handdator

Visa fullständig version : Antioxidanter förhindrar ej peroxidation efter träning och kan försämra återhämtning


King Grub
2009-08-07, 09:40
PURPOSE:: This study aimed to determine the effects of 4 wk of antioxidants (AOX) supplementation on exercise-induced lipid peroxidation, muscle damage, and inflammation in kayakers.

METHODS:: Subjects (n = 20) were randomly assigned to receive a placebo (PLA) or an AOX capsule (AOX; 272 mg of alpha-tocopherol, 400 mg of vitamin C, 30 mg of beta-carotene, 2 mg of lutein, 400 mug of selenium, 30 mg of zinc, and 600 mg of magnesium). Blood samples were collected at rest and 15 min after a 1000-m kayak race, both before and after the supplementation period, for analysis of alpha-tocopherol, alpha-carotene, beta-carotene, lycopene, lutein plus zeaxanthin, vitamin C, uric acid, total AOX status (TAS), thiobarbituric reactive acid substances (TBARS) and interleukin-6 (IL-6) levels, and creatine kinase (CK), superoxide dismutase (SOD), glutathione reductase (Gr), and glutathione peroxidase (GPx) activities.

RESULTS:: With supplementation, plasma alpha-tocopherol (P = 0.003) and beta-carotene (P = 0.007) augmented significantly in the AOX group. IL-6 (exercise, P = 0.039), TBARS (exercise, P < 0.001), and uric acid (exercise, P = 0.032) increased significantly in response to the exercise regardless of treatment group. Cortisol level raised more from pre- to postsupplementation period in the PLA group (time x supplementation, P = 0.002). Although TAS declined after exercise before intervention, it increased above preexercise values after the 4-wk period in the AOX group (supplementation x time x exercise, P = 0.034). CK increased after exercise in both groups (exercise effect, P < 0.001) and decreased from week 0 to week 4 more markedly in the PLA group (supplementation x time, P = 0.049).

CONCLUSIONS:: AOX supplementation does not offer protection against exercise-induced lipid peroxidation and inflammation and may hinder the recovery of muscle damage.

Med Sci Sports Exerc. 2009 Aug 5. Antioxidants Do Not Prevent Postexercise Peroxidation and May Delay Muscle Recovery.

Madame
2009-08-07, 09:48
Betyder det att det är dåligt för återhämtningen att äta ALA? Hur mycket försämras återhämtningen? (jag hänger inte riktigt med på alla siffror i studien)

Apos78
2009-08-07, 10:02
Nu togs blodprover även innan supplementeringen men kan man anta att den antioxidativa statusen som kommer av den kost jag äter över längre tid påverkar mer? Då det inte handlar om direkta tillskott utan en generellt god status gällande antioxidativ förmåga. Så att detta inte automatiskt dras till att antioxidanter överlag är dåliga för återhämtningen.

Fatcan
2009-08-11, 14:20
Betyder det att det är dåligt för återhämtningen att äta ALA? Hur mycket försämras återhämtningen? (jag hänger inte riktigt med på alla siffror i studien)

Undrar jag med...

Frumpish
2009-08-11, 14:54
Nu togs blodprover även innan supplementeringen men kan man anta att den antioxidativa statusen som kommer av den kost jag äter över längre tid påverkar mer? Då det inte handlar om direkta tillskott utan en generellt god status gällande antioxidativ förmåga. Så att detta inte automatiskt dras till att antioxidanter överlag är dåliga för återhämtningen.

Vilket innebär att det ej går att bygga om man käkar stora mängder frukt/grönt/bär isåfall om jag tolkat dig rätt?

Eller ja, blir mindre opti iaf ;)

Apos78
2009-08-11, 15:15
Vilket innebär att det ej går att bygga om man käkar stora mängder frukt/grönt/bär isåfall om jag tolkat dig rätt?

Eller ja, blir mindre opti iaf ;)

Att det inte går att bygga alls är kanske att ta i:).

Det jag funderade över var snarare om effekten av ett högt intag av antioxidanter skilde sig om det gällde ett stadigt högt intag vid kosten eller ett högt intag via supplementering.

Klein
2009-08-11, 15:26
Jag ser redan det nya försäljningsargumentet för maltodextrin och proteinpulver framför mig:

"Antioxidanter kan försämra återhämning vid träning. Därför har vi tagit fram en produkt helt utan antioxidanter för maximal prestation och återhämtning."

Eddie Vedder
2009-08-11, 15:35
Vilket innebär att det ej går att bygga om man käkar stora mängder frukt/grönt/bär isåfall om jag tolkat dig rätt?


Nej den tolkningen är rejält överdriven och inte applicerbar här tycker jag.

När det gäller vissa mikronutrienter och antioxidanter bör man vara rejält försiktig med att överföra resultat från supplementeringsstudier till dietära jällor av samma ämnen.

Dessutom är ju inte en enda studie en enskild spik i kistan ens för supplementering, men visst antyder den att du kan få motsatt effekt med extra tillskott av detta. Och det finns fler studier som påvisar helt obefintlig eller t.o.m. sämre träningsresultat och/eller hälsopåverkan från tillskott av mikronutrienter och antioxidanter.

Frumpish
2009-08-11, 21:32
Nej den tolkningen är rejält överdriven och inte applicerbar här tycker jag.

När det gäller vissa mikronutrienter och antioxidanter bör man vara rejält försiktig med att överföra resultat från supplementeringsstudier till dietära jällor av samma ämnen.

Dessutom är ju inte en enda studie en enskild spik i kistan ens för supplementering, men visst antyder den att du kan få motsatt effekt med extra tillskott av detta. Och det finns fler studier som påvisar helt obefintlig eller t.o.m. sämre träningsresultat och/eller hälsopåverkan från tillskott av mikronutrienter och antioxidanter.

Blev lite otydligt av mig ~~

Zorgus
2009-08-12, 06:32
Jag hoppas att studier som denna och liknande kan få de hysteriska fitnesstidningarna att tona ner sina repotage om hur nyttigt det är med antioxidanter. De borde lyssna mer på Saltin än Paulun: http://www.idrottochkunskap.se/artiklar/antioxidanter.html

JoeyP
2009-08-12, 15:32
CITAT från studien

Analyser av muskelbiopsierna visar att IL-6 responsen från lårmusklerna slogs ut helt i gruppen som fick antioxidanter.

Vad menar dem med slogs ut helt I det sammanhanget? Typ ingen återhämtning/muskelökning? Eller vadå?

Apos78
2009-08-12, 18:33
CITAT från studien

Analyser av muskelbiopsierna visar att IL-6 responsen från lårmusklerna slogs ut helt i gruppen som fick antioxidanter.

Vad menar dem med slogs ut helt I det sammanhanget? Typ ingen återhämtning/muskelökning? Eller vadå?

IL-6 fungerar som en signal att glykogenlagren i muskel börjar ta slut vilket då ökar glukos från lever till blod och indirekt till muskel. Därmed sämre återhämtning om IL-6 saknas. Alldeles säkert fler funktioner än så avgivning av t.ex. antiiflammatoriska cytokiner som IL-1, vilket också det lär påverka återhämtningen.

Sverker
2009-08-12, 18:47
Jag hoppas att studier som denna och liknande kan få de hysteriska fitnesstidningarna att tona ner sina repotage om hur nyttigt det är med antioxidanter. De borde lyssna mer på Saltin än Paulun: http://www.idrottochkunskap.se/artiklar/antioxidanter.html


Även

272 mg of alpha-tocopherol, 400 mg of vitamin C, 30 mg of beta-carotene, 2 mg of lutein, 400 mug of selenium, 30 mg of zinc, and 600 mg of magnesium

Tocoferol är ett reduktionsmedel, askorbinsyra är ett reduktionsmedel, selen verkar som ett reduktionsmedel i glutationperoxidaset, zink är en cofaktor till enzym och magnesium är en elektrolyt.Hur lutein fungerar vet jag inte http://www.impgc.com/images/Structures/Lutein.gif men det verkar vara ett reduktionsmedel.

Kvar finns bara betakaroten som är antioxidant och som inte är ett reduktionsmedel. Kan vi tänka oss att betakaroten och andra quencher ( utsläckare ) inte påverkar återhämtningen men kan ge ett fullgott skydd mot radikaler:confused:

C.E.J.
2009-08-12, 21:36
Optimering av återhämtning och hälsa verkar inte gå hand i hand riktigt? Mtp denna tråd samt studien om nitrat.

Cerberus
2009-08-13, 01:30
intressant, att utesluta antioxidanter tänker ja inte göra dock för det saktar väl ner det fysiska åldrandet.

mik
2009-08-18, 03:25
[QUOTE=Eddie Vedder;3814709]Nej den tolkningen är rejält överdriven och inte applicerbar här tycker jag.

När det gäller vissa mikronutrienter och antioxidanter bör man vara rejält försiktig med att överföra resultat från supplementeringsstudier till dietära jällor av samma ämnen.

Dessutom är ju inte en enda studie en enskild spik i kistan ens för supplementering, men visst antyder den att du kan få motsatt effekt med extra tillskott av detta. Och det finns fler studier som påvisar helt obefintlig eller t.o.m. sämre träningsresultat och/eller hälsopåverkan från tillskott av mikronutrienter och antioxidanter.Om sådan kunskap varit känd sen tidigare, varför innehåller då en del PWO sådana extrema mängder av exempelvis C-vitamin och Magnesium? Brutal FX och RAGE innehåller 500 mg C-vitamin och 500 mg magnesium per dos. Det borde förta träningsresultatet rejält att få i sig sådana mängder varje gång man tränar.

Eddie Vedder
2009-08-18, 04:55
Om sådan kunskap varit känd sen tidigare, varför innehåller då en del PWO sådana extrema mängder av exempelvis C-vitamin och Magnesium? Brutal FX och RAGE innehåller 500 mg C-vitamin och 500 mg magnesium per dos. Det borde förta träningsresultatet rejält att få i sig sådana mängder varje gång man tränar.

Sedan när har tillskottstillverkarnas rekommendationer börjat bygga på objektivitet?

mik
2009-08-18, 05:59
Sedan när har tillskottstillverkarnas rekommendationer börjat bygga på objektivitet?
Det är klart att man måste göra en kritisk granskning, speciellt inom kosttillskottsbranchen. tråden har gjort att jag i framtiden väljer ett annat märke med mindre mängder antioxidanter. självklart kommer jagi nte att utesluta antioxidanter:)

Eddie Vedder
2009-08-18, 06:33
Det är klart att man måste göra en kritisk granskning, speciellt inom kosttillskottsbranchen. tråden har gjort att jag i framtiden väljer ett annat märke med mindre mängder antioxidanter. självklart kommer jagi nte att utesluta antioxidanter:)

Att du är kritisk är klokt, kudos till dig.:thumbup: Många produkter lovar guld och gröna skogar baserat på närmast obefintlig evidens, andra fungerar helt klart men behöver inte för den delen vara nödvändigt. Protein och omega-3 är ju exempel på det senare, det är bra grejer men inget exceptionellt.

Men det är skillnad på en proteindrink eller en multivitamintablett från apoteket och en amerikansk produkt med ohemula halter av vitaminer, antioxidanter och metaboliter.