handdator

Visa fullständig version : stekt brocolli


gabbah
2009-08-04, 15:06
Tjena!
Har just stekt broccoli i rapsolja (ekologiskt odlad, kallpressad, från Zeta).

När man räknar ut näringsinnehållet för det man stoppat i sig, hur går ni då i denna situation? Jag vet hur många gram broccoli jag stekt, men hur gör jag med oljan? Trots allt borde ju en hel del sugas upp. Ska jag uppskatta mängden olja och ta med det i dagsintaget?

En annan fråga är: är det "okej" att steka grönsaker ur näringssynpunkt, mer specifikt då jag vill gå ner i kroppsfett? Det blir så gott!

oddyboll
2009-08-04, 15:15
är också lite nyfiken på det där med oljan. hur mycket av oljan är kvar näringsmässigt efter att man stekt? allt?

mikaelj
2009-08-04, 15:22
hur mycket av oljan är kvar näringsmässigt efter att man stekt? allt?

Ja, om inte oljan hoppar ur stekpannan.

gabbah
2009-08-04, 16:03
Ja, om inte oljan hoppar ur stekpannan.

Det betyder att min måltid innehåller 135kcal MER bara för oljan, som jag uppskattade till 15 gram som sugs upp av broccolin och kycklingen.... *gah!*
Men detta är alltså rimligt?

mikaelj
2009-08-04, 16:47
Om du äter upp oljan istället för att ha kvar den i stekpannan? Visst.

tobias_
2009-08-04, 17:10
Oljan kommer dels att

1) stanna kvar i stekpannan
2) sugas upp av broccolins celler
3) lägga sig som en liten film runt broccolin
4) hoppa ur stekpannan.

Hur mycket du får i dig genom att äta broccolin är ju rätt svårt att svara på. Men om du är så noga kan du ju väga den mängd olja du häller i, och samtidigt väga stekpannan före och efter för att se hur mycket olja som stannar kvar i stekpannan.

Apos78
2009-08-04, 17:14
Det betyder att min måltid innehåller 135kcal MER bara för oljan, som jag uppskattade till 15 gram som sugs upp av broccolin och kycklingen.... *gah!*
Men detta är alltså rimligt?

Om du får i dig precis all olja du hällde i från början så ja. Men ska man vara så pass detaljerad och petig vad gäller maten får man inget annat göra och det kommer garanterat att blir rejält tröttsamt i längden.

gabbah
2009-08-04, 17:31
Om du får i dig precis all olja du hällde i från början så ja. Men ska man vara så pass detaljerad och petig vad gäller maten får man inget annat göra och det kommer garanterat att blir rejält tröttsamt i längden.

Nja, jag uppskattade som sagt att 15 gram sögs upp i broccolin och kycklingen, som jag alltså sen får i mig när jag äter upp allt.
Jag hällde säkert i mer än bara 15 gram olja. Kanske 20, kanske 25 gram? Hade inte så bra koll faktiskt, hällde på några stänk två ggr.
Men det jag uppmärksammade att så gott som ALL olja va borta när jag stekt klart... hmm...

Så, det motsvarar som sagt 135 kcal om det är 15 gram olja som sugs upp. Detta är lika mycket som ett gott knäckebröd med smör och leverpastej på, som jag gärna tar till min protec. *drool*

Tänk om man steker mat två ggr? då är du uppe i 270kcal bara på oljan du steker med... det är en hel del av mina 2000 kcal som jag siktar på nu när jag vill minksa mitt kroppsfett.

Sen vill jag tillägga att jag inte alltid kommer vara så petig, utan bara nu i början när jag "lär mig" detta nya matintag, från att ha ätit vad som helst tidigare!

Cohen
2009-08-04, 19:24
Nja, jag uppskattade som sagt att 15 gram sögs upp i broccolin och kycklingen, som jag alltså sen får i mig när jag äter upp allt.
Jag hällde säkert i mer än bara 15 gram olja. Kanske 20, kanske 25 gram? Hade inte så bra koll faktiskt, hällde på några stänk två ggr.
Men det jag uppmärksammade att så gott som ALL olja va borta när jag stekt klart... hmm...

Så, det motsvarar som sagt 135 kcal om det är 15 gram olja som sugs upp. Detta är lika mycket som ett gott knäckebröd med smör och leverpastej på, som jag gärna tar till min protec. *drool*

Tänk om man steker mat två ggr? då är du uppe i 270kcal bara på oljan du steker med... det är en hel del av mina 2000 kcal som jag siktar på nu när jag vill minksa mitt kroppsfett.

Sen vill jag tillägga att jag inte alltid kommer vara så petig, utan bara nu i början när jag "lär mig" detta nya matintag, från att ha ätit vad som helst tidigare!

Förstår inte vad det är som är så konstigt. Steker du mat i olja som du sedan får i dig kommer du att få energi från oljan. Olja som olja.

Sedan ska du komma ihåg att olika livsmedel suger upp olika mängder fett. Generellt sett absorberas mycket fett av sådant med porös yta (såsom bröd, panerade vadsomhelst, vissa grönsaker, vitfisk osv.), medan kött ofta ger ifrån sig mer fett än det suger upp. En fiskpinne stekt i fett kommer alltså att vara fetare efter stekning, men en entrecote kommer att vara magrare.