handdator

Visa fullständig version : Ang. splits


Aquiena
2009-08-05, 18:19
Har en fråga till de mer erfarna som faktiskt har testat olika splits och inte till dem som står fast vid att deras split är den bästa som finns och vägrar acceptera OM det finns bättre... Sedan är det även en smaksak självfallet.


Har testat både 3-split och 2-split, men har under snart mina 1,5 år mestadels kört 2-split. Var inne under en period då jag ville testa 3-split men gick sedan tillbaka till min kära 2:a då jag tyckte det kändes som att man slackade mer med den andra.

Jag menar, visst när du väl kör 3-split tränar du muskelgrupperna mer intensivt. Medan du i en 2-split kanske tappar en övning på vissa grupper (inte alla, har fortfarande tid till max 3 per muskelgrupp under mitt 45-minuterspass). Å andra sidan så tränar du, som i mitt fall, hela kroppen två gånger på en vecka. Skulle jag då köra 3-split, och träna fyra dagar som jag gör nu skulle det innebära att jag går igenom hela kroppen 1 1/3 gång.

Alltså, vid 2-split går jag igenom kroppen 2 gånger på en vecka och vid en 3-split 1 1/3 gång.

Detta var något jag verkligen kände av när jag testade 3-split och var anledningen till att jag gick tillbaka. Men jag undrar fortfarande hur ni som testat både 3-split och 2-split, men fortfarande hänger kvar vid en 3-split, resonerar kring detta? Vad tycker du är för/nackdelarna?

Blev säkert lite rörigt för de flesta... :Virro

Action Fighter
2009-08-05, 18:39
Man brukar väl nämna splitten efter hur många ggr man splittar upp kroppens olika delar under veckan? Själv tkr jag 5split med 5 träningstillfällen och lite extrapass här och där är bäst då jag gillar att fokusera varje pass på en muskel och göra många set. Tycker inte att jag själv kan ta ut mig till max om jag har inte har mer än 10 set på en muskel.
Jag brukar vanligtvis snitta ungefär 20set per muskel och pass.

JohnRick
2009-08-05, 19:23
2-split för min del. Frekvensen går före träningsvolym alla ggr tycker jag. Med en trea måste det bli fler pass över en given period för att komma upp i hyfsad frekvens för en muskelgrupp, vilket jag inte prioriterar.

Sparven från Minsk
2009-08-05, 21:02
Kört 2,3,4,5 splitar beroende på hur jag vill träna och vad.

Alla har sin charm, och det är både kul och bra med variation i livet o träningen ;)

xarizma
2009-08-05, 23:42
3 split funkar bäst för mig.

Robban
2009-08-06, 12:47
Kör just nu en 3-split som e grymt rolig å ger bra resultat. Kör två varv å vilar alltid söndagar. Jag ökar mer än någonsin å är inne i ett sällan skådat flyt... *flex*

Mr A
2009-08-06, 13:43
Robban...Hur ser denna split ut? Om du är villig att dela med dig av den :)

Robban
2009-08-06, 16:16
Robban...Hur ser denna split ut? Om du är villig att dela med dig av den :)

Visst e ja de.

rygg, biceps o axlar

lår, mage o vader

bröst, triceps o mage

Godfella
2009-08-06, 16:49
2-1-2 til I die.

Morrris
2009-08-06, 16:58
Kör en tresplit följd av två halvkroppspass per vecka.

dream_theater_
2009-08-06, 17:34
För mig gället 2-split. Provade 4-split, men det kändes som att det inte gav någonting. Dock har jag bara tränat ett år, knappt det, och då är det väl halvkroppspass som ger mest.

Mr A
2009-08-06, 17:46
Visst e ja de.

rygg, biceps o axlar

lår, mage o vader

bröst, triceps o mage

ok låter grymt men hur gör du för att det inte ska bli långa monsterpass.. Hur många övningar per muskelgrupp kör du och hur många set per övning?

Tackar för infon!

enzodiac
2009-08-06, 18:03
jag började med 5 split, sedan 4,3,2 och nu helkropp. Känns bättre och bättre destu färre splittar jag kör.

Jag tror på att träna musklerna mer frekvent med färre övningar och set. Känner mig inte lika sliten även om jag kör musklerna 3ggr i veckan jämfört med 4 eller 5 split där man endast kör 1 gång på riktigt.

hugok
2009-08-06, 18:18
Jag tror på att byta split hela tiden. Kanske köra några veckor helkropp, sen några veckor halvkropp följt av några veckor 3-split. Sen kan man göra som jag och blanda halv- och helkropp.

Robban
2009-08-06, 19:09
ok låter grymt men hur gör du för att det inte ska bli långa monsterpass.. Hur många övningar per muskelgrupp kör du och hur många set per övning?

Tackar för infon!

Jag tränar ca 1h 45 min i snitt per pass. Kör intensivt. Det är långa och tuffa pass men jag ökar mer än jag trodde var möjligt så jag e glad. :)