handdator

Visa fullständig version : Vidga magsäcken med vatten och äta mer?


teal
2009-08-07, 09:37
Nu är team Besep här igen och tänker på vissa saker.

Jag tillhör den grupp som har väldigt svårt att sätta i mig mycket mat på samma gång vilket resulterar i att jag inte går upp tillräckligt i vikt (nöjd med 75kg iofs men vill lägga på mig lite till och sen öka på cardion och hålla mig där)

Då är frågan/frågorna;

kan man vidga magsäcken med tex. vatten under dagen? Kör en hemma-variant av periodisk fasta och käkar 8timmar per dag och fastar 16. Jag har då vissa problem;
1. Jag dricker i princip ALDRIG vatten. När jag tränar så dricker jag c:a 5dl, annars aldrig. Kan detta bidraga till att man "torkar ut" och maten sväller extra mycket i magen.
2. Ang. grönsaker, hur viktigt är det egentligen? Äter kanske 100g per dag. Inte så att jag tycker illa om det men äter hellre 100g kött istället.

Tack så mycket

Tolkia
2009-08-07, 09:43
Varför skulle maten svälla i magen för att man inte dricker? :confused:

Nästa fråga är ju varför du tillämpar "periodisk fasta" om du har svårt att äta mycket på en gång och tycker att det är ett problem, det låter lite som att välja det sämsta av två världar.

Madame
2009-08-07, 09:52
Om du vill få ner mer kalorier så är det enklaste att byta ut din mat till energitätare livsmedel. Hur äter du idag?

teal
2009-08-07, 09:54
Jag tänker mer i banorna, lite vätska så stoppar man ner något som innehåller lite vätska i magen så att det blir en skurtrase-effekt och maten sväller upp. Lite likt havregrynsgröt när man häller i vatten i grynen och låter det stå ett par minuter.

Och jag får i mig tillräckligt med KCAL, ligger på 200-500+ om dagen men vill ändå få i mig mer. Nu äter jag två "större" mål mat, text 100g pasta, 250g kycklingfilé och sen lite sås och en halvliter mjölk till det. Sen c:a 4 h senare stoppar jag i mig ännu en måltid för att sedan sporadiskt äta mackor/nötter etc. tills fönstret stänger

Madame
2009-08-07, 10:08
maten sväller inte mer av att det är lite mindre vatten i magen. Och om där är ett helt bad med vätska i magen, så borde ju det mätta ännu mer? Därför kan man känna sig mätt och inte orka trycka ner samma mängd mat om man dricker för mycket före och till maten.

Men får du verkligen i dig tillräckligt med kalorier? I första posten skriver du att du inte går upp tillräckligt i vikt, här ovanför skriver du att du får i dig tillräckligt. :confused: Om du inte går upp som du vill så är ju det ett tecken på att du inte får i dig tillr.

teal
2009-08-07, 10:12
Dålig formulering av mig kanske.

Jag får i mig mer än mitt dagsbehov av kalorier, men jag vill ändå äta mer och större portioner och på så sätt öka mer.

Tex gårdagens måltider

måltid 1;
100g pasta, 250g kycklingfilé med dressing gjort av fet creme fraische (stavning)
5dl mjölk.

Måltid två, 400g pannkaka, 5dl mjölk

"måltid" 3 och 4
totalt 6st mackor, vitt bröd, 6dl juice, 6dl yoghurt och 100g cashewnötter.

kcal-mässigt är det över mitt dagsintag men jag känner ändå att jag vill äta mer av den lagade maten än mackor/yoghurt osv.

Apos78
2009-08-07, 10:17
Ät en rejäl frukost, en rejäl lunch och en rejäl middag. Då har du genast tre måltider där du kan öka mängderna successivt. Detta tillsammans med ett par mellanmål och ett kvällmål ger dig fler tillfällen att öka energimängden jämfört med hur du äter idag. På dessa sex måltider är det sedan fritt att laborera för att hitta en nivå du tycker passar. Att begränsa antalet måltider till tre eller fyra gör det hela såklart svårare.

Vad gäller vätska så drick "lagom" och tänk inte så mycket på att använda vätskan som ett sätt att reglera ev. mättnad eller hunger. Dricker du för lite kommer det att påverka träningen negativt.

Madame
2009-08-07, 10:22
gör en sallad till maten! och vräk på massor av fet dressing/olja ---> lättätna kalorier. adda oliver och fetaost för ytterligare kalorier *drool*

Om du vill äta mera grönsaker, så kan du med fördel boosta med en klick smör på tex varmt majs.

Sen är ju protteshejk eller gainer ett enkelt och snabbt sätt att få ner mer kalorier, som inte mättar.

teal
2009-08-07, 13:51
Tack för tipsen.

Problemet med min mage är att så fort som jag dricker gainer/prottepulver så sväller magen och jag blir typ full även fast det är en liten mängd som går ner. Ibland blir jag även illamående efter att ha dragit en protteshake, provat ett par olika märken och blandat med vatten/mjölk och ett par gånger både och :)

MrF
2009-08-07, 14:03
Varför vill du ligga på ett högre intag än +200-500 kcal/dag?
Eller snarare, varför vill du gå upp mer i vikt med kroppsfett?

teal
2009-08-07, 14:30
jag vill kunna köra mer cardio, kanske lägga på mig 2-3kg till samtidigt som jag kör 3 cardiopass i veckan

OneManArmy
2009-08-09, 17:57
Dags att börja köpa storpack nötter?

spoonchest
2009-08-10, 08:45
Har haft samma problem. Tips är att tugga maten ordentligt, och ät långsamt.
Äter jag middag framför TV:n, sitter jag och petar i mig maten eftersom man kan äta lite, luta sig tillbaka och zappa lite, äta lite till osv. Kan ta mig upp till 1,5 timme att äta upp, men det går ner iaf.

Alfred Nobel
2009-08-10, 09:12
Har haft samma problem. Tips är att tugga maten ordentligt, och ät långsamt.
Äter jag middag framför TV:n, sitter jag och petar i mig maten eftersom man kan äta lite, luta sig tillbaka och zappa lite, äta lite till osv. Kan ta mig upp till 1,5 timme att äta upp, men det går ner iaf.

Då hinner ju maten bli kall?

Lägg ifrån dig besticken och tugga maten ordentligt, det är mina råd. Sen dricker du inte undertiden du tuggar/äter.

Pungis
2009-08-10, 12:01
Har haft samma problem. Tips är att tugga maten ordentligt, och ät långsamt.
Äter jag middag framför TV:n, sitter jag och petar i mig maten eftersom man kan äta lite, luta sig tillbaka och zappa lite, äta lite till osv. Kan ta mig upp till 1,5 timme att äta upp, men det går ner iaf.

Håller med.. Låter man det tar nån timme och ger upp vid andra-tredje kvællningen får man i sig en hel del ;)