handdator

Visa fullständig version : Förbränning/Distans


TehSaxo
2009-08-07, 23:14
Topic ska vara Förbränning/DISTANS , oops. :P


Bränner man alltid lika mycket om man går/springer 1km?

t.ex
Jag går 7km på ca 1h = 500 kalorier (?)
Jag springer 7km på ca 30min = ändå 500 kalorier MEN, fast bara på 30 min.

Har jag rätt eller fel? :P
OPS::: Det här gäller inte cykel, inlines o dyl. :P

Och, om jag har rätt, vilket skulle vara bäst under deff på morgonen INNAN frukost, ur fettförbränningssynpunkt och muskel-behållande, jag har massor med tid så säg inte springa bara för det går fortare, springer 3 ggr/vecka minst för att bygga/behålla kondition.

Tack!

En till grej, försökte använda mig av Sök-funktionen men hittade ingenting om förbränning UNDER sömn, det verkar som att jag väger mer om jag inte sover länge (endast 4h) och tvärtom. Så om någon kan länka så är jag väldigt tacksom för det också!

Scratch89
2009-08-07, 23:27
Du kommer förbruka mer energi av löpningen än av promenaden. Vad som är bäst för fett- och muskelsynpunkt kan vara svårt att säga rakt av. Löpningen är skonsammare för kroppen, men kommer förbruka både mer energi och fett. Jag tror att det är bäst att kombinera de bägge om du inte är en van löpare. Två dagar med varje i veckan kanske?

Sömn och vikt har nog snarare med vätskeansamlingar i kroppen att göra än att du lägger på dig när du sover mindre.

en stor stark
2009-08-07, 23:31
Du kommer förbruka mer energi av löpningen än av promenaden. Vad som är bäst för fett- och muskelsynpunkt kan vara svårt att säga rakt av. Löpningen är skonsammare för kroppen, men kommer förbruka både mer energi och fett. Jag tror att det är bäst att kombinera de bägge om du inte är en van löpare. Två dagar med varje i veckan kanske?

Sömn och vikt har nog snarare med vätskeansamlingar i kroppen att göra än att du lägger på dig när du sover mindre.

Gång är skonsammare för kroppen ;). Eller du kanske menar att löpning kommer ge bättre kondition --> bättre hälsa/skonsamt för kroppen. Eller skrev du fel? :)

mattilainen
2009-08-07, 23:38
Springer man samma sträcka som man går förbrukar man väl typ 30% mer om man springer tack vare att man kämpar mot gravitationen. Alltså att du studsar upp och ned.

TehSaxo
2009-08-07, 23:42
Du kommer förbruka mer energi av löpningen än av promenaden. Vad som är bäst för fett- och muskelsynpunkt kan vara svårt att säga rakt av. Löpningen är skonsammare för kroppen, men kommer förbruka både mer energi och fett. Jag tror att det är bäst att kombinera de bägge om du inte är en van löpare. Två dagar med varje i veckan kanske?

Sömn och vikt har nog snarare med vätskeansamlingar i kroppen att göra än att du lägger på dig när du sover mindre.

Min idrottslärare sa att man måste springa minst 3ggr/vecka för att öka sin kondition, är det fel? Brukar försöka få in ett pass varje dag (springa eller gå)

Springer man samma sträcka som man går förbrukar man väl typ 30% mer om man springer tack vare att man kämpar mot gravitationen. Alltså att du studsar upp och ned.

Är det sant? Eller bara något som kommit upp i aftonbladet? :$

en stor stark
2009-08-07, 23:45
Min idrottslärare sa att man måste springa minst 3ggr/vecka för att öka sin kondition, är det fel? Brukar försöka få in ett pass varje dag (springa eller gå)



Är det sant? Eller bara något som kommit upp i aftonbladet? :$

1. Det bryr sig på sitt utgångsläge. 1 gång i veckan kan öka konditionen för en person med väldigt dålig kondition, men knappast en normaltränad. 2ggr/veckan går det att göra ökningar på också.

2. Det är sant, du förbrukar mer om du springer även ifall sträckan är lika lång.

Scratch89
2009-08-07, 23:49
Gång är skonsammare för kroppen ;). Eller du kanske menar att löpning kommer ge bättre kondition --> bättre hälsa/skonsamt för kroppen. Eller skrev du fel? :)

Ah, sicket fel jag skrev. Promenaden är skonsammare för kroppen, men löpningen kommer att förbruka både mer energi och fett.

TehSaxo
2009-08-07, 23:56
Tack så mycket grabbar ;)

En till sak, jag körde aktins diet strikt i ca 5 veckor, har käkat kolhydrater nu i TVÅ dagar, lite godis o sånt också, gått upp 3 kilo :S Gick/sprang 1 mil lite tidagare idag, och gick dessutom 7km igår + 60min gympass. Kan det vara mest vätska eller även fett, isåfall hur mycket skulle ni chansa på?

en stor stark
2009-08-08, 00:03
Tack så mycket grabbar ;)

En till sak, jag körde aktins diet strikt i ca 5 veckor, har käkat kolhydrater nu i TVÅ dagar, lite godis o sånt också, gått upp 3 kilo :S Gick/sprang 1 mil lite tidagare idag, och gick dessutom 7km igår + 60min gympass. Kan det vara mest vätska eller även fett, isåfall hur mycket skulle ni chansa på?

Att gå från ingen kolhydrat till att äta godis (kanske en hel del) så kommer du troligen ha lagrat in en hel del glykogen och vätska, ja. Men att säga hur mycket som var glykogen+vätska och hur mycket som var fett etc går ju inte att säga.

mikaelj
2009-08-08, 00:34
Dålig sömn ger sämre insulinkänslighet under dagen.

Sverker
2009-08-08, 06:41
Dålig sömn ger sämre insulinkänslighet under dagen.


Kortisol ?

isterbuk
2009-08-08, 07:46
Jag har läst någonstans att om man går på lågkolhydrat diet (Keto/termogen/LCHF diet) så är det väl mest skonsamt för muskelmassan att gå i lagom tempo än att springa?
Men går man på en lågfetts diet med mer kolhydrater i kosten så kan man köra mer högintensiv cardio utan samma negativa effekt på muskelmassan?

Rätta mig gärna om det är fel, som sagt något jag snappat upp i någon artikel någonstans.

King Grub
2009-08-08, 08:42
Min idrottslärare sa att man måste springa minst 3ggr/vecka för att öka sin kondition, är det fel? Brukar försöka få in ett pass varje dag (springa eller gå)

En gång per vecka ger generellt inte meningsfulla förbättringar av kondition och syreupptagningsförmåga, men två gör det, förutsatt att intensiteten är hög nog. Inte promenadintensitet. Tre pass är ännu bättre (men två intensiva är bättre än tre lågintensiva).

mikaelj
2009-08-08, 09:53
Kortisol ?

Verkar så.

Jag har läst någonstans att om man går på lågkolhydrat diet (Keto/termogen/LCHF diet) så är det väl mest skonsamt för muskelmassan att gå i lagom tempo än att springa?
Men går man på en lågfetts diet med mer kolhydrater i kosten så kan man köra mer högintensiv cardio utan samma negativa effekt på muskelmassan?

Inget jag har märkt av i energibalans. Oftast är lågkolhydrat även lågkalori, och där sammanfaller löpning och muskelförlust.

TehSaxo
2009-08-08, 09:54
Kan ni förklara det här med insulinkänslighet/kortisol? :$

King Grub
2009-08-08, 09:58
Kortisolcleareance är starkt kopplat till insulinkänsligheten.

http://www.ingentaconnect.com/content/klu/125/2007/00000050/00000005/00000629

Sverker
2009-08-08, 12:00
Verkar så.



Då blir effekten demokratisk, drabbar även LCHFare.
Kortisol bromsar cellernas upptag av näringsämnen. Det borde slå på fettet också=> mer cirkulerande neutralfett och fria fettsyror i blodet.

mikaelj
2009-08-08, 12:07
Då blir effekten demokratisk, drabbar även LCHFare.
Kortisol bromsar cellernas upptag av näringsämnen. Det borde slå på fettet också=> mer cirkulerande neutralfett och fria fettsyror i blodet.

Förvisso, men insulinkänsligheten är mindre intressant när du äter så lite kolhydrater. Så lite odemokratiskt är det fortfarande. :-)

Hermanssson
2009-08-12, 12:19
En gång per vecka ger generellt inte meningsfulla förbättringar av kondition och syreupptagningsförmåga, men två gör det, förutsatt att intensiteten är hög nog. Inte promenadintensitet. Tre pass är ännu bättre (men två intensiva är bättre än tre lågintensiva).

För att försäkra mig om att jag är med på din poäng. Två gånger i veckan, då spritt över veckan, t.ex. ett pass varje måndag och torsdag? Eller går det bra att löpa varje onsdag och torsdag?

Jag tänker mig att det är mellanrummet mellan passen som inte får bli för långt, eller är jag fel ute?

martikainen
2009-08-13, 07:02
En gång per vecka ger generellt inte meningsfulla förbättringar av kondition och syreupptagningsförmåga, men två gör det, förutsatt att intensiteten är hög nog. Inte promenadintensitet. Tre pass är ännu bättre (men två intensiva är bättre än tre lågintensiva).

Finns det några generella riktgränser för intensiteten? procentenhet av maxpuls tex?
Våra konditionsmaskiner på gymmet har ju såna fina tabeller

"fatburn/Cardio"
60% / 80%

detta skulle innebära för mig som 22åring och teoretisk maxpuls på ca 200 skulle ligga på ca 120 vid "lågintensiva" och 160 vid "högintensiva"

Min puls ligger på 120 vid intensiv styrketräning, ska jag svettas och få lite motstånd vid fettförbränning vill jag ligga runt 155-160, för att jag ska känna att lungor/hjärta/ben får arbeta vill jag ligga på 175-180 i puls. (båda på ca 1h träning)