handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag lägga upp mitt träningsschema?


Sebu
2009-08-06, 09:46
Hejsan jag har ett litet problem i mitt träningsschema, jo jag vill träna måndag - fredag och vet nu inte riktigt hur jag ska lägga upp vilka muskelgrupper på vilka dagar för att inte krocka med varandra på bästa möjliga sätt så att jag inte använder någon muskelgrupp dagen efter som jag kört idag t.ex. hoppas ni förstår mig tillräckligt bra för att hjälpa mig med detta lilla bekymmer .

Mitt förslag är:

Måndag:Biceps & Triceps
Tisdag:Ben + Mage
Onsdag:Rygg & Mage
Torsdag:Axlar & Bröst
Fredag:Biceps & Triceps igen precis som måndag

Funkar det att lägga upp det på det här viset eller behövs det ändras om. Jag vill mest bara veta om det är bra upplagt och så att jag inte använder någon muskelgrupp onödigt dagen efter en annan.

Tack på förhand

Mvh Sebastian

hillbilly90210
2009-08-06, 10:09
Om man får raljera lite känns mage dagen efter mage spontant som att använda en muskelgrupp onödigt dagen efter en annan.

mille4
2009-08-06, 10:15
M Underkropp
T Överkropp
O Komplement/vila
T Underkropp
F Överkropp
L Vila
S Vila

JohnRick
2009-08-06, 11:32
Som ovanstående, med viss modifikation. Kör halvkroppspass fyra ggr i veckan i stället så får varje muskelgrupp sig en släng två ggr/veckan. Varför måste du prompt träna veckans alla vardagar - och till på köpet biceps/triceps två ggr under perioden?

Sebu
2009-08-06, 19:05
Jag undrar mest bara om det är ok att lägga upp det följande vis:

Måndag:Biceps & Triceps
Tisdag:Ben + Mage
Onsdag:Rygg & Mage
Torsdag:Axlar & Bröst
Fredag:Biceps & Triceps igen precis som måndag

????

Eliass
2009-08-06, 19:25
Jag undrar mest bara om det är ok att lägga upp det följande vis:

Måndag:Biceps & Triceps
Tisdag:Ben + Mage
Onsdag:Rygg & Mage
Torsdag:Axlar & Bröst
Fredag:Biceps & Triceps igen precis som måndag

????

Håller med föregående talare, men om du nu vill ha åsikter på det där upplägget så tycker jag du inte ska köra mage två dagar i rad. Och tycker det är onödigt att köra armar två gånger. Lägg hellre till vila där och börja om på söndag istället också låter du det rulla.
Det är vad jag tycker, lycka till ! :)

BB1942
2009-08-06, 19:26
kör 3-split 2 gånger i veckan

WorkOutBuddy
2009-08-06, 19:27
Triceps får stryk på torsdagen med alla bröst och axel övningar. Du vill väl ge dina muskler tid att återhämta sig också då ska du inte träna dom två dagar i rad.

hillbilly90210
2009-08-06, 19:39
Förutom att det är mage två dagar i rad håller jag med om att det är för mycket fokus på armar. Om det är lite volym på de där armpassen tror jag att det är att be om problem. Min personliga åsikt baserad på hur jag känner min egen kropp. Dessutom ligger ju fredagstriceps direkt efter axlar & bröst.

Plusett på JohnRick.

Sebu
2009-08-06, 19:53
Förutom att det är mage två dagar i rad håller jag med om att det är för mycket fokus på armar. Om det är lite volym på de där armpassen tror jag att det är att be om problem. Min personliga åsikt baserad på hur jag känner min egen kropp. Dessutom ligger ju fredagstriceps direkt efter axlar & bröst.

Plusett på JohnRick.

OK! Men hur ska jag lägga upp muskelgrupperna i rätt ordning om jag vill träna måndag - fredag så jag inte bryter ner och inte kör någon msukelgrupp som jag tränat dagen innan?

hillbilly90210
2009-08-06, 20:03
OK! Men hur ska jag lägga upp muskelgrupperna i rätt ordning om jag vill träna måndag - fredag så jag inte bryter ner och inte kör någon msukelgrupp som jag tränat dagen innan?

Det är jag inte rätt person att svara på, jag har mest sysslat med hel- och halvkroppsupplägg sen jag så smått började fatta det här med styrketräning. Helt enkelt för att det faller mig i smaken. Och som tidigare påpekats, måste du köra styrketräning 5 gånger i veckan? Det är rätt mycket, även om en del helt säkert fixar det. Du får hoppas på att någon som är inne på den typen av splittar kommer med några tips i så fall.

Sebu
2009-08-06, 21:38
Hej igen jag har nu suttit och tänkt igenom mitt träningsschema hemma och har kommit fram till följande:

Måndag:Biceps & Triceps
Tisdag:Ben & Vader + Mage
Onsdag:Rygg
Torsdag:Vila
Fredag:Axlar & Bröst
Lördag:Biceps & Triceps
Söndag:Vila / Mage hemma

Skriv gärna era åsikter om mitt träningsupplägg........

Eliass
2009-08-06, 21:54
Hej igen jag har nu suttit och tänkt igenom mitt träningsschema hemma och har kommit fram till följande:

Måndag:Biceps & Triceps
Tisdag:Ben & Vader + Mage
Onsdag:Rygg
Torsdag:Vila
Fredag:Axlar & Bröst
Lördag:Biceps & Triceps
Söndag:Vila / Mage hemma

Skriv gärna era åsikter om mitt träningsupplägg........

Släpar armarna som fasen eller ?:Virro

Petoria
2009-08-06, 21:57
Tycker det är lättare om man delar in schemat på dagar, inte veckodagar, t.ex så här.

Dag 1: Bröst, Triceps, Axlar
Dag 2: Rygg, Biceps
Dag 3: Ben, Vader, Mage
Dag 4: Vila

goj739
2009-08-06, 22:05
Kondition?

Petoria
2009-08-07, 09:59
Finns det något som hindrar en från att lägga till det om man vill?