handdator

Visa fullständig version : Popcorn


Trivia
2003-08-25, 07:47
Tjohej!

En liten fråga gällande popcorn... Jag antar att de har väldigt högt GI. Men det jag egentligen undrar är om det är någon skillnad mellan mikropoppade (typ Estrellas micropop) och sådana man poppar hemma i olja. Jag kan tänka mig att fettkvaliteten är rätt annorlunda i de båda... Am I right?

lyserg
2003-08-25, 07:52
Det är mycket mer fett i mikropop-påsarna än de man poppar i kastrull. Särskilt de med smörsmak. Om man poppar i kastrull kan man väl säga att popcorn är helt ok att äta(?).

Majs räknas väl som "mellan-högt" GI.
Lite olika gränser beroende på vem man frågar... Men enligt Paulun så är det "mellan-högt".

Berry
2003-08-25, 10:28
Poppade popcorn ligger runt 79, vilket väl får klassas som medelsnabbt. Poppar man själv kan man dessutom göra det med väldigt lite fett och välja en bra fettkälla som raps- eller olivolja.

palme
2003-08-25, 11:30
Originally posted by Berry
Poppar man själv kan man dessutom göra det med väldigt lite fett och välja en bra fettkälla som raps- eller olivolja.


Eller kanske udos choice? :D

Trivia
2003-08-25, 12:18
Jaha ni, så fick man det utrett då! Tackar och niger :bow: (Var är förresten smileysen som niger? Vad är det här för jämlikhet, hehe?)

Medelhögt alltså... Intressant! Popcorn har liksom samma konsistens som rispuffar och sånt, så därför hade jag satsat på högt GI. Men, man lär så länge man lever!

Berry: Jag har då aldrig hört nån poppa i olivolja. Vad smakar det? Inga konstiga bismaker?

sipowitz
2003-08-25, 12:53
Ibland poppar jag i olivolja... när jag inte har något annat hemma :-)

Ingen bismak, men som jag förstått det så förstör man ju olivoljan när man upphetar den, kanske bättre med rapsolja?

King Grub
2003-08-25, 13:05
Om man bara äter popcorn en gång i veckan eller så, poppar man i det som smakar bäst: smör. :cool:

Nils
2003-08-25, 16:03
Originally posted by King Grub
Om man bara äter popcorn en gång i veckan eller så, poppar man i det som smakar bäst: smör. :cool:
Majs skall poppas i majsolja :MrT: :D
Nils

King Grub
2003-08-25, 16:10
Originally posted by Nils

Majs skall poppas i majsolja :MrT: :D
Nils

Rackarns! Och här står jag med smörpaketet. Är det lag på det? :MrT:

Nate
2003-08-25, 17:33
jag poppar alltid i olivolja... de gångern jag gör popcorn hemma vilket blir kanske en gång per år?

Spud
2003-08-25, 17:46
blir väl runt 2-3 skålar micropop man trycker i sig, det utklassar totalt vanliga "kastrullpopcorn".

Sverker
2003-08-25, 18:33
Originally posted by palme



Eller kanske udos choice? :D

Stor risk att det tar eld i kastrullen ! Fleromättat fett i varm panna kan sluta illa !

Honn
2003-08-26, 08:15
Jordnötsolja borde fungera bra att poppa i. Massor av mättat fett. Perfekt för höga temperaturer.

DrP
2003-08-27, 08:55
Fick en popcornmaskin av morsan i julas. Poppar med varmluft och man behöver inget fett. Blir lite torrare än om man kör med olja i kastrull men man bränner de inte iaf. Bra grej.

mooch
2003-08-28, 10:14
Är det någon som vet var man köper en sån popcornmaskin? Skulle vilja ha en, jag är kaaass på att poppa popcorn.

Bobbokrull
2003-08-28, 11:12
Popcornmaskin? :MrT:

I mina öron låter det lika löjligt som att köpa en äggkokare, spara hellre slantarna till något vettigt och öva flitigt med kastrullen istället

JJ
2003-08-28, 11:50
Poppa i rapsolja (hälften smör om du vill för smaken), kan inte misslyckas.

mooch
2003-08-28, 12:29
Ja ja, jag kan poppa popcorn... men, jag är freak av hushållsmaskiner. Bra att kunna poppa utan fett också. Och diska kastrullen är ju så sjukt tråkigt.;)

DrP
2003-08-28, 17:09
Teknikmagasinet.

Nä det är inte jättesvårt att poppa i kastrull. Men det krävs en rejäl skvätt olja för att det ska bli bra (inte för att olja är farligt direkt). Men som sagt, hushållsmaskiner är roliga :D

Nils
2003-08-28, 19:25
Originally posted by King Grub


Rackarns! Och här står jag med smörpaketet. Är det lag på det? :MrT:
Absolut, straffbart bara lokaltl runt Kärret, Lerkil kanske, men ändå!
Lustigt med vanor. Jag blev uppvuxen med majsolje popcorn och nu smakar det skitskumt med popcorn med smör. Inte som popcorn helt enkelt :D
Betyder också att dessa microvågspopcorn bara är skit !
Nils

King Grub
2003-08-28, 19:43
Originally posted by Nils
Betyder också att dessa microvågspopcorn bara är skit !
Nils

Visdomsord! :hbang:

Trivia
2003-08-29, 10:19
Nu när jag läst allt vad ni visa skrivit om det här med popcorn, blir det väl nog att skippa mikropopen och övergå till kastrull. Det innebär ju mera disk... Suck! Mikropopcornen är ju SÅ enkla att fixa till, utan problem. Men visst håller jag med om att "riktigt äkta" popcorn är godast! Skall pröva att poppa i olivolja som nästa... Wish me luck!

DrP
2003-08-29, 10:35
Använd inte finkastrullen bara.... jag vet hur det kan sluta.

Berry
2003-08-29, 10:38
Tror ni man kan poppa utan fett i en teflonkastrull? :)

King Grub
2003-08-29, 10:40
Originally posted by Berry
Tror ni man kan poppa utan fett i en teflonkastrull? :)

Om du vill förstöra kastrullen så. Den blir bucklig på nolltid, så en kastrull med tjocka väggar som man inte är rädd om är att rekommendera.

Nils
2003-08-29, 14:28
Jag har en alldeles speciell popcorn kastrull :D
(ok jag kan koka ägg och så ibland i den, men primärt för popcorn, den har nu ett lager av härdat fett/kol i botten nu precis som en ingången gjutjärnsstekpanna och är helt suverän :thumbup: )
Nils