handdator

Visa fullständig version : Allvarlig stukning av foten eller brutet?


Rupa
2009-08-06, 10:28
Spelade Fotboll den 27e maj så det har gått över 9 hela veckor. Inte gått en dag utan att jag haft ont. Jag sprang i 110% på en djupledsboll så de gick fort, kliver sen helt galet men inte snett, svårt att förklara men jag kliver rakt på foten med rakt ben, de tog tvärstopp och jag flög framåt. Knät var inte i någon vinkel om man kan säga så, det blev en komprimering.

Lindade foten och låg med den högt, de pullserade som bara den. Efter många om och men kunde jag somna på kvällen, ha sjukt ont då kunde inte ligga ordentligt, på rygg men var tvungen att vrida benetså foten låg åt sidan. Jag vaknade efter 3 timmars sovande, var alldeles svettig och dyngsur, foten pullserade och jag hade så ont att jag var påväg att kräkas. Kom ingenstans, minste ansträgning till att ens ta mig ur sängen var som en stor plåga. Jag tröck i mig Ipren och curadon, låg vaken nästan hela natten, somnade på morgonkviten en liten stund.

Foten svullnade överallt, knölen på innsidan fanns inte längre de var en enda stor knöl från hälen och upp. Svullnaden fortsatte över foten till yttersidan så knölen på den sidan var också dubbelt så stor. Foten var blå halvvägs fram till stortån ,bak till hälen och upp mot ovansidan. Var blå på yttersidan med vid svullnaden och hälsenan. Jag har ärligt aldrig sett en så extremt blå fot.


I en vecka gick jag med kryckor (Vi har hemma), kunde inte stå på foten alls. Jobbade inte på 2 veckor. Efter 7 dagar började jag gå på foten för att träna, de gjorde satans ont men bet ihop. Kunde bara gå korta stunder, max 5 min sen var jag tvungen att vila.


I dagsläget 9 veckor senare låser sig foten när jag går, tar tvärtstopp. Måste vinkla foten neråt då för att få loss det. Ibland hinner jag inte med att hindra de då smäller det högt som attans och jag verkligen kvider av smärta. De ömmar konstant det mest från knölen på yttersidan och så drar de mot smalbenet. Även bak i hälsenan ömmar det när jag sträcker ut. Det är fortfarande svullet också, på båda sidor. Stor skillnad mot min andra fot. Upplever att ju längre jag går så börjar jag vinkla foten.



Tror jag fått med allt av vikt, tycker ni att jag ska uppsöka sjukhus för en röntgen eller eller är de en normal stukning av den grövre sorten?

kungconny
2009-08-06, 10:39
Jag tycker att du borde ha uppsökt sjukhus för 9 veckor sedan. Låter inte som en normal stukning.

Ame
2009-08-06, 10:49
Ja, du ska gå och kolla upp det.

Hemi
2009-08-06, 10:55
Liknande hände mig, har sämre rörlighet i fotleden nu. Djup knäböj betyder att jag roterar hela kroppen på grund av det. Störande som bara den. Du skulle ha kollat och du skall fortfarande.

Rupa
2009-08-06, 10:55
Okej jag får göra de, återkommer här med dommen ;)

Jag har alltid vart lyckligt lottad på skadefronten, knappt en stukning i hela mitt liv. Så jag har inget att jämföra med, men de kändes som att de var lite galet. Tack för era svar.

Spiffy
2009-08-06, 11:27
Jag tycker att du borde ha uppsökt sjukhus för 9 veckor sedan. Låter inte som en normal stukning.

+1
Självklart ska du åka in och kolla upp det.

Martin Löwgren
2009-08-06, 11:30
Kan tyvärr vara för sent nu då de gått för lång tid men rapportera gärna vad dem sa.

Mvh

Rupa
2009-08-06, 12:39
Inga tider kvar idag jag skulle få komma in imorgon och se en läkare men hon trodde definitivt att jag skulle få åka och röntga om jag fortfarande har ont såhär 9 veckor efteråt. Så får vänta ett tag, men jag återkommer som sagt här så fort jag är klar.

Spiffy
2009-08-10, 11:37
Hur har det gått?