handdator

Visa fullständig version : Träna svanken(hemmagym)


AndyJ
2009-08-05, 17:43
TJENA. Det är såhär att jag har ett "hemmagym" och jag undrar alltså hur man kan träna svanken. Jag vet att man kan ligga på mage och dra överkroppen uppåt, men om man ligger på golvet när man gör den övningen så känns det som att man gör fel för jag har hört att man ska "rulla" upp ryggen och det går ju inte.

Ja, jag hoppas ni förstår. Så langa övningar man kan göra hemma för att träna svanken nu tack :)

Pjotor
2009-08-05, 17:58
Du menar ryggmusklerna, inte svanken. Nåväl.

Den övning du nämner är en bra övning. En form som jag trivs med är att börja på mage med armarna vända framåt, från fötterna. Lyft sedan överkroppen, samtidigt som du drar armbågarna nedåt, mot fötterna.

En annan hemmaövning är goodmornings med något tungt i händerna.

nlsn
2009-08-05, 19:34
Hemmagym? Alltså en skivstång?

Kör på marklyft isf!

Pjotor
2009-08-05, 20:44
Spekulation: Om det är så att du har ont i ryggen så kan det faktiskt vara magmusklerna som är för svaga. Ett annat tecken på det är en stor svank, som gör att magmusklerna inte orkar hålla emot ryggmusklerna.

Som nlsn säger så är marklyft svårslaget vad gäller träning av erector spinae, som muskeln ifråga heter. Nackdelen är att det behövs rätt mycket vikt.

AndyJ
2009-08-05, 21:15
Pjotor, jag ska testa det du säger. Jag kör redan marklyft men får ändå ont i nedre delen av ryggen ibland. Det känns som att mina magmuskler är rätt så tränade, tror jag behöver kötta lite mer på ryggen faktiskt.

Tolkia
2009-08-05, 21:44
Det kan vara så att du behöver träna bålstabilitet för att bli stark i marklyft; crunches/situps räcker nog sällan för det.

AndyJ
2009-08-05, 22:22
Det kan vara så att du behöver träna bålstabilitet för att bli stark i marklyft; crunches/situps räcker nog sällan för det.

Jag följer denna när jag tränar magen: http://www.beyondsixpackabs.com/public/343.cfm?sd=2 borde inte det räcka? :s

AndyJ
2009-08-05, 22:30
Kollade rundor lite precis och har hittat lite övningar som tydligen ska träna bålstabiliteten. http://www.styrkeprogrammet.se/traningsguide/20 denna sidan, stämmer detta?

Detta är lämpligt att lägga in som magövningar då va?

eskiil
2009-08-05, 23:40
En annan hemmaövning är goodmornings med något tungt i händerna.

+1

Eller med skivstång bakom nacken (Om TS nu har detta i sitt hemmagym)

AndyJ
2009-08-06, 00:05
+1

Eller med skivstång bakom nacken (Om TS nu har detta i sitt hemmagym)

Jag har ingen skivstång, har ett "gym" som är en sak som man kan göra många saker på..hoppas ni fattar. Men stämmer det i mitt förra inlägg?

Petoria
2009-08-06, 00:09
Hur kan du köra marklyft utan skivstång? *screwy*

AndyJ
2009-08-06, 01:31
Hur kan du köra marklyft utan skivstång? *screwy*

Ja...jag improviserar lite halft.

http://www.rusta.se/images/products/75101238_m.jpg

Ungefär det har jag, det blir ju lite halvbra, men funkar

LillSkalman
2009-08-06, 06:11
Menar du att du marklyfter genom att dra i en wire? eller lyfter du hela ställningen? :D Kul grej jag ville fråga bara, lycka till med ryggen! :)

AndyJ
2009-08-06, 23:07
Menar du att du marklyfter genom att dra i en wire? eller lyfter du hela ställningen? :D Kul grej jag ville fråga bara, lycka till med ryggen! :)


Haha, en wire såklart... måste dock stå på skiten annars lyfter den, haha.