handdator

Visa fullständig version : Familjebekymmer..


jenJ
2009-08-07, 19:41
hej! Jag är så otroligt trött på min syster.. Hon har alltid ställt till det för mig. Hon är skyldig mig minst 8000 kr. Samt jag har fått anmärkningar oxå pga henne.. Får väl kanske skylla mig själv som är för snäll och alltid tror att ens syster inte skulle kunna göra nått sådant mot en. Jag har pratat med henne ang det hon är skyldig mig osv flera gånger och hon säger att hon mår så dåligt pga det men nästa dag så är det som bortblåst.. Då slösar hon bort pengar på ex en ny mobil, el är ute flera dagar i veckan när festar ist för att betala mig. Nu är jag så lett på det hon gör och jag orkar inte med henne.. Jag har lust att polis anmäla henne.. Men hur bra syster är jag då ?!.. Vad borde jag göra? Säga upp kontakten med henne så att hon fattar att detta är allvarligt ?

MrPowa
2009-08-07, 19:47
Ha sönder saker varje dag tills du får pengarna.

Kwon
2009-08-07, 19:47
Säg till henne på skarpen o ge ultimatum innan du går te polis.

Bahir
2009-08-07, 19:49
Polisanmäla lär du inte kunna göra om det inte finns några skriftliga lånekontrakt mellan er. Jag skulle nog i stället konfiskera hennes ägodelar och sälja dem till en pantbank.

JoeyP
2009-08-07, 19:51
Vilken respektlös syster, ännu värre om det är din lillasyster.

Säg till henne på skarpen! Om inte de funkar, säg upp kontakten, eller råna henne.

Hade det varit min bror så hade jag nitat honom.

Yes
2009-08-07, 19:56
Jag hade gjort mitt bästa för att få tillbaka det hon är skyldig och sedan sagt upp kontakten för gott.

MrPowa
2009-08-07, 20:01
Jag hade gjort mitt bästa för att få tillbaka det hon är skyldig och sedan sagt upp kontakten för gott.

Varför bryta kontakt man är ju ändå syskonen vad man än gör.

Super_Johan
2009-08-07, 20:01
Prata med henne. Få henne att berätta varför hon agerar som hon gör och försök förstå henne. Framför även tydligt åt henne hur du lider av hennes agerande. Kommunikaton är a och o vid konflikt :) Familjen är viktig, och hon är trots allt din syster.

Det tycker jag iallafall...

Olegh
2009-08-07, 20:07
Prata med henne. Få henne att berätta varför hon agerar som hon gör och försök förstå henne. Framför även tydligt åt henne hur du lider av hennes agerande. Kommunikaton är a och o vid konflikt :) Familjen är viktig, och hon är trots allt din syster.

Det tycker jag iallafall...

Det här, typ. Beteendet är ju synnerligen hänsynslöst och förmodligen mår hon allmänt skit av någon anledning som TS kanske inte känner till. Pengarna är nog det minsta problemet egentligen, utan bara en bieffekt. Hjälp henne istället, genom att prata och få henne på rätt spår igen.

Att säga upp kontakten med ett syskon för en sån här sak är ju helt befängt, få relationen på rätt köl igen och ni kommer förmodligen bara bli tajtare.

Aimbert
2009-08-07, 20:08
Vem fan säger upp kontakten med ett syskon för 8kkr?

Självklart är det inte ett acceptablet beteende, men så långt ska man väl inte behöva gå.

Arf Pingvin
2009-08-07, 20:08
Det är bara pengar. Jag säger inte att du ska låta henne komma undan med det men skulle det vara värt säga upp kontakten för några fjuttiga tusenlappar? Du får helt enkelt se till att inte låta dig bli utnyttjad i framtiden.

Fru_Flisa
2009-08-07, 20:32
Polisanmäla är att gå över en gräns och inget som lär hjälpa heller, i ditt fall hade jag bara låtit bli att låna ut pengar och vara borgen.

Bahir
2009-08-07, 20:37
Man undrar ju också hur gamla ni är, och om ni bor i egna lägenheter eller med föräldrarna?

Loca
2009-08-07, 20:43
Jag hade gjort mitt bästa för att få tillbaka det hon är skyldig och sedan sagt upp kontakten för gott.

Nej, så gör man inte. Man säljer inte sin syster för 8000 spänn. Man försöker komma åt roten till problemet.

Giljotinen
2009-08-07, 20:43
Börja med att prata med dina föräldrar om hennes beteende. De borde kunna hjälpa dig.

Thewind
2009-08-07, 20:50
Polisanmäla lär du inte kunna göra om det inte finns några skriftliga lånekontrakt mellan er. Jag skulle nog i stället konfiskera hennes ägodelar och sälja dem till en pantbank.

Kan ha fel, men finns det något i stil med muntlig överenskommelse?

C.E.J.
2009-08-07, 21:14
Man undrar ju också hur gamla ni är, och om ni bor i egna lägenheter eller med föräldrarna?

Detta undrar jag också.

Commando1980
2009-08-07, 21:14
hej! Jag är så otroligt trött på min syster.. Hon har alltid ställt till det för mig. Hon är skyldig mig minst 8000 kr. Samt jag har fått anmärkningar oxå pga henne.. Får väl kanske skylla mig själv som är för snäll och alltid tror att ens syster inte skulle kunna göra nått sådant mot en. Jag har pratat med henne ang det hon är skyldig mig osv flera gånger och hon säger att hon mår så dåligt pga det men nästa dag så är det som bortblåst.. Då slösar hon bort pengar på ex en ny mobil, el är ute flera dagar i veckan när festar ist för att betala mig. Nu är jag så lett på det hon gör och jag orkar inte med henne.. Jag har lust att polis anmäla henne.. Men hur bra syster är jag då ?!.. Vad borde jag göra? Säga upp kontakten med henne så att hon fattar att detta är allvarligt ?

du böjar med en brutal utskällning sen plockar du av henne grejer som är värda ca 8000kr och säljer/pantar dessa grejer. i framtiden så vet du att lånar du henne mer pengar så får du aldrig tillbaka dom.

coxie
2009-08-07, 21:35
Vad är det för fel med att säga upp bekantskapen med släkt och familj om personerna i fråga inte respekterar dig?

Jag skulle utan tvekan säga upp bekantskapen om hon inte bättrade sig, inte för pengarna men för respektlösheten.

Tolkia
2009-08-07, 21:37
Kan du prata med era föräldrar om saken? Om hon inte lyssnar på dig (vilket i sig är lite underligt) kanske hon lyssnar på dem? Lånar hon pengar av dem också, eller av något annat syskon? Hur sköter hon de lånen? Hur kan du förresten ha betalningsanmärkningar p.g.a. henne - handlar hon i ditt namn/på dina kort?

Sedan är det dags för dig att sluta låna ut pengar och "täcka upp" för en syster som inte tar sitt ansvar. Du behöver inte ha dåligt samvete för att du skulle vara ogin som inte vill göra det; att fortsätta låna ut pengar är inte att vara snäll, utan att hjälpa henne att fortsätta med ett i längden ohållbart beteende. Det snälla är att sätta ned foten.

en stor stark
2009-08-07, 21:38
vad är det för fel med att säga upp bekantskapen med släkt och familj om personerna i fråga inte respekterar dig?

Jag skulle utan tvekan säga upp bekantskapen om hon inte bättrade sig, inte för pengarna men för respektlösheten.

+1

Spiffy
2009-08-07, 21:50
Pantsätt något av henne som är värt 8000 kronor, vill hon ha tillbaka sina prylar så får hon betala.

Tolkia
2009-08-07, 22:01
På förekommen anledning: Tramsa inte sönder tråden.

Bubban
2009-08-07, 22:51
http://www.youtube.com/watch?v=EuAVgWJ28Hw

mini
2009-08-07, 23:01
Se till att hon har automatisk överföring till dig samma dag som lönen kommer in. Och låna för guds skull inte ut mer pengar. Hon måste lära sig att klara sig själv.
Jag skulle aldrig säga upp bekantskapen med min syster för 8000.

en stor stark
2009-08-07, 23:11
Se till att hon har automatisk överföring till dig samma dag som lönen kommer in. Och låna för guds skull inte ut mer pengar. Hon måste lära sig att klara sig själv.
Jag skulle aldrig säga upp bekantskapen med min syster för 8000.

Det handlar ju mer än om 8000kr. Det handlar ju om att systern är respektlös och bryr sig mer om att festa än att ens försöka betala tillbaka. Gillar man sitt syskon, och han/hon behöver hjälp (pengar) och man lånar ut 8000kr till detta syskon som sen inte kan betala tillbaka pga personliga bekymmer så är det en sak, som enligt mig är acceptabelt. Men om man inte står sitt syskon så nära (vet iofs inte om det var såhär för TS, men ändå) och detta syskon vill ha pengar, och sen inte vill/försöker betala tillbaka, så har hon ju tydligen gjort sitt val. Då skulle jag absolut kunna bryta kontakten. Förstår inte varför det skulle vara så annorlunda bara för att det är ett syskon.

Stoltz
2009-08-07, 23:24
EuAVgWJ28Hw

Fixat.

Yes
2009-08-07, 23:24
Vem fan säger upp kontakten med ett syskon för 8kkr?

Självklart är det inte ett acceptablet beteende, men så långt ska man väl inte behöva gå.
Det är 8000Kr och någon som beter sig extremt ansvarslöst, utan att visa den minsta lilla respekt.

Jag hade som sagt brutit kontakten. Att det är familj, och har man haft bra kontakt tidigare, kan man visserligen ha lite överseende med sådana saker. Här låter det dock som TS blir ordentligt utnyttjad av en strulig syster som inte visar henne någon som helst respekt. Sånt beteende ska man inte acceptera från någon.

Jag har för övrigt en bror som också är totalt ansvars- och respektlös, och jag har helst så lite som möjligt med honom att göra. Så ja, jag är den personen som säger upp kontakten för sådana saker.

mini
2009-08-07, 23:25
Jag sa att jag inte skulle säga upp bekantskapen för 8000. Däremot skulle jag fundera på hur jag skulle kunna hjälpa min syster att bli bättre på att hantera pengar. Jag skulle inte låna ut mer. Däremot skulle jag troligen gå med henne till en ekonomisk rådgivare på bank eller hos kommunen, och jag skulle absolut prata med henne om vad hon pysslar med.

Pengar är bara pengar. Min syster är mig väldigt kär.

en stor stark
2009-08-07, 23:34
Jag sa att jag inte skulle säga upp bekantskapen för 8000. Däremot skulle jag fundera på hur jag skulle kunna hjälpa min syster att bli bättre på att hantera pengar. Jag skulle inte låna ut mer. Däremot skulle jag troligen gå med henne till en ekonomisk rådgivare på bank eller hos kommunen, och jag skulle absolut prata med henne om vad hon pysslar med.

Pengar är bara pengar. Min syster är mig väldigt kär.

Jo precis. Men om hon inte skulle varit dig kär skulle du kanske brutit kontakten. :) Det var ungefär det som var min poäng. (Jag antar att du svarade mitt inlägg;))

mini
2009-08-07, 23:39
Jo precis. Men om hon inte skulle varit dig kär skulle du kanske brutit kontakten. :) Det var ungefär det som var min poäng. (Jag antar att du svarade mitt inlägg;))

Hade jag inte brytt mig om syrran hade jag inte lånat ut 8000 från början.

NKC
2009-08-07, 23:41
Det är 8000Kr och någon som beter sig extremt ansvarslöst, utan att visa den minsta lilla respekt.

Jag hade som sagt brutit kontakten. Att det är familj, och har man haft bra kontakt tidigare, kan man visserligen ha lite överseende med sådana saker. Här låter det dock som TS blir ordentligt utnyttjad av en strulig syster som inte visar henne någon som helst respekt. Sånt beteende ska man inte acceptera från någon.

Jag har för övrigt en bror som också är totalt ansvars- och respektlös, och jag har helst så lite som möjligt med honom att göra. Så ja, jag är den personen som säger upp kontakten för sådana saker.

Skulle du göra samma sak med en nära vän?

en stor stark
2009-08-07, 23:41
Hade jag inte brytt mig om syrran hade jag inte lånat ut 8000 från början.

Sant, skulle nog inte jag iheller. Men det kanske TS gjorde. ;)

NKC: Jag skulle göra samma sak med en vän, kanske inte nära vän. Men bara för att någon är ens syskon betyder inte det att man står dom nära.

Yes
2009-08-07, 23:48
Skulle du göra samma sak med en nära vän?
Ja, definitivt!

Visst, en sak om vännen hamnat i trubbel - då hade jag hjälpt honom så gott jag kunnat. Men, det finns gränser. Min vänskap är inte villkorslös utan något man måste förtjäna.

spoonchest
2009-08-07, 23:50
Polisanmäla lär du inte kunna göra om det inte finns några skriftliga lånekontrakt mellan er. Jag skulle nog i stället konfiskera hennes ägodelar och sälja dem till en pantbank.

Bättre att polisanmäla än att begå brott själv. Klart att hon kan polisanmäla, frågan är om det leder till åtal. Men ha också i åtanke att anmälan i sig kommer ge systern en sjujäkla tankeställare. Mycket hellre det än att spela en massa "spel" som inte leder någonstans annat än att spänningarna i relationen bara ökar och ökar. En anmälan kan ju ha en helt annan effekt, och kan få henne att inse vilken soppa hon sätter systern i genom att inte sköta sina skulder.

Troll
2009-08-07, 23:50
Är helt inne på coxie, en stor stark och Yes spår!

Släkten är inga personer man valt utan fått sig tilldelade!!

Kan dom inte bete sig som folk eller respektera mig så klarar jag mig bättre utan dom!! :banned

dojjan
2009-08-07, 23:51
Vem fan säger upp kontakten med ett syskon för 8kkr?

Självklart är det inte ett acceptablet beteende, men så långt ska man väl inte behöva gå.

Hade du sagt upp kontakten med en vän om du lånat ut 8000 kr och inte fått tillbaks dem? Syskon eller ej, det är inte acceptabelt.

spoonchest
2009-08-07, 23:52
Se en anmälan lite som en "intervention" ;)

Muskelbyggaren
2009-08-07, 23:56
Att kalla det respektlöst och skäl nog att säga upp bekantskapen är ganska perspektivlöst. Sin familj har man ofta med sig hela livet, och perioder i relationen där man får skit men ändå står kvar kan vara i flera år. Det fina med verkligt närstående är just att de är ens förnuft när man själv förlorat det och kanske inte klarar av att hålla sin hederskodex.

Om du klargör för henne att du är besviken och vill ha pengarna tillbaka kanske hon tackar dig för ditt stöd om några år, imorgon, eller inte alls. Om du överger henne får du kanske ens veta. Snackat med era föräldrarna?

NKC
2009-08-07, 23:59
NKC: Jag skulle göra samma sak med en vän, kanske inte nära vän. Men bara för att någon är ens syskon betyder inte det att man står dom nära.

Har jag heller inte sagt.

Ja, definitivt!

Visst, en sak om vännen hamnat i trubbel - då hade jag hjälpt honom så gott jag kunnat. Men, det finns gränser. Min vänskap är inte villkorslös utan något man måste förtjäna.

Ok.

en stor stark
2009-08-08, 00:00
Att kalla det respektlöst och skäl nog att säga upp bekantskapen är ganska perspektivlöst. Sin familj har man ofta med sig hela livet, och perioder i relationen där man får skit men ändå står kvar kan vara i flera år. Det fina med verkligt närstående är just att de är ens förnuft när man själv förlorat det och kanske inte klarar av att hålla sin hederskodex.

Om du klargör för henne att du är besviken och vill ha pengarna tillbaka kanske hon tackar dig för ditt stöd om några år, imorgon, eller inte alls. Om du överger henne får du kanske ens veta. Snackat med era föräldrarna?

Men att ha en relation med sitt syskon som går upp och ner är inget ovanligt. Men bara för att det är ens syskon behöver man inte gilla/älska det eller ha en relation alls till syskonet. Man kanske inte ger upp så mycket av att bryta kontakten, man vinner kanske på det.

Ignatius72
2009-08-08, 07:18
Man kan ju vända på det också, syrran som lånat 8 papp utan, vad det verkar, några idéer om att betala tillbaka det verkar skita fullkomligt i sin syrra. Att ringa uppp och säga att "härmed avslutar jag bekantskapen" kommer vare sig leda till att syrran som lånat pengarna kommer att ge tillbaka dem, syrran som lånat ut pengarna kommer inte bli gladare och efter ett tag så kommer bekantskapen återupptas utan att något har förändrats.
Mitt tips är att du skyfflar över problemet till henne. Gör klart att beteendet är fullkomligt respektlöst och att du förväntar dig någon form av visad ansträngning på att hon kommer betala tillbaka. Till dess så kan hon hålla sig på sin kant och hon behöver inte höra av sig förrän hon har något att komma med.
Att fortsätta dalta runt med henne är ju också en väg, bara du vet om att du kommer att bli överkörd och besviken många gånger framöver. Men det är kanske priset du får betala om du vill ha en relation med henne.

maaherra
2009-08-08, 09:04
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ludomani

Ludomani. Män blir spelberoende, kvinnor oftast shoppingberoende.
Är i stort samma mekanismer som verkar.

...eller så behöver hon bara kamma sig och växa upp!

n1tro
2009-08-08, 09:26
ärligt talat, ta det med henne face to face, lyssnar hon inte, fuck it. tiden e knapp i livet, njut av det istället för att ha med sådant att göra. har/haft med sådant att göra, syskonrelaterat också, men jag kanske är en kall människa när nåt väl har spårat ur. tycker det e superlätt att ignorera och skita i det då personen i fråga aldrig ställer upp / skulle ställa upp i framtiden för en heller. man har liksom en gräns, mycket mycket enkelt. och då är jag en mycket tolerant och förstående individ.



mvh

jenJ
2009-08-08, 12:48
Tack för alla svar!

Sist jag pratade med henne sa jag att man vet ju inte vad framtiden kommer med,tänk om jag skulle bli allvarligt sjuk och det finns hjälp för att bli frisk men jag måste betala ur egen ficka någon mille.. och då måste jag ta bank lån men jag kan inte det pga anmärkningarna som hon gjorde så jag fick de är fortfarande obetald hos kfm så det kommer ta x antal år innan anmärkningarna försvinner men när de väl försvunnit så blir det ev lättare för mig att ta lån om jag skulle behöva det.. trotts att jag berättade detta med sjukdom så hände INGET.. utan några dagar senare så kollade hon i hm katalogen för vad hon skulle köpa !!

Jag sa även att jag kan hjälpa henne med att skaffa en ekonomisk rådgivare..men hon sa att hon känner den personen så hon vill inte eftersom det va pinsamt.. men det är ju det minsta problemet tycker jag,sedan så har hon ju sagt att hon mår dåligt över att ha satt mig i trubbel men hur dåligt mår hon igentligen när hon kan va ute o festa flera gånger i veckan och inte vill gå till en ekonomisk rådgivare/skuldsanerare.. ??

Hade jag vart i min syrras sitts och verkligen mått dåligt så hade inte jag orkat festa

Sedan så är INTE jag den enda hon lånat pengar av.. utan fler släktingar o vänner..
Och hur hon betalar tillbaks de lånen.. hon gör inte det lr så tar det flera år innan hon ens kommer på att hon har skulder och bör betala tillbaks,även vår mamma har vart tvungen att betala min syrras skulder.. annars så hade det nog blivit polis anmälan av den hon va skyldig..
Så hon har ju ekonomiska problem..

Hon försöker inte ens att kunna bet skulderna för då hade hon skaffat jobb!!

TheGovernator
2009-08-08, 12:54
Tack för alla svar!

Sist jag pratade med henne sa jag att man vet ju inte vad framtiden kommer med,tänk om jag skulle bli allvarligt sjuk och det finns hjälp för att bli frisk men jag måste betala ur egen ficka någon mille.. och då måste jag ta bank lån men jag kan inte det pga anmärkningarna som hon gjorde så jag fick de är fortfarande obetald hos kfm så det kommer ta x antal år innan anmärkningarna försvinner men när de väl försvunnit så blir det ev lättare för mig att ta lån om jag skulle behöva det.. trotts att jag berättade detta med sjukdom så hände INGET.. utan några dagar senare så kollade hon i hm katalogen för vad hon skulle köpa !!

Jag sa även att jag kan hjälpa henne med att skaffa en ekonomisk rådgivare..men hon sa att hon känner den personen så hon vill inte eftersom det va pinsamt.. men det är ju det minsta problemet tycker jag,sedan så har hon ju sagt att hon mår dåligt över att ha satt mig i trubbel men hur dåligt mår hon igentligen när hon kan va ute o festa flera gånger i veckan och inte vill gå till en ekonomisk rådgivare/skuldsanerare.. ??

Hade jag vart i min syrras sitts och verkligen mått dåligt så hade inte jag orkat festa

Sedan så är INTE jag den enda hon lånat pengar av.. utan fler släktingar o vänner..
Och hur hon betalar tillbaks de lånen.. hon gör inte det lr så tar det flera år innan hon ens kommer på att hon har skulder och bör betala tillbaks,även vår mamma har vart tvungen att betala min syrras skulder.. annars så hade det nog blivit polis anmälan av den hon va skyldig..
Så hon har ju ekonomiska problem..

Hon försöker inte ens att kunna bet skulderna för då hade hon skaffat jobb!!

Hur gamla är ni?
Bor ni under samma tak?

mini
2009-08-08, 13:00
Jag förstår inte varför hon ens har ett val att inte betala tillbaka. Från och med nu bör någon annan ha tillgång till hennes konto och agera som förmyndare. Se till att saker som ska betalas betalas, till exempel till dig och de andra hon är skyldig. Jag tror att ni är för snälla.

MrPowa
2009-08-08, 13:07
+1 på mini där att ni är för snälla, är ni mer hårda mot henne så kommer hon förstå och förhoppningsvis lära sig nått.

Stoltz
2009-08-08, 13:49
Jag förstår inte varför hon ens har ett val att inte betala tillbaka. Från och med nu bör någon annan ha tillgång till hennes konto och agera som förmyndare. Se till att saker som ska betalas betalas, till exempel till dig och de andra hon är skyldig. Jag tror att ni är för snälla.

Mini är en vis kvinna.

Saken är den att bara för att vi säger att du ska vara hård, betyder det inte kontaktuposägning. Men du får nog ta och visa henne att det är allvar, och det gör man sällan med anekdoter när det kommer till sådant här.

jenJ
2009-08-08, 14:20
Hur gamla är ni?
Bor ni under samma tak?

Vi båda är +20 år..

Nej,jag bor själv men hon är inneboende hos en vän till henne..

Jag förstår inte varför hon ens har ett val att inte betala tillbaka. Från och med nu bör någon annan ha tillgång till hennes konto och agera som förmyndare. Se till att saker som ska betalas betalas, till exempel till dig och de andra hon är skyldig. Jag tror att ni är för snälla.


ja,faktiskt så har jag oxå tänkt den tanken att hon borde skaffa en förmyndare..

Och ja tyvärr så är det så att man e för snäll..hatar att va det faktiskt för det ställer till lite trubbel som detta !!



Jag försöker faktiskt få tag på henne men det enda sättet är via sms, och det kanske inte är det bästa sättet att säga till henne att nu är det dax.. men kanske det enda sättet att få henne att lyssna för hon lyssnar tyvärr inte när man pratar med henne mellan 4 ögon så..
Men jag vet inte riktigt va jag ska skriva till henne..så att hon fattar att det är allvarligt

Yes
2009-08-08, 14:27
Tack för alla svar!

Sist jag pratade med henne sa jag att man vet ju inte vad framtiden kommer med,tänk om jag skulle bli allvarligt sjuk och det finns hjälp för att bli frisk men jag måste betala ur egen ficka någon mille.. och då måste jag ta bank lån men jag kan inte det pga anmärkningarna som hon gjorde så jag fick de är fortfarande obetald hos kfm så det kommer ta x antal år innan anmärkningarna försvinner men när de väl försvunnit så blir det ev lättare för mig att ta lån om jag skulle behöva det.. trotts att jag berättade detta med sjukdom så hände INGET.. utan några dagar senare så kollade hon i hm katalogen för vad hon skulle köpa !!

Jag sa även att jag kan hjälpa henne med att skaffa en ekonomisk rådgivare..men hon sa att hon känner den personen så hon vill inte eftersom det va pinsamt.. men det är ju det minsta problemet tycker jag,sedan så har hon ju sagt att hon mår dåligt över att ha satt mig i trubbel men hur dåligt mår hon igentligen när hon kan va ute o festa flera gånger i veckan och inte vill gå till en ekonomisk rådgivare/skuldsanerare.. ??

Hade jag vart i min syrras sitts och verkligen mått dåligt så hade inte jag orkat festa

Sedan så är INTE jag den enda hon lånat pengar av.. utan fler släktingar o vänner..
Och hur hon betalar tillbaks de lånen.. hon gör inte det lr så tar det flera år innan hon ens kommer på att hon har skulder och bör betala tillbaks,även vår mamma har vart tvungen att betala min syrras skulder.. annars så hade det nog blivit polis anmälan av den hon va skyldig..
Så hon har ju ekonomiska problem..

Hon försöker inte ens att kunna bet skulderna för då hade hon skaffat jobb!!
Det som behövs är inte någon budget- och skuldrådgivare utan snarare att hon skärper sig och gör något åt problemet. Jag menar, det krävs inte något geni för att räkna ut vad som behöver göras. Dessutom måste ni som är anhöriga också skärpa er. Att ha flera skulder hos Kronofogden pga någon annan är ett tydligt tecken på att man inte tänkt alls. Sluta vara "snäll".

Att söka skuldsanering lär för övrigt vara tämligen lönlöst. Då ska det i princip vara kört att betala skulderna inom överskådlig tid och man kollar bland annat på vad hon gjort för att försöka betala skulderna, möjligheter att få ett jobb m.m. Därefter görs en beräkning på hur mycket pengar som kan tänkas komma in, vilket vägs mot hur stora skulderna är. Om skuldsanering beviljas får hon leva på existensminimum i 5 år innan skulderna skrivs av.

Om hon är arbetslös och har skulder liggandes hos Kronofogden är ju också frågan hur hon har pengar till att kröka och shoppa.

jenJ
2009-08-08, 14:34
Om hon är arbetslös och har skulder liggandes hos Kronofogden är ju också frågan hur hon har pengar till att kröka och shoppa.

hon lånar pengar..men även så får hon ju av a-kassa lite...

stolpskott
2009-08-08, 14:45
Gör så här: Varje gång hon handlar mat så väntar du tills hon ställer in maten i kylen och går från lägenheten. Då smyger du in och tömmer kylen. Gör så i en månads tid, eller längre tills hon tar upp ämnet med dig. När hon gör det frågar du henne om hon har hört talas om Karma, och sedan säger du att om man inte betalar sina lån så kan såna saker hända, och hon ska vara glad att det bara är mat som försvinne,r och om hon inte börjar sköta sig så kan personen som är så elak kanske se till att hon får göra maten sällskap. :MrT:

:D

LindaS
2009-08-08, 15:54
Gör upp en avbetalningsplan med henne(t ex 500kr/mån är rimligt) och när hon betalat, samt under tiden tills dess, så lånar du inte ut pengar till henne igen.

Loca
2009-08-08, 17:15
Vad är det för fel med att säga upp bekantskapen med släkt och familj om personerna i fråga inte respekterar dig?

Jag skulle utan tvekan säga upp bekantskapen om hon inte bättrade sig, inte för pengarna men för respektlösheten.

Jag har gjort det, och man blir aldrig hel utan sin familj.

Muskelbyggaren
2009-08-08, 17:33
Snacka ihop dig med de andra hon lånat pengar av och konfrontera henne tillsammans. Då finns inte längre nån möjlighet för henne att inbilla sig att folk har överenseende, vilket jag tror kan vara en anledning till hennes obryddhet.