handdator

Visa fullständig version : En viktfundering...


rockdemon
2009-08-04, 07:04
Eftersom gymträning går ut mkt på att chocka musklerna och inte falla in i nån slags vana så har jag börjat med ett nytt träningsupplägg som jag vill ha lite råd kring, det kanske inte alls är effektivt och då vill jag ju inte ödsla tid på det...
Att alltid bara sträva efter att kunna öka lite så ofta det går borde ju inte chocka musklerna, eller? alltså slänga på 1,25 kg vikter på hantlarna direkt man får chansen. Borde det inte vara bättre att köra det tyngsta man orkar utan att ge sig in på mindre vikter, och sen köra varannat träningspass med lägre vikt och fler reps. Som tex:

hantelpress bröst, vecka 1, 30 kilos hantlar, sen vecka 2, 25 kilos hantlar, och ibland även 20 kilos hantlar. men inte hålla på o byta vikt under passet. utan bara värma upp ordentligt o sen envisas med en vikt hela det passet...

Sen när man tycker att 30 kilos hanteln är rätt lätt att hantera så ökar man inte till 32,5 kg utan till 35 kilo och kanske bara orkar 2 rep. då kör man varannan vecka 35 och varannan 30...

tyngdlyftare kör ju ofta pyramidträning men det går väl mer ut på att bli stark än att bygga på sig muskler?

är mitt upplägg ett förnuftigt sätt att träna?

Guddi
2009-08-04, 08:41
Det kommer fungera bra, lite väl stora steg i vikterna dock. Det är ett ganska vanligt upplägg att köra olika RM olika pass.

rockdemon
2009-08-04, 08:42
Det kommer fungera bra, lite väl stora steg i vikterna dock. Det är ett ganska vanligt upplägg att köra olika RM olika pass.

men är det inte möjligtvis en bra teknik att ha stora steg i vikterna, just för att chocka musklerna?

Guddi
2009-08-04, 08:53
Det är för stora steg. Om du endast klarar 2 reps så måste du köra en väldig massa set för att komma upp i någon ordentlig volym. När du kör på en vikt som du klarar 25 reps med så tränar du knappt styrka längre.

Det är bättre att hålla sig mellan 4-15reps och variera där emellan. Med ditt tänk så blir det lite som crossfit träning eller liknande, resultatet blir att man inte blir så bra på något.