handdator

Visa fullständig version : Angående sömn på dagen!


CalleP
2009-08-06, 21:24
Jag har väldigt konstigt dygnsrytm nu eftersom det är sommarlov lägger mig runt 7 på morgonen och vaknar runt 4. Jag undrar varför man känner sig inte lika pigg mentalt / fysiskt när man gör så för att annars när jag sover och vaknar vid 12 tiden på dagen så mår jag helt ok. Men så fort jag börjar lägga mig när solen går upp så börjar jag känna mig ofokuserad ingen ork osv.

Om någon har en studie som antingen krossar eller stärker mitt påstående så blir jag väldigt glad!

Turbo Rico
2009-08-06, 21:41
När ja gjobbade natt under några år så var det samma sak för mig, samma sak när jag jobbar extra på helgerna i dörren nu för tiden, går jaoch lägger mig för sent (eller tidigt) så mår jag piss dagen efter, känns nästan som jag är bakis precis när jag vaknar. En del säger sig klara av nattskift, jag var inte en av dom. Jag har inget vetenskapligt att säga utan kan vara tala ur min erfarenhet och det är att man ska inte vara vaken på nätterna för det mår man skit av. Tror det är fler som håller med. När jag slutade kl 6 på morgonen så såg jag alltid till att sätta klockan på 13.00 för sov jag längre än så mådde jag ännu sämre, nån enstaka gång vaknade jag kl 15 och då var den dagen helt förstörd.

CalleP
2009-08-06, 21:43
Tack så mycket för det du skrev turbo rico det betyder ju att jag inte är ensam me det iaf. Jag menar rent fysiskt så har jag aldrig några problem så sätt men rent mentalt så är man mer irriterad får inte ihop allting såsom man brukar göra.

Att gå upp runt 12 - 2 är helt OK för mig, men efter det så går det bara nedför.

Tack återigen

Turbo Rico
2009-08-06, 22:04
Tack så mycket för det du skrev turbo rico det betyder ju att jag inte är ensam me det iaf. Jag menar rent fysiskt så har jag aldrig några problem så sätt men rent mentalt så är man mer irriterad får inte ihop allting såsom man brukar göra.

Att gå upp runt 12 - 2 är helt OK för mig, men efter det så går det bara nedför.

Tack återigen


En vaktkollega sa till mig att många har en inbygd dygnsrymt. Tror det ligger lite i det, vissa är ju morgonpigga, andra inte. Sen jag var 15 har jag alltid blivit trött ca 24 och att gå upp före kl 08.00 har alltid varit jobbigt för mig. Samma sak att vara vaken efter kl 12 har jag, mitt psyke och min kropp inte gillat. Att få sina 8 timmar är ju viktigt men jag valde allt som ofta att hellre sova 5-6 timmar och då komma upp tidigare än att dra mig till kl 3 på eftermiddagen, det funkar inte för mig. Du verkar funka på samma sätt, lika bäst att acceptera det och gå och lägga sig tidigare, finns väl egentligen ingen anledning att vara vaken till 7 på morgon om man inte jobbar natt. Det är väl roligare att funka som människa på dagarna än att sitta uppe till 7 på morgonen?

JohnRick
2009-08-07, 00:26
http://health.howstuffworks.com/how-to-fall-asleep2.htm
Vanligt dagsljus är nyckeln till en hel del.

Pjotor
2009-08-07, 10:03
http://health.howstuffworks.com/how-to-fall-asleep2.htm
Vanligt dagsljus är nyckeln till en hel del.

+1. Vi människor är anpassade till att vara vakna under dygnets ljusa del. Det går att vänja sig vid andra vakentider, men det är ändå slitsamt i längden.

Sedan är det för mig en gåta varför någon vill sova bort de härliga sommardagarna, men det är en helt annan sak...