handdator

Visa fullständig version : Stretchning för att bli vigare


CVN
2009-08-04, 09:33
Hej har haft en liten funderare, skulle det vara till fördel att stretcha varje dag typ på kvällen för att bli vigare i kroppen? Har haft problem förut med att jag fått någon sträckning då och då så undrar om stretchning regelbundet skulle hjälpa till att förhindra det?

Anders Dybdahl
2009-08-04, 10:57
Beror lite på va du menar med "sträckning". Muskelskada? Nackspärr? Ryggskott? Alla lägger lite olika mening i ordet.

Om du vill bli vigare i kroppen, måste musklerna vara i ytterlägen rätt så mkt (typ kampsportare) för att anpassa sig rent fysiologisk.

Om du sitter på kontor i 8 timmar med böjda knän (kort position för baksida lår) och stretchar baksida lår 10 minuter varje kväll, så vinner 8 timmar varje gång! :)

CVN
2009-08-04, 11:27
Beror lite på va du menar med "sträckning". Muskelskada? Nackspärr? Ryggskott? Alla lägger lite olika mening i ordet.

Om du vill bli vigare i kroppen, måste musklerna vara i ytterlägen rätt så mkt (typ kampsportare) för att anpassa sig rent fysiologisk.

Om du sitter på kontor i 8 timmar med böjda knän (kort position för baksida lår) och stretchar baksida lår 10 minuter varje kväll, så vinner 8 timmar varje gång! :)

Rör mig väldigt ofta och tränar väldigt ofta. Ska börja med Muay Thai och vet att vissa sparkar kräver bra vighet. Inte för att jag är stel i kroppen, men man kan alltid bli vigare.

Så vad tycker ni, ska man stretcha varje kväll, typ 25 minuter eller räcker det efter man tränat muskler typ benpass att stretcha i 10-20 minuter?

Prankie
2009-08-04, 11:39
En gång per vecka och alla kvällar låter båda som extremläge. Du kan ju börja med 3 kvällar per vecka för att få in rutin samt ge kroppen en chans att återhämta sig. Stretchvärk gör nästan mer ont än träningsvärk. ;)

CVN
2009-08-04, 11:44
En gång per vecka och alla kvällar låter båda som extremläge. Du kan ju börja med 3 kvällar per vecka för att få in rutin samt ge kroppen en chans att återhämta sig. Stretchvärk gör nästan mer ont än träningsvärk. ;)

Okej men om jag väljer att jag ska stretcha exempelvis 3-4 gånger per vecka, ska jag undvika att stretcha efter träning då? Eller ska jag heller stretcha varje gång efter träning + 3-4 gånger per vecka?

Prankie
2009-08-04, 11:50
Jag föredrar att stretcha efter träning mest för att kroppen gör mindre ont och jag har större rörlighet dagen efter. Så om du träna 4 pass per vecka skulle jag lägga stretching efter de pass. När du börjar muay thai är det förmodligen rätt många som gör det efter passet också.

CVN
2009-08-04, 12:07
Jag föredrar att stretcha efter träning mest för att kroppen gör mindre ont och jag har större rörlighet dagen efter. Så om du träna 4 pass per vecka skulle jag lägga stretching efter de pass. När du börjar muay thai är det förmodligen rätt många som gör det efter passet också.

Okej tackar för svar, utövar du själv Muay Thai?

Turbo Rico
2009-08-04, 13:55
Jag har nyligen börjat stretcha varje kväll (nåja, nästan) för jag sitter väldigt still i jobbet och tyngdlyftning kräver en del rörlighet vilket jag inte har. Hamstring är kort som satan på mig och efter att tjejen har börjat hjälpa mig genom att hon trycker mina ben (ett i taget) mot mig medan jag håller emot har musklerna där bak blivit betydligt längre på kort tid. Det skadar inte att stretcha, gör det så mycket du hinner och orkar.