handdator

Visa fullständig version : Att hålla sin viktklass


Turbo Rico
2009-08-07, 14:17
Hur gör man då?
Jag ska tävla på DM i september och tänkta väga in på 104.9 (tävlar i OL) och jag väger idag ca 106-107 kg (nyskiten innan frukost och utan kläder på morgonen), tävlingen är om en månad. Hur mycket över sin viktklass kan och bör man väga och när ska man börja gå ner för att väga in precis rätt? Hur ofta ska man väga sig och ska man alltid väga sig på samma tid på dygnet? Är det svårt att tappa 2 kg vätska innan tävling? Hur går man till väga dagarna innan tävling om man ligger på gränsen för att vara "överviktig"?
Kanske finns en tråd om sånt här redan men jag letade bland förberedelser men där stor det bara om body building.

C.E.J.
2009-08-07, 14:22
Man håller sin viktklass genom att inte äta för mycket mellan tävlingar såklart :D

Dan innan kan du ta bort kolhydrater, skära ner på vätska samt inte äta sent på kvällen. Sen får du ju testväga dig på tävlingsdagen också, testväg dig då när invägningen börjar, och väger du över så har du en timme på att dig att bli av med vikten som ligger över gränsen. Bästa är förstås om du har rätt vikt redan när invägningen startar (oftast kl 9), då har du, ja särskilt du som är tyngre, över två timmar på dig att fylla på med kolhydrater och vätska.

mini
2009-08-07, 14:25
Jag tycker att du ska antingen försöka gå ner redan nu, långsamt, så att du väger in rätt redan en vecka innan så att du kan äta ordentligt och komma till tävlingen med energi eller strunta i viktklassen. Att planera att dra ur sig vätska tycker jag är att chansa för mycket om du inte vet hur du mår efter att ha bastat bort ett kilo vatten.

kjell33
2009-08-07, 14:26
Inte särskilt problematiskt att ligga 2 kg över, särskilt inte med din kroppsvikt. Själv kan jag ta 1kg sista dygnet enbart på att dra ner lite på vätskeintaget. Prova att lägga in 15min cardio ett par dagar och se var du hamnar. Bara som ett experiment.

Turbo Rico
2009-08-07, 14:41
Man håller sin viktklass genom att inte äta för mycket mellan tävlingar såklart :D

Dan innan kan du ta bort kolhydrater, skära ner på vätska samt inte äta sent på kvällen. Sen får du ju testväga dig på tävlingsdagen också, testväg dig då när invägningen börjar, och väger du över så har du en timme på att dig att bli av med vikten som ligger över gränsen. Bästa är förstås om du har rätt vikt redan när invägningen startar (oftast kl 9), då har du, ja särskilt du som är tyngre, över två timmar på dig att fylla på med kolhydrater och vätska.


Om det enda vore så enkelt...:em:

Men är det inte protein man ska plocka bort dagen innan och satsa på kolisarna och ta bort vätska och kanske dricka nåt vätskedrivande, typ grönt te dagen innan?
Kan det inte vara en idé att väga sig varje morgon och kväll veckan innan tävling för att då se lite hur det pendlar och på så sätt kanske veta hur mycket man kan trycka i sig på kvällen innan? Min erfarenhet säger mig att det kan vara idé att äta nåt bra, typ gröt, innan man lägger sig dagen innan en tävling (i mitt fall tung träningen dagen efter då jag är ny med tävlingar) för det ger bra energi till dagen efter. Gröt ska väl inte vara nåt som gör att man väger tungt?

Turbo Rico
2009-08-07, 14:43
Jag tycker att du ska antingen försöka gå ner redan nu, långsamt, så att du väger in rätt redan en vecka innan så att du kan äta ordentligt och komma till tävlingen med energi eller strunta i viktklassen. Att planera att dra ur sig vätska tycker jag är att chansa för mycket om du inte vet hur du mår efter att ha bastat bort ett kilo vatten.


Det låter faktiskt som det mest sunda sättet och det som borde påverka mig minst. Nu har jag semester och det innebär att jag äter 3-4 ggr/dag istället för 6 ggr/dag som det brukar bli när jag jobbar och det kanske kan ge nåt eller några kg mindre plus att jag går på antibiotika nu och måste lätta på träningen en vecka.
Jag har ingen aning om hur det skulle gå om jag tog bort vikt via vätskebantning så det kanske är dumt att chansa på det när man gör sitt livs andra tävling?:em:

Turbo Rico
2009-08-07, 14:46
Inte särskilt problematiskt att ligga 2 kg över, särskilt inte med din kroppsvikt. Själv kan jag ta 1kg sista dygnet enbart på att dra ner lite på vätskeintaget. Prova att lägga in 15min cardio ett par dagar och se var du hamnar. Bara som ett experiment.


Nej, jag tycker inte heller att 2 kg ska vara några större bekymmer men jag vill ogärna behvöa ta till några drastiska åtgärder i sista minuten för det brukar påverka prestationsförmågan ganska duktigt. Dra ner på vätska klarar jag nog, bara att dricka mycket efter invägning och sen börja värma upp. Dra ner på proteinet kan man faktiskt också göra på eftermiddagen och kvällen före tävling, det borde inte påverka prestationen nämnvärt? Pimpla grönt te gör jag redan så det står härliga till men det kanske man kan trappa upp för att få bort lite mer vätska? För jag har för mig att grönt te är vätskedrivande?

kjell33
2009-08-07, 14:53
Gör en provbantning och se vad som händer.

C.E.J.
2009-08-07, 14:54
Men är det inte protein man ska plocka bort dagen innan och satsa på kolisarna och ta bort vätska och kanske dricka nåt vätskedrivande, typ grönt te dagen innan?

Bwahaha nej :D Du tar bort kolhydraterna eftersom det bara är energi samt binder vätska. Tar du bort kolhydraterna så pissar du ut en hel del vattenvikt ganska snabbt. På tävlingsdagen kan du återställa glykogenet (kolhydraterna) utan större problem, du har som sagt över två timmar på dig om du väger in dig direkt kl 9. Ska du ta vätskedrivande är det bättre om du tar koffein i pillerform, eftersom te/kaffe väger det också.


Kan det inte vara en idé att väga sig varje morgon och kväll veckan innan tävling för att då se lite hur det pendlar och på så sätt kanske veta hur mycket man kan trycka i sig på kvällen innan?

Ja det kan man väl göra om man vill.


Min erfarenhet säger mig att det kan vara idé att äta nåt bra, typ gröt, innan man lägger sig dagen innan en tävling (i mitt fall tung träningen dagen efter då jag är ny med tävlingar) för det ger bra energi till dagen efter. Gröt ska väl inte vara nåt som gör att man väger tungt?

Får du väl också göra om du vill, men är du orolig att inte väga in i -105 så är det ingen bra idé att äta nära sänggång, eftersom du bara väger mer på morgonen då. På så kort tid är det dessutom främst matens VIKT som är det... VIKTiga :D inte energiinnehållet.


Men eh... Är det din första tävling? Ska du kvala till SM, sätta svenskt rekord, världsrekord? Så här för din första tävling kanske det är bättre att du bara provar dig fram, väger du 105.2 så vet du det tills nästa tävling (Arne-pokalen i oktober) och gör annorlunda tills dess. Istället för att noja på det här sättet, menar jag :)

Nordström
2009-08-07, 18:46
Ska du ta vätskedrivande är det bättre om du tar koffein i pillerform, eftersom te/kaffe väger det också.


Koffein är väl inte vätskedrivande?

z_bumbi
2009-08-07, 19:16
För två kilo och den kroppsvikten så skulle jag fundera på om inte en viktminskning de närmaste dagarna är det smidigaste, då väger du samma sak som på tävling under alla träningarna fram till DM och slipper leka med tömning och återfyllning.

C.E.J.
2009-08-07, 19:50
Koffein är väl inte vätskedrivande?

Wikipedia says:

Caffeine has diuretic properties, at least when administered in sufficient doses to subjects who do not have a tolerance for it.

http://www3.interscience.wiley.com/journal/118888724/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0

Nordström
2009-08-07, 20:36
Jag har för mig att grub postade nån studie som bevisade att det inte är så, men jag kan ha fel.

eternallord
2009-08-07, 23:59
2kg på vätska känns ju som ingenting. Sista dagarna inför tävlingar i taekwondo tappar jag runt 4kg.

Turbo Rico
2009-08-09, 18:57
Gör en provbantning och se vad som händer.


Stod på en våg idag, första gången på ett par veckor. 110.0 kg fast då precis ätit en megastor lunch och en duktig frukost 5 timmar innan med 3 grova brödskivor, ett ägg, en tallrik med bär, ett glas proviva, en frukt, en kopp grönt te, ett glas vatten med kreatin, brännässepulver, glykosamin och MSM. Det borde väl gett mig en vikt på 2-3 kg extra? Jag hade kortbyxor, skor och T-shirt på mig också.

C.E.J.
2009-08-09, 19:02
Stod på en våg idag, första gången på ett par veckor. 110.0 kg fast då precis ätit en megastor lunch och en duktig frukost 5 timmar innan med 3 grova brödskivor, ett ägg, en tallrik med bär, ett glas proviva, en frukt, en kopp grönt te, ett glas vatten med kreatin, brännässepulver, glykosamin och MSM. Det borde väl gett mig en vikt på 2-3 kg extra? Jag hade kortbyxor, skor och T-shirt på mig också.

Men eh... Är det din första tävling? Ska du kvala till SM, sätta svenskt rekord, världsrekord? Så här för din första tävling kanske det är bättre att du bara provar dig fram, väger du 105.2 så vet du det tills nästa tävling (Arne-pokalen i oktober) och gör annorlunda tills dess. Istället för att noja på det här sättet, menar jag :)

In all kindness :)

Turbo Rico
2009-08-09, 19:05
Bwahaha nej :D Du tar bort kolhydraterna eftersom det bara är energi samt binder vätska. Tar du bort kolhydraterna så pissar du ut en hel del vattenvikt ganska snabbt. På tävlingsdagen kan du återställa glykogenet (kolhydraterna) utan större problem, du har som sagt över två timmar på dig om du väger in dig direkt kl 9. Ska du ta vätskedrivande är det bättre om du tar koffein i pillerform, eftersom te/kaffe väger det också.




Ja det kan man väl göra om man vill.




Får du väl också göra om du vill, men är du orolig att inte väga in i -105 så är det ingen bra idé att äta nära sänggång, eftersom du bara väger mer på morgonen då. På så kort tid är det dessutom främst matens VIKT som är det... VIKTiga :D inte energiinnehållet.


Men eh... Är det din första tävling? Ska du kvala till SM, sätta svenskt rekord, världsrekord? Så här för din första tävling kanske det är bättre att du bara provar dig fram, väger du 105.2 så vet du det tills nästa tävling (Arne-pokalen i oktober) och gör annorlunda tills dess. Istället för att noja på det här sättet, menar jag :)


Jag har läst det här om kostuplägg inför tävling:

En stor fråga bland idrottare är vad man behöver äta inför tävling. Vad ska man tänka på? Ska man äta extra mycket av något? Och är det något man helst ska undvika? Här tänkte jag ta upp hur veckan innan tävling kan se ut och även ge förslag på hur själva tävlingsdagen kan läggas upp. Kom ihåg att inget av detta är ristat i sten. Olika människor reagerar olika på ett och samma kostupplägg. Om du redan har ett invant kostmönster, som du vet fungerar optimalt för dig, finns det ju ingen anledning att ändra på det. Ett tips, om du vill testa hur just det här skulle påverka dig, är att du tar en vecka som du ”låtsas” att du förbereder dig inför tävling. Lägger upp både kost och träning, som du skulle ha gjort om det vore på riktigt – och helt enkelt undersöker vad som händer.

Fem snabba tips
1.Ät oftare dagarna innan tävling. Varannan till var tredje (vaken) timme för att maximera intaget av energi.
2.Var noga med vätskeintaget. Vatten, mjölk och juice är bra.
3.Ät extra mycket kolhydrater. Om du vill kan du faktiskt byta bort lite protein mot kolhydrater, alltså ta mer pasta, ris eller potatis istället för fisk och kött, under veckan innan.
4.Undvik mjölk och mejeriprodukter dagen innan tävling och under tävlingsdagen. Detta är ett kontroversiellt tips, så kolla hur det funkar för just dig under ”låtsasveckan”. En del upplever nämligen att de blir lite slöa av mjölk.
5.Ät bara livsmedel som du är van vid ju närmare tävling du kommer. Risken är annars att du får i dig något som du på något vis inte tål eller som du mår dåligt av, och det sänker naturligtvis prestationen.

Att hålla sig i sin viktklass – den eviga frågan
Är du en av dem som till varje pris klamrar dig fast i din gamla, urväxta viktklass? Då kan det här kostupplägget te sig aningen provocerande. Det är inte meningen. Men samtidigt har ju närings- och energiintaget en avgörande del i resultatet. Därför vill jag ta mig friheten att ge ett ganska hårdfört inlägg här.
Förberedelserna inför vilken viktklass du ska gå i ska helst ske flera månader, kanske upp till ett år, innan tävling på elitnivå. Det är inget som optimalt justeras veckan eller dagarna innan. Knepet med hårddiet och bastande är inte alls bra ur prestationsvinkel. Om det handlar om något kilo på vågen som är avgörande för medalj kan du tänka lite extra på mängderna, men ät fortfarande lika ofta som rekommenderas i den här artikeln. Jag vill även tillägga att tonåringar och unga vuxna som fortfarande växer inte bör viktjustera nedåt inför tävling. Om det är svårt att hålla en viktklass är dags att fundera på att byta – trots att konkurrensen kanske är hårdare där.

Tävlingsveckan
Att äta regelbundet är a och o i träningssammanhang, och blir än viktigare i samband med tävling. Kostupplägget här fungerar naturligtvis lika bra i vanliga fall. Det täcker en dag, men kan så klart expanderas till en hel vecka. Tänk på att mängderna är helt beroende på din energiförbrukning. Variera så mycket som du själv behöver med detta som övergripande mall.

Frukost
Gröt med äppelmos och mjölk
Bröd med margarin, leverpastej, paprika

Mellanmål
Banan och mjölk/fil/yoghurt

Lunch
Pasta med köttfärssås
Rårivna morötter
Knäckebröd med margarin*
Apelsinjuice
Frukt

Mellanmål
Bröd (”halvgrovt”, t.ex. grahamsbröd) med margarin, leverpastej och gurka
Blåbärs- eller nyponsoppa
Frukt

Mellanmål
Banan och mjölk/fil/yoghurt

Middag
Lax med potatis
Gräddfil med dill
Grönsaker
Knäckebröd med margarin*
Frukt eller bär

Kvällsmål
Fil/yoghurt med müsli
Bröd med margarin*, skinka, tomat

*) Med margarin avses vanligt bordsmargarin, t.ex. Bregott


Tävlingsdagen
Det är viktigt att du får i dig energi i form av kolhydrater innan tävlingen startar. Det är särskilt betydelsefullt om du tävlar på morgonen, eftersom blodsockret är lågt då. Energin och näringen du får i dig innan tävling hjälper dig också att hålla koncentrationen. Undvik för mycket fibrer och fett här. Drick vätska både före och under tävlingen!

Exempel på liten måltid före tävling
(1-2 timmar innan start)
Gröt med äppelmos
Smörgås med juice
Pannkakor med sylt



Exempel på större måltid före tävling
(3-4 timmar innan start)
Om du tävlar senare på dagen behöver du äta en större måltid mellan tre och fyra timmar innan tävlingen startar. Planera ditt kostupplägg så det passar med tävlingsstart.
Pasta med tomatsås
Rissallad
Pastasallad med kyckling

Exempel på måltid under tävlingen
Om du tävlar i bänkpress behöver du troligtvis inte äta något under själva tävlingen. Det kan räcka med att du dricker vatten om du blir törstig. Styrkelyftstävlingarna brukar ju å andra sidan oftast vara ganska länge. Då kan du behöva äta något litet mellan grenarna om du känner dig hungrig. Kolhydrater i form av banan, russin och bröd fungerar här, men även en energidryck kan vara en smart lösning.

Efter tävling
För att optimera återhämtningen efter tävling är det viktigt att du äter en ordentlig måltid så snart som möjligt, helst inom mellan en och två timmar. Här ska det finnas både kolhydrater, fett och protein igen.



Nej, det ska nog inte sättas några rekord alls men jag vill gärna hålla mig i 105:an och lika bra att lära sig hur jag ska lägga upp saker och ting med kosten och vikten för nåt år till tänkte jag hålla mig -105 för att senare gå upp i +105.
Eftersom jag stod på vågne idag så måste jag redan nu börja se över ett och annat... trodde jag skulle gå ner nu när det var semester och jag går varje dag och äter färre mål men... så verkar det inte blivit. Nya friska tag nästa vecka.*flex*

Turbo Rico
2009-08-09, 19:07
För två kilo och den kroppsvikten så skulle jag fundera på om inte en viktminskning de närmaste dagarna är det smidigaste, då väger du samma sak som på tävling under alla träningarna fram till DM och slipper leka med tömning och återfyllning.


En fördel med att vara hyfsat tung, det ska kunna gå ganska lätt att tappa 2 kg vätska utan att behöva tumma på prestationsförmågan men jag har aldrig gjort nåt sånt tidigare så jag vet inte riktigt hur man går till väga.

Turbo Rico
2009-08-09, 19:08
In all kindness :)


:laugh:
Jo, det kommer nog sluta i +105 ändå..:eating:

C.E.J.
2009-08-09, 19:11
Eftersom du, som jag förstått av vissa av dina inlägg, inte är i strandform, så finns det ingen anledning för dig att fokusera på att få i dig det ena eller det andra, äter du vanlig blandkost får du i dig allt protein, kolhydrater, fett, vätska och elektrolyter som du behöver. Dina glykogenförråd är ständigt fyllda eftersom du är i den form du är, och du tömmer knappast förråden på träningen. Du behöver inte göra nån laddning. Väger du 107kg kan du droppa 2kg hur lätt som helst utan att prestera sämre.

Turbo Rico
2009-08-09, 19:12
2kg på vätska känns ju som ingenting. Sista dagarna inför tävlingar i taekwondo tappar jag runt 4kg.


Har du märkt av nåt att din prestation blir sämre av att gå ner så mycket på kort tid? Vet inte heller hur mycket vikten påverkar prestationen i kampsport men det borde nästan vara värre för dig att tömma dig på vätska än för mig som tyngdlyftare.

C.E.J.
2009-08-09, 19:12
AAAAAAA snälla Turbo, använd MULTIQUOTE!! :D

Turbo Rico
2009-08-09, 19:14
Eftersom du, som jag förstått av vissa av dina inlägg, inte är i strandform, så finns det ingen anledning för dig att fokusera på att få i dig det ena eller det andra, äter du vanlig blandkost får du i dig allt protein, kolhydrater, fett, vätska och elektrolyter som du behöver. Dina glykogenförråd är ständigt fyllda eftersom du är i den form du är, och du tömmer knappast förråden på träningen. Du behöver inte göra nån laddning. Väger du 107kg kan du droppa 2kg hur lätt som helst utan att prestera sämre.

Ja, jag borde klara det. Dricka mindre vatten dagen innan och sen se till at skita, pinka och ge fan i frukosten innan invägningen?
Fast jag är visst i strandform! Bara det att jag är i en fet strandform... finns såna på stranden också, såg massor av såna gubbar när jag var i Thailand...

Turbo Rico
2009-08-09, 19:15
AAAAAAA snälla Turbo, använd MULTIQUOTE!! :D


Jag orkar inte!*gah!*

eternallord
2009-08-09, 23:38
Har du märkt av nåt att din prestation blir sämre av att gå ner så mycket på kort tid? Vet inte heller hur mycket vikten påverkar prestationen i kampsport men det borde nästan vara värre för dig att tömma dig på vätska än för mig som tyngdlyftare.
Nej ingenting. Vet visserligen inte hur det är för er, men vi väger in dagen innan, börjar omedelbart fylla på med kolhydrater och vätska efter invägningen, i små portioner med ungefär 30-min-intervaller. Går upp ungefär 2-3kg efter invägning och har aldrig märkt någon effekt på prestationen.

jwzrd
2009-08-09, 23:43
Jag tycker att du ska antingen försöka gå ner redan nu, långsamt, så att du väger in rätt redan en vecka innan så att du kan äta ordentligt och komma till tävlingen med energi eller strunta i viktklassen. Att planera att dra ur sig vätska tycker jag är att chansa för mycket om du inte vet hur du mår efter att ha bastat bort ett kilo vatten.

+1

Detta är det lättaste och säkraste sättet att nå din egen bästa prestation.

C.E.J.
2009-08-09, 23:45
Vet visserligen inte hur det är för er, men vi väger in dagen innan,

Och där har vi skillnaden. Vi har invägning 2 timmar innan tävling, kanske 3 om man är en tyngre lyftare som TR.

eternallord
2009-08-10, 00:15
Ja då är givetvis förutsättningarna helt annorlunda, då är det nog inte att rekommendera med sista-minuten-åtgärder som vätske- och kolhydrattömning. Då är det nog bättre att helt enkelt satsa på gammal hederlig bantning och eventuellt låta tarmarna tömmas ordentligt innan det är dags.

Turbo Rico
2009-08-10, 09:48
+1

Detta är det lättaste och säkraste sättet att nå din egen bästa prestation.


Fan också... då måste jag börja banta redan nu. Nästa problem blir att faktiskt hålla sig kvar i -105 även nästa år.
Jag tror du och Mini har rätt, enklast är att ligga stadigt på sin vikt året runt för att slippa såna här "tämningar" och annat som kan ställa till det. Sen har jag ett och annat kg som jag verkligen inte behöva släpa runt på så jag ska kunna väga in under 105 kg utan problem och behålla den lilla styrka som finns.
Jag börjar banta idag.

Turbo Rico
2009-08-10, 09:50
Och där har vi skillnaden. Vi har invägning 2 timmar innan tävling, kanske 3 om man är en tyngre lyftare som TR.


3 timmar och ett dygn, då har man helt olika förutsättningar att ändra vikten. Det bästa är nog som JWZRD och Mini skrev, hålla vikten så man slipper tömma sig på vätska. Ska försöka gå ner mina 2-3 kg redan nu. Finns ju ett och annat jag kan ändra på i min kost...
Just det... multiquote.:em:

jwzrd
2009-08-10, 09:56
3 timmar och ett dygn, då har man helt olika förutsättningar att ändra vikten. Det bästa är nog som JWZRD och Mini skrev, hålla vikten så man slipper tömma sig på vätska. Ska försöka gå ner mina 2-3 kg redan nu. Finns ju ett och annat jag kan ändra på i min kost...
Just det... multiquote.:em:

Det handlar, som CEJ redan antytt, även om att matcha åtgärder efter ambitionsnivån också. Nybörjartävling ska aldrig innebära att man ger sig i kast med superavancerade specialknep för att tappa vatten. Det finns ingen anledning att trixa med sådant på den nivån.

Lillgrabben
2009-08-10, 10:10
+1

Detta är det lättaste och säkraste sättet att nå din egen bästa prestation.

Är man inte i läge att slå rekord, kan kvala till sm,vm, em osv kan man väl lika gärna stanna kvar i klassen där man ligger för närvarande?!

Tycker jag iallafall!:)

bubbe
2009-08-10, 10:20
Detta kanske är olika från person till person, men jag brukar per automatik tappa 0.5-1kg över natten till tävlingen. Beroende på nervositet eller att man kanske tänker mer på hur mycket man dricker / går på toa osv.

Så om du kan lägga dig på en normalvikt runt 105.5 så tror jag du utan problem kan väga in 104.9.

jwzrd
2009-08-10, 10:32
Är man inte i läge att slå rekord, kan kvala till sm,vm, em osv kan man väl lika gärna stanna kvar i klassen där man ligger för närvarande?!

Tycker jag iallafall!:)

Givetvis. Det tycker jag också är utgångsläget. Helt vanliga riktlinjer om ett sunt liv och rimliga matvanor kommer först. Att vara suddig i kanten utan att det för med sig någon prestandaförbättring är bortkastat hälsoslitage.

Turbo Rico
2009-08-10, 10:39
Det handlar, som CEJ redan antytt, även om att matcha åtgärder efter ambitionsnivån också. Nybörjartävling ska aldrig innebära att man ger sig i kast med superavancerade specialknep för att tappa vatten. Det finns ingen anledning att trixa med sådant på den nivån.


Nej, det kommer förmodligen inte gynna mig på nåt sätt. Det jag tänkte på var mer att det kan vara bra att veta hur man ska gå till väga då det är en del av sporten för jag hoppas kunna ligga kvar i 105:an nåt år till innan jag går upp i plufsen. Lite trist att det redan är på 105 kg man blir SHW i OL.
Jag kommer försöka hålla nere vikten och sen ta det som det kommer, blir det +105 så blir det så.

Turbo Rico
2009-08-10, 10:42
Detta kanske är olika från person till person, men jag brukar per automatik tappa 0.5-1kg över natten till tävlingen. Beroende på nervositet eller att man kanske tänker mer på hur mycket man dricker / går på toa osv.

Så om du kan lägga dig på en normalvikt runt 105.5 så tror jag du utan problem kan väga in 104.9.


Jag som ligger så nära min vikt borde utan att behöva tumma på prestationen eller behöva tömma mig på vätska väga ca 105-106 kg veckan innan även om vågen visade lite väl högt igår. Blev lite förvånad faktiskt att jag gått så mycket sista tiden trots att jag går mer än jag brukar göra och äter mindre nu på semestern.

Turbo Rico
2009-08-10, 10:43
Givetvis. Det tycker jag också är utgångsläget. Helt vanliga riktlinjer om ett sunt liv och rimliga matvanor kommer först. Att vara suddig i kanten utan att det för med sig någon prestandaförbättring är bortkastat hälsoslitage.


Jo, så är det så klart.