 caps :)*flex*

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134647

Kommer att bli/är dopingklassat.

M2o
2009-08-08, 20:37
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134647

Kommer att bli/är dopingklassat.
Mjo läste det*cry*

mikaelj
2009-08-08, 21:16
Minska fiberintaget
Ät inte statiner (kolesterolsänkande)

Turbo Rico
2009-08-08, 21:20
mindre vila mellan seten ökar också testo, billigaste alternativet ;)


Gör det?? Hade jag ingen aning om. Nu kommer jag börja vila max en minut mellan mina set...*drool*

mikaelj
2009-08-08, 21:20
Gör det?? Hade jag ingen aning om. Nu kommer jag börja vila max en minut mellan mina set...*drool*

Tunga lyft frisätter också en massa hormon. Blir lurigt att köra tungt samtidigt som du har kort vila.

Piledahl
2009-08-08, 21:50
Gör det?? Hade jag ingen aning om. Nu kommer jag börja vila max en minut mellan mina set...*drool*

Jo det stämmer :) men precis som mikaelj skriver så kan man ju inte köra lika tungt. Jag försöker hålla mig runt 30sek vila

Turbo Rico
2009-08-08, 22:03
Tunga lyft frisätter också en massa hormon. Blir lurigt att köra tungt samtidigt som du har kort vila.


Puh... då kan jag fortsätta som förut då.

stridis
2009-08-08, 22:08
Minska fiberintaget
Ät inte statiner (kolesterolsänkande)

Minska fiberintaget- ja ifall det är för högt så är det en bra idé annars en prioriteringsfråga antar jag.

Statiner - Har läkare ordinerat statiner så; då går du på statiner+ kostråd och överlever helt enkelt, allt annat är lyx. (De andra medlen har sina tillkortakommanden också (nikotinsyra - hur höga doser man kan ge utan biverkningar exempelvis, fibriner har måttlig effekt etc) men ifall man vill byta så ptja, det skulle man väl kunna).

mikaelj
2009-08-08, 22:24
Jo det stämmer :) men precis som mikaelj skriver så kan man ju inte köra lika tungt. Jag försöker hålla mig runt 30sek vila

Jikes! Det låter som när jag tränade skivstång ("Bodypump") på Friskis. Numera måste jag vila flera minuter mellan mina set. :-)

Minska fiberintaget- ja ifall det är för högt så är det en bra idé annars en prioriteringsfråga antar jag.

Fiberberikade havregryn ftw! Vet inte hur många som faktiskt äter för mycket fibrer, men det finns nog en och annan.

Statiner - Har läkare ordinerat statiner så; då går du på statiner+ kostråd och överlever helt enkelt, allt annat är lyx.

Jag känner mig ganska hälsosam, tränar ofta, har bra fasteblodsocker, ingen typ 2-diabetes eller fall av hjärtsjukdom i släkten, normalviktig, ingen bukfetma.

... och ändå har två olika läkare rekommenderat statiner till mig. Det blir bara vanligare och vanligare och verkar ske helt slentrianmässigt utan riskanalys.

JoeyP
2009-08-08, 22:38
Skippa runkandet i 7dar så uppnår du en ökning av testo på 47,5% :D

Fast bara 1dag!

OFFTOPIC
Miaekj har GM blivid bannad pga dig? Eller aaa för han var taskig mot dig. Både du och han verka väldigt kunniga inom träning har ni battlat nån gång elr :D

stridis
2009-08-08, 22:42
Jag känner mig ganska hälsosam, tränar ofta, har bra fasteblodsocker, ingen typ 2-diabetes eller fall av hjärtsjukdom i släkten, normalviktig, ingen bukfetma.

... och ändå har två olika läkare rekommenderat statiner till mig. Det blir bara vanligare och vanligare och verkar ske helt slentrianmässigt utan riskanalys.

LDL-kolesterolet sticker ju iväg på lchf. På populationsbasis där folk äter som folk vanligtvis gör så är det en risknivå man uppnår helt enkelt. Rätt eller fel?
Har du pratat med dem om din kostföring? Vad är det för värden vi snackar om här? Vad har de mätt?

Ingen vet hur du ser ut på insidan men så jävla farligt borde det ju inte vara?

mikaelj
2009-08-08, 22:54
Miaekj har GM blivid bannad pga dig? Eller aaa för han var taskig mot dig. Både du och han verka väldigt kunniga inom träning har ni battlat nån gång elr :D

Va? Det hoppas jag verkligen inte!

Jag respekterar honom, och jag hade troligtvis förlorat direkt. Men tack för de vänliga orden!

LDL-kolesterolet sticker ju iväg på lchf. På populationsbasis där folk äter som folk vanligtvis gör så är det en risknivå man uppnår helt enkelt. Rätt eller fel?

På LCHF är det nödvändigt att ta Apo, då enbart LDL blir missvisande. Är min uppfattning. Tyvärr togs aldrig Apo, varför jag inte tycker att statiner är befogat.

Har du pratat med dem om din kostföring? Vad är det för värden vi snackar om här? Vad har de mätt?

Jodå, och de blev vettskrämda. :-)

Totalkolesterol på 11; LDL 7,2; HDL 3,4; TG 0,6. Riskmarkörer är lågt HDL och högt TG. I själva verket hade jag ett HDL ovanför deras ref.intervall och TG under, dvs så bra som det kan bli.

Dessutom: LDL räknas ofta ut indirekt från de andra värdena, och räknemodellen stämmer bara om TG och HDL är inom vissa intervall.

Ingen vet hur du ser ut på insidan men så jävla farligt borde det ju inte vara?

Det är min förhoppning! Vore kul att mäta Apo-värdena.

stridis
2009-08-08, 23:25
Totalkolesterolet var väl ungefär som en obes kvinna min handledare hade. Om det är den bilden de fått av dig så är det inte alls konstigt att de rekommenderar statiner. 3.4 HDL och TG 0.6 är ju ganska långt ifrån gränsvärdena, milt sagt, så du är nog en ganska fin kurvboll i deras ögon. Skulle nog känna mig lite olustig att rekommendera något bara för att totalkolesterolet är >5 då resten av värdena ser ut så. Propsa på att de tar och mäter apokvoten.

JoeyP
2009-08-08, 23:31
MikaelJ :D

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3768664&postcount=165

:D

Troll
2009-08-09, 01:19
Skippa runkandet

+1

Avhållsamhet tänkte jag också på! Vikterna flyger upp av ren frustration efter ett tag!! *gah!* :thumbup:

C.E.J.
2009-08-09, 01:50
... och ändå har två olika läkare rekommenderat statiner till mig. Det blir bara vanligare och vanligare och verkar ske helt slentrianmässigt utan riskanalys.

Wtf?! 26 bast och redan kassa kolesterolvärden?! Wie ist es möglich?

Eddie Vedder
2009-08-09, 06:49
Wtf?! 26 bast och redan kassa kolesterolvärden?! Wie ist es möglich?

Om du läser vad han skriver så är de ju inte kassa per automatik. Helt fel tråd att diskutera det men att enbart mäta LDL vs. HDL och dra konkret slutsats är sannolikt otillräckligt på individnivå.

Men so sagt, fel tråd. Intressant är det dock och förtjänar diskussion:)

mikaelj
2009-08-09, 12:15
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3768664&postcount=165

Ser man på. Nåja, jag respekterar fortfarande hans kunskap & resultat. Bevisligen har han ju lyckats riktigt bra.

Totalkolesterolet var väl ungefär som en obes kvinna min handledare hade. Om det är den bilden de fått av dig så är det inte alls konstigt att de rekommenderar statiner.

Mm. Vilket jag inte riktigt förstår hur de kan ha fått, för vi pratade ju ansikte-mot-ansikte. Bisarrt. :-)

3.4 HDL och TG 0.6 är ju ganska långt ifrån gränsvärdena, milt sagt, så du är nog en ganska fin kurvboll i deras ögon. Skulle nog känna mig lite olustig att rekommendera något bara för att totalkolesterolet är >5 då resten av värdena ser ut så. Propsa på att de tar och mäter apokvoten.

Långt ifrån gränsvärdena på det bra sättet, känns ju orimligt att reagera för att något är bra, tycker man.

(vad betyder kurvboll?)

Wtf?! 26 bast och redan kassa kolesterolvärden?! Wie ist es möglich?

Om du läser vad han skriver så är de ju inte kassa per automatik. Helt fel tråd att diskutera det men att enbart mäta LDL vs. HDL och dra konkret slutsats är sannolikt otillräckligt på individnivå.

Men so sagt, fel tråd. Intressant är det dock och förtjänar diskussion:)

Japp, det vore som sagt intressant med Apo-mätningar. Har försökt få till det vid mina hälsokontroller, men de vill tydligen inte mäta det. Bah! Märker väl när jag slutar skriva på Kolo för att jag fått en hjärtinfarkt. ;-)

stridis
2009-08-09, 13:14
Oh, tennis-> den studsar snett, inte alls som förväntat.

Ja det är åt det bra hållet med de andra värdena, så du tolkade mig annorlunda?

Nog om detta i den här tråden dock.

Doctor Snuggles
2009-08-09, 13:33
Totalkolesterol på 11; LDL 7,2; HDL 3,4; TG 0,6. Riskmarkörer är lågt HDL och högt TG. I själva verket hade jag ett HDL ovanför deras ref.intervall och TG under, dvs så bra som det kan bli.

Dessutom: LDL räknas ofta ut indirekt från de andra värdena, och räknemodellen stämmer bara om TG och HDL är inom vissa intervall.



Hur ska man räkna ut/mäta LDL så det blir korrekt då?
Och vad är referensintervallet för LDL, HDL och TG?

stridis
2009-08-09, 13:49
Lipidrubbningar:
Hyperkolesterolemi= två S-kolesterol >5 mmol/L
Lågt HDL = -||- <1.0 mmol/L för män <1.3 för kvinnor
familjär hyperkolesterolemi 3 kriterier
1: Oftast S-kolesterol > 9mmol/L hos vuxna
2. inte sekundär hyperkolesterolemi
3.minst ett av följande
- känd familjär hyperkolestolemi
-xantom över senor
-förstagradssläkting med ischemisk hjärtsjukdom i ungå år (män <45 år, kvinnor <55 år)

hypertriglyceridemi = S-triglycerider > 2 mmol/L
kombinerad hyperlipedimi = S-kolesterol >5 mmol/L och s-triglycerider >2 mmol/L

apokvoten:
referensvärden för kvoten apoB/apoA-1 <0.6 för kvinnor samt <0.7 för män.

Källa:Läkemedelsboken 2007/2008. (Skall finnas i pdf-format ifall någon är intresserad och vill kolla in hela texten).

stridis
2009-08-09, 13:52
Här är länken till bokens olika kapitel i pdf-format. Själv har jag den i bokformat anno 2007/2008. Dessa är 2009/2010:
http://www.apoteketfarmaci.se/NyheterOchFakta/Medicine.aspx

Doctor Snuggles
2009-08-09, 14:03
Utan att vara flitig och titta igenom: Var/vad stod det om LDL och dess mätning?

stridis
2009-08-09, 14:18
...Beräkning av LDL-kolesterol kan ske med hjälp av Friedewalds formel: LDL= totalkolesterol-HDL-(0.45*TG). Formeln har en bristfällig analytisk precision vid TG>4.5 mmol/L. Hos diabetiker är formeln särskilt osäker.

Ett citat om just LDL-kolesterolet.

mikaelj
2009-08-09, 17:05
Från http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18426324:

Statistical analysis showed that when triglyceride is <100 mg/dl, calculated low-density lipoprotein cholesterol [LDL] is significantly overestimated (average :12.17 mg/dL or 0.31 mmol/L), whereas when triglyceride is between 150 and 300 mg/dL no significant difference between calculated and measured low-density lipoprotein cholesterol is observed.

Sammanställt och diskuterat på Low-carb diets increase LDL: Debunking the myth (http://www.proteinpower.com/drmike/weight-loss/low-carbohydrate-diets-increase-ldl-debunking-the-myth)