handdator

Visa fullständig version : TV-tips: King Corn (om den amerikanska majsindustrin) 5/8-09 kl. 22 på TV8


mikaelj
2009-08-05, 10:27
Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=jDurZc5Yr6c

Amerikansk dokumentär från 2008.

Collegevännerna Ian Cheney och Curt Ellis flyttar till hjärtat av USA för att ta reda på varifrån deras mat kommer. De ska plantera en halv hektar majs och följa dess väg i världen efter skörden. Undersökningen väcker några oroande frågor om hur vi äter, och hur vi producerar mat. Nästan allt i amerikanernas kost innehåller majs: majssirap, kött av kor som utfodrats med majs och majsbaserad preparerad mat är stapelvaror i den moderna dieten. Ian och Curts undersökning leder till skrämmande svar.

Majs är en billig råvara med förödande effekter på djur och människor. Den gör kor feta och sjuka, men låter oss samtidigt äta billiga hamburgare, och i delar av USA blir typ 2 diabetes allt vanligare på grund av majsen.

Producerat år 2008.

Apos78
2009-08-05, 10:29
"...i delar av USA blir typ 2 diabetes allt vanligare på grund av majsen."

Det var ett djärvt uttalande:).

mikaelj
2009-08-05, 10:49
"...i delar av USA blir typ 2 diabetes allt vanligare på grund av majsen."

Det var ett djärvt uttalande:).

http://www.sciencedaily.com/releases/2007/08/070823094819.htm

ScienceDaily (Aug. 23, 2007) — Researchers have found new evidence that soft drinks sweetened with high-fructose corn syrup (HFCS) may contribute to the development of diabetes, particularly in children. In a laboratory study of commonly consumed carbonated beverages, the scientists found that drinks containing the syrup had high levels of reactive compounds that have been shown by others to have the potential to trigger cell and tissue damage that could cause the disease, which is at epidemic levels.

Apos78
2009-08-05, 10:56
http://www.sciencedaily.com/releases/2007/08/070823094819.htm

Det djärva ligger i att det låter så slutgiltigt.

Håller absolut med om hela historien med sötade drycker men det blir en lite komisk formulering.

Tolkia
2009-08-05, 11:10
En detalj angående detta med att majs skulle göra kor feta och sjuka: Gräsätare som står på stall och övergöds med kraftfoder (iofs även sådana som går fritt och övergöds med kraftfoder) blir tämligen feta oavsett typ av kraftfoder. Traditionella svenska kraftfoder, typ korn, havre, foderblandningar baserade på säd, pellets etc. är i det fallet inte bättre än majs om man ger motsvarande energimängd.

(Sedan finns det mycket i majsindustrin och matindustrin generellt som är tveksamt, tillräckligt mycket för att man skall kunna låta det räcka med det utan att demonisera ett sädesslag.)

Apos78
2009-08-05, 11:53
I Rift-Valley i Kenya odlas i stort sett bara majs trots att det är en gröda som är klart känsligare för väder och vind. Den mer lokala sorghum är då ett bättre alternativ, inte minst med tanke på nyttan med att växelbruka marken. Så de finns mer problem med majesen är just de näringsmässiga och västvärldsrelaterade.

Sen att söta drycker ger en ökad risk för allt vad det är tycker jag är en livsstilsfråga och inte något som har att göra med majsen i sig så mycket. Läsken dricker inte sig själv...

Eddie Vedder
2009-08-05, 11:57
En detalj angående detta med att majs skulle göra kor feta och sjuka: Gräsätare som står på stall och övergöds med kraftfoder (iofs även sådana som går fritt och övergöds med kraftfoder) blir tämligen feta oavsett typ av kraftfoder. Traditionella svenska kraftfoder, typ korn, havre, foderblandningar baserade på säd, pellets etc. är i det fallet inte bättre än majs om man ger motsvarande energimängd.

+1

Och glöm inte de farliga blåbären som gör björnarna smällfeta till vinterdvalan.;)

Sverker
2009-08-05, 11:58
http://www.sciencedaily.com/releases/2007/08/070823094819.htm

Intressant kemi med fritt fruktos och fritt glukos som reaktiva komponenter i dryckena. Ännu intressantare när kolsyra verkar trigga reaktioner.


Jag ser ett lyft, för de svenska sockerbetsodlarna och sockerbruken, framför mig:thumbup:



Ska vi gissa att tillsats av askorbinsyra i dryckerna kan motverka reaktionerna en hel del;)

Eddie Vedder
2009-08-05, 12:02
Jag ser ett lyft, för de svenska sockerbetsodlarna och sockerbruken, framför mig:thumbup:

Tvärtom antagligen, blir majs en större och större massindustri som blir billigare och billigare som råvara lär den ju bara utöka.

Sverker
2009-08-05, 17:45
HFCS har funnits i 30 år eller mer. Jagas HFCS av kolhydrathatarna så lär socker få hjälp på traven mot lågprisalternativet. Den enes död blir den andres bröd...ungefär




Jag har inte satt mig in i det hela i länken men jag har lite svårt att se reaktionsprodukterna som speciellt giftiga.

Khyron_
2009-08-06, 16:13
Verkar vara nån inspelning från något LCHF-möte där de demoniserar fructose igen... ;)
Talaren har också ett roligt namn.
dBnniua6-oM
Robert H. Lustig, MD

Sniggel
2009-08-06, 18:25
Det där var snarare effekterna av en hög-fruktos-diet (vilket våra västerländska kostvanor mer och mer liknar) än vad det handlade om lchf.

Khyron_
2009-08-06, 20:56
Det där var snarare effekterna av en hög-fruktos-diet (vilket våra västerländska kostvanor mer och mer liknar) än vad det handlade om lchf.

Lustig argumenterar mot kalori in = kalori ut
Att människor vars argument för att träna är att öka kaloriförbränningen är idioter..
Man får lite sekt-vibbar ;)

mikaelj
2010-01-04, 20:36
Varifrån kommer sektvibbarna?

Han argumenterar inte mot energibalansen, utan påstår (det första han gör i föreläsningen) att det är kraftigt förenklat. Intressant om leptin, för övrigt.

Diskuteras på Whole Health Source just nu, http://wholehealthsource.blogspot.com/2009/12/body-fat-setpoint.html

Trance
2010-01-04, 20:43
Verkar vara nån inspelning från något LCHF-möte där de demoniserar fructose igen... ;)
Talaren har också ett roligt namn.

Robert H. Lustig, MD

Om det är den föreläsningen jag tänker på så är den bra men LCHF-rörelsens reaktion är lite lustig (den har blivit populär på sista tiden). De ser den som något slutgiltigt bevis på hur farligt fruktos (och hfcs) men problemet är att föreläsaren även säger att fiber är väldigt viktigt och hälsosamt. Det senaste är självklart fullständigt fel enligt LCHF då fibrer tvärt emot är rakt av skadligt.

Så han är både en mycket vis man och en idiot.

mikaelj
2010-01-04, 20:51
Varför är han en idiot?

(jag tror inte på vattenolösliga fibrer, och har du magproblem är det nog en bra idé att minska på dem. men vattenlösliga fibrer, som i grönsaker, varför skulle det vara fel på dem?)

Trance
2010-01-04, 21:19
Varför är han en idiot?

(jag tror inte på vattenolösliga fibrer, och har du magproblem är det nog en bra idé att minska på dem. men vattenlösliga fibrer, som i grönsaker, varför skulle det vara fel på dem?)

Jag anser inte att han är en idiot utan pratar mest om hur de högljudda och framstående i LCHF-rörelsen pratar om videon.

mikaelj
2010-01-04, 21:35
Jaha. Det har jag inte hört något av.

150-200g fibrer är en jäkla massa, om jag minns siffran rätt. Mycket bark och rötter?

Har kommit till biten där han jämför 120 kcal från socker, stärkelse och alkohol. Väldigt intressant!

Trance
2010-01-04, 21:41
Jaha. Det har jag inte hört något av.

150-200g fibrer är en jäkla massa, om jag minns siffran rätt. Mycket bark och rötter?

Har kommit till biten där han jämför 120 kcal från socker, stärkelse och alkohol. Väldigt intressant!

Det jag minns är att han kunde lurat mig rätt stenhårt där med kemin om han skulle velat, inte mycket jag förstod där.

mikaelj
2010-01-06, 12:59
Det jag minns är att han kunde lurat mig rätt stenhårt där med kemin om han skulle velat, inte mycket jag förstod där.

Man får hoppas att någon av studenterna som lyssnar skulle yla om han sagt något fel. Eller någon annan som sett den med lite mer koll i biokemi. Undrar om det tas upp i Näringslära för högskolan?

Jag tycker att hans jämförelse mellan riskineser & fettamerikaner och deras gemensamma nämnare var väldigt intressant: ingen fruktos. Alkohol-kontra-fruktos-tabellen är också snygg.