handdator

Visa fullständig version : Artikulera ländrygg i sittande rodd?


JohnRick
2009-08-05, 22:07
Då jag nyligen fick ett tillfälligt ryggskott till följd av ett magsläpp under tunga frontböjar spånar jag nu över hur ni själva utför sittande rodd?

Tidigare har jag alltid kört med full artikulation (krumning) och tillbaka. Frågan är om det i stället räcker att böja i höftleden då jag går i utsträckt läge under rodden? Tänker givetvis på vad som är bäst ur lumbaraspekten.

Vill minnas att liknande undringar har ventilerats här när det gäller utförnade av bellyback och kotrullandets vara eller icke vara. Så?

Martin Löwgren
2009-08-05, 22:09
Då jag nyligen fick ett tillfälligt ryggskott till följd av ett magsläpp under tunga frontböjar spånar jag nu över hur ni själva utför sittande rodd?

Tidigare har jag alltid kört med full artikulation (krumning) och tillbaka. Frågan är om det i stället räcker att böja i höftleden då jag går i utsträckt läge under rodden? Tänker givetvis på vad som är bäst ur lumbaraspekten.

Vill minnas att liknande undringar har ventilerats här när det gäller utförnade av bellyback och kotrullandets vara eller icke vara. Så?
Du ska gå så pass långt fram du kan med bibehållen naturliga kurvatur i ländryggen.

Det är med andra ord olika från person till person beroende på rörlighet. Generellt går många alldeles för långt fram och får en krummad ländrygg vilket skadar diskarna.

Hejnomax
2009-08-05, 22:14
Kan inte gå så djupt innan jag tappar svanken, hjälper det att strecha hamstrings?