handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig knyta ni som klättrar!


Yip_man
2009-08-07, 06:15
Jag har köpt en sele och en säkerhetslina. Jag ska korta linan eller knyta en ögla på linan så att jag kan sätta i en karbinhake. I ena ändan på linan sitter det redan en ögla.

Det optimala är att inte kapa repet utan knyta flera hållbara öglor på det och sätta i karbinhakar så att man kan justera hur långt man vill att repet ska vara.

Tipps på hur man knyter hållbar ögla mottages. Vinnaneren belönas med popcorn.

Spiffy
2009-08-07, 06:32
Nu är jag ingen klättrare. Men en pålstek fungerar kanske.
Det försvagar ju linan en hel del, men det kanske finns marginal för det.

teargaz
2009-08-07, 07:39
Vänta lite nu... Vad är det du håller på med?
Ska du klättra med massa knopar på repet eller ska du göra nåt annat och bara säkra dig själv på en och samma höjd?

Dubbel åttan is the shit. Den gör du rakt i selen utan cabbe och kan även göra den mitt på ett rep.

Nitrometan
2009-08-07, 07:49
Sen är det ju så att varje knop på ett rep försvagar det.

Det finns säkert en lista på hur mycket.

kjell33
2009-08-07, 07:50
Tycker också det verkar konstigt. Det normala när man vill knyta in sig i selen är att man gör en "åtta" och hoppar över karbinhaken helt och hållet eftersom det blir svagare.

Spiffy
2009-08-07, 08:09
Kanske bara är en säkerhetssele när han ska göra något uppe på taket på ett hus eller något sådant. Kanske inte är något berg som ska klättras. Därför han vill kunna ha olika längd, beroende på var på taket han befinner sig.

MenSnällaÅke
2009-08-07, 09:03
Jag förstår inte heller exakt vad det är du ska göra. Det finns olika öglor som lämpar sig för olika saker beroende på hur repet belastas. Det finns en ögla som man använder sig av om man är fler som är inknutna i samma rep om man exempelvis ska gå över en glaciär. Då knyter man en "alpine butterfly". Denna kan man även med fördel använda för att isolera en del av repet som blivit skadat. Knopen är väldigt enkel men ändå svår att förklara i text. Men prova att googla på alpine butterfly så borde du hitta nåt.

MenSnällaÅke
2009-08-07, 09:26
Den klart enklaste förklaringen hur man knyter en butterfly är helt klart på denna sida

http://www.abc-of-rockclimbing.com/climbing-knots/alpine-butterfly.asp

Yip_man
2009-08-07, 20:34
Kanske bara är en säkerhetssele när han ska göra något uppe på taket på ett hus eller något sådant. Kanske inte är något berg som ska klättras. Därför han vill kunna ha olika längd, beroende på var på taket han befinner sig.


alldeles riktigt. Jag har gjort en butterfly och den verkar ju bergsäker. har 12m uppe i nocken och 50graders taklutning så lite säkerhet när man håller i målarpenseln är alldrig fel. Men nått berg ska här inte bestigas.