handdator

Visa fullständig version : Tvådagarsprogram


Hlevin
2009-08-06, 22:16
Tjena!

Nu är det så att jag skulle behöva hjälp att lägga upp ett träningsprogram.
Jag tränar sjukt mycket handboll men har individuell träning på tisdag och torsdags morgonar och kommer då ha tid att gymma.. Hur ska jag dela upp det så jag tränar alla muskelgrupper på två dagar? Några förslag på hur jag skulle kunna lägga upp mitt schema?:)

Tack så hemskt mycket på förhand.

Petoria
2009-08-06, 22:18
Över/Underkropp?

Hlevin
2009-08-06, 22:21
tycker du det? blir det inte mycket att köra axlar, rygg, mage, biceps, triceps, pecs.. u name it.. allt på samma gång då? känns som det kommer ta ruskig tid att pumpa varje muskel på överkroppen riktigt hårt på en dag..?

burre
2009-08-06, 22:42
Lägg ner tänket att "pumpa varje muskel riktigt hårt" om du ska köra halvkroppspass. Kör du på överkropp t.ex:

Någon variant av följande övningar
Militärpress 3-4set
Bänkpress 3-4set
Chins 3-4set
Stångrodd 3-4set
Bicepscurl 2-3set
Tricepsextension 2-3set

6st övningar 16-22set.

Ovanstående kommer räcka gott.

(Underkropp tex
böj
mark
lårcurl
vader
brutalbänk)

Turbo Rico
2009-08-06, 22:45
Även om du har 2 dagar i veckan till ren styrketräning så måste du väl inte dela upp dina pass på just 2 olika pass utan det går väl att köra 3 pass? Ett vanligt upplägg bland styrkelyftare är ju böj, bänk, mark och jag tror många kör lätt böj på bänkdagarna, lätt bänk på markdagarna och lätt mark på böjdagarna för att hålla igång kroppen och du som redan tränar handboll måste nog inte träna lika frekvent som styrkelyftare utan du kan nog vila längre mellan passen för dina knän, axlar och armbågar måste ju hålla för handbollen. Här kan det nog också vara idé att testa sig fram. Börjar det det gå trögt, göra ont så får du lägga om träningen. Har du ingen tränare som kan ge ditt nåt program eller iaf tips på hur du kan lägga upp din fysträning?

Hlevin
2009-08-06, 22:46
okej okej det skulle alltså inte funkat? tack så mycket!

Turbo Rico
2009-08-06, 23:01
okej okej det skulle alltså inte funkat? tack så mycket!


Vad skulle inte funka? Att träna hela kroppen på 2 pass? Självklart funkar det men tror ingen kan svara på om det är det som kommer gynna din handboll eller inte.
Många skriver här att man ska testa och i det här fallet kan det nog vara idé. Börja med att träna överkropp/underkopp ett tag. Om du märker att det funkar kör på det, funkar det inte, du får ont eller inte ökar i styrka så skulle jag se till att vila mer mellan passen, dvs kanske dela upp det på 3 pass, inte nödvändigtvis så som jag skrev men köra det som jag tror kallas 3-split istället. Eller så trappar du bara ner antal övningar eller set för att hinna återhämta dig till nästa styrkepass. Ibland kan det vara svårt att få tips från folk som bara styrketränar, vi lägger ju ALL energi på det och behöver inte tänka på att tömma nån energi på handboll vilket ställer högre krav på din återhämtning mot mig som bara styrketränar.

z_bumbi
2009-08-07, 10:13
Hur ser din övriga träning ut?

Hlevin
2009-08-07, 16:52
Det jag menade som inte skulle funka var såklart det burre skrev att jag skulle lägga ner snacket om att pumpa varje muskel riktigt hårt.. :) ja det är nog sant det du säger, får nog prova mig fram och se vart det leder.. just nu tränar jag handboll måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag, och eventuella matcher på helgerna.. att kombinera handboll och skola gör att jag måste utnyttja tisdagarna och torsdagarna till styrkan.. två split är det enda möjliga för mig tyvärr.