handdator

Visa fullständig version : Mat, vilken dag?


Zlimer
2009-08-05, 00:31
Tränar på för fullt nu men vill inte ligga på kaloriöverskott utan försöker ligga på plus minus noll. Jag vet att man bygger muskler lättare om man ligger på överskott men att det inte ska vara omöjligt att bygga på underskott om man inte redan tränat styrketräning under en länge tid.

Nu till frågan, om jag ska äta lite extra en dag lite då och då, ska jag i så fall äta extra på dagen jag tränar eller dagen direkt efter träning, vilken skulle dag skulle göra mest nytta för mina muskler?

Sen en liten bonusfråga, någon som har tips på vad jag kan dricka/äta direkt efter träning (förutom en klassisk pulver-gainer)? Gärna något som finns i vanliga mataffärer och inte är för bökigt att slänga ihop!

Tacksam för svar! :hbang:

dt06mj2
2009-08-05, 02:07
Ät extra i den måltiden du äter direkt efter träningen.

WorkOutBuddy
2009-08-05, 08:31
Ät extra på dagarna du tränar och ät mindre på vilo dagarna.

eskiil
2009-08-05, 12:31
Ät extra på dagarna du tränar och ät mindre på vilo dagarna.

Borde det inte vara tvärtom eftersom att musklerna växer under de dagarna man inte tränar?

(Obs! Detta är inget påstående utan en fråga :P)

patrikjo
2009-08-05, 12:38
Jag skulle nog säga att du ska sluta överanalysera och bara äta lite extra någon gång när du känner för det.

Det finns ingen möjlighet att du har tillräckligt bra koll på vad du stoppar i dig för att ligga på exakt noll i överskott, så om du klämmer en extra macka eller en potatis extra spelar ingen roll i det stora loppet. Så länge vågen visar vad du vill att den ska visa är allting bra.

Angående mat efter träning så gillar jag att äta ett gäng med ägg när jag kommer hem. Säkert inte optimalt på alla sätt, men jag tycker det känns bra.

King Grub
2009-08-05, 13:55
Borde det inte vara tvärtom eftersom att musklerna växer under de dagarna man inte tränar?

(Obs! Detta är inget påstående utan en fråga :P)

Känsligheten för aminosyror är som störst timmarna efter träning. Hur man lägger sitt kaloriintag, vilodag eller träningsdag, spelar kanske mindre roll, men att koncentrera ett högt proteinintag i anslutning till träningspasset är en god idé. Den uppregleringen av proteinsyntesen som sker då är inte främst kaloriberoende, utan aminosyreberoende.